Verschil CPU frequentie op doos en op scherm uitleggen?

Pagina: 1
Acties:

• Targeter
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-06 17:15
Gisteren op mn werk een laptop verkocht aan een klant met een Athlon 64 3000+. Op de doos staat aangegeven dat de cpu op 1.8 ghz draait. Het verschil tussen 3000+ en 1.8 ghz hoefde ik (deze keer) gelukkig niet uit te leggen. Wel heeft die klant een probleem met de lagere snelheid die bij windows system properties staat. Ik heb hem er al op gewezen dat er toch echt een 3000+ in zit, en zo goed mogelijk uitgelegd waarom er maar ~800 mhz staat. Ik kreeg zelfs het idee dat hij mij voor een gedeelte begreep. Alleen hij weigert me gewoon te geloven, hij zou op zn werk wel eens aan "mensen die er verstand van hebben" (en ik dan?) gaan vragen hoe dat zit. :(

Aangezien ik wel vaker mensen in de winkel krijg die mensen kennen die er verstand van hebben, heb ik ook deze keer mn twijfels over de kennis van deze mensen, waardoor ik bijna zeker nog gezeik ga krijgen.

Ik heb een beetje gezocht naar pagina's waar het op uitgelegd wordt, maar die pagina's zijn allemaal te technisch denk ik. Hoe leg ik zoiets duidelijk uit aan een leek, of heeft iemand een link waar het duidelijk uitgelegd wordt als "bewijs" zodat ik hem dat onder zn neus kan duwen?

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Leg die man uit dat die 3000+ niets met het aantal Mehaherzen te maken heeft. Net zoals de '200' bij Mercedes niet staat voor aantal PK's, topsnelheid of wat dan ook. Het is gewoon een typenummertje.

[ Voor 6% gewijzigd door Varienaja op 20-02-2005 16:36 ]

Siditamentis astuentis pactum.

• Targeter
Varienaja schreef op zondag 20 februari 2005 @ 16:36:
Leg die man uit dat die 3000+ niets met het aantal Mehaherzen te maken heeft. Net zoals de '200' bij Mercedes niet staat voor aantal PK's, topsnelheid of wat dan ook. Het is gewoon een typenummertje.
Ja dat moet ik helaas dagelijks uitleggen aan klanten, dat is deze keer ook het probleem niet. Wat het probleem is, is dat er op de doos 1.8 ghz staat en in windows veel minder. Ik weet wel hoe het komt maar die klant begrijp me niet of wil me niet geloven.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Die 3000+ is het typenummer van de auto. De 1800 Mhz is de top snelheid van de auto en de 800 Mhz is de economische zuinige mode van de auto :)

/jip en jannekke taal :P

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-08 18:33

Nik

Dat is een bepaalde techniek die de CPU snelheid vertraagd zodra de pc die snelheid niet nodig heeft. Dit zorgt voor een efficiënt gebruik van de accu, minder geluidsproductie, enzovoorts :)

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:01
je kan hem toch gewoon vertellen dat "de cpupower automatisch verlaagt wordt om de accu te besparen, maar dat hij/zij daar niks van merkt want het wordt automatisch ook weer verhoogt zodra dat nodig is." <--- dit supersimpele zinnetje begrijpt iedereen en zal de klant ook niet over twijfelen.

bewijs: laat ze gewoon de laptop aandoen... zie je in bij de biosboot misschien 800mhz... maar tijdens opstarten van windows gaat dit direct omhoog dus als je dan direct cpu-Z start zie je dat.

bovendien... dit is maybe nog easier, en hard bewijs:
Laat gewoon dit aan de klant zien:
PC idle in windows, start nu CPU-Z op. staat waarschijnlijk lage snelheid...(800Mhz)

vervolgens de Rekenmachine openen en even 3258327.32493284! doen (faculteit van een groot getal).

zal je zien hoe snel dat omhoog schiet in CPU-Z!!

Overigens is dit een behoorlijk intensieve berekening dus kan best even duren... alsje hetzelfde getal op een andere pc doet kan je met een stopwatch gelijk even kijken welke het snelste is.

EDIT: dit heb ik zo even bedacht... kweet niet of CPU-Z daadwerkelijk realtime de snelheid laat zien...maar er zijn heus wel tools die dat doen.

[ Voor 14% gewijzigd door Jazco2nd op 20-02-2005 16:43 ]

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

als hij de 1800 mhz. niet nodig heeft dan schakeld die terug naar een lagere mhz. om je accu te besparen en minder warmte te maken.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• Targeter
jup heb ik hem verteld. dat gelooft ie niet, dus ik zoek ergens een pagina's waar het goed en duidelijk uitgelegd wordt zodat ik dat als een soort van bewijs kan geven. En zodat ik het aan mn toekomstige klanten kan meegeven :7

Verwijderd

Rekenmachine openen en even 3258327.32493284! doen (faculteit van een groot getal).
mmm net ff geprobeerd, maar je bedoelt vast iets anders dan gewoon dat getal intypen.
Leg eens uit aub

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2005 16:45 ]

• Targeter
Verwijderd schreef op zondag 20 februari 2005 @ 16:44:
[...]

mmm net ff geprobeerd, maar je bedoelt vast iets anders dan gewoon dat getal intypen.
Leg eens uit aub
Waarchijnlijk gewoon de processor laten zweten. Ik zal idd eens kijken of ik een realtime programma kan vinden, bedankt voor de tip.

Is het vertragen de enige reden van de lagere kloksnelheid? of zijn er nog andere vage technieken waardoor windows een andere snelheid leest? bijvoorbeeld een of andere multiplier niet meenemen ofzo.

Verwijderd

wiskunde: punt "." staat gelijk aan keer. Hij heeft het ook over de faculteit van een groot getal, daar kun je óók wat aan afleiden.

TS: sleutelwoord: Cool 'n Quiet. 3 stappen: 800MHz, 1600MHz, 1800MHz. Dit in het geval van een clawhammer.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2005 16:49 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 20 februari 2005 @ 16:48:
wiskunde: punt "." staat gelijk aan keer. Hij heeft het ook over de faculteit van een groot getal, daar kun je óók wat aan afleiden.
Sorry hoor! Ben nog maar 11 jaar van school af.
Maar ik heb weer wat geleerd van je antwoord ;)
Overigens als ik dat invoer en op enter druk dan zie ik het direct uitgerekent, misschien schilt het dat ik hier achter een P4 3,4 Ghz zit :D

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2005 16:52 ]

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-08 17:37

Swerfer

Hmm...

Je kan de klant ook naar deze website sturen... Dan komt moet hij je toch ook wel geloven... ;)

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• Targeter
Swerfer schreef op zondag 20 februari 2005 @ 16:50:
Je kan de klant ook naar deze website sturen... Dan komt moet hij je toch ook wel geloven... ;)
Haha dan moet ik het misschien iets netter over hem spreken :p
Maarja hij had aan de telefoon vast ook al door dat ik moeite had beleefd te blijven.

• Ordos20
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-08 10:26
veel simpeler:

Leg em effe uit hoe het zit, dan

ga in de bios, laat em duidelijk zien dat die techniek die je bedoelde aanstaat (laat em NIET zien hoe je in de BIOS komt natuurlijk) en schakel coolNquiet uit

start windows op

bam 1800 Mhz :P

Of kijk even op de AMD website/MSI website/Asus.... you catch the drift en zie hun reclame over coolNquiet support en douw hem dat onder de neus als ie twijfelt

gelooft ie je nog niet, dan moet ie maar naar een concurrent voor een second opinion (alhoewel die vast zullen zeggen, meneer klopt niet blablabla)

MIO DIOS!!! ESTA CIENCIA ES DIABOLICO!!!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:01
ik bedoel gewoon dit:
open Rekenmachine, vul een erg groot getal in met ook veel getallen achter komma, en klik op de uitroepteken " ! " (waarschijnlijk alleen zichtbaar als je bij View>Scientific ofzo doet.

Helaas heb ik de Powertoy Calc en vreemdgenoeg heeft deze geen mogelijkheid om de faculteit v/e getal uit te rekenen...kweet dus niet pcies waar ! staat... maar het is er wel want heb het in het verleden gebruikt....

wat hij dus doet is bijv:
5! = 5x4x3x2x1

btw ook zonder CPU-Z: vóór de rekenmachine actie klik je even op rechtermuisknop Deze computer>Eigenschappen... zie je onderaan toch type en snelheid in Ghz/Mhz? na de rekenmachine actie weer even daar kijken.... staat waarschijnlijk nog de hogere snelheid!

• Ordos20
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-08 10:26
Verwijderd schreef op zondag 20 februari 2005 @ 16:50:
[...]

Sorry hoor! Ben nog maar 11 jaar van school af.
Maar ik heb weer wat geleerd van je antwoord ;)
Overigens als ik dat invoer en op enter druk dan zie ik het direct uitgerekent, misschien schilt het dat ik hier achter een P4 3,4 Ghz zit :D
vergeet niet je calc op scientific te zetten, en na de * op " n! " te drukken

dat is niet gelijk klaar

MIO DIOS!!! ESTA CIENCIA ES DIABOLICO!!!

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

AMD Cool'n'Quiet / PowerNow! Dashboard Demo

van :
http://www.amd.com/us-en/...,30_182_871_12474,00.html

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• Targeter
Ordos20 schreef op zondag 20 februari 2005 @ 16:52:
veel simpeler:

Leg em effe uit hoe het zit, dan

ga in de bios, laat em duidelijk zien dat die techniek die je bedoelde aanstaat (laat em NIET zien hoe je in de BIOS komt natuurlijk) en schakel coolNquiet uit

start windows op

bam 1800 Mhz :P

Of kijk even op de AMD website/MSI website/Asus.... you catch the drift en zie hun reclame over coolNquiet support en douw hem dat onder de neus als ie twijfelt

gelooft ie je nog niet, dan moet ie maar naar een concurrent voor een second opinion (alhoewel die vast zullen zeggen, meneer klopt niet blablabla)
Bios is kreupel :'(

• Targeter
geweldig, dat zocht ik! bedankt!

• MaximumPower
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-04 12:05
Wel leuke stress test: zet als eerste Taakbeheer open en klik op de TAB "Prestaties" voor de view van je CPU-gebruik.

Open dan de rekenmachine, zet het Beeld op Wetenschappelijk en type vervolgens in:

3258327.32493284!

gewoon precies zoals het hierboven staat...

Daarna op Doorgaan klikken zodra de melding verschijnt dat de berekening heel lang kan duren... open daarna nog een keer rekenmachine... en doe precies hetzelfde... 100% CPU... open ook de temperatuur meter van je CPU en je kan binnen de kortste keren een ei bakken op je pc kast!

Let op de Prestaties in Taakbeheer... leuke stress test! Wel beetje offtopic nu, maar van het één komt wel eens het ander.... >:)

Laat dit de klant niet te vaak met zijn nieuwe AMD laptop doen want dan is de accu zo leeg, gaat die daar weer over zeuren... :+

By the way, ik hoop niet dat er morgen bij mij op de helpdesk een gebruiker staat met een nieuwe AMD laptop die me vragen gaat stellen dat er misschien een verkeerde cpu in zijn nieuwe laptop zit die ook nog eens de verkeerde snelheid aangeeft dan dat wat op de verpakking staat... }:O

[ Voor 72% gewijzigd door MaximumPower op 20-02-2005 17:28 ]

Minimum to the MaximumPower!

• Rob_G
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-02-2023
Verwijderd schreef op zondag 20 februari 2005 @ 16:44:
[...]

Leg eens uit aub
Je moet gewoon in de rekenmachine een getal invullen met daarachter een uitroepteken. Tip: neem 50000. Die duurt een seconde of 5 of 10 ofzo

Ik heb laatst voor iemand een a64 pc gebouwd met een asus mobo met nforce 3 chipset. Op de cd van dat mobo stond een programma dat de snelheid van de processor realtime liet zien als een soort toerenteller. Startte je een programma ging de snelheid van 800 naar 2000 ofzo, en na een seconde weer naar 800. Bij zwaardere dingen bleef die op 2000 staan etc. Misschien is dit nog ergens te downloaden (ik heb het niet meer)

Verwijderd

Idd, kreeg al bericht of ik wou stopppen of doorgaan omdat de berekingen heel lang kon gaan duren.
Haha lekker offtopic van mij.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Verbaast me dat jij als verkoper dit niet weet. Het is toch algemene kennis dat een laptop cpu (en tegenwoordig ook de athlon64 voor desktops) terugklokt bij weinig belasting? ;)

• Solovine
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-02-2024
Palomar schreef op zondag 20 februari 2005 @ 17:18:
Verbaast me dat jij als verkoper dit niet weet. Het is toch algemene kennis dat een laptop cpu (en tegenwoordig ook de athlon64 voor desktops) terugklokt bij weinig belasting? ;)
Het verbaast mij dat jij na meer dan 14000 posts niet even het topic doorleest voordat je iets posts ;)

• MaximumPower
Palomar schreef op zondag 20 februari 2005 @ 17:18:
De verkoper weet het wel maar de koper dus niet.

P.S. heb jij pas nog een nieuwe AMD laptop gekocht?

[ Voor 10% gewijzigd door MaximumPower op 20-02-2005 17:39 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:53

PD2JK

ouwe meuk is leuk

MaximumPower schreef op zondag 20 februari 2005 @ 17:31:
[...]

De verkoper weet het wel maar de koper dus niet.
De verkoper weet het wel, maar kan het niet uitleggen aan de klant.

Gebruik Jip en Janneke taal, zoals al eerder gezegd in dit topic. :)

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-08 17:37

Swerfer

Hmm...

Alexio schreef op zondag 20 februari 2005 @ 17:29:
[...]

Het verbaast mij dat jij na meer dan 14000 posts niet even het topic doorleest voordat je iets posts ;)
Na 14000 posts wordt je wel een beetje 8)7 van het lezen denk ik...

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Alexio schreef op zondag 20 februari 2005 @ 17:29:
[...]

ik heb het heel goed gelezen, maar als hij het niet uit kan leggen aan die klant vraag ik me af of ie het dan wel precies weet. Want zo moeilijk is zoiets niet uit te leggen of te begrijpen :P Maar misschien is die klant ook wel gewoon heel dom ;)

offtopic:
PS. niet alleen 14000 posts, maar vandaag ook precies 5 jaar geregistreerd op GoT \o/ :P

• MaximumPower
Palomar schreef op zondag 20 februari 2005 @ 17:39:
[...]

Maar misschien is die klant ook wel gewoon heel dom ;)
Je slaat de spijker op zijn kop!

Verder vind ik een verkoper die op zijn vrije zondag middag de moeite neemt en alle middelen aanwend om een dergelijke koper (lees ook eerst boven) goed advies en antwoord te verschaffen, gewoonweg een beregoeie verkoper, petje af _/-\o_

[ Voor 40% gewijzigd door MaximumPower op 20-02-2005 17:52 ]

• Targeter
MaximumPower schreef op zondag 20 februari 2005 @ 17:42:
[...]

Je slaat de spijker op zijn kop!

Verder vind ik een verkoper die op zijn vrije zondag middag de moeite neemt en alle middelen aanwend om een dergelijke koper (lees ook eerst boven) goed advies en antwoord te verschaffen, gewoonweg een beregoeie verkoper, petje af _/-\o_
Dankjewel, maar tis om een wat minder nobele reden. Die vent heeft me gewoon zwaar pissed gemaakt aan die telefoon, door me niet te geloven en door me steeds op mn woorden proberen te pakken, als ie morgen voor mn neus staat wil ik em wat papier onder zn neus duwen, of wat software laten zien, en hopen dattie dan uigepraat is.

Trouwens hoor ik wel regelmatig dat klanten naar me terugkomen vanwege mn kennis en hulp, das altijd erg goed om te horen, en soms wil daar best buiten mn werk om wat voor doen hoor. Er staat toch meestal wel wat geld tegenover, ook als ik er niet om vraag.

• MaximumPower
Targeter schreef op zondag 20 februari 2005 @ 18:03:
[...]

Dankjewel, maar tis om een wat minder nobele reden. Die vent heeft me gewoon zwaar pissed gemaakt aan die telefoon, door me niet te geloven en door me steeds op mn woorden proberen te pakken, als ie morgen voor mn neus staat wil ik em wat papier onder zn neus duwen, of wat software laten zien, en hopen dattie dan uigepraat is.
Ik hoor Maxima nog zeggen tegen onze prins Willem Alexander: "...hij was een beetje dom!"
Let op, wees wel altijd een professional...

Maar het antwoord op je vraag heb je nu, dus veel succes verder.

[ Voor 11% gewijzigd door MaximumPower op 20-02-2005 18:15 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

deze is van amd

en hier is natuurlijk de ultieme beschrijving
(inc snelheden bij de stappen) :7

[ Voor 51% gewijzigd door Fish op 20-02-2005 18:42 ]

Iperf

• erikdeperik
  • Laatst online: 25-07-2024
gewoon prime 95 draaien en cpu-z aanzetten = realtime

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-07 15:53
Weet je wat je moet doen.. voor de verkoop ff vrage of ze willen dat economische modus aanstaat! (en uitleggen dat de pc dan op lagere snelheid gaat werken als je simpele dingetjes doet zodat er veel energie word bespaard) willen ze dit niet dan doe je gewoon CnQ uit, en klagen kunnen ze dan nie meer als ze die modus wel aan wille, klage ze toch dan laat je het gewoon uit zetten.

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Gewoon C&Q uitzetten, hij is toch zo eigenwijs?Komt ie natuurlijk terug waarom die laptop zo warm wordt, kun je meteen je gelijk halen en C&Q weer aanzetten :)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Verwijderd

Of je zet gewoon even C & Q uit in BIOS en Windows zal weer keurig 1.8Ghz geven. Als hij daar blij van wordt laat je het gewoon uitstaan.

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-08 09:01

Mojo

The Power Within

Probeer anders een progje dat realtime de CPU snelheid aangeeft op te starten, tegelijk met een inburn programma. Dan zal de man meteen in praktijk zien, hoe cool en quiet werkt ;)

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-08 12:41

leuk_he

1. Controleer de kabel!

denk inderdaad dat http://www.amd.com/us-en/...2_871_12474~89440,00.html
het simpelste is om visueel duidelijk te maken dat hij sneller draaid als het nodig is.

En anders moet de klant zelf maar komen met een programa dat veel cpu belasing gebruikt. Anders geef je hem toch gratis een koe erbij. dan gaat de batterij sneller op.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Gooi er leuk even een }:O op dan zal hij wel zien dat hij naar 1800 mhz gaat :)

Verwijderd

Laat'm dit maar lezen http://www.silentpcreview.com/article169-page3.html
vooral pagina 3 en 4, beter dat dit te laten lezen kun je als verkoper niet doen.

Het laatste wat je moet doen is je over dit soort dingen druk maken.
Als de persoon niet wilt luisteren, dan is dat zijn keus en houd het voor jouw op, moet je'm gewoon eerlijk zeggen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2005 00:55 ]

Pagina: 1