Harddisk ruimte groei monitoren

Pagina: 1
Acties:
  • 193 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• michelc85
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-08 19:14
Luitjes,

Er bestaat mij al een tijdje de vraag of er een tooltje bestaat die elke dag kijkt hoeveel data er op de harde schijf is bijgekomen , en deze mooi kan presenteren in tabellen en of grafieken.

Dit om er achter te komen hoe snel de schijf vol is en er geschoond moet worden , of er moet worden geupgraded.

Kan op de search en op google hier net veel over vinden

Verwijderd

Je kan het proberen met het programma Treesize. Met de commandline optie tsizepro.exe /excell

"/EXCEL Exports the collected data to Excel and saves it under the given file name. If the file name already exists, the file will be opened and a new sheet will be added. TreeSize Professional will terminate itself after saving. Example:

tsizepro /EXCEL C:\Documents\c.xls C:\"

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 20 februari 2005 @ 14:19:
Je kan het proberen met het programma Treesize. Met de commandline optie tsizepro.exe /excell

"/EXCEL Exports the collected data to Excel and saves it under the given file name. If the file name already exists, the file will be opened and a new sheet will be added. TreeSize Professional will terminate itself after saving. Example:

tsizepro /EXCEL C:\Documents\c.xls C:\"
Beetje zwaar voor alleen de ruimte te weten, ikzelf gebruik op m'n linux server een simpel scriptje, en deze data wordt vervolgens weergegeven met mrtg.

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:18
Verwijderd schreef op zondag 20 februari 2005 @ 14:21:
[...]

Beetje zwaar voor alleen de ruimte te weten, ikzelf gebruik op m'n linux server een simpel scriptje, en deze data wordt vervolgens weergegeven met mrtg.
Zou je dat scriptje beschikbaar willen stellen voor mede-gotters? Moet zeggen dat dat scriptje me wel wel wat lijkt.. :)

• Oezie Woezie
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

Oezie Woezie

Pim. is de beste

SyS_ErroR schreef op zondag 20 februari 2005 @ 14:24:
[...]

Zou je dat scriptje beschikbaar willen stellen voor mede-gotters? Moet zeggen dat dat scriptje me wel wel wat lijkt.. :)
ik heb ook ooit is iets gemaakt.
http://haas.oezie.org/rrd/disk/haas/haas-4.html
http://haas.oezie.org/rrd/disk/disk.pl

een mooi Tshirt met Pim. is de beste enzo

Verwijderd

Tja, TS is eigenlijk wel een beetje mager (geen OS enzo).
Mischien is een dir >> bestandsnaam onder Windows een mogelijkheid. Dit bestand kan dan later met bijv. een macro aangepast worden naar een bruikbaar tekst bestand.
Idem met het DF commando onder Linux.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Een tooltje dat welliswaar oud is, maar nog steeds nuttig om visueel weer te geven waar je schijfruimte aan opgaat is Sequoiaview

[ Voor 6% gewijzigd door Henk007 op 20-02-2005 14:34 ]

Verwijderd

SyS_ErroR schreef op zondag 20 februari 2005 @ 14:24:
[...]

mrtg-disk.pl:
#!/usr/bin/perl
$cmd = `df | grep @ARGV`;

while (index($cmd, " ") > 0) {
$cmd =~ s/\t|\n| / /g;
}
@res = split(/ /,$cmd);

$used=$res[1] / 1024;
$free=$res[2] / 1024;
print "$used\n$free\n";

exit;
in je mrtg.cfg (mn hda is maar een kleine partitie van 2gig):
Target[hda1]: `/usr/mrtg/mrtg-disks.pl hda1`
Options[hda1]: gauge,absolute,nopercent,growright
Title[hda1]: PHARLAP - HDA1
MaxBytes[hda1]: 2048
PageTop[hda1]: <H1>PHARLAP - HDA1</H1>
YLegend[hda1]: # MBytes
ShortLegend[hda1]: # MBytes
Legend1[hda1]: Size
Legend2[hda1]: Used
LegendI[hda1]: Size
LegendO[hda1]: Free

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2005 14:36 ]

• SenZatioN
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-02-2025

SenZatioN

Improvise...

En wat dacht je anders van Cacti? Vergelijkbaar met MRTG echter een stuk uitgebreider en niet te vergeten, ook een stuk aantrekkelijker grafieken. Kan je nog veel meer mee monitoren dan alleen diskspace als je dit zou willen: http://www.cacti.net/

My software never has bugs, it just develops random features...

• michelc85
Dit ziet er goed uit , bestaat hier ook een versie van voor windows , want volgens mij is dit een linux versie .

Verwijderd

SenZatioN schreef op zondag 20 februari 2005 @ 14:36:
En wat dacht je anders van Cacti? Vergelijkbaar met MRTG echter een stuk uitgebreider en niet te vergeten, ook een stuk aantrekkelijker grafieken. Kan je nog veel meer mee monitoren dan alleen diskspace als je dit zou willen: http://www.cacti.net/
Cacti is een interface rond rrdtool, rrdtool gebruikt voor een aantal metingen ook weer mrtg.
Het ziet er inderdaad allemaal wat gelikter uit.

Verwijderd

michelc85 schreef op zondag 20 februari 2005 @ 14:36:
[...]

Dit ziet er goed uit , bestaat hier ook een versie van voor windows , want volgens mij is dit een linux versie .
Yep, pmrtg: http://www.paessler.com/products/prtg/?link=menu

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2005 14:39 ]

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
michelc85 schreef op zondag 20 februari 2005 @ 14:36:
[...]

Een windows versie maken is niet al te ingewikkeld. Zorg dat je ActivePerl hebt geinstalleerd met de juiste modules, dan zou je met het aanpassen van enkele variabelen en de shebang-line er volgens mij al zijn. Mits SNMP en rrdtool op het Win32-platform functioneren natuurlijk.
MRTG werkt prima op het Win32-platform, bekijk Oetikers site maar :)

[ Voor 47% gewijzigd door G33rt op 20-02-2005 14:41 ]

• Oezie Woezie
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

Oezie Woezie

Pim. is de beste

G33rt schreef op zondag 20 februari 2005 @ 14:40:
[...]

Een windows versie maken is niet al te ingewikkeld. Zorg dat je ActivePerl hebt geinstalleerd met de juiste modules, dan zou je met het aanpassen van enkele variabelen en de shebang-line er volgens mij al zijn. Mits SNMP en rrdtool op het Win32-platform functioneren natuurlijk.

[...]

MRTG werkt prima op het Win32-platform, bekijk Oetikers site maar :)
perl met windows kijkt helemaal niet naar de 1e lijn, dus hoef je ook niet aan tepassen.
heb wel is een versie gemaakt die werkt met rrdtool.exe en snmputil.exe, omdat RRDs; en Net::SNMP modules niet werkend kreeg onder windows.

http://haas.oezie.org/rrd...me-users-processes-cpu.pl

hier zit in traffic scriptje, disk, uptime,users, processes en cpu. van alles wat dus, geen idee of het nog allemaal goed werkt omdat ik hier alles vanuit linux doe.(waarvan de scripts in http://haas.oezie.org/rrd/ staan)

een mooi Tshirt met Pim. is de beste enzo

• SenZatioN
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-02-2025

SenZatioN

Improvise...

PRTG is juist voor het monitoren van netwerktraffic, de TS wil gewoon de vrije ruimte op zijn schijven zien, lijkt mij dat dit dus overbodige input is...

My software never has bugs, it just develops random features...

• michelc85
SenZatioN schreef op zondag 20 februari 2005 @ 14:59:
[...]

PRTG is juist voor het monitoren van netwerktraffic, de TS wil gewoon de vrije ruimte op zijn schijven zien, lijkt mij dat dit dus overbodige input is...
PTRG is een mooie applicatie , het werkt ook prima , maar is toch nog niet helemaal wat ik zoek .
Pagina: 1