Toon posts:

'code fragment kon niet worden voorbereid'

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik ben geen apple kenner, ik wilde vanochtend mijn apple g3 uit 1998 (os8) opstarten en kreeg een bommetje in het scherm met de text ''code fragment kon niet worden voorbereid' en vervolgens kom je in een opstart loop terecht..

wat kan er aan de hand zijn, is de harde schijf ineens corrupt?

• RVW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-02 13:08

RVW

Probeer eens op te starten terwijl je de Shift-toets ingedrukt houdt... net zolang tot je een mededeling ziet dat de extensies zijn uitgeschakeld. Een soort van Safe-mode, zeg maar. Start je Mac dan wel door?

Verwijderd

Topicstarter
RVW schreef op zondag 20 februari 2005 @ 14:44:
Probeer eens op te starten terwijl je de Shift-toets ingedrukt houdt... net zolang tot je een mededeling ziet dat de extensies zijn uitgeschakeld. Een soort van Safe-mode, zeg maar. Start je Mac dan wel door?
helaas helpt niet :(

• RVW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-02 13:08

RVW

Heb je ergens een Systeem-CD liggen? (bijvoorbeeld een Mac OS 8 installatie CD). Start de Mac daar eens mee op (CD in laatje doen, Mac herstarten terwijl je de C-toets ingedrukt houdt). Als ie dan ook crashed is het waarschijnlijk een hardware-probleem.

Verwijderd

Topicstarter
heb deze mac voor 50e gekocht zonder cd's helaas (functioneerde prima bij aankoop), maar ik heb tweedehands os9 bij iemand besteld, dus even afwachten dan..

Verwijderd

Topicstarter
RVW schreef op zondag 20 februari 2005 @ 19:10:
Heb je ergens een Systeem-CD liggen? (bijvoorbeeld een Mac OS 8 installatie CD). Start de Mac daar eens mee op (CD in laatje doen, Mac herstarten terwijl je de C-toets ingedrukt houdt). Als ie dan ook crashed is het waarschijnlijk een hardware-probleem.
probleem blijft bestaan. wanneer je de cd erin doet en c vasthoudt krijg je alsnog dezelfde foutcode.

hij blijft bij het eerste opstart icoontje al hangen

Verwijderd

Probeer eens de mac aan te zetten, en DIRECT

CMD - OPT - SHIFT - DELETE - 3

(ja, die 5 toetsen tegelijk)
Als het goed is is de CDROM drive in je mac nog SCSI, en zit deze op SCSI ID 3, met deze toetscombo dwing je de mac te booten van een scsi-device op id 3

[edit]
wat je ook nog kunt doen, als het goed is kan die mac dat al, zodra je de computer aanzet, de ALT (OPT) toets indrukken, dan krijg je een overzichtje van te kiezen opstartschijven, en kun je de CD kiezen

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2005 19:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 19:50:
Probeer eens de mac aan te zetten, en DIRECT

CMD - OPT - SHIFT - DELETE - 3

(ja, die 5 toetsen tegelijk)
Als het goed is is de CDROM drive in je mac nog SCSI, en zit deze op SCSI ID 3, met deze toetscombo dwing je de mac te booten van een scsi-device op id 3

[edit]
wat je ook nog kunt doen, als het goed is kan die mac dat al, zodra je de computer aanzet, de ALT (OPT) toets indrukken, dan krijg je een overzichtje van te kiezen opstartschijven, en kun je de CD kiezen
ik ga het zo eens proberen!

Verwijderd

Topicstarter
nee helpt niets .... hij pakt de toetsencombinaties niet op

Verwijderd

weet je zeker dat je keyboard in de mac zit :P ?

Het is toch wel een ADB toetsenbord neem ik aan? Niet een usb-kaart+usb keyboard?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 27 februari 2005 @ 18:56:
weet je zeker dat je keyboard in de mac zit :P ?

Het is toch wel een ADB toetsenbord neem ik aan? Niet een usb-kaart+usb keyboard?
uhm ADB ?

keyboard gaat gewoon rechts erin, wel usb volgens mij. Dat zou inderdaad een goede grap zijn, als hij de usb driver niet pakt dan kom je niet veel verder met je apple keyboardje inderdaad...

Verwijderd

De grijze G3s hebben geen USB poort, ik ga er dan nu even van uit dat je een B&W hebt.

Heb je al een ander keyboard geprobeerd? op een andere USB poort?

Doe anders eens de IDE-kabel uit de harde schijf trekken, om hem zo te dwingen van de CD-Rom te booten, om te kijken, of het probleem daar uberhaubt ligt, of elders.

Dit verklaart wel waarom het forceren van het booten van SCSI-device-3 niet werkt, omdat de CD-Rom drives vanaf B&W IDE zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 28 februari 2005 @ 20:26:
De grijze G3s hebben geen USB poort, ik ga er dan nu even van uit dat je een B&W hebt.

Heb je al een ander keyboard geprobeerd? op een andere USB poort?

Doe anders eens de IDE-kabel uit de harde schijf trekken, om hem zo te dwingen van de CD-Rom te booten, om te kijken, of het probleem daar uberhaubt ligt, of elders.

Dit verklaart wel waarom het forceren van het booten van SCSI-device-3 niet werkt, omdat de CD-Rom drives vanaf B&W IDE zijn.
het is de allereerste imac die op de markt kwam, ik zal die IDE kabel eens uittrekken
Pagina: 1