AOpen 6600GT & Zalman VF700cu

Pagina: 1
Acties:

• Blat0r
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-10-2022
Omdat ik deze informatie nog nergens heb terug kunnen vinden op dit forum open ik er maar een nieuwe thread over.

Relevante links:
- http://www.aopen.nl/products/vga/Aeolus6600GT-DV128AGP.htm
- http://www.zalmanusa.com/...view.asp?idx=149&code=013

Ik heb afgelopen vrijdag geprobeerd een Aopen 6600GT 128MB (AGP) te voorzien van een Zalman VF700cu koeler. Toen ik de normale koeler gedemonteerd had zag ik dat deze kaart beschikte over nog een core (?) naast de GPU. De normale core (GPU) was iets van een vierkante centimeter groot maar die tweede was ongeveer éénderde de grote daarvan, een langwerpig smal dingetje, en er zat tevens koelpasta op. Mijn vraag is, dient die tweede core gekoeld te worden door echt een cooler met fan of kan je daar ook zo'n blauw coolelementje op plaatsen? Als het eerste het geval is dan gaan deze twee componenten niet met elkaar samen.

Een irritant maar toch op te lossen bijkomend detail is dat een van de geheugenchipjes te dicht op de bevestigingsgaten zit.

• UltraR-pc
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-02-2024
Dat is de Pci-express naar AGP-bridge. Die dient passief gekoeld te worden. 1 zo'n blauw koelblokje zal niet voldoende zijn. Een paar naast elkaar waarschijnlijk wel aangezien de VF700 ook lucht over de koelblokjes blaast.

• Blat0r
Het probleem is echter dat dat ding zo klein is dat je er niet eens één blauw koelelement op kan plaatsen, laat staan meerdere, omdat het simpelweg niet genoeg oppervlakte heeft om enigzins aan vast te hechten. Daarnaast zit deze bridge dichtbij de GPU zodat er weinig ruimte overblijft voor een andere oplossing als de koeler al gemonteerd is.

• UltraR-pc
hmmm, dan betwijfel ik of het de bridge is. Kan je er niet even een foto van plaatsen? Dat maakt het een stuk makkelijker.

• Blat0r
Ik wacht nog even of iemand anders misschien weet wat het is, anders dan breek ik mijn pc weer open ;)

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Lijkt het hierop? (eerste prentje op de pagina)
http://graphics.tomshardw...hic/20040310/pcie-07.html

Dan is het inderdaad de bridgechip. Die moet passief gekoeld worden :)

[ Voor 17% gewijzigd door Admiral Freebee op 20-02-2005 11:55 ]

• Blat0r
Jup that's it! :)

Dus het hele VF700cu verhaal houd dus op?

• UltraR-pc
Tja, het probleem is dat er op jouw kaart geen passief koelblok op de bridge zat. Bij een hoop andere 6600GT's is dit wel het geval. Daar haal je dan de corekoeler vanaf en laat je de bridge koeler gewoon zitten. Dan heb je geen enkel probleem. Als het je lukt om een passief koelblok(je) op de bridge te plaatsen dan zal het waarschijnlijk wel gewoon werken. De bridge moet iig gekoeld worden.

Verwijderd

gisteren mijn xfx kaart (6600gt agp) voorzien van die zalman. Ik heb dus ook zo een bridgechip, met aparte heatsink. Deze heb ik laten zitten en want die is een stuk groter dan de memblokjes van de zalman. De zalman heb ik over de core gezet en die paste net over een aantal condensatoren. Helaas was het ook hier niet mogelijk om mijn mem-blokjes te bevestigen.

Als het 2 losse onderdelen zijn (fan en bridge heatsink) dan kan je de zalman erop zetten. Werkt hier in ieder geval lekker stil en dat is wel een verademing.

Verwijderd

Bij mijnProlink 6600GT zat er ook geen Bridge koelblok op .. omdat deze dezelfde cooler heeft als deze Aopen. Maar dat heb ik simpel opgelost door een oud koelblokje van ong. 5cm te pakken en dan de gaten op te meten, en dan met schroefjes het erop geplakt en nu draait het heerlijk en stabiel met mijn VF700CU

• Blat0r
Verwijderd schreef op zondag 20 februari 2005 @ 19:22:
Bij mijnProlink 6600GT zat er ook geen Bridge koelblok op .. omdat deze dezelfde cooler heeft als deze Aopen. Maar dat heb ik simpel opgelost door een oud koelblokje van ong. 5cm te pakken en dan de gaten op te meten, en dan met schroefjes het erop geplakt en nu draait het heerlijk en stabiel met mijn VF700CU
Hoe heb je dat precies gedaan dan?
Pagina: 1