Toon posts:

Adire Shiva in Beton

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een shiva MK-IV besteld en een Monacor SAM-2 subwoofer moduul om een subwoofer te bouwen. Nu zit ik te denken om een betonnen kast te maken. Dat is opzich praktisch wel uitvoerbaar, maar wel aardig wat werk. Wat ik me nu afvraag is het wel de moeite waard om dit te doen ? Is er iemand die hier ervaring mee heeft ? Klinkt dat echt beter dan een houten kast ?

Wat zouden jullie doen ?

Groeten van Ted

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

JT

VETAK y0

Dat is zeker goed, een betonnen behuizing is zeer stijf natuurlijk. Praktisch is het alleen niet, stel je is voor dat je zoiets moet verhuizen...

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

ja en het lijkt me zoiezo moeilijk alles er vast in te krijgen

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:34

sphere

Debian abuser

Waar heb je die Shiva besteld? Ik kan ze nog niet geleverd krijgen.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:34

sphere

Debian abuser

Ik weet niet of je de site van die gozer hebt gezien, maar zijn boxen wegen 155 kilo per stuk. Niet echt handzaam lijkt me.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-02 07:39
ja kom op jij wil beton :P, beton is pas effectief als je zo'n zware gaat bouwen anders wordt het 1 grote galmkast. als jij iets lichters wil voor zo'n grote woofer dan kom je toch op mdf of multiplex uit....

en dan nog krijg je een kast van meer dan 30kilo:
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/g.c.van.doorn/I/000_0798%20(Custom).jpg

[ Voor 26% gewijzigd door hilbren op 20-02-2005 14:00 ]

Verwijderd

Beton is te doen. Mijn oom had echt 2 mega betonnen rioolpijpen als zuilen. En het klonk echt super. Nu is hij over op elektrostaten.

Dus ja het is te doen. Vergt alleen wat werk. Misschien even naar de gemeente werf om een betonnen rioolbuis te scoren en die vervolgens bewerken.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2005 14:09 ]

• hilbren
Verwijderd schreef op zondag 20 februari 2005 @ 14:08:
Beton is te doen. Mijn oom had echt 2 mega betonnen rioolpijpen als zuilen. En het klonk echt super. Nu is hij over op elektrostaten.

Dus ja het is te doen. Vergt alleen wat werk. Misschien even naar de gemeente werf om een betonnen rioolbuis te scoren en die vervolgens bewerken.
wat zullen die dingen wegen??

offtopic: dus hij ging ook over op esl's? die man van die betonnix heeft ook al esl's
(toeval? ik denk het niet ;) )

[ Voor 17% gewijzigd door hilbren op 20-02-2005 14:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Gaaf die link, is een hele operatie zo te zien, hoewel ik alleen een sub wil bouwen. Maar goeie info daar o.a. de mix voor de beton. Ga het denk ik gewoon doen. Ik ga een gesloten 67.3 liter kast maken, dus dan valt het met het gewicht wel mee denk ik zo. Ik zit nog te dubben over downfire of front, iemand een suggestie ?

@Sphere : De shiva heb ik uit duitsland, hij had er nog 1. Als je ook tevreden bent met de MK III kun je bij www.klingtgut-lsv.de terecht, die mailde terug dat ze daar gewoon in't magazijn liggen.

Ted

• hilbren
ik neem aan dat je zijn site ook al gezien hebt?
ik ben erg benieuwt naar het resultaat!
iig veel suc6

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-02 23:20

mr_petit

opperprutser

als je 'm puur als sub gaat gebruiken (pak 'm beet 70 hz en lager) zie ik er minder het nut van is als dat je 'm als laagsectie van een systeem maakt (en dus ook wat hoger inzet). Hoe lager de tonen, hoe minder kritisch de plaatsing een fasecorrectheid is. (neemt natuurlijk niet weg dat een sterk geisoleerde (dode) trillingsvrije behuizing altijd beter is)

Het is natuurlijk wel een erg leuk en spectaculair project, maar daarna til je 'm natuurlijk niet zomaar de trap op (dat had je natuurlijk ook zelf wel bedacht).

je hebt bij een hele zware sub wel het voordeel dat hij akoestisch gezien gemakkelijker te plaatsen is. Door de massa van de sub zullen er minder mechanische trillingen op de ondergrond worden overgebracht. (je moet 'm waarschijnlijk dan wel op (industriele) rubbers zetten anders bijft dat effect beperkt tov een houten sub op spikes of rubbers)

[ Voor 27% gewijzigd door mr_petit op 21-02-2005 01:53 ]

"man is not truly one, but truly two,"

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

De stijfheid van de kast bepaalt met name de kracht die op de ondergrond wordt uitgeoefend, het gewicht enkel de amplitude.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

hilbren schreef op zondag 20 februari 2005 @ 14:20:
[...]

offtopic: dus hij ging ook over op esl's? die man van die betonnix heeft ook al esl's
(toeval? ik denk het niet ;) )
Hij heeft nu esl's ja, maar zijn sub zit nog wel in een betonnen behuizing :)

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik heb geen tijd om zelf te lezen, maar Sub van beton is een ander topic waar misschien tips in staan :)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

m.m schreef op maandag 21 februari 2005 @ 08:16:
De stijfheid van de kast bepaalt met name de kracht die op de ondergrond wordt uitgeoefend, het gewicht enkel de amplitude.
hier vraag ik me toch af wat je bedoeld.
Ik kan aan een trilling maar 2 basiseigenschappen toewijden, en dat zijn frequentie en amplitude. Bijv. een kracht die je hieraan afleidt zal rechtevenredig zijn aan de (in dit geval) amplitude.

Verwijderd

en deze amplitude zal klein zijn als er enorm veel energie voor nodig is om dat zware beton in beweging te zetten.

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

tuurlijk, en indien je daarvan een kracht wil afleiden zal deze ook klein zijn. (zowel stijfheid als gewicht hebben invloed op de amplitude van de doorgegeven trilling en de afgeleide kracht, waarbij stijfheid niet meer invloed heeft op de kracht dan op de amplitude of het gewicht meer invloed op de amplitude dan op de kracht: ze zijn elkaars afgeleide)

Verwijderd

dat is duidelijk!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Wat mij opzich praktisch lijkt is een kast maken van mdf en daar binnenin een laag beton storten van een aantal centimeter, dus eerst de achterkant van de kast open laten zodat je een laag beton kan storten op de plank waar de woofer in zit en als dat uitgehard is kun je de achterkant dichtschroeven en heb je een mooi gat waar je beton in kunt gieten voor de rest van de kast, gewoon 1 want tegelijk doen en dat uit laten harden.
Dat mdf kun je dan ook mooi afwerken.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

http://www.hsi-luidsprekers.nl/Kastmaterialenonderzoek.htm

Bekijk deze link eens, heb je misschien wat aan met het maken van je uiteindelijke keuze!!!

suc6 ermee

Verwijderd

Topicstarter
Leuke link Smitjuh,

Als ik dat goed interpreteer is beton dus ideaal voor een sub, alhoewel die gast geen 100 % betonnen kast getest heeft. Maar je zit duidelijk dat het met beton stil word wat betreft kastgeluiden tot aan 200Hz (ideaal dus).

Nou heeft de Betonnix-man een receptje staan voor het betonmengsel, en daar zit nogal wat in. Zouden jullie ook dit recept nemen of gewoon (zoals ik van plan ben) naar de bouwmarkt een zak cement en een zak zand kopen, water dr' bij en gieten maar. Of is het wel degelijk va belang dat je een goed mengsel neemt. Is er een betonnoloog in de zaal ?

Ted
Pagina: 1