Toon posts:

[javascript] dropdownmenu sluit niet automatisch af

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben momenteel bezig met een site en ben op een probleempje gestoten waar ik niet uitgeraak wegens mijn ietwat gebrekkige kennis javascript.
Ik heb namelijk een dropdownmenu die niet afsluit en graag zou ik hebben dat het automatisch afsluit als mijn aanwijzer het menu verlaat.
hier is de link naar de website

http://www.mxpaddock.be/preview

en hier is de javascript code die erbij gebruikt wordt

<!--

function MM_findObj(n, d) { //v4.01
var p,i,x; if(!d) d=document; if((p=n.indexOf("?"))>0&&parent.frames.length) {
d=parent.frames[n.substring(p+1)].document; n=n.substring(0,p);}
if(!(x=d[n])&&d.all) x=d.all[n]; for (i=0;!x&&i<d.forms.length;i++) x=d.forms[i][n];
for(i=0;!x&&d.layers&&i<d.layers.length;i++) x=MM_findObj(n,d.layers[i].document);
if(!x && d.getElementById) x=d.getElementById(n); return x;
}

function P7_autoLayers() { //v1.2 by PVII
var g,b,k,f,args=P7_autoLayers.arguments;
var a = parseInt(args[0]);if(isNaN(a))a=0;
if(!document.p7setc) {p7c=new Array();document.p7setc=true;
for (var u=0;u<10;u++) {p7c[u] = new Array();}}
for(k=0; k<p7c[a].length; k++) {
if((g=MM_findObj(p7c[a][k]))!=null) {
b=(document.layers)?g:g.style;b.visibility="hidden";}}
for(k=1; k<args.length; k++) {
if((g=MM_findObj(args[k])) != null) {
b=(document.layers)?g:g.style;b.visibility="visible";f=false;
for(j=0;j<p7c[a].length;j++) {
if(args[k]==p7c[a][j]) {f=true;}}
if(!f) {p7c[a][p7c[a].length++]=args[k];}}}
}
//-->

alvast bedankt voor de hulp
mvg andy

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Het is hier in W&G de bedoeling dat je zelf ook wat geprobeerd hebt, zoals in de FAQ staat
Script requests

Ook de zogenaamde script requests zijn hier niet welkom. Je zult al je scripts zelf moeten schrijven, maar als dat niet lukt kun je best een vraag plaatsen. Je zult ook wel begrijpen dat een vraag als "hoe werkt deze functie?" niet erg opschiet, want dat had je prima zelf kunnen vinden in een tutorial of reference guide.
Je moet de scripts zelf schrijven, maar als ik dit zo zie is het eerder standaard dreamweaver code en dat is dus niet de bedoeling.
In dat geval kan je beter google gebruiken om te zoeken.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Verwijderd

Topicstarter
dank u voor de hulp hoor...
Ik heb echter niet de tijd om me serieus te verdiepen in javascript aangezien ik er verder dan dit menu geen gebruik van zal maken.

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Verwijderd schreef op zondag 20 februari 2005 @ 03:35:
Ik heb echter niet de tijd om me serieus te verdiepen in javascript aangezien ik er verder dan dit menu geen gebruik van zal maken.
Tja, dan is het toch lastig om vragen e.d. te gaan stellen over Javascript. Veelal kan je op het gebied van dropdowns e.d. er wel uitkomen met het zoeken op internet. Er zijn diverse Javascript/DHTML oplossing voor dropdowns te vinden. Het hoeft overigens ook geeneens meer met javascript opgelost te worden, nu er een HTML/CSS oplossing voor is.

Wellicht helpt het om ook de cursus te volgen op w3schools.com...

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-05 10:16

Zoefff

❤ 

Inderdaad, ik kan bovenstaand bericht alleen maar be-amen.

Het word misschien een behoorlijk standaardverhaal van mij dat er véél betere oplossingen voor dropdown menu's zijn dan JavaScript, maar ik ga het toch nog een keer ophangen.

Je kan namelijk met HTML en CSS exact hetzelfde maken, alleen is het dan meer cross-browser compatible, minder code, en overzichtelijker, zodat je zelf misschien nog in de gaten hebt wat je aan het doen bent. In dit geval twijfel ik er namelijk sterk aan dat je zelf enig idee hebt wat je code doet :P

Een hele goede tutorial over dropdownmenu's van HTML en CSS vind je op http://www.naarvoren.nl/artikel/hover.html. Succes :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Verwijderd

Zoefff schreef op zondag 20 februari 2005 @ 11:20:

Je kan namelijk met HTML en CSS exact hetzelfde maken, alleen is het dan meer cross-browser compatible, minder code, en overzichtelijker, zodat je zelf misschien nog in de gaten hebt wat je aan het doen bent.
Met javascript kun je veel betere menu'tjes maken. Menu's die nog even open blijven als je er even vanaf schiet, of menu's die pas sluiten als je met de cursor over het content gedeelte van de pagina gaat. Of dit pas sluiten bij een klik. Of een combinatie.

Dat maakt de boel allemaal beter accessible. Wij (ervaren computergebruikers) vergeten vaak dat er genoeg mensen zijn die niet enorm handig zijn met de muis. Wij schieten niet zo vaak van een menu item af, bijvoorbeeld.

Het klinkt altijd wel enorm gaaf dat dit zonder scripts kan, en de code is inderdaad lekker schoon, maar het is absoluut niet verkeerd om hier javascript voor te gebruiken. Let erop dat je je doel niet voorbij gaat, namelijk: een goed, handig, duidelijk navigatiemiddel bieden aan de gebruiker. En die is er niet in geïnteresseerd hoe jij je menu opbouwt. En zoekmachines weten die scripts wel te negeren. Als je alles goed opbouwt scheelt het alleen wat on[a-z]+ attributen en het toevoegen van een script element.

Menu's met alleen CSS zijn misschien leuk, maar niet altijd de beste oplossing. Het kan wel, maar dan moet je wel even de voor- en nadelen bekijken. Elke keer!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-05 10:16

Zoefff

❤ 

Oke, daar heb je absoluut gelijk in, en dat was ik ook niet vergeten. Maar zoals ik al aangaf in mijn vorige post, heb ik het idee dat de TS geen flauw benul heeft waar ie mee bezig is qua JavaScript. Je moet het toch met me eens zijn dat het in dit geval dan beter is om iets te gebruiken wat wel te begrijpen is toch? :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Verwijderd

Topicstarter
ik heb inderdaad geen flauw benul waar ik mee bezig ben in javascript :-)
greetz andy

Verwijderd

Topicstarter
ik wil dit menu wegens de betere mogelijkheden toch liever in javascript .
weet iemand raad hoe ik ervoor zorg dat de links afsluiten als ik ze verlaat?
mvg andy

Verwijderd

Topicstarter
hier is de html van het menu.

kan ik hier misschien ook een onmouseout toevoegen?
weet iemand hoe ik die regel best schrijf?
mvg andy

<div id="menu" class="menu">
<a href="link" onMouseOver="P7_autoLayers('website');">Website</a>  | 
<a href="link" onMouseOver="P7_autoLayers('motocross');">Motocross</a>   |  
<a href="link" onMouseOver="P7_autoLayers('multimedia');">Multimedia</a> 

<a href="link" onMouseOver="P7_autoLayers('forum');">Forum</a>  |  
<a href="link" onMouseOver="P7_autoLayers('sponsors');">Sponsors</a>  |  
<a href="link" onMouseOver="P7_autoLayers('contact');">contact</a>
</div>

Verwijderd

Topicstarter
met onderstaande ben ik in staat om de link af te sluiten maar dan sluit hij mijn dropdownmenu al af voor ik er met mijn muis over kan .
weet iemand iets hiervoor?
mvg andy

<a href="link" onMouseOver="P7_autoLayers(0,'website');" onMouseout="P7_autoLayers(0,'');">
Pagina: 1