LSI MegaRAID 1600 erg traag

Pagina: 1
Acties:
  • 199 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Ik heb sinds donderdag deze mooie controller in huis, maar ik erger me kapot aan die trage writes (reads zijn wel zeer ok) ik ben hier dus eens op zoek gegaan naar mensen met hetzelfde probleem, ik ben er een aantal tegengekomen, maar niemand heeft hier echt een oplossing voor gevonden, ik ben ook op verwijzing van oude topics naar www.2cpu.com gegaan en heb alle tips die daar ter sprake kwamen voor betere performance geprobeerd, maar ik kreeg slechts enkele procenten verbetering/verslechtering.

Wat ik allemaal heb geprobeerd: alle cache beleidsinstellingen geprobeerd, ECC vs gewoon SDram uitgeprobeerd, kabels verwisseld, termination gecheckt, BIOS update naar 111U ipv 111Q, etc, etc.
Als ik met HDtach of HDtune ging testen kwam er als resultaat een zeer rechte lijn op 40 MB/s, ATTO kwam met writes alleen niet verder dan 45 MB/s Reads 100 MB/s.

Specs van deze kaart zijn:

LSI MegaRAID Elite 1600 (2x U160) 128MB met BBU
de kaart zit in een 32 bits PCI slot

Schijfconfig is als volgt:

Kanaal 1: 2x Fujitsu MAP 36GB (RAID 0), 1x Fujitsu MAS 18GB (RAID 0)

Kanaal 2: 2x Seagate 15K.3 36GB (RAID 0)

Andere specs (indien nodig) zie sig.

Ik hoop dat iemand hier een oplossing voor dit probleem heeft :)

• JSK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-12-2025

JSK

Thunder K8WE

Probeer de kaart anders eens bij iemand met een 64bits PCI slot, kijk eens of dat wat uitmaakt.. Ik heb ook een keer een LSI dual channel SCSI kaart gehad (zonder raid weliswaar, maar wel U320), en dat was eigenlijk niet zo'n succes, lage STRs.

Hoe wil je trouwens 1 disk in raid0 zetten (die Fujitsu MAS) ?.

Specs Casemod

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01-2025
Probeer deze instellingen met de laatste BIOS eens :

Direct I/O
Read Ahead: OFF
Cache: Write Through
Stripe size 16K

Dit gaf bij mij destijds de beste resultaten.

Ook het converten naar Dynamic disk met Windows disk management wil nog wel eens helpen.

Concrete Loop Watercooling

• Lennieboy83
JSK schreef op zondag 20 februari 2005 @ 13:46:
Probeer de kaart anders eens bij iemand met een 64bits PCI slot, kijk eens of dat wat uitmaakt.. Ik heb ook een keer een LSI dual channel SCSI kaart gehad (zonder raid weliswaar, maar wel U320), en dat was eigenlijk niet zo'n succes, lage STRs.

Hoe wil je trouwens 1 disk in raid0 zetten (die Fujitsu MAS) ?.
Dat hoort zo, als je 1 aparte schijf hebt en geen 1 andere schijf heb je om samen in RAID 0 te zetten ;) dus hij maakt er dan een RAID 0 schijf van (is eigenlijk geen RAID 0 natuurlijk) maar komt de read performance wel ten goede door de cache.
FreeRider schreef op zondag 20 februari 2005 @ 13:46:
Probeer deze instellingen met de laatste BIOS eens :

Direct I/O
Read Ahead: OFF
Cache: Write Through
Stripe size 16K

Dit gaf bij mij destijds de beste resultaten.

Ook het converten naar Dynamic disk met Windows disk management wil nog wel eens helpen.
De stripesize op 16K zetten heb ik nog niet geprobeerd, gaan we gelijk doen, de rest had ik al geprobeerd (zie 1e post), alle schijven staan al als dynamisch, dus daar kan ik niks aan veranderen.

Ik heb zelf nog iets toe te voegen: omdat de read performance precies blijft steken op 40MB/s lijkt het of er gewoon ergens een limiet zit, het lijkt net of er 1 setting verkeerd staat waardoor de reads zo laag blijven steken, maar in andere topics was dat ook al het geval maar het is nooit opgelost :?

Verwijderd

zelf ook een beetje dit probleem, in atto ziet alles er prima uit, maar de real world performache is gewoon niet echt supper met deze kaart.
Ik ga denk ik zelf binnen kort een andere raid 0 adapter aanschaven, lijkt me de beste oplossing.

Ook heb ik de 1600 in een 64 bits slot zitten, voor atto werd het wat sneller, maar de real word bleef het zelfde helaas.

• Lennieboy83
Maar die limitatie van 40 MB/s in HDtach en HDtune vind ik een beetje raar, het is net of er gewoon een jumpertje of kleine setting verkeerd staat.

Goldeneye! GZ
Jij hebt het voordeel van een 64 bits PCI slot (zou ik ook graag willen hebben) jij hebt 2x X15 schijven, maar ik heb 2x 15K.3 en nog eens 2x Fujitsu MAP schijven in RAID 0, ik zou volgens mij toch wel iets sneller kunnen dan een limiet van 40 MB/s ;)

Verwijderd

staat write cache op de disken zelf nog uit ??
standaard staat dit uit volgens mij ...

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:40

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De ATTO write transfers rates die jij aangeeft kloppen voor een MegaRAID Elite 1600 in een 32-bit 33MHz PCI-slot. Op deze pagina heb ik wat benchmarks staan van de Elite 1600 op 32-bit 33MHz PCI en 64-bit 66MHz PCI:

reviews: Invloed van PCI-snelheid op RAID-prestaties onderzocht

Voor de beste real world prestaties is 128K stripe size, write-back cache, direct I/O en adaptive read-ahead vaak de beste instelling. Het is ook beter om de schijven in de arrays over meerdere kanalen te verdelen ipv ze op hetzelfde kanaal te zetten.

De MegaRAID Elite 1600 is een inmiddels verouderde RAID-adapter die voor zijn tijd echter prima prestaties leverde. Wil je hogerop dan moet je een LSI MegaRAID SCSI 320-2X of Intel SRCU42X op de kop tikken. Die werken overigens niet in 5V PCI-slots. Een HP Smart Array 5402 kan ook een goed alternatief zijn. Of je real world performance echt zo slecht is betwijfel ik. Hoewel de cache van de Elite 1600 niet erg snel is, levert het altijd nog een pretatiewinst op ten opzichte van een kaart zonder cache (tenzij je hele grote RAID arrays gaat gebruiken, dan zal de slechte schaalbaarheid van de Elite 1600 een probleem vormen).

Hier wat workstation benchmarks van diverse SCSI RAID-adapters:

HDTune en HDTach zijn waardeloze benchmarks. ATTO is ook maar beperkt nuttig. Voor het teste van sequentiële transfer rates gebruik je Winbench of IOMeter. De I/O performance is realistische workloads kun je testen met IPEAK Storage Performance Toolkit door de I/O traces van Tweakers.net te gebruiken of je eigen traces te maken.

• Lennieboy83
Eigenlijk heb ik nog geluk dus zo te zien met mn 40+MB/s :)

Wat ik wel zie is trouwens dat met 1 schijf de performance wel erg vooruit gaat (writes daargelaten) de schijf doet read 100MB/s wat ik wel weer netjes vind, maar over realworld performance: programma's/Windows laden gaat allemaal snel zat, maar begin ik bv. een bestand van 4 GB te kopieren van de ene RAID 0 array naar de andere RAID 0 array dan kom ik niet verder dan 30-40 MB/s (ik gebruik Power Console van LSI en kan alles zo volgen) I/O seconde is wel hoog zo rond de 400-500 I/O per seconde.

Wat ik nog vergeten ben: Uitpakken van grote Rar bestanden gaat ook zeer traag, alles wat groter is dan zo rond de 100 MB is gewoon weg traag te noemen,

[ Voor 13% gewijzigd door Lennieboy83 op 20-02-2005 16:26 ]

• FreeRider
Lennieboy83 schreef op zondag 20 februari 2005 @ 13:56:
[...]

De stripesize op 16K zetten heb ik nog niet geprobeerd, gaan we gelijk doen, de rest had ik al geprobeerd (zie 1e post), alle schijven staan al als dynamisch, dus daar kan ik niks aan veranderen.
Excuses, de Cache moet uiteraard op Write Back staan, anders gebruik je de 128 MB op de kaart niet om te bufferen...

Ik heb zowel een MegaRAID 500 als een MegaRAID 1600 in een 32 bit PCI slot gehad (beide 128 MB) en die haalden met ATTO ruim 100 MB/sec, zowel read als write...

edit:
Nu staat me ineens iets bij ... Ik heb ook een vergelijkbaar iets gehad met HDTach. Wat ik ook instelde in de BIOS, ik bleef matige scores houden... is dit wat je ongeveer bedoelt ?

[ Voor 22% gewijzigd door FreeRider op 20-02-2005 16:27 ]

• Lennieboy83
Hoe heb je dat gedaan gekregen :?

Ik zou het heel fijn vinden als je dat kan vertellen :)
FreeRider schreef op zondag 20 februari 2005 @ 16:16:
edit:
Nu staat me ineens iets bij ... Ik heb ook een vergelijkbaar iets gehad met HDTach. Wat ik ook instelde in de BIOS, ik bleef matige scores houden... is dit wat je ongeveer bedoelt ?
En jep dat is het dus, maar ik krijg het met ATTO ook, ik kom niet verder dan plusminus 40 MB/s write.

[ Voor 75% gewijzigd door Lennieboy83 op 20-02-2005 16:31 ]

• FreeRider
Zo zag het er uit :

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/mewannabee/images/+screenies/atto-mraid500128mb-raid0-stripe32-2x%20cheetahx1536lp.jpg

De instellingen staan erbij, was met 2 X15-36LP's van 18 GB.

Met m'n huidige kaart ziet het er zo uit :

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/mewannabee/images/+screenies/atto-cheetahx1536lpul3draid016kdyn.jpg

Wel iets beter, alleen geen grote cache...

Het kan (met ATTO) ook helpen om op een lege partitie te testen...

HDTach is toch minder betrouwbaar. De testmethode is voor sommige kaarten niet goed om maximale scores te halen... Dit krijg ik met m'n huidige kaart, zoals te zien valt slaat de burst speed helemaal nergens op .... :

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/mewannabee/images/+screenies/hdtach-ul3d-cheetahx1536lpraid016k.jpg

Maar die rare HDtach scores van m'n LSI kaarten heb ik nooit kunnen verbeteren, wat ik ook geprobeerd heb. ATTO geeft dan toch meer realitstische resultaten.

• Lennieboy83
Ik heb net met de volgende instellingen getest: Write back aan, Read ahead uit, direct io aan
Nu haal ik write: 55 MB maximaal, Read 110 MB/s met Atto samen met 128KB stripesize dit lijkt het beste.

Ik denk dat dit gewoon het maximum is, laten we het hier maar op houden, op deze laatste settings loopt het allemaal ook wel soepel, ik denk dat ik nu tevreden ben, ik moet gewoon niet teveel benchmarks vergelijken, dan komt alles wel goed, dit is meer een soort luxe probleem eigenlijk :X

[ Voor 48% gewijzigd door Lennieboy83 op 20-02-2005 18:12 ]

• Abbadon
  • Laatst online: 01:17
LSI MegaRAID 1600 - slechte RAID performance

Zelfde topic in feite, hoewel daar ook niet het verlossende antwoord uit kwam. Zelf mat ik ook in het verleden write's die even hoog waren als m'n reads maar da's nu net als bij jou; write's zijn ca. 50% v.d. reads. Oorzaak is me volledig onbekend, ik heb zelfs _alle_ cache opties (12 stuks) geprobeerd maar krijg het niet meer voorelkaar de writes te verhogen. En nog steeds moet ik het zaakje eens helemaal opnieuw installen en configen om te kijken of het misschien een XP update o.i.d. was.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Lennieboy83
Nu je het erover hebt, hoe is de controller bij jou geïnstalleerd? Als een AMI MegaRAID Elite 1600 of als een echte LSI MegaRAID Elite 1600 (of nog iets anders)?

• Abbadon
  • Laatst online: 01:17
Onder Apparaatbeheer staat 'ie als LSI Logic MegaRAID Elite 1600 RAID Controller. Maar dat lijkt me ook vrij normaal wanneer je de LSI driver gebruikt.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik heb deze kaart (Hp netraid 2m geflashed) ook pas omdat ik toch wel eens hardware raid wilde ipv software, al scheelt het qua STR weinig :) Nu kan ik iig mijn os op een stripe zetten.

Specs:

Elite 1600 met 64MB ECC en BBU
1 Fujitsu map
4 15k.3's, die samen 2 raid 0 volumes vormen.
Dit in een 64bits 66mhz slot.
Windows XP sp2

Met 2 15k3's in raid 0 heb ik er in Atto waardes uitgekregen van 140MB reads 100+ mb writes, dus prima waardes iig. Dit met write through cache, direct IO, normal read ahead, en 64Kb stripe size. Maar ik heb hem nu gewoon op write back staan ik heb niet voor niets een BBU. :)

Met andere cache instellingen zijn de ATTO waardes dus anders, maar ATTO zegt niet zo veel. Rar's uitpakken en grote bestanden kopieeren gaat snel genoeg hier, (600 MB rars enzo)

Wat ik een aantal malen op 2cpu gelezen heb is dat deze kaart in een niet 64bits slot erg slecht presteerd.

Al is dit niet meer het snelste beestje, ik vind de interface en software echt super en het is iig soms merkbaar sneller dan software raid 0, en ik moet mijn OS nog eens op een stripe zetten.

Bij mij staat ie als LSI blablablaba in de system manager, niet als AMI.

En verkijk je inderdaad niet te veel op de STR's, er is wel meer dan alleen rauwe doorvoer.

[ Voor 12% gewijzigd door maratropa op 21-02-2005 21:12 ]

specs

• Lennieboy83
Abbadon schreef op maandag 21 februari 2005 @ 20:11:
Onder Apparaatbeheer staat 'ie als LSI Logic MegaRAID Elite 1600 RAID Controller. Maar dat lijkt me ook vrij normaal wanneer je de LSI driver gebruikt.
Dat klopt maar toen ik WinXP ging installeren toen heb ik niet op F6 gedrukt en dat was ook niet nodig, maar eenmaal in Windows aangekomen keek ik in apparaat beheer en zag dat ie was geïnstalleerd als een AMI MegaRAID Elite 1600 ipv de LSI (later wel als een LSI geïnstalleerd).

Gladiool
Ik ben op zoek gegaan naar een Supermicro P4SCT voor 64 bits PCI needs, dus hopelijk kan ik binnenkort ook genieten van normale snelheden :)

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Abbadon schreef op zondag 20 februari 2005 @ 18:27:
LSI MegaRAID 1600 - slechte RAID performance

Zelfde topic in feite, hoewel daar ook niet het verlossende antwoord uit kwam. Zelf mat ik ook in het verleden write's die even hoog waren als m'n reads maar da's nu net als bij jou; write's zijn ca. 50% v.d. reads. Oorzaak is me volledig onbekend, ik heb zelfs _alle_ cache opties (12 stuks) geprobeerd maar krijg het niet meer voorelkaar de writes te verhogen. En nog steeds moet ik het zaakje eens helemaal opnieuw installen en configen om te kijken of het misschien een XP update o.i.d. was.
Wat een toeval. Ik had dit probleem een poosje terug ook, en had het er toen ook met Abbadon over. We konden echt geen oplossing voor het probleem vinden, en ik legde me d'r maar bij neer. Ik heb 2 dagen terug een reinstall gedaan van Windows XP, en gewoon alles geupdate zonder te letten op die transfer rates (om eerlijk te zijn, ik was 't helemaal vergeten). Ik heb intussen nog een extra SW-raid array gemaakt, van 2 simpele IBM 146Z10 disken, die ik even in write through mode heb gezien. Met ATTo krijg ik op mijn HW-RAID partitie wèl het 50% write-100% read patroon, maar op de SW array niet. Het heeft toch echt te maken met de cache afhandeling van de kaart oid..

Overigens heb ik hetzelfde probleem met HDtach; daar krijg ik ook vrij trieste tansfer rates uit met HW-raid arrays. ATTo test gewoon de transfer rates van je cache.

• Lennieboy83
gladiool schreef op maandag 21 februari 2005 @ 21:04:
Ik heb deze kaart (Hp netraid 2m geflashed) ook pas omdat ik toch wel eens hardware raid wilde ipv software...
Nou bedenk ik mij ineens dat ik ook te maken heb met een HP model maar er is een LSI bios in geflashed, ik zou natuurlijk ook dus gewoon de HP versie erin kunnen flashen neem ik aan :?
Wie weet wordt het dan wel net zoals bij jou (met mijn nieuwe mobo straks natuurlijk ;) )

• maratropa
  • Niet online
Ik lees nu dat mijn zin een beetje krom was, ik heb dus een netraid-2M, waar ik de laatste LSI bios in geflashed heb, net als jij dus. Maar je kan de HP bios ook proberen lijkt me.

Maar als ik het zo lees op 2cpu dan is de kaart in een 64/66 bits slot belangrijker dan de bios.

specs

• Lennieboy83
welke BIOS versie gebruik je dan? De nieuwste die op Tweakers.net meuktracker staat (111Q) of diegene van de LSI site (111U)?

• maratropa
  • Niet online
De laatste van de LSI website, (ik wist niet dat er nog een nieuwere was)

specs

• Lennieboy83
Femme schreef op zondag 20 februari 2005 @ 15:07:
De MegaRAID Elite 1600 is een inmiddels verouderde RAID-adapter die voor zijn tijd echter prima prestaties leverde. Wil je hogerop dan moet je een LSI MegaRAID SCSI 320-2X of Intel SRCU42X op de kop tikken.
Ik zie die kaart van jou wel in V&A staan ;) maar die prijs vindt ik te ver gaan voor zoiets en je kan je geld maar 1 keer uitgeven en dat heb ik nu voor een nieuw mobo gedaan.

• Lennieboy83
Ik ben toch overstag gegaan om de LSI MegaRAID 320-2X te kopen :) dus bij deze de LSI MegaRAID Elite 1600 te koop gezet (helaas maar kan niet anders) :'(
Pagina: 1