Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

12V DC naar 19V DC @ 3A

Pagina: 1
Acties:
  • 225 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit er over te denken om een portable pc te maken voor in de auto. Ik heb een oude laptop (compaq presario) die helemaal gaar is, maar met wat knutsel werk wel weer aan de praat te krijgen is. Ik wil de pc dan koppelen aan de accu van de auto, maar de ingangspanning die het nodig heeft is 19V met 3.16A (gegevens van de addapter).

Dus ik zat te denken aan een boostconverter, die 12V DC omzet naar 19V DC , maar wel 3A output kan leveren. Ik heb niet zoveel zin om zo'n dure adapter te kopen, dus bouw ik er liever eentje zelf maar kan nergens een geschikte schema vinden en/of power managment chip vinden.

Heeft iemand toevallig ergens een schema liggen voor een dergelijk ontwerp of weet je een chip die aan deze specificaties voldoet? Elk hulp is welkom... thankz alvast.

PS: search gaf geen bruikbare resultaten :)

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 12:42
(jarig!)
Wat je kan proberen:

Kijk of de laptop ook van 12V wil booten. Je hebt hier wel kans van aangezien 19V niet echt een normale computer spanning is.

Die 3.16A is berekend met het laad proces van de accu erbij (wil je die erin houden?).

Als de laptop ook van 12V kan booten kun je genoeg informatie vinden over het bouwen van een voeding voor in de auto.

Als hij niet wil booten moet je eens zoeken op dc-dc converter bij google (of een andere search site ;)).

een 6 naar 12V converter

12 naar 24V converter

Artikel van de elektuur over een 12V naar 19V laptopadapter

[ Voor 65% gewijzigd door Steefph op 20-02-2005 00:43 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

• _Jeffrey_
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Het is misschien een omweg, maar dit zou moeten werken:
Maak eerst een "Pulse Width Modulator" met bijv. een 555 timer IC, zodat je min of meer een blok-spanning krijgt, zie: http://www.uoguelph.ca/~antoon/circ/pwm555.html
Zet daarachter een spanningsverdubbelaar, zie: http://members.home.nl/kv...panningsverdubbelaar.html
En daarachter zal je de spanning moeten stabiliseren, met bijv. een 7818 (geeft 18v output, en 7819 is heel moeilijk leverbaar volgens mij) die weer een 2N3055 aanstuurd, met een dikke elko er achter.

Ik vraag me af of je er 19 volt output van kan maken als je een 1v zener diode voor de 'ground' pin van de 7818 zet, zodat die 1 volt bij de 18 opgetelt wordt, zodat je mooi 19 volt hebt.
Misschien dat iemand met wat meer elektronica kennis hier wat meer over kan zeggen :)

[ Voor 4% gewijzigd door _Jeffrey_ op 20-02-2005 00:45 ]

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 12:42
(jarig!)
_Jeffrey_ schreef op zondag 20 februari 2005 @ 00:42:
....

Ik vraag me af of je er 19 volt output van kan maken als je een 1v zener diode voor de 'ground' pin van de 7818 zet, zodat die 1 volt bij de 18 opgetelt wordt, zodat je mooi 19 volt hebt.
Misschien dat iemand met wat meer elektronica kennis hier wat meer over kan zeggen :)
Een zener zou kunnen maar, het kan ook via 2 weerstanden.

Je plaatst de ene weerstand (R1) tussen out en de common van de 78.. de ander tussen de common en de ground (R2).

R1 = Uuitchip/ 5 Irust bijvoorbeeld bij een 7818
18/(5 * 4.5*10^-3)= 800ohm

Let wel als je een zener gebruikt moet er wel een weerstand R1 gebruikt worden (als ik het goed heb ;))

R2 = (Uuit-Uuitchip) / 6 Irust
(19-18)/(6 * 4.5*10^-3)=37ohm

[ Voor 8% gewijzigd door Steefph op 20-02-2005 00:58 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:15
Kijk eens op de site van national semiconductior (www.national.com) je kunt daar online de gewenste schakeling ontwerpen. Je krijgt dan de gehele schakeling, inclusief materiaallijst, en opstelling.