[netwerk] Regelmatig netwerkverbinding weg?

Pagina: 1
Acties:

• Moartn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Topicstarter
Ik heb een erg irritant probleem met m'n paar dagen oude Mac Mini: Af en toe verbreekt hij de netwerkverbinding die ik heb met m'n switch. Soms gebeurt het uren niet, maar als het gebeurt is het een paar minuten tot een uur een knipperlicht: alle verbinden worden verbroken (MSN, IRC enzo), en een paar seconden later is het er weer om vrijwel direct weer offline te gaan.

Wat heb ik geconstateerd:
- Als de verbinding weg is en ik kijk bij network in system preferences staat er "the cable for the built-in ethernet is not plugged in"
- Als het gebeurt blijven de lampjes op m'n switch wel gewoon branden

Wat heb ik al geprobeerd:
- Andere switchpoort
- Andere netwerkkabel
- Handmatig IP ed instellen ipv DHCP
- De verbinding forceren op 100mbit full duplex ipv autosensing

Dit alles zonder resultaat. Het vreemde is dus dat de verbinding uren goed kan blijven, dan een uur kan knipperlichten en zonder ook maar iets te veranderen dan weer uren goed kan zijn.

Heeft iemand een idee?

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

• Slagroom
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-12-2025
het lijkt op een kabelbreuk oid, andere computers op de switch werken wel? zo ja, dan vermoed ik dat er iets mis is met je Mac mini... :'(

misschien een usb netwerk "kaart" proberen? als die wel goed werkt op de zelfde kabel, poort en switch als de originele netwerkpoort op de Mac mini weet je zeker dat het aan de mini ligt.

• Moartn
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Topicstarter
Andere computers doen het prima op die switch, ook met dezelfde kabel en op dezelfde poort... Ik ga maandag apple support maar es bellen denk ik...

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ik zou eens een andere kabel en een andere poort proberen.

Ik heb zelf gemerkt dat als mijn mac in sleep gaat (pulserende witte lichtje) dat vervolgens de ethernet poort op mijn elcheapo switch er mee uitscheidt. Misschien dat dit een vergelijkbaar probleem is.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Switch vervangen. Ik heb 't ook wel eens gehad met andere apparatuur, dat bleef zich voordoen totdat ik eindelijk die pokkeswitch (goedkoop ding) vervangen heb door een betere.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Slagroom
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-12-2025
Q schreef op zondag 20 februari 2005 @ 01:20:
Ik zou eens een andere kabel en een andere poort proberen.
Als je TS had gelezen had je kunnen weten dat hij dit al geprobeerd heeft.

Switch vervangen zou kunnen werken maar waarom werkt de switch wel goed met alle andere computers en niet met de Mac mini?

Ik zou toch ook eerst de switch vervangen.

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
Volgens mij is de netwerkkaart in je mac niet goed meer. Maak em open en kijk of er wat los zit, of kijk naar de aansluiting op je mac, of alle pinnetjes nog goed zitten.

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:07
Moartn schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 23:37:
Wat heb ik al geprobeerd:
- De verbinding forceren op 100mbit full duplex ipv autosensing
Probeer hem is te forcen op 10mb half, dit is de meest veilige stand. Ook al zou de dit niet willen behouden, je kunt wel testen of het probleem dan over gaat.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Slagroom schreef op zondag 20 februari 2005 @ 09:10:
[...]
Excuus
Switch vervangen zou kunnen werken maar waarom werkt de switch wel goed met alle andere computers en niet met de Mac mini?

Hier sluit ik mij bij aan. Als de mini wel prima werkt met een andere switch dan ligt het niet aan de mini. Zij (apple) sluiten hem natuurlijk aan op een andere switch en de kans is groot dat hij dan prima werkt: nodeloos je mac kwijt. Vervelende is natuurlijk de aanschaf van een nieuwe switch.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Slagroom schreef op zondag 20 februari 2005 @ 09:10:
[...]

Dat is het grote mysterie van goedkope prut ;) Ik heb soortgelijk gedrag nu gezien met een kobishi switch en een sitecom switch. Die eerste met een pmac g4 die 't met een andere switch nog altijd prima doet, en die tweede met een alcatel speedtouch die 't verder ook prima doet. Die kobishi is inmiddels al lang en breed vervangen door een HP ProCurve 408 switchje ipv een of andere el-cheapo ding dat er binnen een maand weer mee op houdt.

edit:
Die sitecom was niet van mij, overigens. Mocht je je afvragen waarom die niet vervangen is ;)

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeR op 20-02-2005 11:48 ]

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:01
welke versie van osx heb je? os 10.3.7 gaf bij sommige mensen wel eens problemen bij het netwerk namelijk :)

• Moartn
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Topicstarter
Jullie nemen blijkbaar standaard aan dat ik een meukswitch heb, beetje apart moet ik zeggen :P Het gaat om een 3Com 16-poorts Officeconnect switch, dus dat is zeker niet meuk te noemen.

Ik zal hem zo even op 10mbit half duplex hangen en kijken wat er dan gebeurt.

De mini aan een andere switch hangen zal ik ook nog wel even proberen, maar ik ga echt niet m'n switch vervangen omdat Apple blijkbaar netwerkkaarten levert die vaag doen. 3Com is echt geen vaak meukmerk ofzo.

Ik draai 10.3.8 trouwens :)

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-02 21:37
Ik heb weleens problemen gehad met een sweex-switchje ofzo en een 3com netwerkkaart... Misschien dat het andersom ook opgaat en er dus een prutnetwerkchipje in die mac mini zit. Wat verwacht ja dan ook voor die prijs ;)

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Moartn schreef op zondag 20 februari 2005 @ 13:52:
Jullie nemen blijkbaar standaard aan dat ik een meukswitch heb, beetje apart moet ik zeggen :P Het gaat om een 3Com 16-poorts Officeconnect switch, dus dat is zeker niet meuk te noemen.
Sorry, maar dat is dus meuk ;) Alleen dan geen goedkope meuk.

Anyway, de nics in Macs hebben mij nog /nooit/ problemen opgeleverd. Letterlijk. Dit in tegenstelling tot veel nics in PC's, al dan niet built-in.

• AntiChris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-12-2025

AntiChris

Fulltime IJsland-fan

Ik heb dit ook af en toe op m'n G5... Vreemd genoeg alleen onder OS X, ik heb het onder Linux nog niet meegemaakt.

En það besta sem guð hefur skapað, er nýr dagur - Sigur Rós

• Luke_msx
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:16
Klinkt inderdaad toch een beetje of er iets met de auto-negotiating van of de Mac mini, of de switch niet goed gaat. Is dat een oude switch? Kan het zijn dat die niet goed met de auto-sensing poort van de Mac overweg kan? (om twee Macs met elkaar te verbinden heb je geen crosscable nodig dankzij dat auto-sensing, dus de netwerkkaart kan zelf die cross maken, misschien dat er daar iets mis gaat...)

Zoals al gezegd, ik zou toch eens een andere switch proberen. Overigens heb ik dit probleem al meermalen gehad met Compaq Proliant servers, als je die aansluit op moderne auto-sensing switches...

Macbook 2,13 GHz 4GB 120GB SSD

Pagina: 1