Toon posts:

[Asus A8N-SLI Deluxe] Conflict tussen nVraid & BIOS 1003?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Er wordt veel gepost over (problemen met) de Nforce 4 chipset. Bij deze ook even mijn aandeel in de frustratie annex verwarring:

Na het laden van de nvraid-drivers in de winXP installatie reboot het systeem spontaan! (het license agreement-scherm wordt nooit gehaald)

De voorgeschiedenis:
Zoals in de titel vermeldt, ben ik de (nog niet) gelukkige eigenaar van een Asus A8N-SLI Deluxe mobo. Het hele PCIe-EZselector-1e-of-2e-poort-Zalman700-gewring-verhaal was een uitdaging op zich, maar nu ik dat stadium voorbij ben en gewoon beeld heb, doemt de volgend heuvel (of berg?) op... :|
Na de bios met een bootfloppy geflasht te hebben met awdflash naar de officiele bios 1003 heb ik mbv. de tips op hardwareanalysis de settings zo gezet dat de nvraid-controller actief is en de siliconImage-controller uit staat. Vervolgens heb ik een bootable RAID-0 array gemaakt wat bestaat uit twee 74Gig Raptors, met block size "optimal". Dit zijn de *enige* twee schijven in mijn systeem. (Verder zit er een Lite-On dvd-speler op (master) IDE-0 en een Benq dvd-brander op (master) IDE-1; de jumper settings van beide dvd-drives staan op master.)
Tot zover liep alles voorspoedig... :>
Geheel volgens de RAID-handleiding heb ik via de bijgeleverde cd-rom een nvraid driverdisk gemaakt. Toen ben ik begonnen aan de winXP installatie maar dit ging dus al snel mis... Gelijk nadat de winXP-cd is geboot, heb ik de "type of the mass storage devices" (F6) aangegeven, oftewel de "NVIDIA RAID CLASS DRIVER (required)" en de 'NVIDIA NForce Storage Controller (required)". het installatie-programma lijkt beiden succesvol van de diskette te plukken, maar na het laden van de overige drivers zegt het systeem: "Setup is starting Windows" ..waarop het meestal spontaan reboot!
:? :( :?

Het is me 1 keer gelukt om voorbij dat stadium te komen; dat was toen de pc al weer een paar uur uit had gestaan en ik het weer ging proberen, "hoop doet leven" en jawel toen kreeg ik de eula. Echter, toen de installer me vroeg of ik mijn schijf wilde partitioneren (ik deed 8Gb en 2x 60Gb, om nog wat over te houden voor Linux) maakte hij er ook zelf een 8Mb partitie bij..(wtf?) ..dus toen heb ik de installatie gecancelled. Domme fout?! Daarna kwam ik er niet meer doorheen.. |:(.

Ik vermoed dat het aan de drivers ligt, omdat als ik ze niet opgeef ze niet worden geladen en ik gewoon de eula te zien krijg zonder enige reboots. Ik heb gekeken of er misschien nieuwe nvraid driver waren op de Asus site die ik over het hoofd had gezien, maar ik zie alleen maar nieuwere SiliconImage drivers... Heeft iemand dit ook gehad, of weet iemand een oplossing/nieuwe drivers? (op GoT heb ik er nog niks over gevonden)
tnx

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-08 20:20

NBK

Weercam-Avatar

Staan er geen nieuwere NVraid drivers op de NVidia site?

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Verwijderd

Topicstarter
Op de nvidia-site zie ik een "Windows XP - unified driver v5.10" en een "Windows XP - nForce4 Standalone Kit (6.39)" maar daar staat het volgende bij: "Windows XP users must install Service Pack 1, at a minimum, prior to attempting to install this package." Bovendien zijn ze beiden rond de 30Mb, dus dat lijkt me niet hetzelfde als die driverdisk die de cd-rom aanmaakt.. hmm...

• NBK

NBK

Weercam-Avatar

Dat eerste is een kwestie van SP1 of SP2 in je windows CD streamen (ff googlen, ik weet niet hoe dat precies moet). Als je dat gedaan hebt kun je het eerst nog een keer met de huidige drivers proberen.
Als dat niet werkt moet je de driver van de NVidia site downloaden en even kijken wat daar precies allemaal inzit. 30MB klinkt als een volledig pakket inclusief allerlei onnodige programma's en utilities. Je hebt alleen wat .inf, .sys en .cat bestanden nodig. Als je massel hebt is het een zip-achtige executable en staan de drivers in een aparte folder, of er zit een programma'tje bij die een driverflop kan maken.

[ Voor 7% gewijzigd door NBK op 20-02-2005 00:35 ]

• Kadance074
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-02 18:21
Heb je alle bestaande Operating Systems op je eventuele andere harde schijven ontkoppeld? Die kan je pC nog verwarring geven.

[ Voor 46% gewijzigd door Kadance074 op 20-02-2005 11:17 ]

Intel Core 2 Quad Q9550 @ 3.20GHz, Gigabyte GA-EP35-DS4, 4GB OCZ PC2-6400 (4-4-4-15), 600 Watt ZM600-HP, Scythe Mugen 2, Sapphire HD5770, 120GB Intel 510 SSD.

Verwijderd

Topicstarter
@NBK
Ik zal eens kijken of er iets tussen zit wat nuttig lijkt. XP streamen met SP2 moet ik nog ff uitzoeken, maar misschien is dat ook iets.

Wel vreemd alleen dat ik kennelijk de enige ben die er last van heeft... :?

@Kadance074
Dit zijn de *enige* twee schijven in mijn systeem.
Nee, ik heb nu alleen maar twee nieuwe lege schijven in mijn systeem, dus OS- of mbr-stoornissen evenals overige hd's zullen wel niet de oorzaak zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Nog steeds reboots tijdens de XP installatie...
Ik heb uit de "Windows XP - unified driver v5.10"-dowload van de Nvidia-site na installatie op mijn oude bak de drivers uit de \nForceWin2KXP\5.10\IDE\WinXP dir genomen (omdat ze hetzelfde leken); de bestanden op de raiddriver-floppy heb ik hierdoor vervangen. Geen succes..
Hetzelfde heb ik gedaan met de "nVidia Chipset(CK804) driver version V6.31 for Windows XP/XP/2003" van de Asus-site, maar ook met deze drivers uit de desbetreffende dir geen succes. ;( Vlak voor de installatie reboot, flapt hij nog even een errorbericht op het scherm, maar dat gaat zo snel dat ik het met geen mogelijkheid kan lezen.

Ik raak een beetje door mijn opties heen.. :? Asus maar mailen? Of die originele drivers streamen, maar ik weet niet hoe en vraag me ook af wat dat zou helpen..?

Verwijderd

Paar ideeën:
1 Voor je de drivers echt de schuld kan/mag geven, test de installatie op de andere controller eens.
2 Probeer het eens met 'trage' memory settings.
Ik neem aan dat je voeding zwaarder is dan 200W ? ;)

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:13
NBK schreef op zondag 20 februari 2005 @ 00:35:
Dat eerste is een kwestie van SP1 of SP2 in je windows CD streamen ...
Wat NBK schrijft kan ik beamen. Ben tegen hetzelfde en andere soortegelijke problemen aangelopen. Ben in eerste instantie vooral bezig geweest met Win2k. (Is en blijft mijn favoriete OS).

Echter zoals in de handleiding van Asus ook staat. Om WinXP of Win2K te kunnen installen op de NVRAID zul je Win2K SP3 of hoger of WinXP SP1 of hoger nodig hebben. Oorzaak hiervoor is dat pre-SP beide versies van Windows niet snappen dat schijven die eraan hangen in een Raid zitten. Ze zijn namelijk via de ATA-driver ook rechtstreeks benaderbaar.

Mijn advies is slipstreamen of andere bootdisk gebruiken dan je Raid0-array.
In de Asus-manual staat nog wel een 3e oplossing. (Raid1 array installen, dan SP2 erop en dan Met raidman Raid1 ombouwen naar Raid0. Dit kost je echter zo'n 4 uur per 5GB van je Raid1 en ging bij mij 2 uit 2 keer daarna alsnog fout.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• hershel
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-07 15:35
Probeer eens de nieuwste drivers (6.39) en bios 1004-001

Verwijderd

Topicstarter
sjakietrekhakie schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 09:54:
Probeer eens de nieuwste drivers (6.39) en bios 1004-001
Geprobeerd.. Nog steeds de reboot.. |:( Toen de official 1004 bios gedownload vd asus site; weer niks..
Verwijderd schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 03:24:
Paar ideeën:
1 Voor je de drivers echt de schuld kan/mag geven, test de installatie op de andere controller eens.
2 Probeer het eens met 'trage' memory settings.
Ik neem aan dat je voeding zwaarder is dan 200W ? ;)
1. Hmm... Je bedoelt op de SiliconImage controller, tja dat kan ik ook doen, maar werkt dat wel even goed? Ik dacht dat het beter was om voor raid-0 de nvraid te gebruiken. :/
2. Ik overklok niks, dus ik had heb de bios gelocked op ddr400; de standaard snelheid voor mijn Infineon Original geheugen..
De voeding levert 450W. ;)
Kalizec schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 03:43:
[...]
Echter zoals in de handleiding van Asus ook staat. Om WinXP of Win2K te kunnen installen op de NVRAID zul je Win2K SP3 of hoger of WinXP SP1 of hoger nodig hebben. Oorzaak hiervoor is dat pre-SP beide versies van Windows niet snappen dat schijven die eraan hangen in een Raid zitten. Ze zijn namelijk via de ATA-driver ook rechtstreeks benaderbaar.

Mijn advies is slipstreamen of andere bootdisk gebruiken dan je Raid0-array.
Ik begrijp de theorie hiervan niet helemaal.. :? En daarnaast bedoel je met die andere bootdisk een andere biosversie, een andere set nvraiddrivers of SiliconImage raiddrivers (dus een ander raidarray maken..) ?
Ik begrijp het niet; het stikt van de mensen die gewoon raid-0 (voor 2x SATA?) draaien met de nvraid, maar het schijnt hier niet te mogen? Bizarr..
Voor degenen die dus *wel* raid-0 (2x SATA) op nvraid draaien: staat er bij jullie in de bios onder "main" wel dat er twee sata-schijven zijn? Dat is namelijk bij mij verdwenen: ik zie nu alleen maar mijn dvd-speler op IDE-0 en m'n brander op IDE-1. Dus er staat niks meer onder "Main" bij First SATA Master en Second SATA Master... (Mijn raid-0 array wordt tijdens de POST trouwens wel gezien als "healty")

• kalizec
Verwijderd schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 03:58:
[...]
Ik begrijp de theorie hiervan niet helemaal.. :? En daarnaast bedoel je met die andere bootdisk een andere biosversie, een andere set nvraiddrivers of SiliconImage raiddrivers (dus een ander raidarray maken..) ?
Ik begrijp het niet; het stikt van de mensen die gewoon raid-0 (voor 2x SATA?) draaien met de nvraid, maar het schijnt hier niet te mogen? Bizarr..
Voor degenen die dus *wel* raid-0 (2x SATA) op nvraid draaien: staat er bij jullie in de bios onder "main" wel dat er twee sata-schijven zijn? Dat is namelijk bij mij verdwenen: ik zie nu alleen maar mijn dvd-speler op IDE-0 en m'n brander op IDE-1. Dus er staat niks meer onder "Main" bij First SATA Master en Second SATA Master... (Mijn raid-0 array wordt tijdens de POST trouwens wel gezien als "healty")
Met een andere bootdisk bedoel ik een andere schijf om je OS van te laten booten. Ik heb in mijn geval vanwege de frustatie WindowsXP maar geïnstalleerd op een schijf die geen onderdeel was van mijn Raid0. Toegegeven, het start iets langzamer op, maar niet veel. De reden hiervoor was dat ik eerst met erg veel moeite een Win2K SP4 aan de praat had gekregen, maar zodra ik ook maar iets aan wilde passen aan de partities ging de boel de mist in. Mijn conclusie was dat het wel aan de praat te krijgen was, maar zodra er ook maar iets mis gaat ben je terug bij af. Zo erg bij af terug dat je je hele Raid0 weer opnieuw kun aanmaken etc.

Wat je opmerking over BIOS betreft. Het klopt dat de schijven daar verdwijnen. Wat NVraid doet is de betreffende schijf doorkoppelen naar de raid. Dit is ook precies wat er mis gaat met WinXP/Win2K als er geen SP1 resp. SP3 op staat. Zonder deze SP ziet Windows namelijk deze doorlink niet en schrijft rechtstreeks naar de betreffende schijven. Of erger. Ziet de schijven twee keer. (Onderdeel van zowel de Raid als direct). Gevolgen hiervan zijn uiteraard corrupte informatie of het niet kunnen laden van files.

Zoals een heleboel mede-tweakers aangeven de enige handige manier om vanaf een Raid 0 te kunnen booten en daarop Windows te installen is door een WindowsCD te maken met daarop het nieuwste SP geslipstreamt. Voor slipstream informatie alsmede info over dit hele probleem raad ik je aan de nieuwste versie van de Asus handleiding te downloaden en daar het betreffende hoofdstuk te lezen. (Ja ze hebben er meerdere pagina's aan gewijd).

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Ik kreeg het reboot probleem pas nadat ik vanuit XP de drivers had geupdate naar 6.39

- Eerst XP (prof) SP2 (slipstreamed) met diskette met nvidia RAID drivers via makedisk op originele Asus CD, Alles werkt prima
- Upgrade alles via 6.39 versie
- Reboot, Reboor, Reboot direct bij opstarten XP

Config:
IDE master 1 en 2: DVD / DVD Writer
SATA1/SATA2: RAID0 WD RAPTOR 74GB
SATA3/SATA4: Maxtor 10 200 GB (geen RAID)

Bij afzonderlijke update drivers van raid/chip/sata/ide via Device Management -> Upgrade driver krijg ik de 6.39 drivers wel goed aan het werk. (maar wordt de raidtool niet automatisch meegeinstalleerd)

Bij Slipstream van 6.39 drivers via nLite wordt overigens de storage controller driver niet automatisch meegenomen. Met als gevolg dat installatie XP hiermee ook misloopt.

• kalizec
[....]

Om mezelf te quoten betreft windows en booten vanaf NVraid0.
Mijn conclusie was dat het wel aan de praat te krijgen was, maar zodra er ook maar iets mis gaat ben je terug bij af.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 06:08:
- Eerst XP (prof) SP2 (slipstreamed) met diskette met nvidia RAID drivers via makedisk op originele Asus CD, Alles werkt prima.
Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee!!!! G*dverd*mme, het werkt dus nog niet.. Tot grote frustratie deed hij het direct nadat ik voor de eerste keer de geslipstreamde xp-cd erin deed wel, toen moest ik net de deur uit, maar toen ik terug kwam en het nog een keer probeerde (met de gedachte van "hehe, het werkt eindelijk") rebootte hij weer...... aarhgghhhh... |:(
Dus, de volgende aaneenschakeling van gebeurtenissen:
  • xp slipstreamen (op andere bak) >> bios van "probleemgeval" geflasht naar official 1004 >> xp slipstreamed installer + drivers v6.39 >> succes (..maar dus onderbroken, vanwege tijdsgebrek)
Daarna, na nog een paar keer het bovenstaande te hebben geprobeerd zonder succes:
  • opnieuw bios geflashed naar 1004 official >> xp slipstreamed installer + drivers vd Asus cd-rom >> geen succes.. :(
Het valt me overigens wel op dat net voordat hij reboot, ik het hardeschijflampje 1x zie knipperen, terwijl ik een zoekgeluidje (?) hoor of iets dergelijks...
Wat doe ik toch verkeerd? j*zus..

• NBK

NBK

Weercam-Avatar

Verwijderd schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 23:40:
[...]

Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee!!!! G*dverd*mme, het werkt dus nog niet.. Tot grote frustratie deed hij het direct nadat ik voor de eerste keer de geslipstreamde xp-cd erin deed wel, toen moest ik net de deur uit, maar toen ik terug kwam en het nog een keer probeerde (met de gedachte van "hehe, het werkt eindelijk") rebootte hij weer...... aarhgghhhh... |:(
Dus, de volgende aaneenschakeling van gebeurtenissen:
  • xp slipstreamen (op andere bak) >> bios van "probleemgeval" geflasht naar official 1004 >> xp slipstreamed installer + drivers v6.39 >> succes (..maar dus onderbroken, vanwege tijdsgebrek)
Daarna, na nog een paar keer het bovenstaande te hebben geprobeerd zonder succes:
  • opnieuw bios geflashed naar 1004 official >> xp slipstreamed installer + drivers vd Asus cd-rom >> geen succes.. :(
Het valt me overigens wel op dat net voordat hij reboot, ik het hardeschijflampje 1x zie knipperen, terwijl ik een zoekgeluidje (?) hoor of iets dergelijks...
Wat doe ik toch verkeerd? j*zus..
misschien?

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, ik begrijp niet wat je bedoelt met "misschien?". Ik heb de geslipstreamde XP installatie geprobeerd met zowel de 6.39 drivers als de originele van de cd... Beide werkten niet.

Verwijderd

Installeer eens op de Silicon Image controller.
Doet dat ook raar, test het geheugen. ( Of test dat eerst )

Bouw regelmatig PC's, laatst ook weer een met 1 rot adresje in 1 van de 2 Kingston reepjes.
Symptoom: fout bij kopiëren van grote (580MB)bestanden van CD, (unable to read from disc)
Oorzaak: fout in 1 reep op 508.4 MB

Verwijderd

Topicstarter
K, ik ben nu Memtest86+ v1.51 (heeft ondersteuning voor NForce 4) aan het draaien om het geheugen te testen. Moet ik nog met een specifieke configuratie testen (ik heb het nog nooit gebruikt..)?

(ik gebruik trouwens 2x 512Mb DDR400 Infineon (Original) geheugen wat ik in de bios lock op DDR400)

Verwijderd

Topicstarter
Monsieur memtest86+ heeft inmiddels zo'n 12 uur z'n best lopen doen over de default tests, met als resultaat dat over de 33 verstreken passes geen enkele error is geconstateerd. Mag ik hieruit concluderen dat er niks mis is met het geheugen? (las op GoT dat het wel eens kan voorkomen dat memtest86+ iets over het hoofd ziet, maar goed)
Hohn hoh que'est-ce que c'est mal avec mon pc? hoh hoh :P altijd leuk; donderdagavond8)7

Morgen-ochtend maar eens de SiliconImage raid-0 uitproberen... Ik zou wel balen als dat wel zou werken, want ik las zo in wat postings dat de nvraid (werkend) toch kwalitatief beter zou zijn... :'(

Voorlopig zwijgen de support-afdelingen van Asus Global en Asus Nederland nog als het graf; niks in m'n inbox...
Pagina: 1