Toon posts:

boxen knetteren

Pagina: 1
Acties:
  • 943 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik heb sinds een paar dagen opeens last van knetteren in m'n boxen.
Ik heb de search al nagezocht, maar kwam niet echt tegen wat vergelijkbaar was met mijn situatie.

Ik denk dat dit komt omdat ik woensdag dag even ben gaan testen hoe hard m'n boxen konden en ik de bass voluit had gezet. verder is er niks in mijn kamer veranderd, dus ik denk dat het puur aan het volume heeft gelegen, m'n vraag is dan ook of ik dit nog kan oplossen, of dat ik gewoon m'n boxen heb gemold? Het vreemde is wel dat de boxen alleen knetteren bij bepaalde lage frequenties, daarnaast is de knetter niet volume afhankelijk.

ik heb een logitech z-640 set
en een creative audigy 2 geluidskaart

• ZiegoM
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-02 15:18

ZiegoM

Yammie R1

Blijft het knetteren ook als je andere speakers op je geluidskaart aansluit (of juist je 640 speakers aan een andere geluidskaart)?

Zo kan je in ieder geval bepalen waar het aan ligt...

\_Specs_/

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de speakers even aangesloten op de onboard geluids-kaart en ze knetteren nog steeds, het ligt dus waarschijnlijk niet aan de gewone geluidskaart

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Als je ze alleen bij bepaalde frequenties knetteren dan is er waarschijnlijk een condensator kapot.
Misschien dat hij al opengebarsten is maar het kan zijn dat je niks ziet.

Meestal wordt een filter gebruikt om de zware tonen eruit te filteren en die naar de bass speaker te sturen. Maar mogelijk dat alles op 1 printplaat zit. Bij een losse filter kan je even kijken of het gekraak ook hoorbaar is voordat het signaal de filter in gaat.
Als je technisch aangelegd bent dan kan je het signaal misschien wel redelijk volgen en bepalen waar het gekraak zich opeens voordoet.

Misschien overbodig om te zeggen : kijk uit voor openliggende 220V onderdelen. Als je geen verstand van electronica hebt, laat er dan iemand naar kijken die er wel verstand van heeft. Niet zelf gaan prutsen. (no flame :) )

Senile! Senile Oekaki

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

knetteren ? of klinkt het meer als een schurend geluid ?
hoor je het ook als je de conus met de hand beweegd ? (voorzichtig he !)

[ Voor 9% gewijzigd door Fish op 20-02-2005 17:24 ]

Iperf

Verwijderd

Misschien is de spreekspoel te heet geworden van de woofer. Dan kan het los gaan zitten... opgeblazen dus. De spreekspoel schuurt dan tegen de magneet aan. En zoals fish al aangaf, dat hoor je ook als je voorzichtig de conus met je vingers in beweging zet.

Verwijderd

Topicstarter
de subwoofer/versterker is denk ik kaput, want eerst kraakte de boxjes dus alleen, nu zit er geen enkele lage toon meer in de boxjes en is de subwoofer er helemaal mee gestopt! toch maar nieuwe setje kopen vrees ik

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 14:47:
de subwoofer/versterker is denk ik kaput, want eerst kraakte de boxjes dus alleen, nu zit er geen enkele lage toon meer in de boxjes en is de subwoofer er helemaal mee gestopt! toch maar nieuwe setje kopen vrees ik
de z-680 }) ?
Pagina: 1