Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

AMD athlon xp CPU cooler stil krijgen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo, Ik ben aan het proberen mij pc stiller te krijgen en ban na de volgende stappen aan mijn cpu toe:
-HDD ophangen aan elastieken in een cdrom bay
-binnenkant bekleden met noppenmatten (wegens gebrek aan dubbelzijdige tape nog neit helemaal af)
tenslotten heb ik ook gisteren mijn eerste echte "mod" gedaan , nl de airflow in mijn voeding verbeteren door fanguard weg te zagen en van de kleine intake gaatjes een groot gat te maken, waardoor hij al wat stiller is

Ik wil nu dus mijn cpu koeler stiller krijgen
specs: -AMD Athlon XP 2500+ (boxed koeler)
Asus A7V8X-X moederbord
Chieftec dragon case.

Nu zie ik dat de heatsink op men processor 80 x 65 mm is en er daar een koppelstuk op zit met daarbovenop een 60 x 60 fan.
Hoe krijg ik deze stiller?
Ik dacht eraan een grotere 80 bij 80 fan erop te zetten maar zie niet hoe ik het vast zou zetten.
Welk merk fan zou ik hiervoor gebruiken?

Ook zou ik een andere koeler kunnen kopen, Nu zat ik naar die zalmans kijken maar merkte ik op dat deze niet op mijn moederbord pasten.
Iemand die men een goede stille socket A koeler aanraden?

Ook verdere tips in verband met het dempen van geluid zijn welkom :Y)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Koop een fanadapter (de metalen van Akasa bevallen me zeer goed) en vrot daar een simpel 80mm fan op die stil is.
Ik heb hier op een 2tal simpele coolermaster blokken Akasa fanadapters zitten en daarop Coolermaster blue ledfans. En die houdt mijn dual 1800+ lekker koel (en dat voor palominos).

Verwijderd

Topicstarter
dus bv een papst 80 x 80 op een akasa 80x80 => 60x60 fan adapter op die boxed 60x60 => 80x60 adapter :?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 22:39:
dus bv een papst 80 x 80 op een akasa 80x80 => 60x60 fan adapter op die boxed 60x60 => 80x60 adapter :?
Jup, dat is wat ik hier ook heb gedaan.
Het bevestigings gedeelte waar je fan op zit is 60x60 dus daar knal je de adapter op en daarop een 80mm fan. Dan is het kwa geluid erg goed te doen.

• peddro
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-11 11:24

peddro

Iets met muziek & ontwerp.

je kunt voor ongeveer 10 pleuro een arctic cooling fan+heatsink kopen :)

[cooling] Arctic Cooling ervaring topic... kijk hier is rond, voor ervaringen...

voor jou is aan te raden de Copper Silent 2 rev. 2, die heb ikzelf ook, en bevalt me zeer goed, ongeveer 20 dB :) erg netjes voor zo'n goedkope koeler...

Verwijderd

Topicstarter
peddro schreef op zondag 20 februari 2005 @ 11:06:
je kunt voor ongeveer 10 pleuro een arctic cooling fan+heatsink kopen :)

[cooling] Arctic Cooling ervaring topic... kijk hier is rond, voor ervaringen...

voor jou is aan te raden de Copper Silent 2 rev. 2, die heb ikzelf ook, en bevalt me zeer goed, ongeveer 20 dB :) erg netjes voor zo'n goedkope koeler...
Ok, bedankt 20 Db valt heel goed mee (fluistervolume,niet?)

Via de pricewatch heb ik dit aanbod gevonden op http://www.azerty.nl
Totaal bestelling 7,56
BTW 19% 1,44
Vaste verzendkosten 7,50
Te betalen 16,50

Nu moet ik nog weten of ze ook naar België sturen maar daarvoor moet ik op die site registreren :Z

ze leveren aan belgië, alleen voor 15€ ;(
En ik zou liefst een shop vinden waar ik niet dubbel zoveel voor verzending dan voor het artikel zelf hoef te betalen

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2005 13:35 ]

• Nebuch
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-10 21:38
Je zou beter een langzaam draaiende 12x12 fan kunnen nemen. Dan kan je systeem nog stiller zijn en waarschijnlijk ook wel koeler. Denk wel dat dit duurder is. 12cm fans willen wel 15 euro zijn namelijk. Ik denk ook dat je dat alleen bereikt met een 60mm->80mm en dan een 80mm->120mm wat ook niet alles is.
Wat je ook nog kan doen is een gat in je zijpaneel maken zodat je cpufan z'n koele lucht van buiten de kast haalt. Hierdoor komt er wel mee lawaai vrij waarschijnlijk maar omdat je cpu koeler dan koelere lucht krijgt kan je die fan weer langzamer zetten zodat het waarschijnlijk niet zoveel uitmaakt. Dus dat is een beetje de vraag of dat handig is.
Verder heb ik zelf een Zalman 7000B-Cu die koelt ook heel goed en die is 20-24 dba. Die kost alleen wel wat meer dan zo'n artic. Voor de Cu versie 35 en de Alcu 25 euro ofzo.
Die koelen waarschijnlijk wel beter dan die artic.

• thon
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-11 12:05
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakfreaks.nl/images/FB123.gif

is maar 7.90 en is 90 mm en van zalman dus zal wel stil zijn ;)

Verwijderd

Topicstarter
Nebuch schreef op zondag 20 februari 2005 @ 14:05:
Je zou beter een langzaam draaiende 12x12 fan kunnen nemen. Dan kan je systeem nog stiller zijn en waarschijnlijk ook wel koeler. Denk wel dat dit duurder is. 12cm fans willen wel 15 euro zijn namelijk. Ik denk ook dat je dat alleen bereikt met een 60mm->80mm en dan een 80mm->120mm wat ook niet alles is.
Wat je ook nog kan doen is een gat in je zijpaneel maken zodat je cpufan z'n koele lucht van buiten de kast haalt. Hierdoor komt er wel mee lawaai vrij waarschijnlijk maar omdat je cpu koeler dan koelere lucht krijgt kan je die fan weer langzamer zetten zodat het waarschijnlijk niet zoveel uitmaakt. Dus dat is een beetje de vraag of dat handig is.
Verder heb ik zelf een Zalman 7000B-Cu die koelt ook heel goed en die is 20-24 dba. Die kost alleen wel wat meer dan zo'n artic. Voor de Cu versie 35 en de Alcu 25 euro ofzo.
Die koelen waarschijnlijk wel beter dan die artic.
1.volgens mij ga ik toch maar voor een andere heatsink+ fan
2.gat ik men zijpanneel lijkt me niets
3.Zalman koelers passen niet op men moederbord

@thon: veronderstel dat die zalman in een pci slot gaat.
maar dan blaast/zuigt hij gewoon mijn grafische kaart koel, men cpu toch niet? :/

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2005 14:25 ]

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-11 22:33

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

thon schreef op zondag 20 februari 2005 @ 14:11:
[afbeelding]

Dat kreng is alles behalve stil: ja op 5 v jah, maar dan is elke fan wel redelijk stil.

Ik denk dat je naar een goedkoelblok moet kijken van bijvoorbeeld zalman (je gaf al aan dat dat niet zou gaan passen, maar ik denk dat het wel kan: ik heb de A7v8x, en de a7n8x, en die passen toch echt :D, of thermaltake. Tja een goede koeler kost immers wat geld, maar daar heb je zeker zoveel plezier van.
Probeer iig niet voor 15 euro een goede oplossing te hebben: tenzij een 60*60 mm adapter (soort trechter dus) naar 90*90 of 120*120: moet wel te vinden zijn hoor. Alleen het kan zijn door de vernauwing van de hals van de trechter, dat al die lucht die aangezogen wordt door een oppervlak van 120cm^2 door een hals van 60cm^2 toch herrie gaat maken.

Iig, ik zou voor een nieuw koelblok gaan, waarbij bijvoorbeeld (geen spam, maar mooi overzichtje) freezinghardware.nl mooi alternatieven heeft.

T60P Widescreen

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

als je niet veel geld te besteden hebt kun je ook uitkijken naar een spire blokje met 80mm fan. Kosten werkelijk geen donder maar koeler best goed.

Verwijderd

Topicstarter
ff gekeken, en op de site van zalman zeggen ze nog altijd dat hij niet past ( mijn moederbord is ook het enige asus waar ie niet op past :'(

bron: www.zalmanusa.com,
kijk daar bij Aus, en je zal zien dat de A7V8X-X niet past

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op zondag 20 februari 2005 @ 18:36:
als je niet veel geld te besteden hebt kun je ook uitkijken naar een spire blokje met 80mm fan. Kosten werkelijk geen donder maar koeler best goed.
en hoe zit het dan met het geluid, heeft iemand hier ervaring mee?

Verwijderd

ik heb hier op m'n a7n8x een arctic cooling copper silent 2 TC en dit is echt werkelijk fluister stil.

m'n panaflow ventilatoren op 7 volt maken meer herrie. en daar is al zeer goed naast te slapen.

Verwijderd

Topicstarter
ben overtuigt van de capasiteiten van die arctic maar vind hem niet in de buurt / voor een vervoersprijs die aanvaardbaar is.

Mischien Belgen die een goede winkel kennen (woon in Edegem, provincie Antwerpen).
Ben de pricewatch afgegaan en vervoer is altijd minstens 10 euro.

Of maar toegeven en toch 10€ vervoerskosten betalen?
Ik kijk even op de site van die winkels of ze niets anders hebben dat mij intereseert, zou vervoerskosten rechtvaardigen

Verwijderd

dit is wel een goed topic om mijn vraag te stellen mijn kast moet ook koeler

wat koelt beter

amd boxes koeler 60 mm 12v

zalman/pats 80 mm 7v (+fanadapter)

• -Thunder-
  • Laatst online: 06-10-2024

-Thunder-

Freude ahm fahren.

thon schreef op zondag 20 februari 2005 @ 14:11:
[afbeelding]

Deze heb ik ook, inclusief koelblok er bij dan.
Ik heb hem op een AMD Athlon XP 3000+ Zitten maar bij mij blijft hij maar op volle toeren draaien, dat is niet bepaald stil eigenlijk.
Mijn FANQ staat aan maar ik merk er eigenlijk helemaal niets van :?

Blij Met Wilco

• hannos
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-05-2024

hannos

pardon me

Seesar schreef op zondag 20 februari 2005 @ 16:07:
[...]

Dat kreng is alles behalve stil: ja op 5 v jah, maar dan is elke fan wel redelijk stil.
:?

Ik heb ook net zo'n Zalman en hij is fluisterstil :?

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:36
Ik heb hier een Spire Whisperrock koelblok van nog geen eens 10 euro. Gelijk de standaard Spire fan eraf gehaald en vervangen voor een andere stille 80x80 op 5 volt 8)

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-11 06:57
ik heb ook zo ongeveer hetzelfde ondernomen
- gpu koeler voor radeon 9600 vervangen door heatpipe ding van zalman
- cpu koeler vervangen door zalman met zo'n koperen waaiert
- noppenschuim in mijn kast
- roostertjes vervangen door van die verchroomde met rond draad
- papst fan aan de voorkant, en in de voeding (was ff schroeven)

en nog ruist ie behoorlijk. komt omdat ik de voedingsfan niet langzamer kan laten draaien...
hij blaast nu al warme lucht, en ik weet niet wat er gebeurt als ik m op 7 volt laat draaien. :(

Verwijderd

Topicstarter
ben ff de lokale winkels aan het afgaan op zoek naar een koeler.
Ik post dingen die hiermee te maken hebben, misschien staat er wel een goede in

Coolermaster Thermal Compound Retail PTK-001 Kit(Shin Etsu) € 7
Coolermaster CP5-8JD1F-0L €15
GlacialTech igloo 2421 / 2400 rpm / 26dBa / 80x80 €9,80

dit is wat op men socket gaat van de 3 winkels in de buurt :x
Ook heb ik een mail gestuurd naar een modder die een zalman op mijn moederbord had gekregen, om te vragen hoe, dus eventueel ook nog deze:
Zalman CNPS7000A/B-Cu € 38.57
Zalman CNPS7700-Cu € 43.09

Verwijderd

tja ik zou zelf voor een zalman gaan of als je er aan kan komen een arcti (als ie 25 kost is het nog geen geld voor ene dergelijk kwaliteits product.)

Verwijderd

Topicstarter
nog geen reactie gekregen, weet iemand misschien hoe je hem er toch op krijgt / Wat er verhindert dat hij erop kan?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een zeer handige tip gekregen van MicDis: dat een zalman wel past op mijn moederbord als je een kleine elco beetje buigt.
Afbeeldingslocatie: http://www.d-compute.com/images/products/A7V8XX.jpg
De kleine rechts van de socket die in de weg zou zitten bij de beugel;)

Maarja, bedankt MicDis, Ik ga voor de Zalman, behalve als iemand nog een of ander ander voortstel heeft.

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:17
je kan ook een stukje van de cooler wegvijlen of een paar balden weg knippen

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/upload/product/7000b_cu_y_p.jpg

je ziet dat blauw en dat wit ding, dat zijn de socket 462 dingen waaraan je de sink vastzet, en daar zit dat elcotje in de weg

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 14:01:
[afbeelding]

je ziet dat blauw en dat wit ding, dat zijn de socket 462 dingen waaraan je de sink vastzet, en daar zit dat elcotje in de weg
iemand ervaring met zo zalman koeler op een Asrock K7S41GX

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-11 17:57
koop een spire whisperock IV , erg goedkoop en erg stil :)

• -Thunder-
  • Laatst online: 06-10-2024

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Yori1989 het kan wel erg goedkoop en stil zijn maar koeld hij de cpu ook goed ? :)

Blij Met Wilco

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-11 17:57
ja hij koelt perfect :) ( ik heb hem ook )

[ Voor 31% gewijzigd door NomadTitan op 28-02-2005 17:40 ]

Pagina: 1