Toon posts:

[Dell Dimension 2400] Speciaal geheugen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

We wilden graag een nieuwe computer en ik had een mooie aanbieding gevonden.

Nu bij een Dell computer een gratis Hyundai Santa Fe.

Die auto was er vorige week vrijdag al en de computer werd gister keurig door TPG afgeleverd. Nu wil het echter zo zijn dat er maar 256 MB ram geheugen in die pc zit.

Ik vandaag naar de winkel om nieuw geheugen te kopen. Kom thuis met 512 MB DDR 400 MHz. Ik plaats deze in de pc. Zet hem aan en de pc begint luid te loeien.

Wat blijkt; Ons geweldige Dell systeem ondersteund alleen 266/333 Mhz. De verkoper vertelde wel heel leuk dat die geheugenbank van 400 mhz downwaards compatible was. Niet dus.

Is het nu zo dat ik gewoon een 333 MHz geheugenbankje bij moet kopen en dat het dan werkt? Of moet ik bij Dell wat kopen? Dat Dell gewoon alleen eigen geheugen accepteerd?

Is 333 MHz geheugen gewoon te koop bij een goede computerzaak?

Bedankt voor de reacties.

Verwijderd

Voor zover ik weet is DDR-RAM DDR, en is dat een standaard waar men, (zelfs Dell) NIET mee mag messen, van de JEDEC. Gelukkig.

Overigens klopt het wat de verkoper verteld: DDR-SDRAM is, mits op hogere snelheid gekocht, gewoon compatible met lagere snelheden: een PC3200 module kan op PC 2700, 2100 en 1600 snelheden draaien. Trage modules alleen niet op hogere snelheden, maar dat lijkt me logisch.

DDR333 is NIET meer nieuw leverbaar, tenzij je ECC+registered geheugen wilt, maar dat zal fysiek niet eens passen. Het PC2700 geheugen wat nog leverbaar is, is gebruikt, of oude voorraad, en duurder dan PC3200.

Ik zal het dus zoeken in óf de maximale capaciteit-per-chip van de chipset (welke chipset heeft je moederbord?), of een ander probleem, zoals oneven aantal DIMM's in dual-channel config, foute installatie, of gewoon een defecte DIMM.

• sjukke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-05-2023
In de Pricewatch
staan anders nog genoeg A-merk, maar goedkope 2700 geheugen modules, kijk daar is rond ;).
Over het geheugen wat je had gekocht; sommige moederborden kunnen bepaalde geheugenmodules niet aan, en zijn erg specifiek over het merk geheugen.

Verwijderd

Sjukke: die zijn óf niet op voorraad, of het zijn shopjes die gewoon niet updaten, of entries die d'r fout in staan, geen voorraad, of wat dan ook.

Waar ik werk, ook al is het een wat kleinere zaak, hebben we toch behoorlijk wat groothandels, en op ééntje na (complies, maar wie neemt complies nou serieus? Die kopen containers vol van twijfelachtige producten. Echt mooie dingen heeft complies nooit), leveren ze geen van allen PC2700.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2005 22:19 ]

• sjukke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-05-2023
Hmm, oke dan, dat wist ik niet, sorry.

Verwijderd

Topicstarter
Dus hoe kom ik nu aan dat spul? :P

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Via vraag en aanbod ofzo.
Kun je het ruilen tegen PC3200 spul dat je nu hebt. Er zijn vast wel mensen te vinden die nog zat van die meuk hebben liggen.

Verwijderd

Zoals ik zei: zoek op wat voor chipset je moederbord heeft.

Zoek op wat voor beperkingen hij heeft.

Zoek op in de handleiding wat de foutcode betekend.

En geef die verkoper niet de schuld! PC3200 geheugen, of DDR400, hoe je het beestje ook wilt noemen, KAN gewoon op tragere snelheden werken: ik heb hier thuis een MSI K7T 266-Pro2 PC draaien, die heeft een Via KT266-chipset. Maximaal ondersteunt: PC2100, of DDR266. Wat zit er in: 1x 128MB PC2100, 1x 256MB PC3200, 1x 512MB PC2700. En ja, dat is de bak van m'n zusje waar al mijn "restjes" inkomen. Al het geheugen draait overigens op PC2100 snelheden.

Het is niet zo dat m'n VIAKT266 chipset zo bijzonder is: de PCI-standaard heeft hij bijvoorbeeld niet zo nauw gevolgd, dit MOET een DDR-geheugencontroller gewoon kunnen! JEDEC, het instituut wat geheugenstandaarden beoordeeld en standaarden maakt, een soort van ISO, of NEN, stelt dit in hun norm dat een DIMM en chipset dit moeten kunnen!

Er zijn enkele dingen die ik kan bedenken:
[ulist]
• Je moederbord heeft een dergelijk oude chipset die geen DIMM's met meer dan zoveel mbit per chip aankan: hij zit gelimiteerd aan 256MB modules (dit lijkt me érg sterk).
• Je huidige DIMMS zullen 2x128MB in Dual Channel modus zijn, en jij zet d'r een 3e DIMM in, en ja, dan doet-ie niet. Je moet er gelijk 2 bij plaatsen. Lijkt me waarschijnlijk.
• Je hebt één DIMM van 256MB, en je moederbord ondersteunt dual channel. Je zet de 512MB DIMM, qua grootte een afweikende DIMM dan je bestaande, erbij. Dual channel: ongelijke dimms: sirene aan!
• Je langharige tibetaanse chihua-hua zat nogal in de knoop, en je bent het statische beestje gaan kammen met de DIMM. DIMM's zijn nogal gevoelig voor statische elektriciteit, en je hebt het arme ding opgeblazen.
• Je hebt hem ingebouwd terwijl de PC aanstaat, of er nog spanning op de +5VSB stond. Funest! Dimm opgeblazen!
[/ulist]
Mijn tip: zet hem d'r even in z'n uppie in.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2005 22:34 ]

Verwijderd

Hoi, ik heb ook een dell dimmension 2400...en heb hetzelfde gevraagt op de dell forums, over valauram....en daar zeiden ze dat het niet werkt of wel.....en de ander zei dat het niet zou werken ??
weet niet welk mobo ik heb....dus als ik gewoon ddr mem erin kan doen wat overeenkomt met snelheid wat ie aankan zou het toch moeten werken

Edit: ik heb een Intel Brookdale-G i845G chip

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2005 22:38 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 22:34:
Hoi, ik heb ook een dell dimmension 2400...en heb hetzelfde gevraagt op de dell forums, over valauram....en daar zeiden ze dat het niet werkt of wel.....en de ander zei dat het niet zou werken ??
weet niet welk mobo ik heb....dus als ik gewoon ddr mem erin kan doen wat overeenkomt met snelheid wat ie aankan zou het toch moeten werken
Zoek dan uit wat voor chips er nu op je dimm zitten en zoek er een dimmetje bij dat dezelfde chips heeft, dan weet je zeker dat het gaat werken.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb zojuist bij informatique voor 44 euro een 256 MB 333 MHZ besteld.. deze kreeg ik aangeboden via de geheugen-wizard van dane-elec... 44 euro + 5 euro verzendkosten is iig goedkoper dan de 66 euro (incl verzendkosten) die dell mij probeerde aan te smeren :)

Enne, ik geef de verkoper niet de schuld, ik wist dondersgoed dat ik eerst had moeten kijken wat mijn mobo aan kon maar daar had ik niet aan gedacht :) Bedankt voor de info mensen!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 22:03:
Overigens klopt het wat de verkoper verteld: DDR-SDRAM is, mits op hogere snelheid gekocht, gewoon compatible met lagere snelheden: een PC3200 module kan op PC 2700, 2100 en 1600 snelheden draaien. Trage modules alleen niet op hogere snelheden, maar dat lijkt me logisch.
Tot zover de theorie. In de praktijk blijkt dat het niet altijd werkt. Het is een 'bug', het zou wel moeten werken, maar het werkt toch niet.
Ik herinner me nog een Nvidia chipset die ook geen 400 mhz RAM slikte als je ook de onboard grafische kaart gebruikte. Met een oudere 266 mhz module was het probleem opgelost.

Verwijderd

Dat klopt, OlafvdSpek, de nForce2 ondersteunt welliswaar Dual channel DDR400, maar op het moment dat je de integrated memory controller gaat gebruiken, zul je het óf moeten forcen naar maximaal 333, of ander geheugen moeten gebruiken. Simpelweg omdat die interne grafische kaart het niet ondersteunt. De chipset wel.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 20 februari 2005 @ 12:10:
Dat klopt, OlafvdSpek, de nForce2 ondersteunt welliswaar Dual channel DDR400, maar op het moment dat je de integrated memory controller gaat gebruiken, zul je het óf moeten forcen naar maximaal 333, of ander geheugen moeten gebruiken. Simpelweg omdat die interne grafische kaart het niet ondersteunt. De chipset wel.
Maar waarom is het BIOS niet slim genoeg om dat automatisch te doen dan?
Pagina: 1