[linksys] draadloos rot-probleem

Pagina: 1
Acties:

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:32

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Ok. Zonder emotioneel te worden (heb zowel de laptop als router al bijna 100x in gedachten compleet in elkaar gestampt) hier de situatie:

- Chello internet
- LinkSys wireless router (54Mbps)
- Laptop met WinXP Home

Oke, zonder router ertussen werkt het internet. Chello modem levert via DHCP netjes een IP-adres en alles werkt.
Nu komt de router ertussen. Alles lijkt goed te gaan. Via de webinterface (192.168.1.1) kan ik inloggen in de router en alles bekijken. Ik kan daar ook via de Diagnostics (in de router dus) pingen en traceroutes uitvoeren. Als ik daar ping of traceroute uitvoer gaat dat prima. Alles (maar dan ook ALLES) lijkt erop te wijzen dat in de router de verbinding naar het internet werkt. Omdat ik (via "de ether") in kan loggen op de router lijkt de verbinding met de router ook goed.

In Windows heb ik ongeveer alles geprobeerd wat ik kan bedenken, van het uitschakelen van alle netwerkkaarten (behalve de draadloze -interne- netwerkkaart), het klooien met IP-instellingen, etc... maar ik weet het echt niet meer.

Kan iemand een denkrichting voorstellen voordat ik ECHT door het lint ga? :)

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• Mr.CeeJay
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-04 11:42
Je omschrijft eigenlijk niet wat fout gaat ??

@echo off
echo Waar in 't bronsgroen eikenhout
echo 'T Nachtegaaltje zingt

• Br@m
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
mac-adres gecloned? Want ik neem dat je geen internet met de router er tussen? Want dat zet je er niet bij voor het gemak.

Garmin NUVI 300 - ACER Aspire 5102WLMi

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:07
wep -key misschien??

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-05 19:46
Wat voor type router is het? Een WAG54?

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
djluc schreef op zondag 20 februari 2005 @ 03:54:
Wat voor type router is het? Een WAG54?
WRT54G

En het probleem: ik kan op de laptop niet internetten. (ook geen ping dus)
En mac-adres clonen heb ik niet gedaan. Maar ik kan dus wel naar de router toe (via web-interface). In de router kan ik pingen. Maar van laptop via router naar internet lijkt er niets te gebeuren.

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:36

Freak187

geen

Nog steeds erg vaag. Als je vanaf je router pingt, waar ping je dan heen? Heb je een een ip-adres gekregen van Chello die je router heeft opgepikt? Want Chello geeft alleen ip nummers aan MAC adressen die hij kent, dus als je niks aan MAC adress clone hebt gedaan lijkt het me sterk dat ie uberhaupt wat doet. Of heb je de installatie via de bijgeleverde cd van linksys gebruikt?

Dat je wel naar 192.168.1.1 kunt gaan is logisch want dat is allemaal lokaal netwerk.

[ Voor 11% gewijzigd door Freak187 op 20-02-2005 13:35 ]

Kia Niro-EV 2024

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Bij chello moet je volgens mij je mac adres registeren wil je kunnen internetten (zodat je elke keer het zelfde ip krijgt). Je moet jouw ip ff clonen in je router, dan denkt chello hey die pc ken ik! die mag internetten! :+

• Br@m
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Mishmash schreef op zondag 20 februari 2005 @ 13:40:
Bij chello moet je volgens mij je mac adres registeren wil je kunnen internetten (zodat je elke keer het zelfde ip krijgt). Je moet jouw ip ff clonen in je router, dan denkt chello hey die pc ken ik! die mag internetten! :+
Dat heb ik gisteren al gezegd, maar TS is een beetje eigenwijs geloof ik :)

Garmin NUVI 300 - ACER Aspire 5102WLMi

• Sharkys
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-10-2025
Br@m schreef op zondag 20 februari 2005 @ 13:41:
[...]

Dat heb ik gisteren al gezegd, maar TS is een beetje eigenwijs geloof ik :)
Kan je wel met een draadje internette op je laptop. Anders ligt het probleem aan de instellingen, controlleer dan of je Mac adres identiek is aan de computer die het wel doet als je hem "direct" aan het internet hangt.

<toch vind ik het probleem slecht uitgelegd>

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Kleine correctie, het gaat om CAIW, geen Chello. (mijn fout) Maar goed, nog een poging het uit te leggen:

Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/tcls/temp/linksys.jpg

Situatie A (gebruik van router zonder wireless)
- ik kan via de laptop inloggen (via de browser op 192.168.1.1) op de router
- in de router kan ik via de web-interface van de router (in de router dus) kiezen om een bepaald adres te pingen of te tracert'en, dat gaat prima... foutloos... supersnel
- ik kan op de laptop niet pingen naar internet-adressen, geen enkele communicatie lijkt mogelijk
- signaalsterkte is uitstekekend van de router (staat ook op 2 meter afstand om te testen)

Situatie B (gebruik van router met wireless)
Zie "Situatie A"

Situatie C (gebruik zonder router)
Alles werkt.

Enne, MAC-adres klonen? Hoe? En is dat uberhaupt nodig (ik kan immers prima pingen/tracert'en vanuit de router, dus CAIW lijkt geen problemen te hebben)? En how about that WEP-gebeuren? Ik heb niet veel ervaring met wireless, maar ik weet echt niet meer waar te zoeken. Please help.

• jelvank
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-03-2025
spaceboy schreef op zondag 20 februari 2005 @ 16:39:

Situatie A (gebruik van router zonder wireless)
- ik kan via de laptop inloggen (via de browser op 192.168.1.1) op de router
- in de router kan ik via de web-interface van de router (in de router dus) kiezen om een bepaald adres te pingen of te tracert'en, dat gaat prima... foutloos... supersnel
- ik kan op de laptop niet pingen naar internet-adressen, geen enkele communicatie lijkt mogelijk
- signaalsterkte is uitstekekend van de router (staat ook op 2 meter afstand om te testen)
Wat voor signaalsterkte, je doet nu toch niet draadloos? Ik zou het voor de zekerheid even zonder wat voor draadloze verbinding dan ook proberen. Als het kan (pcmcia) die kaart er even uit: stel dat er daar iets mis zit, probeert je comp misschien wel te internetten via die kaart (hij kan ook niet ruiken dat die niet werkt)
Enne, MAC-adres klonen? Hoe? En is dat uberhaupt nodig (ik kan immers prima pingen/tracert'en vanuit de router, dus CAIW lijkt geen problemen te hebben)? En how about that WEP-gebeuren? Ik heb niet veel ervaring met wireless, maar ik weet echt niet meer waar te zoeken. Please help.
Tsja, CAIW ken ik niet, maar Chello (en meerdere kabelaars) herkennen het macadres (of wel adapteradres) van de aangesloten machine. Als het dan een ander macadres is, werkt de verbinding niet. Die router is nu zelf aangesloten en heeft een ander adres dan jouw laptop. Daarom moet je in die router het macadres van je laptop invoeren. Vaak kan dit met een kloonfunctie: de router zoekt dan zelf even wat het mac-adres van de aangesloten computer is en neemt die aan. Ik zou dit zeker even proberen.

• Freak187

Freak187

geen

Mac adres clonen: Stop een netwerkkabel in je laptop en naar de WAN (of een andere weet ik niet zeker kijk ff in de manual) poort van de router. Dan moet je in het configuratie menu zeggen: Clone your PC's MAC. Als ie dat heeft gedaan kun je een netwerkkabel van je router naar het modem trekken. Dan denkt je modem dat ie te maken heeft met je netwerkkaart van je laptop, maar dat is natuurlijk niet zo, maar dat weet je modem niet :+ B)

Nu DHCP of een static ip geven voor je laptop en dan moet het toch wel lukken.

Als dat niet lukt gebruik je het meegeleverde cd'tje van linksys en dan geeft ie precies aan wat je moet doen en wanneer. Kan niet missen.

[ Voor 7% gewijzigd door Freak187 op 20-02-2005 21:22 ]

Kia Niro-EV 2024

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:17

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Je moet je Chello modem iig in bridge mode zetten. Teven moet je eventuele DHCP server uitzetten. Dan, zoals Fread187 ook zegt, in je linksys naar Setup > MAC Address clone gaan, en daarop klikken. Aangezien je je in het verleden met je laptop hebt aangemeld bij Chello kent chello alleen dat MAC adres. Als je dat invoert in de Linksys doet je linksys alsof ie je laptop is.
Kijk ook bij Status > Router of je router een DHCP adres van chello heeft gekregen en DNS servers. Check ook op je PC of je daar dezelfde DNS servers ziet bij ipconfig /all.
En probeer de wireless eerst maar uit zonder encryptie. Pas als het werkt kan je encryptie aanzetten.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Thanks allen, vooral die laatste paar replies zijn erg nuttig. Helaas kan ik op dit moment er niet bij (was bij een vriendin om dit te installeren) Zal hier t.z.t. posten als het wel of niet gelukt is. Thanks in elk geval!

• Freak187

Freak187

geen

Microkid schreef op zondag 20 februari 2005 @ 21:30:
Je moet je Chello modem iig in bridge mode zetten. aanzetten.
Hier heb ik niks aangedaan btw. Dus die stap hoef je misschien niet eens te doen.

Kia Niro-EV 2024

Pagina: 1