Toon posts:

Linux en IDE-hotswap ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Lo,

Als ik nu een HDD-bracket zou hebben kan ik de HDD eruit halen tijdens het draaien van het systeem. (Maar eerst natuurlijk sleuteltje omdraaien zodat de HDD ook geen voeding meer krijgt.)
En dan een andere HDD in de bracket doe kan mijn debian install dan een nieuwe schijf initializen ?

Het probleem is dus dat ik niet elke dag wil rebooten als ik even mijn disk eruit wil halen en dit
gaat ook ten koste van mijn uptime :)

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
IDE is niet hot-swappable, dus theoretisch kan dit niet. In de praktijk valt 't het mee gelukkig. Als je je schijf netjes unmount heb je kans dat het werkt. Mara uiteraard heb je geen garantie hierop :). Als je schijf aan een losse IDE controller hangt, scheelt het wellicht ook nog als je daar de modules van unload.

Maar ik zou even een USB2-verpakking voor je HD kopen, dat is bedoeld voor hot-swappen. ;)

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:09
Ik weet niet of linux dit kan, maar FreeBSD zou er softwarematig iig geen probleem mee moeten hebben:
Heb een keer als test een compleet IDE kanaal uitgezet om RAID-1 te testen. Vervolgens weer aanzetten (beide kan met atacontrol), en de disk wordt netjes gedetecteerd en na terug in het array te schoppen komt de boel weer op gang.

Ik geef je echter geen garantie of het hardwarematig allemaal gaat lukken. Sowieso wordt je slave device er niet blij van als je master device of andersom ineens vertrekt. Je kunt dit dus alleen bij apparaten flikken die standalone op een IDE kanaal draaien. Verder zet je met het sleuteltje niet de stroom uit, maar de vergrendeling. Je kunt je IDE controller beschadigen met het hotswappen van IDE. SATA heeft dit opgevangen met langere ground pinnen op de powerconnector, waardoor je een veiligere hotswap hebt.