ik probeer de verschillende netwerktopologieën te begrijpen.
nee, ik vraag jullie niet on mijn huiswerk te doen;
ja, het is een vraag die n.a.v. mijn huiswerk naar boven kwam borrelen :-)
Ik stel mij een bedrijfsnetwerkje voor, met 50 clients en 4 switches die elk 16 poorten hebben.
Wat is de beste manier om deze apparaten met elkaar te verbinden?
1) is elke switch verbonden met 15 computers en slechts 1 andere switch?
2) is elke switch verbonden met 13 computers en de 3 andere switches?
de benaming vind ik lastig:
de 1e opstelling lijkt mij een bustoplogie (tussen de switches) en een stertopologie rondom iedere switch.
de 2e opstelling lijkt mij een maas (alle switches met alle andere switches) van sternetwerken (clients rondom de switches)
Moet je dit gehele netwerk nou een ster noemen (en negeren dat er een bus/maas is tussen de switches), of is het per definitie "hybride" als het niet heel duidelijk binnen een van de andere hokjes past?
nog een vraag m.b.t. performance - de 2e opstelling lijkt mij in deze situatie de meest efficiente oplossing vanwege het maas, maar weet iemand of deze 2e opstelling een hoger risico op botsingen geeft dan de 1e opstelling?
of is de performancewinst zo laag dat het zonde is om twee aansluitingen voor clients op te offeren?
Ik ben benieuwd hoe deze aansluiting gedaan wordt in het werkveld.
nee, ik vraag jullie niet on mijn huiswerk te doen;
ja, het is een vraag die n.a.v. mijn huiswerk naar boven kwam borrelen :-)
Ik stel mij een bedrijfsnetwerkje voor, met 50 clients en 4 switches die elk 16 poorten hebben.
Wat is de beste manier om deze apparaten met elkaar te verbinden?
1) is elke switch verbonden met 15 computers en slechts 1 andere switch?
2) is elke switch verbonden met 13 computers en de 3 andere switches?
de benaming vind ik lastig:
de 1e opstelling lijkt mij een bustoplogie (tussen de switches) en een stertopologie rondom iedere switch.
de 2e opstelling lijkt mij een maas (alle switches met alle andere switches) van sternetwerken (clients rondom de switches)
Moet je dit gehele netwerk nou een ster noemen (en negeren dat er een bus/maas is tussen de switches), of is het per definitie "hybride" als het niet heel duidelijk binnen een van de andere hokjes past?
nog een vraag m.b.t. performance - de 2e opstelling lijkt mij in deze situatie de meest efficiente oplossing vanwege het maas, maar weet iemand of deze 2e opstelling een hoger risico op botsingen geeft dan de 1e opstelling?
of is de performancewinst zo laag dat het zonde is om twee aansluitingen voor clients op te offeren?
Ik ben benieuwd hoe deze aansluiting gedaan wordt in het werkveld.