Toon posts:

[laptop] (bios) start duurt 15 minuten

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoihoi,

ik heb hier een medion laptop staan, 2ghz, 256mb, 40gb, op zich best een leuke laptop en ik zou 'm dus ook graag fatsoenlijk gaan gebruiken.

Het duurt echter zo'n 15 minuten voor hij vanuit niets naar windows xp gaat.
De bios blijft ongeveer 8 minuten voor m'n neus staan, het enige wat ik op dat scherm te zien krijg is:
Press F2 to enter bios Press F10 to enter boot sequence

Als ik op F2 duw (even bios nakijken) doet hij er ook zo'n 5 minuten over om in de bios te komen,
laat ik het scherm voor me staan moet ik ongeveer 10 minuten wachten tot hij het windows xp logo weer gaat geven. Dit duurt vervolgens ook zo'n 5 minuten....Als de computer eenmaal gestart is is hij behoorlijk snel.

Via msconfig zie ik geen onbekende programma's bij het opstarten staan,
ook bij services ziet alles er gewoon vertrouwd uit.

Op de laptop staan geen virussen (avg en norton hebben volledig gecheckt) en ook 0 spyware (spybot en lavasoft).

Wie heeft er een idee hoe het kan dat het opstarten zo lang duurt?
En wie heeft er dus ook een idee hoe ik het kan verhelpen?

Alvast bedankt ! :)

• toktokcity
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-02 07:29
Heb je misschien iets via usb aan je laptop hangen?

Verwijderd

Topicstarter
nopes, niets, écht alleen kaal de laptop en de voeding zit aangesloten.
Als ik de voeding loshaal (en hij dus op eigen accu op moet starten) duurt het even lang....

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:56

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Probeer eens een nieuwe BIOS te vinden voor je laptop....

Hier stond een dode link.

Verwijderd

Werk je met een draadloos netwerk of met een gewoon, vast (met ethernetkabel) netwerk? Misschien die even ontpluggen/afzetten. Eens een BIOS reset proberen?
Anders eens informeren bij Medion zelf.

Verwijderd

Topicstarter
@strandbal: nieuwe bios zou niet uit moeten maken, met deze bios heeft hij altijd goed gewerkt (3 jaar) dus het lijkt me stug dat het zo van de een op de andere dag te maken heeft met de bios....

@mad_boy1986: de laptop staat kaal aangesloten, oftewel: spanning + laptop
niet meer, niet minder.... geen usb muis of wat dan ook aangesloten, nee gewoon écht alleen de laptop met spanning erop.

Ik heb net gebeld met Medion omdat ik er gewoon echt niet uit kwam, daar vertelde iemand mij dat het te maken kan hebben met spanning die nog op het moederbord zit. De accu eruit, 10x de aan knop in duwen en dan zou het verholpen kunnen zijn.

Accu eruit gehaald, 20x op dat knopje geduwd.... nou, dan gebeurt er natuurlijk niets.... accu er weer in...ik start op, en het biosscherm blijft lekker hangen......

Als ze 'm op moeten komen halen ben ik sowieso 50 euro kwijt en dan hebben ze er pas naar gekeken, stel dat het moederbord of wat dan ook defect is, dan kost dat misschien nog wel een 200 euro....

Iemand ooit gehoord van die 'hangende spanning' ? Iemand die nu misschien betere suggesties heeft?

• Renkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-02 06:52
Wat voor ide devices kun je in de bios zien ?

Standaard loopt een pc/laptop alle ide poorten bij langs, wanneer je hdd bijvoorbeeld niet meer goed herkend wordt kan het erg lang duren

zet om te testen anders eens beide ide poorten uit of het device op 'none'

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-02 19:04
Is je bios batterij niet gewoon leeg :?
[edit] Ook niet stiekem een PCMCIA kaart erin :? Ik heb dat namelijk ook als ik mijn wireless kaart erin laat zitten bij et opstarten ;)

[ Voor 64% gewijzigd door IJnte op 22-02-2005 12:48 ]

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Verwijderd

Topicstarter
@Renkie: harddisc, floppy en cd-rom wordt herkend in windows...
Ik ben 'm nu in de bios op aan het starten om ze eens even uit te schakelen (mits medion die opties biedt :X)
edit hier was ik al bang voor: ik kan niets uitschakelen in de bios
wel zie ik dat hij alles herkend... ook in de bios al dus :)

@IJnte: bios batterij leeg, mwah, hoe zie je dat in een laptop :D? Het duurt écht ontzettend lang voor hij de bios voorbij is, en winxp scherm (die blauwe balk onderin) blijft ook 5 minuten van links naar rechts zwabberen... Of de biosbatterij leeg is weet ik niet, ik haal zo'n ding liever niet uit elkaar.
Is het overigens typisch dan dat lang opstarten van de pc (bios) te maken kan hebben met de batterij?
Ik zou zelf denken: of hij is leeg, of hij doet het, maar tussenin is dus ook mogelijk?
Oh, en er zit geen kaart ofzo in nee: laptop, niet meer....

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2005 12:57 ]

• IJnte
Mmm het feit dat de Bios en windows XP blijven hangen duid toch wel op een defect. Heb je de mogelijkheid om b.v. memtest te draaien ofzo :? Dit is puur voor het geheugen te checken maar de bios doet dat in het begin ook. Het kan ook zijn dat je HD erg veel bad sectors heeft of andere kuuren. Kan je b.v. zien of SMART enabled is in de bios :? Kijk eens even of je dat soort dingen kan testen met programma's die draaien via de floppy disk..

Verwijderd

Topicstarter
@IJnte: inderdaad, een defect.... maar wat? dat zit mij zo dwars, als de laptop eenmaal opgestart is draait hij namelijk als een zonnetje....geen virussen of spyware die het systeem vertragen, alles draait prima.

Memtest enzo kan ik inderdaad wel eens even gaan proberen, even een snel rekensommetje doet mij vermoeden dat ik dus over 5 uur weer kan laten weten wat er mee aan de hand is ;) *zucht* :D

Enfin, ik ga even wat testjes doen.

• IJnte
8)7 Dat duurt dus wel effe |:( . Draai anders eens gewoon Pi-fast en van die HD benches onder windows.. Misschien komt ie dan naar voren met een fout. Draai ook eens 3Dmark enzo.. Het is wel heel vaag.. Wat ik me kan voorstellen is dat de bios gewoon een beetje corrupt is. Misschien eens proberen er een nieuwe "verse" bios in te flashen :?

• Acid_Schnitzel
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Ik heb nu hetzelfe probleem met een desktop pc, ik heb laatst een HD crash gehad, HD vervangen (80GB 7200rpm) en nu zit ik hier ook mee, op het eerste scherm staat press DEL for BIOS, press F8 for boot sequence popup, checkin NVRAM....Complete! 1024MB ok.

Daar blijft hij ~1 minuut hangen, daarna komt het Windows XP home edition opstartscherm (volledig legaal) en daar hangt ie zeker 5 minuten. Als windows is gestart is hij gewoon normaal snel (P4 3.2 ghz) en draaien H-L2 etc gewoon goed.

Ik heb met het asus bios-update programma al de bios geflashed naar de nieuwste versie, geen resultaat.

Deze PC heeft altijd al goed gewerkt.

Ik hoop dat jullie ons beide kunnen helpen, het is namelijk irritant :P

You only need 2 tools, WD40 and Ducttape. WD40 when something doesn't move and it should, ducttape when something moves and it shouldn't.

• IJnte
Heb je dit BTW al gelezen : Hang & Opstart FAQ

• eppie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(overleden)
De pc van me buren doet sinds gisteren precies het zelfde als bij josvg weet ook niet wat het is :(

• Acid_Schnitzel
  • Nu online
duikt dit probleem nou ineens bij iedereen op :S het is echt geen virus want na een frisse install zonder internet doet ie het ook niet :S

You only need 2 tools, WD40 and Ducttape. WD40 when something doesn't move and it should, ducttape when something moves and it shouldn't.

Verwijderd

Ik heb dit met mijn laptop ook gehad, volgens mij ligt het aan je wifi card... Als dat ding intern zit zou je even moeten zorgen dat het ding hardwarematig (dus fysiek) uitgezet wordt. Dus even klepje aan de onderkant openschroeven. Verder zou ik als ik jou was een uitgebreid testprogramma draaien dat je geheugen / evt. badsectors / conflicts opzoekt.

Verder is het heel hoogstwaarschijnlijk een conflict tussen het één en ander, waarschijnlijk ergens in het werkgeheugen, iets in de trant van twee dingen die dezelfde plaats proberen te krijgen totdat ééntje het opgeeft of dat windows eroverheen komt hijgen. Ik zou stuk voor stuk alles proberen uit te zetten en kijken of het iets uitmaakt.

Ik blijf dit topic wel even volgen :)

Verwijderd

Topicstarter
beetje laat, maar ik heb dat ding hier dus gewoon voor erbij staan, in de week dat ie hier
bij m'n gewone pc staat is hij een keer of 100 ~ 150 opgestart (aan, uit, aan, uit :D) en nu boot hij in ongeveer 1 minuut :*)

Waarom? Ik heb géén idee, heb verder niets veranderd.....

Enfin, mijn tip dus: booten booten booten, en hij doet het vanzelf weer :+
8)7

• Acid_Schnitzel
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 27 februari 2005 @ 15:11:
beetje laat, maar ik heb dat ding hier dus gewoon voor erbij staan, in de week dat ie hier
bij m'n gewone pc staat is hij een keer of 100 ~ 150 opgestart (aan, uit, aan, uit :D) en nu boot hij in ongeveer 1 minuut :*)

Waarom? Ik heb géén idee, heb verder niets veranderd.....

Enfin, mijn tip dus: booten booten booten, en hij doet het vanzelf weer :+
8)7
haha nou onze PC staat nu al 3 dagen non-stop aan omdat ik geen zin heb om te rebooten maar 100 keer 5 min wachten zie ik nie zitten :s

Pagina: 1