Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Dempingsmatjes

Pagina: 1
Acties:
  • 226 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Double J
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-11 00:09
Ik ben een server aan het bouwen, maar al met al maakt het toch een hoop herrie. Ik heb er 2 keer 80mm zalman ventilators in zitten. Er zit een Zalman 300 watt voeding in.. Dit is lekker stil.
Er zitten 3 scsi schijven in met een dikke koeling erachter, die maken samen een hoop herrie... Verder wil ik er nog 2 sata schijven in zetten, en dat zal de stilte ook niet bevorderen. Verder hoor ik ook nog luchtwervelingen

Dus de buitenkant (alle fans) is lekker stil, maar de binnenkant zit een hoop herrie in. Dus toen dacht ik, waarom zou ik er geen dempingsmatjes of zo inzetten. Dit wil ik dan aan de beide zijkanten doen en ik wil de eventuele gaten dan opvullen.

Eerste vraag: Werkt dit ook echt?

Tweede vraag: Welke matten moet ik nemen? Ik heb aan beide kanten ongeveer een halve cm tot een cm ruimte.

Nu heb ik al wat gevonden, maar ik weet niet of het goed spul is:
http://www.comex-sales.com/nederlands/index_nl.html (dan naar noise control en daar staat magic fleece). Ik bedoel dan de magic fleece dempingsmateriaal. Is dit wat?
Als ik op deze site naar de shop ga, dan kan ik de matjes alleen niet vinden, dat is dan wel minder :( http://shop.comex-sales.com/

Verder heb ik nog weinig gevonden. Heeft er iemand voor mij misschien info over dempinsmateriaal, of wat ik het beste kan doen?

Verwijderd

Heb je de pricewatch al bekeken?
Daar is zat informatie over te vinden. :)

• Double J
Als ik in de pricewatch kijk kom ik bijvoorbeeld uit op de Dempingsmatten - Be Quiet. Maar ik wil graag wat ervaringen horen over verschillende producten.

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:53
Probeer het eerst eens met wat oude plodden, zelf heb ik een hemd in mijn pc liggen om het hoge geluid te dempen en het werkt. dus gewoon alle sokken pakken en je kast ermee volproppen (wel op je koeling letten he?)

diskeltische lurker

Verwijderd

technopeuter schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 17:02:
Probeer het eerst eens met wat oude plodden, zelf heb ik een hemd in mijn pc liggen om het hoge geluid te dempen en het werkt. dus gewoon alle sokken pakken en je kast ermee volproppen (wel op je koeling letten he?)
Maar dan word het wel een stuk warmer he, let daar ook op!
Want de koele/warme lucht kan er niet in/uit.

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08 17:43

frankknopers

Goud is geen geld

Volgens een artikel in de PCM zijn de dempingsmatten van Akasa erg goed. Die zijn 8 mm dik volgens mij. :)

- Linkje naar pricewatch.
- Linkje naar product.
- Bundel reviews.

[ Voor 71% gewijzigd door frankknopers op 19-02-2005 17:25 ]

Goud is geen geld

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik zou eerst wat doen aan de montage van je HDD's. Als je dat nog niet gedaan hebt.
Ikzelf kan mijn HDD, die in rubber hangt namelijk niet eens boven de zalman 300watt PSU horen.

• Afterburner79
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

Afterburner79

weak input?

(overleden)
Misschien niet de meest geavanceerde oplossing, beste of de mooiste maar zeker wel
de ALLERGOEDKOOPSTE . . .

Ik heb laatst de pc van mijn vriendin een heel stuk stiller gekregen door het volgende:

1. Ga naar je dichtst bijzijnde Ikea, Xenos of zoiets dergelijks.
2. Koop voor bijna niks een paar placemat's van puur kurk (ong. 3mm dik)
3. Pak thuis een hobbymes, snij de handel op maat.
4. Plak de kurk met dubbelzijdig tape in je case en schroef de handel in elkaar.
5. Presto! voor nog geen 2 euro heb je een stille pc :+

Dus voor mij echt geen high-tech-neopreen-weetikveel bullshit matten a fortuin/m2!

Probeer het eens, spaart je weer een paar pleuro's
Succes en groeten,

Afterburner

It seems like I'm always getting stuck, between the handshake and the f**k ! < Fulltime partytimer! >
Whatever happens, be a Buddha!

• Buntmans
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-04-2024
Frank_Knopers schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 17:22:
Volgens een artikel in de PCM zijn de dempingsmatten van Akasa erg goed. Die zijn 8 mm dik volgens mij. :)

- Linkje naar pricewatch.
- Linkje naar product.
- Bundel reviews.
Deze heb ik ook in mijn kast. Werken prima, maar heb geen vergelijkingsmateriaal. Vooral de geluiden van een hoge frequentie worden erdoor opgevangen. Ze zijn trouwens 4mm dik.

• ransbal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-11 10:08
Voor de demping van mijn autoportieren (minder resonaties, beter geluid) heb bitumen matten gebruikt. Ik had er iets teveel besteld de matjes die ik over had heb ik aan de binnenkant van mijn kast geplakt. Zoals het werkt in mijn auto, werkt het ook in mijn kast. Mijn raptors hoor ik bijna niet meer en icm met een tagan voeding en ibl2000 fans is mijn systeem nagenoeg stil.
Je kunt daar dure matjes zoals die van akasa voor gebruiken, maar bij autohifi shops kun je vergelijkbare matjes bestellen voor een fractie van de prijs.
Zie bv www.audiogarage.nl, matjes van 20x50 cm voor €1,80. Voor een miditower heb je genoeg aan 5 matjes, dus voor die 10 euro kun je het haast niet laten :)

• DyStiC
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

DyStiC

&#039;Atta way, baby!

Wat ik me afvraag, in de meeste kasten heb je de intake fan voor de hard disken hangen. Dus je kan de zijkant van je kast beplakken met dat spul maar heb je niet nog steeds een lek aan de voorzijde tpv intake fan? heeft de rest dan nog wel nut?

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:55

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik heb zelf in m'n oude bigtower van de Akasa matten gehad. Gewoon de hele binnenkant volplakken. Werkte prima. Het geluid werd gedempt en wat vooral prettig was, was dat die irritante hogere tonen van de schijven duidelijk minder werden.
Als je dan ook nog je fans op 7v laat lopen ofzo kan je het vrij stil krijgen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Dr. Donald
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:35
DyStiC schreef op zondag 20 februari 2005 @ 11:33:
Wat ik me afvraag, in de meeste kasten heb je de intake fan voor de hard disken hangen. Dus je kan de zijkant van je kast beplakken met dat spul maar heb je niet nog steeds een lek aan de voorzijde tpv intake fan? heeft de rest dan nog wel nut?
Idd, mijn vader wist mij een keer te vertellen dat er een keer een test is gedaan met een geluiddichte kamer waar een gaatje in zat ter grote van een sleutelgat. Buiten de kamer werd slechts een 3dB lagere geluidsdruk gemeten!
Nou weet ik niet in hoeverre dit waar is, mijn vader leukt verhalen wat over de jaren heen en dat zal ik zelf ook wel doen, maar er zal toch wel een kern van waarheid inzitten.

Ik heb een tijd geleden mijn kast geisoleerd met noppenmatten van 10 euro van de bouwmarkt. Hij is nu wel wat gedempter, maar het geluid van mijn ThermalTake Dragon Orb 3 (WAT zeg je? Ik versta er niets van :X ) komt net zo hard door mijn voeding naar buiten..
Je kunt dus veel beter zorgen dat je de resonanties tegengaat, door zoals al gezegt is, je hardeschijf anders ophangen bijvoorbeeld met een rubber ringetje oid tussen de schijf en de kast te doen. Zorg dan wel dat je een briesje langs je harde schijf hebt want hij gebruikt de kast ook om warmte af te voeren.
Dat je zometeen niet met gebakken peren schijven zit.

offtopic:
@Microkid: Ik vraag me het al een tijdje af, maar jouw icon, is dat nou zo'n gezichtsbedrogplaatje?

[ Voor 5% gewijzigd door Dr. Donald op 20-02-2005 12:07 ]

• Double J
Is dit echt zo? Want ik heb namelijk 2 * 80 bij 80 mm fans erin zitten... Daar zou dan al het geluid doorheen komen? Heeft het dan wel zin om te dempen?

EDIT: Het zijn echt de hoge tonen van de harde schijven die zwaar irritant zijn. Ik vraag me dus ook af of een goedkope oplossing voldoet.
Microkid schreef op zondag 20 februari 2005 @ 11:45:
Ik heb zelf in m'n oude bigtower van de Akasa matten gehad. Gewoon de hele binnenkant volplakken. Werkte prima. Het geluid werd gedempt en wat vooral prettig was, was dat die irritante hogere tonen van de schijven duidelijk minder werden.
Als je dan ook nog je fans op 7v laat lopen ofzo kan je het vrij stil krijgen.
Dit vind ik heel interessant als ie er echt stiller van wordt. Maar de magic fleece matten van mijn startpost schijnen 80% van het geluid af te halen... Maar het is wel €50,- voor een set. Die akasa matten zijn de helft van de prijs, maar in de reviews lees ik daar niet veel goede dingen over. Wat zijn de adviezen die jullie mij geven?

[ Voor 76% gewijzigd door Double J op 21-02-2005 17:20 ]

• Double J
Weet iemand het? Of het echt goed werkt / het geld waard is?

Verwijderd

Ik heb zelf be-quiet matten in m'n pc zitten, en het werkt perfect.

Het verhaal over een gaatje in de muur is onzin. Althans, in zoverre, het hangt van de richting van het geluid af. Als de geluidsbron gericht is op het betreffende gaatje, geloof ik het deels (dat er weinig demping was). Anders totaal niet.

Hetzelfde geldt voor fans. Als je bv. een outtake fan hebt, zul je die altijd blijven horen, hoeveel matjes je ook aan de binnenkant van de kast plakt.

Clou is het ervoor te zorgen dat er geen ongedempt, rechtstreeks pad is tussen geluid en oor. Zodra je in dat pad zo'n dempingsmat weet te plaatsen, dempt het echt wel.
Pagina: 1