[Testcase]Eerste fotografie-stapjes

Pagina: 1
Acties:
  • 143 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, 2 weekjes geleden voor mijn ouders een Canon Powershot A 510 gekocht ( I know overkill, maar ik wil zelf ook wel wat gaan experimenteren ermee )

En nu eindelijk tss al t slechte weer en drukke agenda door enkele fotoos af en online gegooid. Dus graag ff wat reacties gehad :

Alles op M-mode geschoten daarom vele foto's nodig gehad om er aantal "toonbare" uit te krijgen
Bij alle foto's heb ik wat met brightness/contrast gecorrigeerd.

* Eerste keer met camera gewerkt, hier thuis in de tuin:

1) Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/snakes/pict/boom_tegenlicht_thumb.jpg

Mss wat veel tegenlicht, maar t was één van de schaarse momenten waar de lucht een beetje fotografeerbaar was ( lees : het niet bewolkt was )

2)Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/snakes/pict/blaadje_thumb.jpg

--> Ik moet nog wat oefenen natuurlijk met instellingen/scherpstellen want de bedoeling was om de blaadjes in focus te hebben, maar nu ligt de focus meer op die dwarse boom ... Maar vond hem toch niet slecht. Heb bovenop de B/C ook de kleuren lichtjes aangepast.

3)[img]http://users.skynet.be/snakes/pict/houtblok_thumb.jpg[/img

Uit onze collectie houtblokken voor in de haard: een foto waarvan ik vond dat de kleuren wel mooi waren. ( wel lichtjes bewerkt de kleuren )

* Dan s avonds nog ff naar de Maas getrokken om wat met zonsondergang te proberen, maar ik had er dus totaal niet aan gedacht dat je langs belgische kant geen maas EN zonsondergang kunt fotograferen omdat de zon gewoon in je rug staat ...

4) Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/snakes/pict/boom_verdrinkt_thumb.jpg

--> het goede weer was ook alweer terug weg dus niet veel soeps uitgekomen. Eentje vond ik wel ok. Ook hier zijn de kleuren ook aangepast naast de B/C. Misschien wat onderbelicht ?

*En tot slot gisterenavond/nacht

5)Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/snakes/pict/tuinhuis_by_snownight_thumb.jpg

Gisterenavond eens geprobeerd wat nachtfoto's te maken en één van de eerste is er het beste uitgekomen. Enkele foto's later had ik eens geprobeerd om sluitertijd 1 stap te verkleinen ( van 15 naar 10 ) , maar dat was geen goed idee

Commentaar/tips zeer welkom, ook ivm met kader ( is het innerglow-dingetje storend? )

Iemand een idee hoe ik mijn ISO-waarde uit m'n exif gehaald krijg , die vind ik niet meteen terug in de exif...

Greetz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

Verwijderd schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 15:43:
Alles op M-mode geschoten daarom vele foto's nodig gehad om er aantal "toonbare" uit te krijgen
Waarom op M? Is dat stoer ofzo? Ik zou gewoon lekker in P, Av, Tv of voor mijn part de volautomaat schieten. Of gebruik je een externe lichtmeter die je beter vertrouwt dan die in je camera?
Mss wat veel tegenlicht, maar t was één van de schaarse momenten waar de lucht een beetje fotografeerbaar was ( lees : het niet bewolkt was )
Ok, hier heb je blijkbaar iets willen doen met het blauw van de lucht en de silhoutten van de bomen. Ik denk dat je in zo'n beeld wat duidelijker een onderwerp moet kiezen (bijvoorbeeld de berk in het midden van de foto) en dat onderwerp moet isoleren. De compositie is nu erg rommelig.
--> Ik moet nog wat oefenen natuurlijk met instellingen/scherpstellen want de bedoeling was om de blaadjes in focus te hebben, maar nu ligt de focus meer op die dwarse boom ... Maar vond hem toch niet slecht. Heb bovenop de B/C ook de kleuren lichtjes aangepast.
Ik begrijp dat je in één dag nog geen volledige controle hebt over de camera. Maar ik zou in dat geval toch eerst even oefenen totdat je weet hoe je ergens op moet scherpstellen voordat je mislukte foto's gaat posten. Het belangrijkste bij fotografie is misschien wel het durven weggooien: selecteer je beelden streng; dat helpt je om je vaardigheden te verbeteren. Als je altijd tevreden bent met wat je schiet, kom je geen steek verder,
Uit onze collectie houtblokken voor in de haard: een foto waarvan ik vond dat de kleuren wel mooi waren. ( wel lichtjes bewerkt de kleuren )
De kleuren hebben inderdaad wel wat. Maar ook hier denk ik dat je een duidelijk onderwerp moet kiezen en daar wat mee moet doen; deze foto komt een beetje 'willekeurig' over.
* Dan s avonds nog ff naar de Maas getrokken om wat met zonsondergang te proberen, maar ik had er dus totaal niet aan gedacht dat je langs belgische kant geen maas EN zonsondergang kunt fotograferen omdat de zon gewoon in je rug staat ...
Ok, dus je hebt geleerd dat je ook een beetje logisch moet nadenken als je iets met landschapsfotografie wil doen ;) Het lijkt triviaal, maar het is dus zeker wel belangrijk dat je even stilstaat bij de stand van de zon en de weersgesteldheid voordat je op locatie gaat schieten.
--> het goede weer was ook alweer terug weg dus niet veel soeps uitgekomen. Eentje vond ik wel ok. Ook hier zijn de kleuren ook aangepast naast de B/C. Misschien wat onderbelicht ?
Beetje donker inderdaad en er zit sowieso wat weinig kleur in. Het contrast tussen de blauwe weerspiegeling van het water en de rode struik is overigens goed gezien. Met een beetje nabewerking kun je dit wat verder uitbuiten.
Gisterenavond eens geprobeerd wat nachtfoto's te maken en één van de eerste is er het beste uitgekomen. Enkele foto's later had ik eens geprobeerd om sluitertijd 1 stap te verkleinen ( van 15 naar 10 ) , maar dat was geen goed idee
Voor nachtfoto's is het een goed idee om ISO zo laag mogelijk te houden en een statief te gebruiken. Wat betreft de nachtfoto die je hier postte: op zich een redelijk gelukte foto, maar het onderwerp is, IMHO, totaal oninteressant. Dus een betrekkelijk geslaagde test (nogal overbelicht naar mijn smaak), maar geen boeiende foto.
Iemand een idee hoe ik mijn ISO-waarde uit m'n exif gehaald krijg , die vind ik niet meteen terug in de exif...
Tsja, het staat gewoon in de exif. Ik kan het bij jouw foto's er niet meer uithalen omdat je blijkbaar de exif eraf hebt gestript.

Tot slot: blijf vooral veel oefenen, ga op zoek naar leuke onderwerpen om te schieten, probeer uit te vinden waar 'je hart ligt'. Verdiep je aan de andere kant ook eens in de technische aspecten van de fotografie, zodat je weet wat begrippen als diafragma inhouden. Dit helpt je om optimale instellingen te kiezen in elke situatie.
Ursamajor schreef op zondag 20 februari 2005 @ 13:35:
Ik denk dat het in België in is op alle foto's op "M" te "trekken".
Nou, in Nederland hoor je er geloof ik ook niet meer bij als je gebruik maakt van 40 jaar technologische ontwikkeling ;)

[ Voor 7% gewijzigd door koraks243 op 20-02-2005 16:03 ]

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 10:45

Ursamajor

Astrofotograaf

Ik denk dat het in België in is op alle foto's op "M" te "trekken".

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 07:56
Jammer om te zien dat Canon (bij de powershot serie iig) nog steeds niet het "purple frying" effect onder de knie heeft :(. Voor de rest best leuke foto's hoor :P

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimm2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-08 16:23

nimm2

.

renzo4000 schreef op zondag 20 februari 2005 @ 16:08:
Jammer om te zien dat Canon (bij de powershot serie iig) nog steeds niet het "purple frying" effect onder de knie heeft :(. Voor de rest best leuke foto's hoor :P
het is purple fringing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Nee, hij bedoeld te zeggen dat ze bij Canon nog steeds niet kunnen paars frituren.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1