Computer valt zomaar uit

Pagina: 1
Acties:

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:39
Sinds enige tijd heb ik een irritant probleem. Opeens valt mijn pc uit en reageerd dan ook niet meer op de aan/uit knop. Ik moet eerst een tijd de stekker eruit halen en na 15 minuten werkt hij weer.

Athlon XP 2500+
Asus A7V8X-X
768MB geheugen
120 gieg Seagate
1 casefan 80x80
Geforce 4 Ti 4600 passief
CD-speler
CD-brander

Mijn voeding is een cheap-ass 300w Sweex ding. Ik vermoed dat dit de boosdoener is...

Afbeeldingslocatie: http://img110.exs.cx/img110/2053/speedfan7gz.th.png

Wat denken jullie ?

p.s. die hoge processor temp was met 100% belasting ;) stresstesting

[ Voor 10% gewijzigd door Spixo op 19-02-2005 14:42 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:32
Er vanuit gegaan dat die voltages kloppen vind ik het er niet echt gezond uitzien... zeker die -12V en -5V zien er een beetje gek uit. Overigens, laat je nooit teveel beïnvloeden door dit soort meetprogrammaatjes, niemand zegt dat ze kloppen ;)

Is het probleem regelmatig / reproduceerbaar? Anders moet je het misschien gewoon eens proberen met een andere PSU.

PCs die vanzelf uitvallen krijg je soms ook door softwareproblemen, maar lijkt me nu dus niet het geval omdat hij ook niet meer aanwil...

Hm, bij nader inzien, dat hij niet meer aanwil lijkt idd toch wel veel op een voedingsprobleem. De stekker eruit halen is echt de enige oplossing om hem weer te laten booten? Een CMOS clear ofzo versnelt dit ook niet?

[ Voor 18% gewijzigd door Xander op 19-02-2005 14:45 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ook de 3,3V ziet er niet gezond uit .. De marges kun je in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter vinden :)

• Spixo
XanderH schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 14:44:
Er vanuit gegaan dat die voltages kloppen vind ik het er niet echt gezond uitzien... zeker die -12V en -5V zien er een beetje gek uit. Overigens, laat je nooit teveel beïnvloeden door dit soort meetprogrammaatjes, niemand zegt dat ze kloppen ;)

Is het probleem regelmatig / reproduceerbaar? Anders moet je het misschien gewoon eens proberen met een andere PSU.

PCs die vanzelf uitvallen krijg je soms ook door softwareproblemen, maar lijkt me nu dus niet het geval omdat hij ook niet meer aanwil...

Hm, bij nader inzien, dat hij niet meer aanwil lijkt idd toch wel veel op een voedingsprobleem. De stekker eruit halen is echt de enige oplossing om hem weer te laten booten? Een CMOS clear ofzo versnelt dit ook niet?
Ik vertrouw zeker niet altijd op dit soort programma's. Op het moment dat de pc uitvalt heb ik gelijk met mijn hand bij de processor gevoeld. Ik kon het blok makkelijk aanraken, was gewoon lauw-warm. Niet heet.

Tevens de videokaart, gewoon warmpjes. Het zijn dus niet de temps.

Bios reset nog niet geprobeerd. Als ik de stekker erin laat gaat hij niet meer aan. Haal ik een tijdje de stekker eruit dan gaat het weer goed :)

• Spixo
BalusC schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 14:48:
Ook de 3,3V ziet er niet gezond uit .. De marges kun je in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter vinden :)
Uit de FAQ:

"Mid-range systeem (Athlon XP, P4): minimaal 300W"
"Een dikke videokaart (Radeon9xxx/GeForce4 en nieuwer): reken minstens 50W extra."

Ik zou dus 300 + 50 = 350W minimaal moeten hebben? Dan kom ik met 300W cheap-ass.

Volgens mij zijn de problemen langzaam begonnen na het toevoegen van 512 MB geheugen en de Geforce 4 Ti maar dat weet ik niet met zekerheid.

Verwijderd

Kijk eerst die hangen,- opstarten toubleshooter door.

en over voedigen: Daarvoor is een speciaal topic waarin je altijd goed avies krijgt. Eentje zal ik er meteen geven: Bezuinig NOOIT opeen goed voeding, die staat namelijk aan de basis van een stabiel systeem. Koop daarom ook een voeding die in testen/reviews goed staat aangeschreven.

Hoe zwaar die moet zijn kan je zeker weten het beste hier vragen: Welke voeding heb ik nodig? Deel 10

• Spixo
De pc viel toevallig net na mijn laatste bericht uit. Heb nu even de Geforce 4 Ti kaart eruit gehaald en een S3 Virgedix 2MB PCI kaartje erin gehangen. Nu haal ik de volgende voltages:

Afbeeldingslocatie: http://img182.exs.cx/img182/8774/fan28ze.th.jpg

Deze voltages zijn dus al wat beter. Maar nog niet optimaal. Ik wacht het ff af tot hij weer uitvalt :)

[ Voor 16% gewijzigd door Spixo op 19-02-2005 15:07 ]

• Xander
Je 3,3V is inderdaad verbeterd. Deze wordt afaik ook gebruikt voor je AGP, dus dat zou makkelijk kunnen. Je +5V is ook verbeterd, maar die vond ik niet echt slecht (is nu wel mooi rond btw :P). Je -12V en -5V blijven echter gewoon vaag, maargoed, dit zou dus net zo goed aan het progje kunnen liggen. Krijg je in je BIOS trouwens dezelfde waardes?

Ik zou het idd even afwachten, als hij nu niet meer uitvalt overbelaste je je voeding gewoon. Dat uitvallen, kwam dat toevallig veel voor tijdens het gamen ofzo? (Waar je GPU het meeste stroom verbruikt).

Je hebt niet de mogelijkheid om ergens eventjes een voeding te lenen en daar mee te testen?

• Spixo
XanderH schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 15:10:
Je 3,3V is inderdaad verbeterd. Deze wordt afaik ook gebruikt voor je AGP, dus dat zou makkelijk kunnen. Je +5V is ook verbeterd, maar die vond ik niet echt slecht (is nu wel mooi rond btw :P). Je -12V en -5V blijven echter gewoon vaag, maargoed, dit zou dus net zo goed aan het progje kunnen liggen. Krijg je in je BIOS trouwens dezelfde waardes?

Ik zou het idd even afwachten, als hij nu niet meer uitvalt overbelaste je je voeding gewoon. Dat uitvallen, kwam dat toevallig veel voor tijdens het gamen ofzo? (Waar je GPU het meeste stroom verbruikt).

Je hebt niet de mogelijkheid om ergens eventjes een voeding te lenen en daar mee te testen?
Mijn BIOS weet ik niet zeker. Kan ik zo wel ff checken.

Net viel hij gewoon idle uit toen ik op GoT liep te surfen. Momenteel draait hij al 5 minuten Prime95 met full load. Ik heb geen voeding om te testen maar loop er sterk aan te twijfelen langs de pc zaak te gaan en een nieuwe kast+voeding te halen (Aopen H600B) ter vervanging van mijn Sweex CL4 OEM. Die Aopen is 350W.

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Ricardo87 schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 14:52:
[...]

Uit de FAQ:

"Mid-range systeem (Athlon XP, P4): minimaal 300W"
"Een dikke videokaart (Radeon9xxx/GeForce4 en nieuwer): reken minstens 50W extra."

Ik zou dus 300 + 50 = 350W minimaal moeten hebben? Dan kom ik met 300W cheap-ass.

Volgens mij zijn de problemen langzaam begonnen na het toevoegen van 512 MB geheugen en de Geforce 4 Ti maar dat weet ik niet met zekerheid.
Ik draai hier met een soortgelijk systeem en mijn voeding is ook maar 300w (Antec)
ik merk alleen een onstabiel syteem als ik met mijn vcore boven de 1.60 kom maar verder geen problemen.
als jij een goed merk voeding koopt kan je dit systeem ook prima laten draaien op 300 watt.
Ik weet natuurlijk niet wat jouw budget is maar ik zou zelf gaan voor een merkvoeding tussen de 400 en 480 watt heb je gelijk een prima voeding voor een eventuele upgrade

computer voor alle werkzaamheden

Verwijderd

Het is voor mijn zeer duidelijk de voeding trekt het gewoon niet met die andere videoplank erin.
de 5v en 3.3v lijn zakken als een baksteen.
Je merkte ook al op dat je de stekker er een kwartier moest uithalen. Deze tijd heeft de voeding nodig om af te koelen en termisch te reseten.

• KILLorBE
  • Laatst online: 28-06-2024
Over de -5V en -12V zou ik me niet druk maken omdat ze hoogstwaarschijnlijk onbelast zijn en daardoor nogal kunnen schommelen, -5V werd voor ISA sloten gebruikt (Pin B5) bij nieuwere voedingen is -5V dus ook niet meer aanwezig, -12V zit nog op de seriele poort maar wordt bijna alleen door antieke apparatuur gebruikt, ik vermoed dat het niet lang zal duren voordat die ook verdwijnt.

• Xander
Edwin van Cleef schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 15:15:
[...]

Ik draai hier met een soortgelijk systeem en mijn voeding is ook maar 300w (Antec)
ik merk alleen een onstabiel syteem als ik met mijn vcore boven de 1.60 kom maar verder geen problemen.
Jouw Antec voeding is dan natuurlijk ook wel iets beter dan een Sweex voeding...
als jij een goed merk voeding koopt kan je dit systeem ook prima laten draaien op 300 watt.
Ik weet natuurlijk niet wat jouw budget is maar ik zou zelf gaan voor een merkvoeding tussen de 400 en 480 watt heb je gelijk een prima voeding voor een eventuele upgrade
Als de TS nog wil gaan upgraden kan wat meer ruimte altijd makkelijk zijn, de Tagan 480W is tegenwoordig erg populair geloof ik en ook niet meer zo duur... maar het is voor het huidige systeem opzich wel een beetje overkill ;)
Verwijderd schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 15:21:
Het is voor mijn zeer duidelijk de voeding trekt het gewoon niet met die andere videoplank erin.
de 5v en 3.3v lijn zakken als een baksteen.
Dat valt met de 5V lijn ook wel mee toch? :P
Je merkte ook al op dat je de stekker er een kwartier moest uithalen. Deze tijd heeft de voeding nodig om af te koelen en termisch te reseten.
Hm, ja, in dat geval lijkt het me dus duidelijk de voeding...

• Spixo
Hij loopt nu al 25 minuten te stressen en ondertussen is Flight Simulator al 4 minuten aan het laden (wat wil je met een 2 mb videokaart ;))

Tot nu toe alles fijn dus. Ik denk dat ik me zo even bij de pc zaak ga orienteren. Want deze videokaart is om te huilen.. zelfs vensters resizen gaat met horten en stoten :)

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Ricardo87 schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 15:36:
Hij loopt nu al 25 minuten te stressen en ondertussen is Flight Simulator al 4 minuten aan het laden (wat wil je met een 2 mb videokaart ;))

Tot nu toe alles fijn dus. Ik denk dat ik me zo even bij de pc zaak ga orienteren. Want deze videokaart is om te huilen.. zelfs vensters resizen gaat met horten en stoten :)
als ik je TS lees heb jij het over een GF4600ti en die heeft wel meer dan 2mb geheugen :?
als ik jou was zou ik bij de computerzaak een nieuwe voeding halen ipv een videokaart :)

computer voor alle werkzaamheden

• Spixo
Edwin van Cleef schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 18:57:
[...]

als ik je TS lees heb jij het over een GF4600ti en die heeft wel meer dan 2mb geheugen :?
als ik jou was zou ik bij de computerzaak een nieuwe voeding halen ipv een videokaart :)
Ehm, ik denk dat je het topic niet helemaal hebt doorgelezen.

GF4600Ti => computer valt uit
S3 2MB PCI => computer blijft het doen

Videokaart is dus te zwaar, nieuwe voeding needed :)

• Wessie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 10:38

Wessie

Noizy Cows Crewmember

In het verleden heb ik een vergelijkbaar probleem gehad.
Voor een officie pc voldoen die 300 watt voedingen prima, maar wil je iets meer, dan heb je helaas al snel een probleem :(

Wessie ... member of the Noizy Cows !!!

Verwijderd

Wessie schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 19:28:
In het verleden heb ik een vergelijkbaar probleem gehad.
Voor een officie pc voldoen die 300 watt voedingen prima, maar wil je iets meer, dan heb je helaas al snel een probleem :(
Pfff, mijn standaard 300Watt werkt perfect, je hebt dus geen super voeding te hebben!
Ik game ongeveer 2 uur achter elkaar, en nog nooit last van uitvallers gehad.
Dit alles op een MSI KT4AV met een 2600+ (die op 2800+ loopt), DVD speler, CD-RW brander, CD speler. Dus het is lang niet altijd dat het aan de voeding ligt. Anyway, ontopic!

Het lijkt erop dat je voeding niet meer zo'n zin heeft. Ik heb precies hetzelfde gehad, ongeveer 1 jaar geleden. Ook heel erg onstabiele lijnen, en uitvallers. Een paar dagen erna was ie dood, morsdood. Hij gaf geen kick meer, dus mijn tip is om een goede Antec of Tagan te kopen ofzo, van 350~480Watt.
Dan kun je wel weer een tijdje vooruit. ;)

• Xiander
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-06 09:20
Ik heb de H600B en ik moet zeggen dat het een goede case is. Hij is ruim vanbinnen en oogt goed vanbuiten. Ik zie op de Aopen-site dat er bij de nieuwe versie een fan in het zijpaneel kan plaatsen (dat kan ik dus niet).

Over de voeding ben ik ook redelijk positief. De 5 volt en 12 volt-lijnen schommelen rond de 5 en 12 volt. De 3.3 volt-lijn is ietwat aan de hoge kant (rond 3.4 volt), maar ik heb er in die 1,5 jaar nooit last van gehad. Het aantal ampères op de verschillende lijnen is:
3.3 volt : 28 ampère
5 volt : 30 ampère
12 volt : 16 ampère

Het aantal ampère op de 12 volt-lijn lijkt misschien wat laag, maar hij trekt mijn systeem:
- pentium 4 2.6c @ 3 GHz
- 2x512MB DDR400 ram
- geforce 5600ultra @ 455/880
- 3 harde schijven (2x160GB en 1x120GB)
- cd-schrijver
- dvd-lezer
- draadloos netwerkkaartje
- 5 fans (met de fan van de processorcooler meegerekend)

Bij mij wordt de voeding wel redelijk luid bij het spelen van een spel of het draaien van een zwaar programma (zoals bijvoorbeeld prime95), maar als je muziek hebt aanstaan overstemd hij dit niet en bovendien ben ik nogal kritisch tegenover veel lawaai van mijn PC, dus het kan aan mij liggen :P .

Een H600B met voeding kost ongeveer evenveel als een A-merk voeding 350-480 wat, dus ik zou voor de H600b gaan, zeker gezien de case die je nu hebt.

Oh ja, de voltages zakken niet in onder belasting.

[ Voor 6% gewijzigd door Xiander op 20-02-2005 11:39 ]

Typ voor GoT!

Pagina: 1