[VMware] Host Os geen Wan , Client Os Wel

Pagina: 1
Acties:

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Hoi ,
Dit is voorlopig enkel een experimentje : ik wil een windows 2003 server , gebruik voor domeinen . Daarnaast gebruik ik graag Smoothwall om internet mee te delen, en heb ik geen zin om windows dat te laten doen. Maar omdat mn ouders het niet graag hebben om twee pc's te laten serveren ( 24/7 aan te laten staan ) Moet ik een slimme oplossing verzinnen :) . Daarom wil ik dan met Vmware op de windows server Smoothwall draaien . Nu is me dit al gelukt , ik heb namelijk twee netwerk kaarten in mn pc . we zullen de een maar green noemen ( intern netwerk ) en de andere red ( extern / internet ).

Green :
- windows : 192.168.0.50 - static ip , gateway/dns : 192.168.0.11
- smoothwall : 192.168.0.11 -static ip , dhcp srv=on. ( range : 100-200 )
Red :
- windows : externip1 - dhcp
- smoothwall : externip2 -dhcp

De setup werkt dus al , enkel het is niet veilig, want je kan de windows pc bereiken via het internet dmv. externip1.
Nu kan je een firewall gebruiken , maar dan zou ik alle portforwards die ik in smoothwall maak ook in de firewall moeten maken, een last dus. En zouden sommige windows apps op de server direct toegang nemen tot de buitenwereld :)
Ik zou graag hebben dat ik Vmware direct kan laten babelen naar de buitenwereld. Dus zeg maar exclusieve toegang tot het Red netwerkkaartje :)
Kan dit ? zoja hoe ?

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Je NIC staat in VM standaard op NAT. Volgens mij is het zo dat als je hem op bridged zet (connected directly to the physical network) hij dus direct met het echte netwerk contact maakt. Bij netwerkinstellingen in VM kun je dan kiezen welke kaart gebridged wordt.

http://www.vmware.com/sup...c/network_bridged_ws.html

[ Voor 15% gewijzigd door smvs op 19-02-2005 13:57 ]

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ze staan beide nu op bridge hoor ;) Het punt is dat ie 2 internet ip adressen gebruikt ,en dat je met 1 v/d 2 windows kan bereiken zonder vorm van firewall whatsoever :)

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik las niet goed denk ik. Je zit natuurlijk met het probleem dat door het feit dat er in de fysieke PC een netwerkkaart zit die met de buitenwereld verbonden is, je een potentieel lek hebt. Je zou nog kunnen proberen om op de Windows PC TCP/IP uit te vinken op de netwerkkaart met het externe ip, echter de vraag is dan of VM nog verbinding heeft. Het is maar een wilde gok. Als VM gewoon de netwerkkaart direct aanspreekt zou dit een goede oplossing zijn denk ik.

[ Voor 11% gewijzigd door smvs op 19-02-2005 23:17 ]