[5.1 HT] welke sattelites (speakers)?

Pagina: 1
Acties:

• Technicality
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-10-2025

Technicality

Vliegt rechtsom...

Topicstarter
Hey beste got-ers,

Ik ben voor mijn vader op zoek naar een mooie 5.1 set, omdat de bose 3-2-1 tog niet aan de verwachtingen voldoet (flames svp achterewege of anders off-topic, maar dan wel met andere nuttig info erbij).

Ik heb nu het volgende bij elkaar gesprokkeld:
Yamaha RX-V440RDS - 270,00
JBL Northridge EC35 - 170,00
JBL Northridge E150P - 319,00 (beetje te goed voor rest van het systeem?)
_______________________________________________________________+
759

Ik ben nu nog op zoek naar een fatsoenlijke set sattelites/speakers om er maar even 5.1 ipv 1.1 van te maken :p. ik kan eigenlijk niet kiezen tussen een aantal. Is het hierbij handig om jbl als merk te gebruiken of maakt dat niet uit. Ik heb wel ergens gelezen dat Yamaha en JBL een goede combi vormen, vandaar mijn keuze voor die AV receiver.

Weet iemand nog een goed stel sattelites/speakers (mogen ook vloerstaand) die hierbij passen?
als je comments hebt op mijn keuze dan mag je die natuurlijk posten (zwakke schakels enzo).

het budget is 1600 euro. Ik heb nog geen kabels oid, dus daar moet je even rekening mee houden, maar om hier geen discussie's over te beginnen ("Meer geld aan kabels uitgeven!" "Nee minder!" "Nee meer!") laat ik dat ieder voor zich bepalen. Budget dat hiervoor over is: 841 euro.
edit:
Er zit wel een beetje rek in het budget, dat bose setje kostte immers 2000 :p

[ Voor 9% gewijzigd door Technicality op 19-02-2005 13:48 . Reden: ff extraaatje erbij ]

Verwijderd

Veruit het meest logische zijn 4 speakers uit de Northridge serie. Ik neem aan dat je dat zelf ook wel doorhad dus ik vraag me eerlijk gezegd af waar je nu mee zit. Je keus is prima. Sowieso kunnen wij die niet voor jou afkeuren, dat is toch te persoonlijk.

Dus afhankelijk van de plek die je hebt zou je voor 4x de E20(€120 p/stuk) of de E30 (€140) kunnen gaan. Heb je nou zeëen van ruimte zou je het budget technisch ook nog redden om voor je fronts een zuil te nemen de E60 (€220) bijvoorbeeld.

Welke het wordt ligt echt aan jou.

• Technicality

Technicality

Vliegt rechtsom...

Topicstarter
Ik zie dat die speakers allemaal een geintregeerde bass hebben. Is dat nodig? Is dat handig? Kan ik de SW dan weglaten?

edit:
en die e80, is dat niet wat? 200 euro per speaker 270, NM

[ Voor 28% gewijzigd door Technicality op 19-02-2005 14:06 ]

Verwijderd

Nou die boekenplank speakers zijn voor de gemiddelde film luisteraar niet voldoende. De grotere vloerstaanders komen al een stuk meer in de buurt, maar een aparte subwoofer geeft dan nog steeds een extra dimensie aan het laag.

Wat je wel kunt doen als je plek hebt, voor de vloerstaanders gaan en dan de sub nog achterwege laten, die kun je later dan nog aanschaffen.

Vertel eens wat meer over je afwegingen (ruimte etc)

Overigens is de enige manier om tot een keus te komen waar je tot in de lengte van dagen tevreden mee bent om te gaan luisteren samen met je vader. Ik kan je wel voorhouden hoe het gemiddelde is, maar dat zegt natuurlijk weinig over jullie.

Deze speakers zijn vrij bekend dus het zal niet moeilijk zijn ze ergens te beluisteren. :)

EDIT: Welke van de Nothridges het wordt, de E60 of E80 bijvoorbeeld kun je alleen bepalen door de verschillen te beluisteren, die beslissing zul je echt zelf moeten maken. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2005 14:10 ]

• Technicality

Technicality

Vliegt rechtsom...

Topicstarter
Ruimte zat, het is een verbouwd/uitgebouwd huis, waar een volledig nieuwe inrichting in komt. Met die inrichting houden we rekening met apparatuur, dus we bouwen het er een beetje omheen. Luisteren willen we ook wel doen, maar we wonen zeg maar in the middle of nowhere, en mijn vader wil niet mee als ik geen 'lijstje' heb. Ik denk dat ik dat nu wel afdoende heb, dus binnekort (+- 2 weken) zal het er wel van komen. Over dat laag: Conflicteerd dat? Dus als je én een sub én zulke speakers neemt, krijg je dan rare dingen, of moet je dat afstellen. Wordt het laag dan niet te zwaar in verhouding met het midden en hoog, zoals we bij de bose set ondervinden, of moeten we dan het laag van de speakers een beetje naar beneden halen (kan dat?) en dat gewoon finetunen?

Verwijderd

Nee je kunt de subwoofer zo afregelen dat hij niet overheersend wordt. Met fronts die al redelijk wat laag weergeven stel je de subwoofer zo af dat hij pas vanaf erg lage tonen mee gaat doen.

Dat doe je dus met de cross-over, daarnaast kun je ook gewoon het relatieve volume instellen dus je zal echt geen tafrelen krijgen zoals bij de Bose-set. Integendeel zelfs, met een beetje overcapaciteit klinkt het laag een stuk meer beheersd. :)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:54
headhunternl schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 13:26:
Ik heb nu het volgende bij elkaar gesprokkeld:
Yamaha RX-V440RDS - 270,00
JBL Northridge EC35 - 170,00
JBL Northridge E150P - 319,00 (beetje te goed voor rest van het systeem?)
_______________________________________________________________+
759
Dat je het "bij elkaar gesprokkeld" hebt wil ook zeggen dat je het al in je bezit hebt? Of dat je het uitgezocht hebt?

Als je center al vaststaat zou ik idd voor andere JBL Northridge speakers erbij gaan. Ok, ik ben niet zo'n fan van de Northridge serie (hm, naja, eigenlijk alleen de E80 en E20 gehoord, maar toch) maar alles in dezelfde serie houden krijgt bij mij toch wel altijd de voorkeur.

Indien je die center / sub nog niet hebt: Waarom heb je deze uitgekozen? Er zijn genoeg andere merken in dezelfde prijsklasse waar je dan even naar kunt kijken, wat dacht je bijv. van de Mission M3 serie of de Infinity Beta serie? De keuze hiervoor moet je uiteindelijk toch zelf maken, en dat kun je het beste doen door beluisteren.

Overigens, deze 3 namen zijn niet echt volkomen willekeurig. Toen ik zelf speakers ging kopen ging de keuze eigenlijk tussen de Mission M3 serie / Infinity Beta serie / JBL Northridge serie. De JBL serie viel als eerste af, de Infinity Beta 40 vond ik een vrij goede match voor mijn Mission M35's... maar het zijn dus toch Mission speakers geworden. Overigens, dit blijft natuurlijk persoonlijk...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Technicality

Technicality

Vliegt rechtsom...

Topicstarter
Ik heb het alleen uitgezocht, maar waarom ben jij niet zo'n fan dan? Slechte ervaringen? Ik ga zowieso als we gaan luisteren (ergens volgende week) ook even luisteren naar een aantal andere merken, maar die receiver leek me wel een goede keus, en ik had ergens gelezen (waar? geen idee) dat JBL daar goed bij 'past'.

Er is dus nog niets aangeschaf, alle opties blijven open etc etc.Maar omdat het wel voor maart moet gebeuren is het toch handig als ik niet in de bodemloze put van speakersets en receivers enzo kom :P

edit:
FF verduidelijken: Ik heb dus een receiver uitgekozen en daar een set op afgestemd. Denk jij het beter te kunnen dan :*) ? het was toch persoonlijk? JBL klinkt goed als je nix gewend bent (wel eens geluisterd naar jbl) :D.

[ Voor 23% gewijzigd door Technicality op 19-02-2005 18:50 ]

• Offtrack
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-02 09:26

Offtrack

Ondertitel

De opvolger van die receiver, de RX-V450 is trouwens 20 euro goedkoper, bij Correct in Rotterdam.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:54
headhunternl schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 18:47:
Ik heb het alleen uitgezocht, maar waarom ben jij niet zo'n fan dan? Slechte ervaringen? Ik ga zowieso als we gaan luisteren (ergens volgende week) ook even luisteren naar een aantal andere merken, maar die receiver leek me wel een goede keus, en ik had ergens gelezen (waar? geen idee) dat JBL daar goed bij 'past'.
Ja, het is persoonlijk. Ik heb er geen slechte ervaringen mee... ik vind het geluid gewoon veel slechter vergeleken met Mission / Infinity. Ik vind ze persoonlijk een beetje kil, en het laag lijkt nergens meer op. Toegegeven, het dreunt lekker, maar er zit totaal geen detail meer in het laag. Mission en Infinity vond ik beide wat gedetailleerder in het laag, en het hoog klonk wat eh... "sprankelender"? Is dat een woord? :P Het totale geluidsbeeld is trouwens ook een stuk warmer.
Er is dus nog niets aangeschaf, alle opties blijven open etc etc.Maar omdat het wel voor maart moet gebeuren is het toch handig als ik niet in de bodemloze put van speakersets en receivers enzo kom :P
Nee, maar vergelijken als je van te voren het merk hebt vastliggen verkrijgt niet echt mijn voorkeur...
edit:
FF verduidelijken: Ik heb dus een receiver uitgekozen en daar een set op afgestemd. Denk jij het beter te kunnen dan :*) ? het was toch persoonlijk? JBL klinkt goed als je nix gewend bent (wel eens geluisterd naar jbl) :D.
Je hebt een receiver uitgezocht, een mooie ook. ;) Je volgende punt snap ik echter niet meer, hoe heb je die set "er dan op afgestemd"? Hoe heb je dit afgestemd? Alleen door te lezen dat JBL goed zou combineren met Yamaha?
Je stappenplan is goed hoor, alleen dit "afstemmen" zou ik zelf liever doen door te luisteren? Lijkt me redelijk normaal ook...? :P
En ik zeg niet dat ik het beter kan, ik geef je mijn persoonlijke ervaring, en ja, het blijft idd persoonlijk. Maar als ik jou was, zou ik dus mijn keuze zéker niet van 1 merk laten afhanken... er is zoveel meer op de markt.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Pagina: 1