CPU fan op 5 volt veilig?

Pagina: 1
Acties:

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:39
Ik heb een AMD Athlon XP 2500+ Barton waarop een luidruchtige Spire cooler zat. Nu heb ik die 80x80 eraf geschroefd en op het blok een Zalman fan gezet. Gewoon een standaard 80x80 Zalman.

Gelijk op 5 volt gezet en draait nu geruisloos. Ik vraag me echter wel af is dit slim? Ik ben nu even met Prime aan het stresstesten (CPU is nu continue 100%) en dan zit ik op de volgende temps:

Mobo: 30
CPU: 60
Harddisk: 27

Lijkt me redelijk veilig dus. De CPU kan tot een graadje of 80/90 werken. Ik heb echter ook een Geforce 4 Ti met een passief Zalman blok erop. Deze stoot ook zijn nodige warmte af. Daarom heb ik achter een outtake fan geplaatst van 80x80 op 12 volt. Deze wil ik eventueel ook op 5 volt zetten.

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:05
Ik zou em op 7 houden, ook vrijwel onhoorbaar en toch alweer een stuk veiliger.

^ Wat hij zegt.

• Spixo
Z-Dragon schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 12:59:
Ik zou em op 7 houden, ook vrijwel onhoorbaar en toch alweer een stuk veiliger.
Ik heb zo'n tussenstukje van Zalman en kan alleen maar 12 of 5 volt kiezen :/

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:21

Nakebod

Nope.

60 is ietswat aan de hogere kant, maar afhankelijk van omgeving, hardware enz, nog goed te doen.
Als je het niet helemaal vertrouwd, in het bios instellen dat bijv 70 de shutdown temp is, dan kan ie niet hoger komen.
En als hij standaard alleen al 5 en 12 kan, zal het op zich wel goed moeten gaan. Eventueel zou je er zelf 7 volt van kunnen maken.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:11

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Zolang je cpu maar niet boven de 70 uitkomt blijft deze wel stabiel. 5V moet gewoon kunnen.

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Spixo
Dan heb ik gelijk nog een vraagje ;) De betreffende CPU heeft een geunlockte multiplier.

Als ik in het BIOS echter mijn multiplier verander naar 11,5 x 166 herkend hij hem nog steeds als Athlon XP 2500+ :/

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:13
Zet hem eens op 200x11 dan krijg je een 3200+ :p

Je moet dan wel pc3200 geheugen hebben.

[ Voor 32% gewijzigd door Dekaasboer op 19-02-2005 13:18 ]

http://axrotterdam.blogspot.nl

• Spixo
Dekaasboer schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 13:17:
Zet hem eens op 200x11 dan krijg je een 3200+ :p
Heb helaas maar 166 geheugen. Heb hem al eens op 200x11 gezet en het werkt wel. Alleen heeft het geheugen dan verrotte timings.

Verwijderd

houd er wel rekening mee dat als je pc pas na een dag ofzo echt op een constante temperatuur is. Kan dus best zijn dat als je hem aanzet je maar 60 graden meet maar dat na een dag dat een paar graden hoger kan liggen.
(dacht iets van 24 uur dat je zo goed als de max bereikt)

Verwijderd

Heb je 3D-Mark? Laat dat anders een paar keer achter elkaar draaien, dat is altijd wel een goed proggie om te zien of je processor het houdt. Ik heb het zelf gedaan voor m'n videokaart en het werkte goed.
Verwijderd schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 13:23:
houd er wel rekening mee dat als je pc pas na een dag ofzo echt op een constante temperatuur is. Kan dus best zijn dat als je hem aanzet je maar 60 graden meet maar dat na een dag dat een paar graden hoger kan liggen.
(dacht iets van 24 uur dat je zo goed als de max bereikt)
60 is idd warm, maar als je dat na een dag nog steeds hebt, dan is het wel veilig. Maar..wat vind je belangrijker? Doe je het om het geluid of om een goede en veilige pc? B)

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Ricardo87 schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 13:13:
Dan heb ik gelijk nog een vraagje ;) De betreffende CPU heeft een geunlockte multiplier.

Als ik in het BIOS echter mijn multiplier verander naar 11,5 x 166 herkend hij hem nog steeds als Athlon XP 2500+ :/
Dat sommige moederborden je CPU als een andere CPU herkennen wanneer je overklokt wil niet zeggen dat dit altijd het geval is.
Verder is het ook behoorlijk irrelevant, aangezien het om de kloksnelheid gaat en niet de P-rating. :)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Pagina: 1