4 keer maxtor 200 GB raid

Pagina: 1
Acties:

• Baseboy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-12-2025

Baseboy

No better Chat as IRC CHAT

Topicstarter
Hey,

1e vraag: Ik ben dus in bezit van 4 keer 200 GB Maxtor schijven die wil ik dus raid gaan zetten.
mobo= GA-K8N Pro
onboard controller die is Supporting RAID (0, 1, 0+1), JBOD function and ATA133 interface
welke configuratie kan ik het beste pakken dat me data safe is en snel en de optie schijven bij steken later of moet ik dan een nieuwe raid controller steken.

2e vraag: hoe config ik dat allemaal in linux ben niet echt noob meer met linux maar wat linux en raid betreft dus wel.

Groeten Base

[ Voor 12% gewijzigd door Baseboy op 19-02-2005 12:49 ]

Better to burn out, than fade away

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-01 14:19

HeepH

Dope Rapper

RAID FAQ

Veel plezier ;) , en om de mods het werk uit handen te nemen :

Op dit forum verwachten we een beetje eigen inzet. Dwz dat we van je verwachten dat je op google of met de tweakers search zoekt of je misschien een antwoord op je vraag kunt krijgen. Als iedereen maar topics gaat openen word het er niet overzichtelijker op....

Got Search :
http://gathering.tweakers.net/forum/find

Om een mod te quoten :
''zoekertje, dicht dus'' :+

raid-0 is snel, raid 1 is veilig, raid 0+1 is snel en veilig,maar je verliest de helft van de hd ruimte, raid-5 is snel en veilig, maar een raid-5 compatible controller is duur.

[ Voor 37% gewijzigd door HeepH op 19-02-2005 12:56 ]

http://specs.tweak.to/16495

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Sja. Je hoeft enkel in de RAID BIOS een array aan te maken, de keuze van de array-indeling kun je maken na het doornemen van de RAID FAQ. Vervolgens hoef je in Linux enkel de gewenste drivers te laden :) Als je zo vertrouwd bent met Linux, dan weet je toch ook wel dat Linux-stuff/drivers vaak over zeer uitgebreide documentatie beschikt.

Verder verplaats ik dit naar NOS, aangezien het hier niet echt om een hardware-probleem gaat, maar dat je schijnbaar niet weet hoe je het qua software moet configureren ;)

Opslagmedia & I/O Controllers > Non-Windows Operating Systems