Toon posts:

[XP] Spyware infecties direct na herinstallatie*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mede-Tweakers,

Ik zit met een groot probleem dat zich inmiddels bij twee computers heeft voorgedaan :( . Het gaat om hetvolgende: als ik een herinstallatie van Windows XP heb uitgevoerd heb ik de dag na de installatie verschillende spyware infecties te pakken.

De herinstallatie voer ik uit door mijn harde schijf eerst te formatteren en dan te laten voorzien van XP. Voor dat ik contact maak met het internet installeer ik Norton Systemworks + de Antivirussoftware en de firewal van windows xp zet ik aan. Vervolgens maak ik contact met het internet om alle updates van zowel Windows XP als Norton binnen te halen. Zodra al deze updates binnen zijn, inclusief SP2, is de enige software die ik installeer de benodigde drivers voor o.a. videokaart, tv-kaart, mp3-speler, geluidskaart, enz. Deze software komt dus van cd en kan volgens mij onmogelijk spyware of adware bevatten. Als ik nu de dag nadat ik de herinstallatie heb uitgevoerd de computer opstart, dan heb ik infecties te pakken van o.a. IST.toolbar, 180websearch, en andere ongein. Ook als ik bij mijn favorieten kijk zie ik dat er allemaal links naar verschillende seks-sites aangemaakt zijn.

Zoals al gezegd heeft dit probleem zich al bij twee computers voorgedaan: een laptop van mijn zus (intel celeron 2.8 ghz, 512 mb intern geheugen) en de computer van mij (athlon xp 3200+, 512 mb, 256 mb videogeheugen). Ik verwacht dat er een actief lek in de software zit waardoor er gemakkelijk spyware en adware kan worden geinstalleerd. Wie kan mij helpen om er voor te zorgen dat ik na herinstallatie niet geinfecteerd raak met deze ongein? :?

Groetjes,

Robin

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-04 02:32
je zou bijv. SP2 al in de setup kunnen verwerken met nlite, dat is echt ontzettend simpel. Ook kun je een aantal windowsupdates verwerken in de setup, ik ben er nog niet helemaal uit hoe dat moet, maar hier staat iets over RyanVM's update pack, misschien kun je er wat mee.
Verder zou ik zo snel mogelijk na de installatie van windows wat antispyware programma's installeren en die updaten via een usbstick ofzo, om te kijken na welke installatiestap je nu precies die spyware te pakken krijgt iedere keer...

[ Voor 65% gewijzigd door 0siris op 19-02-2005 12:35 ]

ach...in een volgend leven lach je er om!

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Herinstalleer je Windows XP vanaf originele CD (dus zonder enige service pack ) :?

Misschien die CD slipstreamen met SP2 zie ook >>

[rml][ Windows2000] slipstreaming sp* handleiding[/rml]

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Verwijderd

Topicstarter
Riemer schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 12:51:
Herinstalleer je Windows XP vanaf originele CD (dus zonder enige service pack ) :?

Misschien die CD slipstreamen met SP2 zie ook >>

[rml][ Windows2000] slipstreaming sp* handleiding[/rml]
Ik installeer Windows XP Home Edition vanaf de originele CD met SP1. Wat overigens opvallend is dat deze problemen zich niet hebben voorgedaan toen ik de computer +/- 5 maanden geleden opnieuw installeerde :'( .

Robin

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 13:29:
[...]

Ik installeer Windows XP Home Edition vanaf de originele CD met SP1. Wat overigens opvallend is dat deze problemen zich niet hebben voorgedaan toen ik de computer +/- 5 maanden geleden opnieuw installeerde :'( .

Robin
Waarom download je, als je niet wilt of kunt Slipstreamen, SP2 niet eerst en zet het even op een cd'tje. Je hoeft SP2 niet alleen via Windowsupdate binnen te halen hoor.
Dan kun je je PC van het netwerk halen en herinstalleren. En pas op het netwerk na een voltooide SP2 installatie. Sterker nog ik zou de laatste versie van een Spyblocker en een Virusscanner downen en eerst deze nog even installeren voordat ik een pc aan het netwerk hang.
De kans dat je daarna nog meuk op je pc'tje tegenkomt is dan wel heel erg klein.
En ja, er is veel veranderd in die paar maanden tijd.

Verwijderd

Topicstarter
Heey

Ik heb verschillende anti-spywareprogramma's gedownload en deze scans laten uitvoeren. Ze vonden verschillende progjes die ze konden verwijderen. Norton bleef echter de spyware webrebates.exe vinden en kon deze ook niet verwijderen. Ik heb dit bestand opgezocht (het stond in de Temporary Internet Files) en handmatig verwijderd. Het lijkt erop dat ik nu gezuiverd ben van spyware en adware. Bedankt voor diegene die een reply hebben gepost... _/-\o_

Groetjes,

Robin

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, ik las de policy pas nadat ik het bericht had geplaatst, maar zal er voortaan op letten.

Robin

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-03 16:47

leuk_he

1. Controleer de kabel!

de micorsoft antispyware heeft ook een active antispyware. Dus als je die vroeg installeerd zie je wellicht voorbijkomen wanner hij probeert spyware te instaleren.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

en wat als je weer een herinstall doet?
Dan staat de hele zooi er weer op.

ik zat hieraan te denken:
Virussen kunnen zich in de boot record nestelen en dan heb je zelfs na een format een virus op je computer. misschien is dat hier wel het geval met een spyware.
Ik heb het echter nog nooit gehoord ofzo, maar het kan wel.

Probeer eens een x je boot record te cleanen en een service pack 2 te integreren in je setup. als het probleem zich dan nog steeds voordoet weet ik het ook niet meer
Pagina: 1