Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

PC Weerstandmeting / Data-logging

Pagina: 1
Acties:
  • 373 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo ben al lange tijd op zoek naar zogenaamde logger , d/a kaarten waarmee ik op mijn pc
weerstand kan uitlezen.
Ik wil namelijk pt1000 sensors uitlezen via de computer.
Helaas vind ik alleen maar kaarten die spanning meten.
Ik heb hier toevallig een kaart van Velleman liggen (K8055 USB experiment kit), waarop ik
2 analoge ingangen heb. (8-bit) tot 5 volt.

een PT1000 heeft oomse waarden rond de 1000 (ff simpelgezegt) dus daar reageren die ingangen
niet op. Met een potmeter van 100K kun je het pas duidelijk zien. Natuurlijk heeft de 8 bits ingang ook een te lage resolutie voor mij(255 verschillende waarden).
Mijn meetbereik ligt tussen de 10 en 400 graden celsius.

iemand een oplossing of juiste kaart gezien?
Hoop dat ik beetje duidelijk ben.

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2016 10:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
met behulp van de interface van de velleman kaart neem ik aan?
Dus weerstand omzetten naar spanning 0-5 volt?
Daar zijn volgens mij wel converter voor op de markt.Maar er een vinden is ander verhaal.

Als ik 5 volt op de PT1000 sensor zet, loopt er dus afhankelijk van de weerstandloopt een bepaalde stroom. Kijk als ik de mA kan meten ben ik er ook.

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2005 12:14 ]

• the12be
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:33
Brug van wheatstone, en dan een opamp als verschilversterker.

Heb dit eens voor school moeten doen met een pt-100, zal eens kijken of ik nog een schematje heb liggen.

Verwijderd

Ik heb daar nog ergens een artikel over.. Zal 't ff opzoeken.

Mvg,
Thijs

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik ook op de MTS 10 jaar geleden helaas, blijft bar weinig van hangen. Schema zou top zijn, vast bedankt

Verwijderd

Heb het gevonden... Als je me je e-mailadres geeft kan ik je het schema wel doormailen.

Verwijderd

Topicstarter
the12be schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 12:12:
Brug van wheatstone, en dan een opamp als verschilversterker.

Heb dit eens voor school moeten doen met een pt-100, zal eens kijken of ik nog een schematje heb liggen.
Jouw schema is ook vanharte welkom hoor!

[ Voor 103% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2005 12:44 ]

• the12be
schema

Zoals het er staat zorgt het voor een spannings verloop van 0 tot 2V bij een weerstand van 100 tot 120 ohm (0 tot 100 graden op een pt100).

voor R2 moet je een waarde nemen welke de pt1000 heeft, als je wilt dat er 0V uit de schakeling moet komen.

R4 is de pt100, en R1 en R3 zijn onderdeel van de spanningsdeler.
Deze weerstanden zijn zo groot omdat de pt100 die ik voor deze schakeling gebruikt heb haast geen stroom kon verdragen. (en je wilt natuurlijk zo weinig mogelijk stroom door de sensor zodat hij minder opwarmt, en dus de meting nauwkeuriger wordt).

Als je R5 vervangt met een potmeter, kan je de versterkingsfactor instellen.

Als je de preciese weerstandswaarde's wil weten kan je het makkelijkst waarschijnlijk even het schema tekenen in mulitsim / ewb, en spelen met de waarde's tot het gewenste resultaat gevonden is.

Als je ewb niet hebt, moet je het maar ff laten weten, dan wil ik wel even doen, maar dat wordt dan na de lunch :P

en nee, nederlands is niet mijn goeiste vak, dus geen gezeur over de spelling.....

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je schema en toelichting. Ga me er nu in verdiepen!
Snap alleen nog even niet waarom je 2 maal R6 + R5 hebt staan...
Ik ben nu multisim demo aan het downloaden, ben benieuwd.
Laat gauw weer wat van me horen.

PS. Zou je het *.ps8 (of .ps7) bestand willen geven, ben niet zo'n held in het tekenen.

Paar vragen:

-Begrijp ik het goed, als ik een spanningsbereik van 0 to 5 volt wil meten, moet ik dan
de versterkings weerstand R5 aanpassen?
-Welk type opamp heb je gebruikt?
-Zijn alle weerstaden koolfilmweerstanden met een tolerantie van 5% ?

[ Voor 114% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2005 14:46 ]

• the12be
PS. Zou je het *.ps8 (of .ps7) bestand willen geven, ben niet zo'n held in het tekenen.

Paar vragen:

-Begrijp ik het goed, als ik een spanningsbereik van 0 to 5 volt wil meten, moet ik dan
de spannings deler er tussen uit halen?
-Welk type opamp heb je gebruikt?
-Zijn alle weerstaden koolfilmweerstanden met een tolerantie van 5% ?
De spanningdeler moet gewoon blijven staan. deze gebruik je omdat als je 0V wilt meten, de pt1000 niet 0 ohm is. De wheatstone brug (die 4 weerstanden waarvan 1 de pt1000 is) gebruik je om een spanning van 0 tot X V te maken.

Als opamp heb ik een lm324 gebruikt, maar je zou ook gewoon een andere kunnen pakken, dat is in deze applicatie niet echt kritisch. (let wel op dat je de opamp niet ook met 5V voed, want dan werkt het niet. de opamp moet een hogere spanning krijgen dan tot wat je wil versterken. 8 ~ 30V dus voor de lm324.)

als weerstanden heb ik gewoon 5% gebruikt, en een aantal potmeters voor het calibreren voor de schakeling.

De multisim file kan ik niet meer terugvinden, maar opzicht hoef je alleen de 4 weerstanden te tekenen, en daar de gewenste spannings verandering op testen. De versterkingsfactor is namelijk zo uitgerekent.

Ik vond trouwens nog wel het verslag wat ik toen heb gemaakt, hier staat alles wel duidelijk in uitgelegt.

Verwijderd

Topicstarter
Super, met name dat verslag!
Ben ik de rest van de dag wel even zoet mee.
Enorm bedankt voor je hulp!

Verwijderd

Topicstarter
the12be, zou je me verder kunnen helpen met het schema in Multisim?
Zoals je hier kunt zien heb ik het schema aardig nagemaakt.
Alleen klopt er iets niet (zie waarden multimeters).
Heb ik een foute opamp of foute instellingen daarvan?
De instellingen van de opamp kun je hier aflezen.

Heb je verslag goed doorgelezen, ernorm interessant hoor!
Bedankt.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2005 11:30 ]

Pagina: 1