Te dure reparatiekosten Kenwood receiver?

Pagina: 1
Acties:
  • 392 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jona
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-01 21:49
Sinds september 2002 gebruik ik een Kenwood KRF X-9060D receiver voor mijn kleine thuisbioscoop. Eind vorig jaar heb ik er een Nad C320BEE versterker bij gekocht om de muziekweergave van mijn set te verbeteren. Daarvoor sluit ik de Nad aan op de pre-outs van mijn Kenwood receiver. Bij weergave van analoog aangesloten bronnen zoals de cd-speler is alles in orde. Maar als ik bv een film afspeel via de dvd-speler of als ik de cd-speler digitaal aansloot hoorde ik steeds een irritante harde 'plop' uit de luidsprekers wanneer het geluid even werd onderbroken bv bij pauzeren van de film of wanneer je een chapter skipte. Dit was echt een irritant hard geluid dus daarom bracht ik het ter reparatie naar het Correct service centre.

Nu krijg ik na acht weken een brief dat de geraamde reparatiekosten EUR 260 bedragen! De input en DSP processor zouden moeten worden vervangen. Dit lijkt mij een behoorlijk dure en ingrijpende reparatie voor dit relatief kleine probleem. De DSP processor moet me toch in order lijken omdat dit probleem alleen optreed op de pre-outs en niet via de interne versterker. En EUR 260 is wel erg duur gezien het feit dat dit de helft van de nieuwprijs is van de receiver.

Is dit misschien simpeler te verhelpen of moet ik toch maar de reparatiekosten betalen (wat ik eigenlijk niet kan omdat ik gerekend had op zo'n EUR 100)?

Verwijderd

Is het geen onterwrp fout in die receiver? Vaak wille gauw dure dingen vervangen wat helemaal niet het probleem is.

Je zou hem kunne openschroeven en op zoek gaan naar de mute singaal die je dan op je eindtrappeen aansluit als ze mute ondersteuen. Of je gebruik paar relais die de speaker uitschakelen waneer je eindtrap geen mute ondersteund.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:27

JvS

Ik heb hem zelf ook

Nee, ga maar even zoeken op "consumentenrecht" "verwachte levensduur" en op www.staiksterk.nl enzo. Een receiver heeft een verwachte levensduur van toch minimaal wel 7 tot 10 jaar, als hij binnen die periode defect gaat, dan doet het er niet toe of er een stickertje met "1 jaar garantie" opzat of niet, de leverancier (de winkel dus) moet ervoor zorgen dat het apparaat weer gaat werken.

Wel is het zo dat het apparaat al 2,5 jaar van de 7,5 jaar gebruikt is, dus 1/3 minder waard is, daarom zou jij nog wel 1/3e van de reparatiekosten moeten betalen.

check ook dit: sta ik sterk

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• jona
Het zou best kunnen dat dit zo ontworpen is door Kenwood. Correct in Rotterdam heeft de receiver teruggestuurd naar de officiele Kenwood reparateur en die vervangt misschien het complete onderdeel waar het probleem zit in plaats van te proberen het op te lossen. Maar ik ben zelf niet zo handig wat dat betreft dus de kans is klein dat ik het zelf kan oplossen.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

kleine nuance, ik weet dat de wet waar ik naar refereer pas in 2003 van kracht is, ik weet niet hoe het zit met spullen die daarvoor gekocht zijn.

• jona
Bedankt voor de hulp JvS. De receiver is inderdaad net daarvoor aangeschaft en meestal werken zulke wetten niet met terugwerkende kracht. Bijkomend probleem, de receiver zelf is via internet in Duitsland aangeschaft dus is het wat omslachtig om dit met de verkopende partij op te lossen.

Dit is trouwens niet de eerste keer dat de receiver mij in de steek laat. Bijna direct na aankoop had ik een vergelijkbaar probleem maar dan op de analoge ingangen. Dat is toen onder garantie verholpen (ze hebben toen wel niks vervangen en alleen wat gesoldeerd).
Misschien moet ik eens rechtstreeks met Kenwood contact opnemen.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

de receiver zelf is via internet in Duitsland aangeschaft
Dan houdt het helemaal op, die wetten waarop ik wees zijn nederlandse.

• MXL
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-02 22:35

MXL

JvS schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 11:59:
[...]
Dan houdt het helemaal op, die wetten waarop ik wees zijn nederlandse.
Volgens mij zijn die wetten europees. Gewoon Kenwood bellen en het hele verhaal voorleggen. Niet praten over waar je hem hebt gekocht gewoon min of meer de volgende tekst gebruiken:

Ik heb een mooie receiver gekocht, na twee jaar geeft deze al problemen, dit zou toch niet moeten kunnen? Ik kan er toch van op aan dat een receiver van een bekend merk toch wel een jaar of 10 mee moet gaan. Wat kunnen jullie hieraan doen, ik neem toch wel aan dat dit onder een coulance regelen valt?

Dit vooral erg overtuigend brengen.

Powered by Solarfrontier 3060 Wp

Verwijderd

_Jona_ schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 11:14:
Nu krijg ik na acht weken een brief dat de geraamde reparatiekosten EUR 260 bedragen! De input en DSP processor zouden moeten worden vervangen.
Het lijkt mij waarschijnlijker dat Correct ipv vervanging hooguit de firmware van de DSP flasht!

Weliswaar mosterd na de maaltijd:
Bij afgeven reparatie kun je vaak een budget opgeven. Bij overschrijding dient reparateur eerst telefonisch contact op te nemen.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik heb een mooie receiver gekocht, na twee jaar geeft deze al problemen, dit zou toch niet moeten kunnen? Ik kan er toch van op aan dat een receiver van een bekend merk toch wel een jaar of 10 mee moet gaan. Wat kunnen jullie hieraan doen, ik neem toch wel aan dat dit onder een coulance regelen valt?
Ik ken europese wetten niet. De wetten waar ik naar refereer is nederlands consumentenrecht en daarbij wordt uitgegaan van verantwoordelijkhgeid van de leverancier (de winkel). Maar proberen kan uiteraard nooit kwaad.

• -=bas=-
  • Laatst online: 22-04-2025
Volgens mij bestaat die consumenten wet al langer.
Maar het is moeilijk je recht daarmee te halen. Verkopers zullen bijna proberen je te belazeren.

Vraag eens voor de grap of Correct deze reparatie zelf uitvoert. Als ze het namelijk door Kenwood laten doen dan was Kenwood blijkbaar op de hoogte van deze fout en hadden ze je zowiezo aan moeten bieden om deze fout te laten verhelpen. (Zie ook de gratis firmware updates voor bv SonyEricsson mobieltjes). Dan mag Correct enkel wat administaratie en verzendkosten in rekening brengen.
Zeker geen 260 euro, wat klinkt als een leuk fantasie bedrag om flink wat geld uit je zak te kloppen.
Vertrouw Correct nooit. Het zijn een stelletje oplichters als je het mij vraagt.

Senile! Senile Oekaki

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:10
Je kunt met een paar weerstandjes van een paar dubbeljes zo zelf van de luidspreker uitgangen preouts maken.
Kun je hem zonder kosten ongerepareerd terugkrijgen?

snameroc. Solar 6kW piek Warmtepomp Vaillant vwl75/6. Boiler wp boiler dimplex. Thuisaccu marstek venus ev3 fw146 hw p1 opnemer. En op zolder nog een savant die nu overbodig is omdat we gasloos zijn. Ook nog een 1 fase ev lader.

• jona
_bas_ schreef op zondag 20 februari 2005 @ 15:20:
Vraag eens voor de grap of Correct deze reparatie zelf uitvoert. Als ze het namelijk door Kenwood laten doen dan was Kenwood blijkbaar op de hoogte van deze fout en hadden ze je zowiezo aan moeten bieden om deze fout te laten verhelpen. (Zie ook de gratis firmware updates voor bv SonyEricsson mobieltjes). Dan mag Correct enkel wat administaratie en verzendkosten in rekening brengen.
Correct heeft inderdaad de receiver doorgestuurd naar de technische dienst van Kenwood zelf. Dus die zijn klaarblijkelijk tot de conclusie gekomen dat de hele DSP/Input processor moet worden vervangen. Zou dit een bekend probleem kunnen zijn bedoel je?
Je kunt met een paar weerstandjes van een paar dubbeljes zo zelf van de luidspreker uitgangen preouts maken.
Kun je hem zonder kosten ongerepareerd terugkrijgen?
Ik heb alleen nog een raming van de reparatiekosten gehad en het verzoek of ik er mee akkoord ging of niet. Dat ben ik in ieder geval niet. Maar ik ben ook niet weer zo handig om zelf een pre-out te gaan maken uit de luidspreker ingangen. Heb zelf liever een 'nette' oplossing.

Verwijderd

Ik heb een soortgelijk 'probleem' ooit gehad met een Yamaha DDP-2 en een NAD 910 voorversterker. Als ik de frontkanalen van de processor op 1 van de kanalen(TV/CD etc.) van de NAD910 zette, dan knalde de linkerfrontspeaker behoorlijk hard als ik bijvoorbeeld de DVD even pauzeerde (en waardoor het AC3-signaal wegviel) en daarna weer verder ging. Ik heb dit nooit gezocht in een 'defect' maar wat het wel is? Anyway, als ik op de processor de 'bypass-functie' gebruikte, deed het probleem zich niet voor en zo heb ik het 2 jaar lang gebruikt...

Misschien dat je iets aan deze info hebt.

Verwijderd

Wij hebben een Denon DVD-800 (3 jaar geleden gekocht voor een 500 euro) en deze is kapot gegaan, althans ik gok dat de laser kapot is, daar de dvdspeler niets meer leest.

Hoeveel jaar is de geschatte levensduur ongeveer van een dvdspeler?

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Veel meer dan 5 jaar zal dat niet zijn vrees ik :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Ik vind trouwens ueberhaupt reparatiegevoeligheid van audio een aardige issue voor hier. Nu kun je je voorstellen dat voor mechanische dingen het ene merk meer reparaties met zich meebrengt dan een ander. Bijv. platenspelers; je kan een fully loaded belt drive hebben met pitch en digitale display (ik had ooit een dergelijk uitgeruste Philips) maar ook een straight forward direct drive zonder poespas. Maar bij electronische zaken als versterkers wordt het interessant. Nad, een merk dat ik behoorlijk sympatiek vindt, heeft op versterkergebied een uitstekende reputatie, maar de klachten die je leest over kapotte displays van tuners en cd spelers zijn legio. Harman Kardon, dat ik altijd zo'n beetje het Amerikaanse equivalent vond van Nad, levert veel complaints op van krakende potmeters, eindtrappen die niet goed werken e.d.

Meer ervaringen hier graag...

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:42

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Het punt is wel dat Correct hem weliswaar doorstuurt naar Kenwood, maar dat Correct zelf ook een marge op de reparatiekosten hanteerd. En die zijn soms vrij fors. Misschien is het een beter plan het apparaat direct naar Kenwood te sturen.

• jona
Verwijderd schreef op maandag 21 februari 2005 @ 02:00:
Ik heb een soortgelijk 'probleem' ooit gehad met een Yamaha DDP-2 en een NAD 910 voorversterker. Als ik de frontkanalen van de processor op 1 van de kanalen(TV/CD etc.) van de NAD910 zette, dan knalde de linkerfrontspeaker behoorlijk hard als ik bijvoorbeeld de DVD even pauzeerde (en waardoor het AC3-signaal wegviel) en daarna weer verder ging. Ik heb dit nooit gezocht in een 'defect' maar wat het wel is? Anyway, als ik op de processor de 'bypass-functie' gebruikte, deed het probleem zich niet voor en zo heb ik het 2 jaar lang gebruikt...

Misschien dat je iets aan deze info hebt.
Wat deed die by-pass functie precies?
Het punt is wel dat Correct hem weliswaar doorstuurt naar Kenwood, maar dat Correct zelf ook een marge op de reparatiekosten hanteerd. En die zijn soms vrij fors. Misschien is het een beter plan het apparaat direct naar Kenwood te sturen.
Daar heb je wel een punt. Maar het officiele reparatiepunt van Kenwood zit behoorlijk afgelegen (geloof me, ik ben er al eens geweest voor de eerste reparatie onder garantie) dus breng je receiver daar maar eens zonder auto. Correct zit voor mij redelijk dichtbij. Anders zou ik de receiver moeten terugvragen, dan weer brengen naar het Kenwood service center of opsturen (meer dan 12 Kg!) en nog eens onderzoekskosten betalen en dan maar hopen dat het goedkoper is. De extra kosten doen volgens mij alles weer teniet.

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:10
Je hoeft niets aan de versterker te veranderen je kunt de weerstandjes opnemen in de aansluit kabel tussen de nad en de kenwood maar goed je moet het zelf weten.

snameroc. Solar 6kW piek Warmtepomp Vaillant vwl75/6. Boiler wp boiler dimplex. Thuisaccu marstek venus ev3 fw146 hw p1 opnemer. En op zolder nog een savant die nu overbodig is omdat we gasloos zijn. Ook nog een 1 fase ev lader.

Pagina: 1