Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Fop fan - Hoe houd ik de SMC voor de gek?

Pagina: 1
Acties:

• lintux
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-01-2021
(SMC is System Management Controller.)

Ik heb hier nu een behoorlijk lompe server staan, een Toshiba Magnia 3010. Daar zitten nu acht fans in. (De twee CPU fans meegeteld) Dat is wat veel, inderdaad. :) Het probleem is, ze draaien niet al te hard. Als ik er ook maar één fan uit haal gaat de rest harder draaien en krijg je dus nog meer herrie. Ook niet echt geweldig.

Het mag dan een server zijn, ik heb als student zijnde nog geen serverruimte dus moet 'm gewoon in de slaapkamer laten staan. Wat minder herrie zou dan wel fijn zijn natuurlijk. Dus vraag ik me af, hoe ga ik die SMC voor de gek houden? Op de een of andere manier een schakelingetje op zo'n poort zetten waardoor het lijkt alsof er netjes een fan op zit, maar dan wel eentje die, zegmaar, heel weinig lucht in beweging zet?

Want twee fans voor de SAF-TE (waar de HDD's in gaan) is niet erg zinvol zolang ik er maar één schijf in heb zitten, om maar eens wat te noemen. :)

Het gaat iig niet genoeg zijn om er een weerstandje tussen te zetten om maar te zorgen dat er een stroom door gaat. Het zijn geen normale fans, als ik zo'n fan in mijn PC zet gaat 'ie niet eens draaien. Ze draaien ws alleen op pulsen, niet op constante stromen. (En als ik probeer de PC een puls te laten genereren is het nog niet goed, ik gok dat die fans nogal kieskeurig zijn over de pulslengte e.d.) Het zal dan dus ook wel niet mogelijk zijn om een standaard silent fan er in te zetten, ik gok dat het board dat niet pikt.

'k Zag ergens anders iets over een 555 pulsgenerator, zou dat wat zijn?

• ESteg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-11 21:04
Wat voor informatie staat er op die 'speciale' fans dan? Typenummers, aansluitspanning e.d.? Ik ben erg benieuwd...

• lintux
Oh, dan moet ik er even een uit slopen. Zal ik zo even doen. Kon er niet zo veel info over vinden iig.

Super speciaal zullen ze op zich niet zijn ws, maar het is net geen standaard spul.

Zit erover te denken er even een mee te nemen naar school om dan met de functie/puls generator te kijken wat voor puls erin moet en of er dan idd een pulsje uit de derde ader komt waar de SMC dan op oordeelt of 'ie goed draait.

Typenummer post ik hier zo.

• sjolmers
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-06 17:05

sjolmers

het leven is té kort, geniet!

Zoek eens om het progsel Speedfan. Hier kun je de snelheden van individuele fans instellen.

adr opleidingen en meer adr opleidingen

• Kr3Kr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-11 21:28

Kr3Kr

Melpomene

sjolmers schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 10:53:
Zoek eens om het progsel Speedfan. Hier kun je de snelheden van individuele fans instellen.
Ik ben bang dat die dat mobo niet ondersteunt :)
Met zo'n pulsgenerator op basis van een 555 kom je dr wel denk ik.

Gregor van Egdom Krekr

• lintux
Kr3Kr heeft idd gelijk. Ik kwam het programma al een keer tegen maar had toen geen zin de Windows schijf er in te stoppen. Nu wel even gedaan, en hij herkent alleen de PIIX4 chipset. Leuk, maar daar doet 'ie niks mee, de meeste fans zitten op een PCB die redelijk onafhankelijk van het moederbord lijkt te werken. (SMC :))

Anyway, heb maar even de fans eruit gesloopt en ook meteen een foto gemaakt. Ws zijn typenummers genoeg, maar goed, had even zin mijn digicam weer 'es te gebruiken. ;)

http://tosca.gaast.net/~wilmer/.fans.jpeg

Typenummer 8cm fan: Melco Technorex, Japan, MMF-09B12DH
En de 12cm fan: Melco technorex, Japan, MMF-12B12DH-RP4

Heb op die eerste ook al eens een Google search gedaan, maar dat leverde niet al te veel op.

Is er hier al ergens een topic over hoe je zo'n 555 er tussen zet? En ik mag hopen dat die thingies niet te duur zijn?

[ Voor 7% gewijzigd door lintux op 19-02-2005 11:26 ]

• Electronical
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-11-2020
lintux schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 11:24:
Kr3Kr heeft idd gelijk. Ik kwam het programma al een keer tegen maar had toen geen zin de Windows schijf er in te stoppen. Nu wel even gedaan, en hij herkent alleen de PIIX4 chipset. Leuk, maar daar doet 'ie niks mee, de meeste fans zitten op een PCB die redelijk onafhankelijk van het moederbord lijkt te werken. (SMC :))

Anyway, heb maar even de fans eruit gesloopt en ook meteen een foto gemaakt. Ws zijn typenummers genoeg, maar goed, had even zin mijn digicam weer 'es te gebruiken. ;)

http://tosca.gaast.net/~wilmer/.fans.jpeg

Typenummer 8cm fan: Melco Technorex, Japan, MMF-09B12DH
En de 12cm fan: Melco technorex, Japan, MMF-12B12DH-RP4

Heb op die eerste ook al eens een Google search gedaan, maar dat leverde niet al te veel op.

Is er hier al ergens een topic over hoe je zo'n 555 er tussen zet? En ik mag hopen dat die thingies niet te duur zijn?
Die topics zijn er ja:
[EL] CPU fan faken. Hierin staat ook wel een schakelingetje met een 4093 waar precies bij staat waar je geel/rood/zwart aan moet sluiten.
En 555'jes zijn zeker niet duur. Het zijn vrij goedkope IC's. Hier kost het een euro ofzo. Inclusief alle andere componenten kom je misschien op E 2,- uit, dus duur is het niet. Ik zou btw die 4093 maken, is misschien nog wel goedkoper ook.

[ Voor 12% gewijzigd door Electronical op 19-02-2005 11:32 ]

I do not fear computers, I fear the lack of them - Isaac Asimov
"With enough eyeballs, all bugs are shallow" - Eric Raymond

• sniek
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-07 13:04

sniek

Got root?

Ik zou er niet te lang over nadenken. Sloop de hele ellende er uit en bouw er een fancontroller met 2,3 of 4 fans in. Dan kun je zelf bepalen hoeveel koeling/geluid je hebben wilt en hoef je geen rare schakelingetjes te fixen,....

Irrelevant by default - rm -rf /

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-11 09:57
ik heb ook wel eens gezien dat ze gewoon 12v op de rpm draad zetten, denkt de pc dattie op vol vermogen draait, weet echter niet of dit altijd zomaar kan.

• lintux
Sniek: Hé, daar had ik nog niet aan gedacht. Zou misschien ook nog kunnen ja. Al zie ik die machine er voor aan om helemaal in paniek te raken als er geen enkele fan meer te vinden is. Zou 'ie zichzelf nog wel 'es uit kunnen zetten, en dan ben ik nog verder van huis. :)

En wat het idee van die constante 12V betreft, hmmm, ik vraag me af of het werkt. Ik heb uit een andere thread begrepen dat het om het aantal pulsen gaat, een constante 12V is 0 pulsen per seconde, dat zou toch echt stilstand betekenen...

Die oplossing van Sniek houd ik maar even in mijn achterhoofd, ga het eerst even met een fake-fan proberen. Lijkt me uiteindelijk toch een wat nettere oplossing.

Dank voor de reacties so far iig!

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 10:05

Ikke!

aka Netfinity

Ik heb ook een server (ibm netfinity 5000) met 2 120 mm fans erin. Als ik deze eruit haal, dan gaat er alleen een waarschuwingslampje branden, hij gaat niet uit. Op zich geen rpobleem dus, maar ik vind het niet leuk als er zo'n groot uitroepteken aan de voorkant brandt.

Ik heb ze allebei aangesloten op een zalman fanmate (zo'n heel klein zwart dingetje) en nu kan ik ze zo afregelen dat het lampje net niet gaat branden en ze zo stil mogelijk zijn. Mocht van mij nog wel stiller, maar ben wel even tevreden zo. Zo te voelen raakt de fanmate niet oververhit met 2 fans erop.

Oja, vergeten te zeggen dat ik het rpm-draadje wel gewoon op het moederbord heb aangesloten.

[ Voor 9% gewijzigd door Ikke! op 19-02-2005 15:48 ]

Klik mee voor GoT!........

• lintux
Ohja, ik heb nog zo'n Fanmate over aangezien ik deze week ontdekt heb dat het op mijn desktop iig wel mogelijk is de fan vanuit de software langzamer te laten draaien. :)

Maar ik ben bang dat dat niet helemaal gaat werken, zo'n Fanmate is toch gewoon een potmeter met een best wel groot "doosje" er omheen? Gaat niet helemaal het gewenste effect hebben als het om een puls-gestuurde fan gaat misschien.

Toch nog wel even proberen, als ik 'm toch over heb...

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Fanmate is op basis van een LM spanningsregelaar.
Alleen met PWM aansturing zou je rpm uitlezing wegvallen.

• Ikke!

Ikke!

aka Netfinity

Dat rpm draadje moet je ook niet op de fanmate aansluiten, maar afknippen en op je mobo aansluiten.
Gaan die fans echt niet draaien als je hem gewoon op een molex aansluit?

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:27
Ikke! schreef op zondag 20 februari 2005 @ 14:59:
Dat rpm draadje moet je ook niet op de fanmate aansluiten, maar afknippen en op je mobo aansluiten.
Gaan die fans echt niet draaien als je hem gewoon op een molex aansluit?
een fanmate gaat direct op je moederboard en geeft hierbij je rpm gewoon door ? ik zie het nut niet in om deze hiervoor af te knippen :? :?

• lintux
Goed, dat was weer een leerzame oefening. Twee dingen geleerd: De fans trekken zich niks van de fanmate aan en zullen dus idd wel PWM-gestuurd zijn (zet me wel aan het denken waarom ze het toch nog gewoon doen met minder dan 12V, maar daar zal ook vast wel een verklaring voor zijn). Ze draaien gewoon door op het vaste toerental, tenzij ik de fanmate helemaal op nul draai. Dan gaat 'ie uit.

Tweede les: Fanmates zijn niet onsterfelijk. :D Ben blij dat ik het ding in mijn desktop niet meer nodig heb, want hij heeft me achtergelaten met wat vonkige geluiden en een redelijke stank. De machine zelf werkt gelukkig nog perfect. Had de fan op een gegeven moment uitgedraaid, waarop de machine, zoals gebruikelijk, de rest wat harder laat draaien. Waarop de Fanmate de geest zo ongeveer gegeven heeft. :)

[edit] Volgens mij wordt de RPM-meting nog wel gewoon door de FanMate teruggegeven hoor...

[ Voor 6% gewijzigd door lintux op 20-02-2005 18:59 ]

• Ikke!

Ikke!

aka Netfinity

consolefreak schreef op zondag 20 februari 2005 @ 16:51:
[...]

een fanmate gaat direct op je moederboard en geeft hierbij je rpm gewoon door ? ik zie het nut niet in om deze hiervoor af te knippen :? :?
Dit heb ik inderdaad gedaan, omdat er anders 2 fans op 1 mobo aansluiting moesten. Ik was bang dat dat te veel stroom zou trekken. Het vermogen van de 2 fans samen komt trouwens iets boven het maximaal toegestane vermogen van de fanmate uit. Maar zo te voelen wordt hij nauwelijks warm. Ik heb hem wel buiten mijn kast, aan de achterkant zitten. Kan ik hem ook makkelijker bijregelen.

Wel jammer dat je fanmate overleden is })
Kun je niet een normale fan aansluiten op je mobo? Dus ipv die pulsgestuurde fans? Dan zou je die wel kunnen bijregelen (want moeilijk wordt met een overladen fanmate trouwens 8)7 )

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:17

Reptile209

- gers -

Denk ik nou te makkelijk als ik zeg dat je gewoon het RPM-draadje bij een andere fan in de stekker er bij kan prikken? Denkt je mobo hooguit: ejjj, twee fans op exact hetzelfde toerental... :)

Zo scherp als een voetbal!

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 20:33

virus.elektro

profesionele monitor sloper

op zich is het redelijk normaal dat de fans harder gaan draaien als je er eentje weghaalt. blijkbaar stijgt de temperatuur ergens waardoor de smc de fans harder laat draaien.
kan je die smc nog bijstellen, of ergens zien wat hij meet.

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• lintux
Als ik de CD die bij de machine geleverd werd had zou ik daar misschien nog wat mee kunnen, van de Toshiba site kan ik alleen een diagnose floppy downloaden waarmee je de meetresultaten van de SMC kunt bekijken. Leuk, maar daar heb ik niet zo veel aan. :(

Denk dat het trouwens weinig met temperatuur te maken heeft verder. Ook als ik de fan onder de SAF-TE (HDD kooi) weghaal vliegt de rest op maximaal, terwijl daar verder geen schijven zitten die de temperatuur überhaupt omhoog kunnen krijgen.

Deze week op school maar eens zo'n fannetje onderzoeken en dan kijken wat voor spul ik nodig heb om een fop-fan te maken. Lijkt me wel cool als dat lukt. :)

Alhoewel dat idee van Reptile209 misschien ook zo gek nog niet is... Heb alleen geen zin om stekkertjes te slopen om het uit te proberen. Wacht... De fanmate is stuk, kan ik dat stekkertje meteen gebruiken. >:)

Verwijderd

FF heel simpel de hele problematiek over een andere boeg gegooid:
Als het je gaat om stilte, je wilt een fopfan en weet dat je de koeling kunt missen, dan kun je toch ook gewoon de koel-bladen van de ventilator afsnijden? Het lijkt me dat ze daar behoorlijk stiller van worden, mits natuurlijk de lagers nog in orde zijn.

• lintux
Mjah, heb alleen geen zin om dingen te doen die ik niet ongedaan kan maken. :)

En als ik dat afzagen niet helemaal netjes doe, zie ik het nog voor me dat het ding wat uit balans raakt, wat de geluidsproductie en levensduur misschien ook niet ten goede komt.

Misschien doe ik gewoon te moeilijk, ik weet het. ;)

Heb eerst even geen tijd om de daad bij het woord te voegen hier, maar mocht ik wat bereiken, dan post ik hier nog wel wat.

Verbazingwekkend trouwens:

tosca~$ grep -c \\.fans /var/log/apache/access.log
299

Kennelijk al bijna 300 mensen die het plaatje toch interessant genoeg vonden. Hoop dat ik niet te veel mensen teleur heb gesteld. ;)

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-11 17:01
misschien heel simpel gedacht
maar kun je niet gewoon de ventilator (dat ding met die schoepen) uit de behuizing halen en dan weer vrolijk laten draaien ?? :Y)

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Als je de schoepen van de fan af zou halen is de kans dat dit ding uit balans raakt vrij groot. En je wil wel enige koeling in je systeem houden.

Wat je zou kunnen proberen is de fans iets stiller te krijgen met een drupje naaimachine olie. Op onderkant van de fan zit zo'n mooit stickertje (waarop type nr staat e.d.) Als je dit stickertje voorzichting lospeutert zie een in het midden een soort van klein gaatje. Doe hier voorzichting een druppeltje naaimachineolie in en plak het stickertje weer terug.
Zeker bij oude fans kan dit heel veel schelen.
'k zal ffies een link zoeken:

EDIT:
http://www.casejunkies.co....php?upn=010001&hl_id=155

[ Voor 9% gewijzigd door Kawaii op 21-02-2005 17:52 ]

• realsoft
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-06-2022

realsoft

Fucking Åmål

als je even tussen de puls uitgang en de min of plus van die andere fan meet,
misschien is spanning wel hoog genoeg om een optocoupler aan te sturen.

De andere kant sluit je dan weer aan op de andere fan ingang op je mobo

Varför måste vi bo i fucking jävla kuk-åmål!?

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-11 11:28

Demo

Probleemschietende Tovenaar

xtrme schreef op maandag 21 februari 2005 @ 17:41:
misschien heel simpel gedacht
maar kun je niet gewoon de ventilator (dat ding met die schoepen) uit de behuizing halen en dan weer vrolijk laten draaien ?? :Y)
Nee dat kan niet. Het draaiende gedeelte bestaat uit 2 onderdelen: de plastic propellor met een aangegoten metalen as en een ring met een magneet er in. Als je de propellor er af haalt heb je geen as meer, dus kan je magneet niet meer goed ronddraaien. Als je het hele draaiende gedeelte verwijderd (dus de propellor en de magneet) dan krijg je geen signaal meer, aangezien de sensor die dat signaal genereert, dit doet aan de hand van de draaiing van het magneetveld :P

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• lintux
Zo, weer even wat knutseltijd gehad. De fans zijn toch niet zo bijzonder als ik dacht, zo blijkt. Het enige echte verschil is, zo viel me vandaag op, dat rood en zwart omgewisseld zijn op de connector. (En dan alleen voor de fans die op de SMC aangesloten worden, CPU fans zijn wel normaal.) Die even omgewisseld en ik kon opeens fans uit de winkel gewoon aansluiten en ze werkten.

Wat me wel aan het denken zet over een aantal zaken. Voor zover ik weet veranderen de meeste motoren van draairichting als je de + en - omwisselt, maar zo te zien geldt dat dus niet voor standaard computer fans. Zijn die dan standaard al PWM-gestuurd? Dat lijkt er wel op in ieder geval, ik kan geen andere verklaring vinden voor het feit dat ze niet gingen draaien voor ik de twee kabeltjes omwisselde. (Of misschien zit er een diode in omdat ze maar in één richting mogen draaien...)

Ik ga zo die Fanmate maar even slopen om wat te spelen met een fop-fan zoals Reptile209 voorstelde. Na deze wisseltruc weet ik vrij zeker welk kabeltje er ook in dit systeem voor de toerentelling gebruikt wordt, dus dat moet nu wel kunnen.

Wat wel naar is, de kleine fans in het systeem zijn net wat groter dan 8x8cm, dus die zijn sowieso niet te vervangen, mocht ik dat ook nog willen proberen. (Want het is toch wel duidelijk dat dat qua herrie nog best wat scheelt.) Bestaat er tussen 8x8 en 12x12 soms nog een standaard formaat?

Overigens, die tip van olie is ook te proberen inderdaad, al is het nog niet zo dat de fans het geluid maken van een oude fan, meer gewoon van een niet-stille. Of zou ook dan een drupje olie wonderen doen ... Even zoeken waar ik die zut goedkoop kan kopen dan maar. :)

Overigens, worden er tegenwoordig nog fans verkocht zonder allemaal felgekleurde LEDjes? :X

• lintux
Reptile209, die truc van je werkte idd ook best goed zo te zien! :)

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-11 13:13
Papst maakt fans zonder lampjes die stil zijn... Tussen 8 en 12 cm zit nog de 92mm fan...

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:17

Reptile209

- gers -

lintux schreef op maandag 28 februari 2005 @ 20:11:
Reptile209, die truc van je werkte idd ook best goed zo te zien! :)
_/-\o_
offtopic:
Chemici zijn nog niet zo stom met electronica ;)

Nu alleen hopen dat je temperatuur-management niet volledig naar de kl*te draait door alle gelijklopende pulsen :). Mooi dat het werkt!

Zo scherp als een voetbal!

• lintux
Gr0wLiThE schreef op maandag 28 februari 2005 @ 20:39:
Papst maakt fans zonder lampjes die stil zijn... Tussen 8 en 12 cm zit nog de 92mm fan...
Ah, ja, heb het ook net even gemeten, dat zit er idd redelijk in de buurt. Dank. Zie op Pricewatch er ook een paar staan (ook nog eentje van 93,5cm, kunnen ze in de computerwereld dan niks standaardiseren?), dan doe ik het maar niet bij de lokale computerboer.

En Reptile, tsja, ik ben ook maar een software mannetje hoor. :) Hoop iig dat de machine het niet te onplezierig vindt, deze elektronische hack, maar laat ik maar aannemen dat het allemaal elektrotechnisch gezien ook geheel verantwoord is. Moet nog even wat meer fan-plugjes zien te vinden nou. :D

Overigens, wat betekent 1/2/3/4p in Pricewatch? Het zegt me zo gauw even niks... [denkdenk] Oh, wacht, het type aansluiting misschien? Fan vs. Molex?

[ Voor 3% gewijzigd door lintux op 28-02-2005 23:41 ]

• lintux
Zo, even het een en ander vervangen, en bij zo'n Zalman ZM-F2 zit dus zo'n leuk stekkertje dat je ertussen kunt pluggen om de fan langzamer te laten draaien. Werkt op zich leuk, maar het geeft vreemde effecten als ik ze er zo tussen plug. Het werkt, maar na een tijdje (dit kunnen seconden of minuten zijn, maar soms duurt het meer dan een dag) knalt de fan uit of denkt de SMC dat de fan uit staat, piept 'ie als een gek en gaan de andere fans weer op vol vermogen.

Nu is het zo dat, door die omgekeerde polen, de weerstand in mijn situatie tussen de zwarte ader komt ipv tussen de rode (of is het nou toch andersom?). Voor zover ik weet zou dit weinig uit mogen maken, het is AFAIK gewoon een serieschakeling. Maar nu ik wat heb lopen wisselen zodat het wel zit zoals gebruikelijk lijken de fans wel hun werk goed te doen. Iig al een uur geen klachten gehad...

Iemand hier genoeg verstand van elektronica om te kunnen zeggen dat de plek van de weerstand wel uit kan maken?

Verder wel fijn dit zo. Heb er nu ook passief gekoelde P3's in zitten, dus qua fans is het echt vrijwel volledige stilte. Pas als 'ie de SCSI disks inschakelt hoor je dat 'ie aan staat, zo ongeveer! :D

• k0ewl
  • Laatst online: 13-11 22:07
De weerstanden moeten niet uitmaken als je de ene kant maar aan de plus hangt er de andere aan de min. Welke kant dit is maakt geen donder uit.

Alleen bij een potmeter wel, want dan kon het wel eens zijn dat je de knop de andere kant op moet draaien.

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

Pagina: 1