UPS aan randaarde?

Pagina: 1
Acties:
  • 222 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-02 21:22

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb het forum inmiddels doorzocht en niet echt duidelijke informatie kunnen vinden over mijn specifieke probleem. Vandaar dit topic :P

Ik heb sinds maandag een TRUST 650VA powersurge UPS in huis staan om een gedeelte van m'n netwerk thuis te beveiligen ( ik host thuis een website :-) ).

Sinds afgelopen maandag is de UPS al 3 keer spontaan uitgevallen. Daarbij geeft hij een oorverdovende irritante ononderbroken piep. Volgens met boekje betekent dit OF een overbelasting of dat de batterij leeg is.

Van overbelasting kan geen sprake zijn, ADSL modem , een telefoon en een (spaar)lamp zijn erop aangesloten als test.

Leeg is de batterij ook niet. Als ik de UPS twee minuten compleet lostrek van het stroomnet en daarna weer aan zet levert de uitgang gewoon netjes 230V.

In de handleiding staat dat de UPS aangesloten moet zijn op een geaard stopcontact. Is dit echt noodzakelijk?

Zijn er hier mensen die een UPS op een ongeaard stopkontakt hebben zitten en geen problemen hebben?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:10
Als je de UPS aansluit op randaarde is de apparatuur die je er op aansluit ook meteen geaard, wat een hoop problemen kan schelen (zoek even op randaarde en je vind genoeg topics).

Of dit ook je probleem op lost? Tja, kwestie van proberen... neem een verlengsnoer met randaarde en sluit de UPS daarmee aan op een stopcontact met randaarde. Dan weet je meteen of dit het probleem is.

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-02 17:58

Yucko

One clown to rule them all !

Ik heb hier thuis 3x een UPS op een ongeaard stopcontact hangen, en geen problemen mee.

• APC BackUPS Pro 420
• APC SmartUPS 1000
• APC SmartUPS 3000

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Verwijderd

Ja randaarde is voor een UPS noodzakelijk! Ik heb bij mijn vorige werk :/ dit probleem vaker gezien. Onze klanten wilde testen of de ups goed werkte, en brachten hem steeds terug, dat hij niet zou werken. Totdat we vroegen hoe men de UPS testen. Zij sloten de ups aan op een verdeeldoos welke met een aan en uitknop aan en uit geschakel kon worden. Echter wat bleek nou, dat deze doos alles uit shakelde, namelijk Fase, Nul en Aarde... wij zel hadden een doos die aleen fase uitschakelde. Wij hebben de klant er op gewezen en het probleem was opgelost. Nooit meer problemen gehad met UPS-en... dus ja hij heeft de aarde nodig! ;)

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Ja, het is verplicht, randaarde dus. De behuizing is zeker van metaal ;), tevens zit er een brokje electronica in die voor een optimale, veilige , werking dient te worden voorzien van een veiligheidsaarde Maar zoals ik je verhaal lees is dit niet de oorzaak. Verhuis de UPS maar eens een dagje naar de keuken ofzow als test. Denk dat de UPS zelf niet goed is.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• keur0000

keur0000

JaJoah schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 10:23:
Ik heb hier thuis 3x een UPS op een ongeaard stopcontact hangen, en geen problemen mee.

• APC BackUPS Pro 420
• APC SmartUPS 1000
• APC SmartUPS 3000
Dan hoop ik voor jou dat ze nooit onder spanning komen te staan door een defect, want als je ze dan vastpakt laat je ze nooit meer los ;)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 13:41
Terugbrengen naar de winkel dat ding, gebruik geen ups of een goede. Imho is trust van hetzelfde nivo als sweex. In de praktijk is in nederland de kans op stroomstoringen met een slechte ups aanzienlijk groter dan zonder ups.
Randaarde heeft er hoogstwaarschijnlijk niets mee te maken.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ploink schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 10:32:
Terugbrengen naar de winkel dat ding, gebruik geen ups of een goede. Imho is trust van hetzelfde nivo als sweex. In de praktijk is in nederland de kans op stroomstoringen met een slechte ups aanzienlijk groter dan zonder ups.
Randaarde heeft er hoogstwaarschijnlijk niets mee te maken.
Ik heb hier thuis nog een Trust UPS ( wel op randaarde ) en die heeft al meerdere malen zijn diensten bewezen. Hier in Lelystad is het stroomnet ronduit brak.

Ik heb inmiddels al stroomnettesters in huis gehad en het is echt bar hier. VOltage schommelt tussen de 207 - 224V ( net binnen de toleranties ) en ik heb meerdere malen per dag in de stats gezien van die apparaten dat er dippen in zitten tot 140V ( gedurende een paar ms ).

Dit allemaal is NET NIET genoeg om de Nuon er op aan te spreken. Alles valt net binnen de marges.

Ik gebruik de UPS'en primair als spanningsbuffer dat ze gewoon netjes 230V krijgen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• keur0000

keur0000

Als je de netspanning voor je apparatuur constant wilt krijgen gaat dat met een lowbudget UPS zoals deze of bijv. APC niet lukken. Je hebt er dan een nodig met dubbele conversie, die stabiliseert de netspanning. De rest, dus lowbudget, is de belasting rechtstreeks op de netspanning aangesloten en bij uitvallen schakelt er een relais om zodat er vanuit de accu's wordt gevoed. Trust, APC, Sweex e.d. kunnen zulke systemen niet leveren. Dan zul je naar een merk als MGE-UPS moeten gaan, dat is wel professioneel materiaal en de prijs opzich valt best mee naar mijn mening.

True online, dubbele conversie:
http://www.mgeups.com/pro...s/extreme/extreme.htm#deb

Of als alternatief een powerconditioner ;) voor de netspanning
http://www.mgeups.com/products/pdt230/powcond/ct/index.htm

Verwijderd

Hmm...

Een Trust ups om een mooie 230VAC sinus te krijgen LOL!
Die Trust dingen gooien een lelijke blokgolf op je apparatuur.
Een pc voeding heeft daar niet zoveel problemen mee maarja mooi is anders.

sucksex ermee.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Update : Ik heb hem afgelopen weekend ook op een geaard stopcontact getest. Ook hier schiet hij op willekeurige momenten in de beveiliging.

Inmiddels contact opgenomen met de leverancier. Gevalletje RMA

Pagina: 1