Sub valt tegen?

Pagina: 1
Acties:
  • 338 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een subwoofer gebouwd:
  • Alcone AC 10 HE
  • Detonation dt150
  • 65 liter BR
Alles volgens een referentieontwerp van de heer d'Appolito.

de sub krijgt een boost van 6db bij 30 hz.
Ik heb een testtoon CD gemaakt, en met een DB meter het frequentie verloop gemeten. het -3 db punt bevindt zich op ongeveer 25 Hz. Daarna de sub geïntegreerd met de rest van het systeem. Alles goed op elkaar afgestemd (ook weer met de DB meter), de speakers op small. En nu komt het:
het resultaat valt tegen. De dynamiek is enorm toegenomen. Laag zit er ook wel in (bv de bonk scene in Finding Nemo, dan komen er ook echte klapppen uit) maar het maakt in het totaalplaatje weinig indruk. Waar kan het aan liggen:
  • verkeerde driver?
  • verkeerde amp?
  • nog niet goed ingespeeld? (nu 10 uur)
  • te hoge verwachtingen?
  • verkeerde referentie's? (sub's in een winkel)
moet ik de driver verkopen en voor xls 10 gaan, of niet drammen en genieten?

Wie kan me wat vertellen over eigen sub ervaringen en me zo meer duidelijkheid verschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:26

sphere

Debian abuser

Heb je een linkje naar het ontwerp en/of een linkje naar de T/S parameters van je driver?
Staat dat ding in een hoek van je kamer?
Waarom ben je niet tevreden? Wat mis je precies?

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
datablad

de sub staat in een hoek in lijn met de fronts, en ik mis de het gevoel in mijn buik. het diepe laaaaag.
kan het ook met de fase te maken hebben? daar heb ik nog niets mee gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-08 23:19

JT

VETAK y0

Zal denk ik ook komen omdat 10" met 8mm xmax niet echt overhoud voor veel luchtdruk.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:56

voodooless

Sound is no voodoo!

Zet je speakers eens op large! Als de small instelling te hoog gefilterd is wil het nog wel eens waardeloos klinken.

BTW, je kunt niet zeggen dat je een sub hebt gemaakt zonder pix te laten zien >:)

En btw2, indruk maken moet het alleen dan als het nodig is. Normaal gezien moet je de sub niet kunnen horen. Je mist hem dan pas als ie uit staat. Meestal zal dat inhouden dat je amp amper open staat :)

Verder zou ik ook nog even naar het verhaal hieronder luisteren!

[ Voor 69% gewijzigd door voodooless op 19-02-2005 11:10 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-08 15:13
doordat je sub in een hoek staat, kan het zijn dat je luistert op een plek, waar de druk precies nagenoeg nul is (0 punt van de amplitude)

loop eens door je kamer heen. hoor je dan dat de sub het op andere plaatsen wel goed of beter doet?
probeer de sub ook eens uit als je hem op 1/4 van je muren zet.
dus: kamer met muren met een lengte van 4 en 8 meter dan sub op 1 meter en 2 meter van de muur zetten.

en vergeet niet: de sub's zoals die in winkels staan staan vaak erg veel te hard.
ook de fase juist staan? als je sub "uit fase" staat dan kun je dit min of meer op het gehoor vaststellen: zet de sub recht tegenover 1 van je frontspeakers (fronts naar elkaar to draaien) en zorg dat je andere front speaker uit staat. hou nu 1 oor precies midden tussen de sub en die ene frontspeaker.. hou wat je hoort vast in je geheugen. draai nu de fase bij je front speaker OF je sub om en luister weer. meer bas? dan staat/stond je fase dus verkeerd.

misschien kun je hier iets mee....

[ Voor 8% gewijzigd door Motorfret op 19-02-2005 11:07 . Reden: typo's ]

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berndgeurts
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-08 16:25
de plaatsing van de sub is inderdaad erg belangrijk voor het geluid. Probeer em een onder iets te plaatsen (bijv. je bureau of in een kast). Dan zul je zien dat het geluid extra versterkt wordt omdat de ruimte waar die instaat als een soort klankkast gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Motorfret schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 11:04:
en vergeet niet: de sub's zoals die in winkels staan staan vaak erg veel te hard.
ook de fase juist staan? als je sub "uit fase" staat dan kun je dit min of meer op het gehoor vaststellen: zet de sub recht tegenover 1 van je frontspeakers (fronts naar elkaar to draaien) en zorg dat je andere front speaker uit staat. hou nu 1 oor precies midden tussen de sub en die ene frontspeaker.. hou wat je hoort vast in je geheugen. draai nu de fase bij je front speaker OF je sub om en luister weer. meer bas? dan staat/stond je fase dus verkeerd.
Heb je helaas weinig aan als je de sub weer terug zet op de orginele plek. Fase kan daar weer heel anders zijn. Let ook op dat de fase vaak op bepaalde frequenties van invloed zijn (vooral die, die in je kamer passen). Speel gewoon met de fase knop. Liefst met twee personen, dan hoef je niet steeds op te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Laatst online: 24-08 15:13
deepspace schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 11:14:
[...]

Heb je helaas weinig aan als je de sub weer terug zet op de orginele plek. Fase kan daar weer heel anders zijn. Let ook op dat de fase vaak op bepaalde frequenties van invloed zijn (vooral die, die in je kamer passen). Speel gewoon met de fase knop. Liefst met twee personen, dan hoef je niet steeds op te staan.
dat je daar weinig aan hebt als je hem terug zet lijkt me logisch.
de TS vroeg of er wat aan de hand kon zijn. dan kun je dat het beste gewoon uitproberen. toch?

:+

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Laatst online: 18:13
sub moet op die plek blijven staan. Ik heb geen andere plek om een bak van 75 * 45 * 38 cm te plaatsen. Is trouwens ook optisch het mooist, maar dit terzijde.

Met de fase ga ik motgen eens spelen.

De kantelfrequentie is 100 Hz, maar daar moet de driver geen enkel probleem mee hebben. Ik moet wel zeggen dat de dynamiek enorm is toegenomen!! maar het laag mis ik. Zoals de befaamde chase in SW2... Het maakt gewoon geen indruk....

Volgens mij heb ik gewoon een geweldig goede muzikale sub gemaakt, minder geschikt voor het HT geweld.... Heb ik me een beetje door de verkoper laten overhalen dat het een erg goede driver is i.c.m. een zachte prijsje.

foto's moet ik nog scannen, Ik ben namelijk van de ouderwetse analoge stempel ;) Maar ze komen eraan!!!

[ Voor 4% gewijzigd door 107mb op 19-02-2005 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is jammer dat je je sub niet meer kan verplaatsen. De plaatsing van de sub heeft grote invloed op de laagweergave.

Toen ik mijn nieuwe flat betrok heb ik als enige de sub aangesloten op mijn versterker en gaan testen met verschillende plaatsen van de sub.
Bleek dat als ik de sub in een hoek zette het geluid helemaal doodviel, en dit was op meerdere plaatsen het geval.
Mijn beste positie is rechts van de tv, een meter uit het midden van de luisterpositie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:10
Hoi 107mb... jij bent Boozer :?

De plaatsing blijft iig erg belangrijk voor je sub, ook al kun je hem niet permanent ergens anders zetten, ik zou er toch eens mee gaan spelen.

En hij integreerd kennelijk mooi in je stereobeeld, zoals je al zegt, een muzikale sub... :P Je kunt hem niet gewoon simpelweg wat harder zetten tijdens films...?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 23-08 23:19

JT

VETAK y0

107mb schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 22:06:
sub moet op die plek blijven staan. Ik heb geen andere plek om een bak van 75 * 45 * 38 cm te plaatsen. Is trouwens ook optisch het mooist, maar dit terzijde.
Jammer, op de verkeerde plaats kan je idd in een "nul" een dip hebben van tientallen db's. Als je een dip hebt van 30db, dan heb je 10x10x10 zoveel vermogen nodig om het niveau te halen tov de ideale situatie. Dit kan erin resulteren dat je op de huidige plek gewoon je sub nooit zal horen.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

was: m.m

Je hebt het zelfde probleem als mij denk ik, ik heb 2 shiva's die gigantisch hard en gigantisch laag gaan, maar de "maagbas" die juist zo lekker is ligt rond de 70hz en daar maken mijn subs al weinig geluid meer.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere

sphere

Debian abuser

m.m schreef op zondag 20 februari 2005 @ 23:22:
Je hebt het zelfde probleem als mij denk ik, ik heb 2 shiva's die gigantisch hard en gigantisch laag gaan, maar de "maagbas" die juist zo lekker is ligt rond de 70hz en daar maken mijn subs al weinig geluid meer.
offtopic:
Post nou verdomme eens wat je fronts zijn :+

De spanning is ondraaglijk.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Laatst online: 18:13
deepspace schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 11:04:
BTW, je kunt niet zeggen dat je een sub hebt gemaakt zonder pix te laten zien >:)
u vraagt, wij draaien:
Afbeeldingslocatie: http://www.broshuis.demon.nl/sub.jpg

even een update.

hij is nu redelijk ingespeeld, en ik krijg er nog steeds geen rillingen van. Ik ben nu dus op zoek naar een woofer voor max € 175, liefst minder, die dieper gaat, of in ieder geval heftiger is.

het liefst bewaar ik mijn huidige kast. Kent iemand toevallig een chassis dat aan de volgende eisen voldoet:
  • 10 inch
  • max €175
  • HT gebruik --> diep en hard
  • inhoud kist: 65 liter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

sphere schreef op zondag 20 februari 2005 @ 23:27:
[...]

offtopic:
Post nou verdomme eens wat je fronts zijn :+

De spanning is ondraaglijk.
[rml][ DIY]2.0 -> 2.5 (contest upgrade)[/rml]

Dit waren tot nu toe mijn fronts maar ik gebruik sinds kort PA speakers die ik met een processor wat equalize:
Afbeeldingslocatie: http://www.new-line.nl/webshop/cat/dcx2496.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.new-line.nl/webshop/cat/d3551.jpg

Die houden de shiva's tenminste met gemak bij :P en niks scherp geluid of wat dan ook (als ik alle equalizing eruit haal klinkt het niet echt super maar echt parametrische equalizers, delays en phaseshifts ownen :Y)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere

sphere

Debian abuser

m.m schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 21:13:
[...]

[rml][ DIY]2.0 -> 2.5 (contest upgrade)[/rml]

Dit waren tot nu toe mijn fronts maar ik gebruik sinds kort PA speakers die ik met een processor wat equalize:
[afbeelding]
[afbeelding]

Die houden de shiva's tenminste met gemak bij :P en niks scherp geluid of wat dan ook (als ik alle equalizing eruit haal klinkt het niet echt super maar echt parametrische equalizers, delays en phaseshifts ownen :Y)
Ja, die draad wou ik heel blij aan Barry gaan laten zien, tot ik zag dat alle plaatjes kaput waren :(
Wist ik nog niks. Maar goed, ik neem aan dat het voor jou erg belangrijk is om vooral hard te kunnen luisteren naar muziek, wat een bakbeesten :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Ik heb nog wel een pic ergens van mijn 2.5 weg fronts. Zo heel vaak hoeft het niet hard maar kleine hifi speakers gaan erg gauw vervormen. Ik gebruik deze speakers ook voor mijn (tijdelijke) home theaters, dan ziten we met een man of 12 in onze woonkamer dus dan moet het ook wel flink hard kunnen. Een goede processor/limiter/equalizer kan ik iedereen aanbevelen je kan er zo veel me corrigeren echt prachtig. Ook overnamefrequenties en flanksteilheden zijn perfect uit te proberen zonder te hoeven solderen.

Mijn "normale" fronts:
Afbeeldingslocatie: http://www.cs.utwente.nl/~fransensj/box.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelkoenders
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-12-2024
moet ik de driver verkopen en voor xls 10 gaan, of niet drammen en genieten?

Wie kan me wat vertellen over eigen sub ervaringen en me zo meer duidelijkheid verschaffen?
ik weet niet hoe jou sub klinkt maar de xmax is idd niet echt veel!!
als je voor een XLS 10 zou gaan. ik heb hem zelf ook en het is echt een monster geworden :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere

sphere

Debian abuser

107mb schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 20:42:
[...]

u vraagt, wij draaien:
[afbeelding]

even een update.

hij is nu redelijk ingespeeld, en ik krijg er nog steeds geen rillingen van. Ik ben nu dus op zoek naar een woofer voor max € 175, liefst minder, die dieper gaat, of in ieder geval heftiger is.

het liefst bewaar ik mijn huidige kast. Kent iemand toevallig een chassis dat aan de volgende eisen voldoet:
  • 10 inch
  • max €175
  • HT gebruik --> diep en hard
  • inhoud kist: 65 liter
toon volledige bericht
Je zou ook een Shiva kunnen overwegen, maar ik weet niet of jouw amp dat trekt.
Oh, een DT150, dat moet wel gaan denk ik.

[ Voor 4% gewijzigd door sphere op 03-03-2005 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Het gat in zijn behuizing is maar 10" gok ik zo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere

sphere

Debian abuser

Oh ja goed punt :+
Mja, Peerless XLS? Of zijn die weer te duur?

[ Voor 26% gewijzigd door sphere op 03-03-2005 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik zou dan voor de nieuwere serie gaan: XXLS. De XLS heb ik eigenlijk nooit begrepen. Gesimuleerde curve slaat gewoon nergens op. Als ik een glijbaan wil, ga ik wel naar de speeltuin :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-08 17:54
die Alcone AC 10 HE is wel een apparte speaker; lage resfrequentie strakke Qts, Xmax valt ook niet tegen . maar dan zie je het gewicht: 3,3 kilo??? wat voor "magneetje? zit daar op?
zelfs de elcheapo AXX1010 weegt nog zwaarder. (ik wil niet zeggen dat die beter is natuurlijk) maar een fatsoenlijke speaker heeft wel een goede magneet en chassis nog lijkt mij....
http://www.remo.nl/alcone-10.htm
http://www.speakertrade.c...data.php?product=Laxx1010

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-08 12:12
Die Alcone AC10HE is gewoon geen'rag' subwoofer. Wat je uitspreekt zou ik ongeveer ook verwachten van die speaker, mooi geluid maar geen extreem geweld. Ik vond het ook licht apart dat je van een Shiva (dat was je toch eerst van plan?) naar een AC10HE gaat. AC10HE is een subtiel ding, adire shiva kan daarbij nog geweld genereren.
Heeft geen extreme uitsturing: 3,5mm xmax ( (15-8)/2), maar wel mooie kwaliteit:
Der Alcone AC 10 HE-Tieftöner erhält für seine geringen mechanischen Verluste, seinem hervorragenden Nutz-Frequenzbereich hervorragende Kritik - und das obwohl er so günstig ist. Ein Lob an Ralph Mantel von RCM!
uit Hobby Hifi review op lautsprechrershop en de beschrijving op lautsprechershop van de complete sub.
Volgens mij moet dat ding tot een behoorlijke geluidsdruk wel "iets" kunnen.....
Volgens mij heb ik gewoon een geweldig goede muzikale sub gemaakt, minder geschikt voor het HT geweld
Hier ben ik het mee eens, maar ik zou eerst eens iets proberen te lenen en dan te bepalen of dat wat is. Voor HT-geweld is een 10inch met grote uitsturing (XXLS) of liever nog groter :) gewoon veel meer geschikt. Voor een kleine ruimte en laag budget zou je een AXX1010 kunnen proberen, maar dan ga je wel behoorlijk inleveren op geluidskwaliteit denk ik.
Met een AXX1212 zou je je kast kunnen behouden inclusief BR-pijp (misschien iets groter maken tegen de compressie). Die heb ik ooit gehad en daar kwam wel goed geweld uit... Maar wederom minder geluidskwaliteit. Als je je kast reeds hebt afgewerkt en geen nieuwe wilt maken kan ik niet veel meer verzinnen. Misschien een dikkere 12 inch maar dan gesloten.

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk, ik snap dat je graag je eigen kist wil houden, maar als je echt goede diepe harde bass wil ( dus veel SPL), zul je een grotere woofer nodig hebben, dat betekent òf meer Xmax, òf meer membraan òf meer vermogen (om het simpel te houden), en in alle gevallen, zul je een andere kist moeten gaan bouwen ...

Misschien kun je besparen op de woofer, en daarvoor een nieuwe kist bouwen.

Even tussendoor, ik heb nml. een JBL GT4-15" , dat is een autosubwoofer, maar dat ding gaat in een kist met een bassgang echt belachelijk hard... Die woofer kost 129eu, en je kunt je huidige amp makkelijk blijven gebruiken..

Je kunt zelfs nog wel een stapje hoger kopen met die amp...
Pagina: 1