Toon posts:

Server systeem goed genoeg?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben vanplan een servertje te gaan bouwen alleen is mijn budget beperkt

Het volgende systeem had ik in gedachte:

Moederbord: Asus P4P800-MX
CPU: Celeron D 325 (2,53 Ghz)
Geheugen: 2x 256 mb pc3200 kingston geheugen

Het volgende heb ik gratis kunnen bemachtigen:

1 x 120gb maxtor (IDE)
1 x 250 maxtor (sata) 16 mb cach
"19" server rack

Ik wil het volgende op de server gaan draaien:

Fileserver
webserver
printerserver
ftpserver

Zou ik aan een celleron D voldoende hebben?
en word deze processor warm?
en op welke hardeschijf zouden jullie windows 2003 server op zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:38

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Zo te zien hoeft dit systeempje niet zoveel werk te verzetten. Lijkt me een prima config.

Maar misschien kun je beter toch voor een Northwood based Celeron gaan, deze vreten namelijk net wat minder stroom en zijn dus koeler. De Celeron 325 verdoet 73 Watts, terwijl een volwaardige Pentium4 2,6GHz 62,6W verbruikt.

Bron

Succes met uitzoeken. ;)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Denk niet dat hij er veel moeite mee zou hebben, alhoewel het ook afhangt van hoevaak/hoeveel hij benaderd wordt. En windows op de sata schijf lijkt me het beste aangezien die ook vast het snelste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martink
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-02 12:38
Heb je naar de systeem eisen van windows 2003 gekeken? dit lijkt me wel een beetje te overdreven systeem, goed genoeg dus :)

volgens mij was het iets van 500mhz dat 2003 nodig heeft om goed te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Budget beperkt?
Volgens mij is 2003 server aardig duur hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Prutz0r schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 00:42:
Zo te zien hoeft dit systeempje niet zoveel werk te verzetten. Lijkt me een prima config.

Maar misschien kun je beter toch voor een Northwood based Celeron gaan, deze vreten namelijk net wat minder stroom en zijn dus koeler. De Celeron 325 verdoet 73 Watts, terwijl een volwaardige Pentium4 2,6GHz 62,6W verbruikt.

Bron

Succes met uitzoeken. ;)
Maar ik neem aan dat een nortwood based celeron langzamer is dan de celleron D
en die 10 watt maakt me niet zoveel uit >:)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2005 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:38

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Verwijderd schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 00:59:
[...]

Maar ik neem aan dat een nortwood based celeron langzamer is dan de celleron D, maar hoe warm word hij ongeveer?

en die 10 watt maakt me niet zoveel uit >:)
De Celeron D 325 (2533MHz, 133FSB) kan sneller zijn dan de Celeron 2600MHz (100FSB), door de 128KB L2 cache méér. Die 133MHz ipv 100MHz FSB kan ook een hoop uitmaken. (Dit was vroeger in het Pentium1 tijdperk ook al, FSB is everything) ;)

Qua temperaturen weet ik het niet, zet er gewoon een goede koeler op en het ding blijft gewoon koel genoeg. Northwood's zijn nou eenmaal koeler dan hun jongere Prescott broertjes.
djluc schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 01:13:
Misschien leuk om te vertellen waar het apparaat voor gaat dienen? De config klinkt leuk maar zolang we geen idee hebben wat je verder wilt, behalve dat je een beperkt budget hebt, kunnen we niet echt serieus antwoorden.
Staat in de topicstart toch? Of bedoel je wat anders...

[ Voor 29% gewijzigd door PD2JK op 19-02-2005 01:16 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-10 13:25
Misschien leuk om te vertellen waar het apparaat voor gaat dienen? De config klinkt leuk maar zolang we geen idee hebben wat je verder wilt, behalve dat je een beperkt budget hebt, kunnen we niet echt serieus antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 00:49:
Budget beperkt?
Volgens mij is 2003 server aardig duur hoor ;)
web edition valt wel mee hoor. Bovendien kan bijvoorbeeld ik via mn opleiding software kopen voor ongeveer 20 euro ;) (legaal ja!)

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
djluc schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 01:13:
Het gaat dienen voor:

ftp, web, file, printer server staat er boven trouwens bij :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 01:18:
[...]

Het gaat dienen voor:

ftp, web, file, printer server staat er boven trouwens bij :O
Jah maar er is wel een verschil tussen of hij continu benaderd wordt voor acties door mensen of dat jij af en toe een printje maakt en je mail binnen haalt :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Metal schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 01:24:
[...]

Jah maar er is wel een verschil tussen of hij continu benaderd wordt voor acties door mensen of dat jij af en toe een printje maakt en je mail binnen haalt :O
Wat uitgebreider dan:

Webserver:

Deze word vaak benaderd ongeveer 75 mensen per dag

Ftp server:

Dit word alleen gebruikt om soms wat bestanden uit te wisselen dus heel weinig gebruikt!

Fileserver:

Word vaak benaderd om muziek en software erop te zetten en eraf te halen!

Printerserver:

Soms een afdrukje heel weinig dus

+

Er komen 4 pc's aan te hangen

Genoeg info?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2005 01:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loodgieter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-04 16:19

loodgieter

Mars Vs. zie hieronder :)

dit is prima te doen.

ik zit hier zelf opgescheept :P met een AMD 1600XP 512MB 80gb RAID 1 en deze dient als mail, ftp, file, dns Pri en webserver en dat kan die allemaal prima aan

hij word dus redelijk gebruikt, en kep nog nooit ergens last mee gehad.

Dat machientje van jouw terkt dat zeker allemaal wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:49

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 01:30:
[...]

Wat uitgebreider dan:

Webserver:

Ftp server:

Dit word alleen gebruikt om soms wat bestanden uit te wisselen dus heel weinig gebruikt!

Fileserver:

Printerserver:

+

Er komen 4 pc's aan te hangen

Genoeg info?
Dus een leech-server die beetje kan webserveren? Alleen statische sites of zit er ook veel server-side-spul bij?

Wat dacht je van een goedkope AMD Athlon XP (Barton) gebaseerde systeem?
Dan 2 latjes van 512MB ram erin, dan nog je harddisks en Linux erop. 1GB RAM onder Linux zorgt bij jouw gebruik voor minstens 500MB harddisk-cache, zodat de harddisks minder werk hebben als men leecht.

De meeste Linux-distro's zijn gratis te downloaden en het draait sneller op dezelfde hardware tov Windows. Of evensnel als Windows op een tragere computer.

19" bak is alleen interessant als het een echte server (lees: colocated-bak) wordt, anders betaal je teveel voor case dat nog teveel kabaal maakt. Als je een professionele switch gehoord hebt, dan weet je wat ik bedoel.

[ Voor 19% gewijzigd door rapture op 19-02-2005 04:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hershel
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-09 17:54
Een Barton met 1GB RAM in een normale case is minstens zo snel en goedkoper.

Dit lijkt me wel een leuk moederbordje voor zo'n systeem:
pricewatch: GigaByte GA-7N400 Pro2, NForce2 (Sound 5.1, G-Lan, Sata-Raid, 1394)
Onboard video, Gigabit LAN enz..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik ben nu ook bezig met een klein servertje. Ik heb gekozen qua oplossing voor:
AMD Athlon 2800+ 64bits(via AMD tools geclockt naar 800mhz)(dus geen fan nodig die constant aanstaat en voltage zit rond de 1,25v)
2*512mb ddr geheugen
asus K8S-mx moederbord
2x160gb raid SATA
vga onboard
sound onboard
1 gb Intel Lan PCI kaartje erin gezet
In Win 250W ATX kast(echt helemaal stil)
De computer hoor je echt niet en deze staat nu al 20 dagen aan zonder enige reboot
De CPU fan heeft heel weinig toeren gemaakt en deze slaat niet meer aan.

Ik gebruik deze server voor mail, ftp, print, webcam en ga zo maar door. Werkt perfect.

Dus met een Celeron moet je echt goed uit de voeten kunnen komen.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-10 14:36
spone schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 01:14:
[...]

web edition valt wel mee hoor. Bovendien kan bijvoorbeeld ik via mn opleiding software kopen voor ongeveer 20 euro ;) (legaal ja!)
volgens mij kon web edition bv geen printers delen.. was iets mee, kijk daar dus eerst naar.
en die software van je opleiding mag je alleen gebruiken zolang je op school zit. daarbij mag het vast ook niet voor commerciële doeleinden gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
sharkzor schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 09:08:
[...]

volgens mij kon web edition bv geen printers delen.. was iets mee, kijk daar dus eerst naar.
en die software van je opleiding mag je alleen gebruiken zolang je op school zit. daarbij mag het vast ook niet voor commerciële doeleinden gebruikt worden.
Daar de TS 17 is, zal Longhorn Server 2012 wel klaar zijn, tegen de tijd dat hij zijn opleiding heeft afgerond ;)
Ik bedoel dus te zeggen: hij zit nog wel even op school

Daarnaast is het voor thuisgebruik (zover ik zie) en wie zijn wij om ons druk te maken over zijn licenties? :z Daar hebben we tegenwoordig BIG voor, die maken zich daar wel druk om voor ons :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 01:30:
Webserver:

Ftp server:

Fileserver:

Printerserver:

En er komen 4 pc's aan te hangen
Dan volstaat een Pentium of PentiumII al en dan met 256MB geheugen en Windows NT ;) Ik heb hier een passief gekoelde Dual P166 staan met 128MB, waarop mijn website wordt geserveerd met minimaal 400 bezoekers per dag. Totaal geen probleem. Het draait nog niet op een kwart van z'n kunnen. Qua CPU power dan, de bakkie kan wel wat extra geheugen gebruiken.

Alleen raad ik je aan om qua HDD's voor kwaliteit te gaan. Veel IDE disken zijn absoluut niet bedoeld om 24/7 te draaien. Zie voor info/tips de OM FAQ: Hoe zit het met de betrouwbaarheid van de harddisk?

Verder heeft dit weinig met PMG van doen.
Processors, Mobo's & Geheugen > Complete Systemen & Laptops

[ Voor 11% gewijzigd door BalusC op 19-02-2005 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
rapture schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 03:28:
[...]

Dus een leech-server die beetje kan webserveren? Alleen statische sites of zit er ook veel server-side-spul bij?

Wat dacht je van een goedkope AMD Athlon XP (Barton) gebaseerde systeem?
Dan 2 latjes van 512MB ram erin, dan nog je harddisks en Linux erop. 1GB RAM onder Linux zorgt bij jouw gebruik voor minstens 500MB harddisk-cache, zodat de harddisks minder werk hebben als men leecht.

De meeste Linux-distro's zijn gratis te downloaden en het draait sneller op dezelfde hardware tov Windows. Of evensnel als Windows op een tragere computer.

19" bak is alleen interessant als het een echte server (lees: colocated-bak) wordt, anders betaal je teveel voor case dat nog teveel kabaal maakt. Als je een professionele switch gehoord hebt, dan weet je wat ik bedoel.
Met een amd athlon xp erin en 2x 512 mb erin ben ik al 100 euro meer kwijt!

Maar even over linux is dat veel beter dan windows 2003? want heb weinig ervaring met linux.

En die 19" bak is wel stil heb ik even wat aan gesleuteld, mooi paps fans erin dus dat zit wel goed :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loodgieter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-04 16:19

loodgieter

Mars Vs. zie hieronder :)

Verwijderd schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 13:44:
[...]
Maar even over linux is dat veel beter dan windows 2003? want heb weinig ervaring met linux.
Wat jij er mee wilt doen is dat redelijk makkelijk te doen hoor
Fileserver
webserver
printerserver
ftpserver
bijv. samba voor filesharing en Apache voor webserver en dit zijn echt niet de moeilijkste dingen onder linux even als ftp en printer gebeuren. En er zijn echt heel veel howto`s te vinden over hoe en wat over die dingen op Internet (google)

[ Voor 6% gewijzigd door loodgieter op 19-02-2005 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 13:44:
[...]

Met een amd athlon xp erin en 2x 512 mb erin ben ik al 100 euro meer kwijt!

En die 19" bak is wel stil heb ik even wat aan gesleuteld, mooi paps fans erin dus dat zit wel goed :*)
Athlon + mobo is ongeveer even duur als Celeron + mobo, maar je ben idd bijna 100 euro meer kwijt voor extra ram.

Ik dacht dat het budget beperkt was, 19" bak modden.

Linux kan zonder GUI, zodat het minder overhead heeft. Windows heeft ongeveer de eerste 500MHz en 128MB ram nodig om een muiscursor te tonen. (ruwe schatting) Dan houd je niet veel over om servers te draaien. Linux kan je lekker kaal draaien, zodat je meer uit je bak kan halen.

Harde schijf betrouwbaarheid testen is vrij gemakkelijk: de schijven minstens 6 weken non-stop laten draaien. Als het tijdens de eerste 6 weken kapot gaat, dan RMA. Als het tijdens de eerste 6 weken niet kapot gaat, dan gaat die binnen 3 jaar meestal niet kapot.

[ Voor 51% gewijzigd door rapture op 20-02-2005 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDrako
  • Laatst online: 01-10 00:09

MrDrako

nep ict'er

@rapture: linux fanboy :(
Windows is net zo goed te gebruiken, en voor iemand die bijna geen linux kent raad ik je ook aan windows te gebruiken. Voordat je linux duidelijk onder de knie hebt ben je weer een jaar verder.
En windows 2000 server, of als je wilt 2003 (start wat langzamer op, maar verder erg makkelijk in te stellen) is zodra hij opgestart ook niet echt een resource slurper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

MrDrako schreef op zondag 20 februari 2005 @ 03:41:
@rapture: linux fanboy :(
Windows is net zo goed te gebruiken, en voor iemand die bijna geen linux kent raad ik je ook aan windows te gebruiken. Voordat je linux duidelijk onder de knie hebt ben je weer een jaar verder.
En windows 2000 server, of als je wilt 2003 (start wat langzamer op, maar verder erg makkelijk in te stellen) is zodra hij opgestart ook niet echt een resource slurper.
Ik draai een Gentoo Linux-server + een freesco-Linux-router en promoot graag Linux voor servers.

Als je Windows wilt draaien en via de school aan alle licenties kan geraken, dan zou ik Windows 2003 server draaien. Eindelijk zeg een Windows die beetje uitgekleed is (zelfs DirectX staat default uit, je moet rare dingen gaan doen voordat je films kan afspelen). Je server moeten "serveren" en niet allerlei onnodige programma's op het achtergrond draaien. Deze onnodige programma's hebben ook bugs/lekken/gaten/"features" en maken je systeem kwetsbaarder.

[ Voor 3% gewijzigd door rapture op 20-02-2005 11:25 ]

Pagina: 1