Toon posts:

Niks dan problemen met meerdere linux distro's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben de laatste tijd bezig om een leuke linux distro uit te zoeken. Hoewel ik behoorlijk noob ben op dit gebied lukt het me goed om m.b.v. tutorials en forums problemen op te lossen.
Ik heb een jaar geleden op mijn vorige computer een tijdje fedora gedraaid maar toen niet de tijd gehad om het door te zetten.
Nu heb ik die tijd wel en wil ik dus weer eens proberen om linux onder de knie te krijgen. Echter, ik heb niks dan problemen met de verschillende distro's
Een lijstje:
Ubuntu: weigerde X te starten, na alles geprobeerd te hebben wat ik kon vinden deed hij nog steeds niks en weigerde hij ook de helft van de aangeraden commando's. Een reinstall hielp bij de commando's, maar niet bij de X problemen.
De live cd van ubuntu werkt vervolgens weer wel, maar om de een of andere reden vertikt de install versie te werken.

Fedora Core3: Bij install wil de grafische omgeving al niet werken(zwart scherm). Via textmode is hij nog wel te draaien, maar na de install weigert de kernel zichzelf volledig te laden. Niks schijnt te helpen en er is geen info over te vinden.

SuSe: Weigert zichzelf te herkennen. Geeft aan geen installatie media te kunnen vinden en de info voor een ftp install is nergens te vinden(Ip adres, etc.).

Doe ik iets fout hier? Heeft iemand enig idee wat de problemen veroorzaakt(en beter, wat is de oplossing). Mijn systeem bestaat uit het volgende:

AMD64 3500+
A8N-SLI
1024MB OCZ platinum rev2
ATI radeon x700pro
WD40J(ofzoiets, WD 8MB cache 7200 toeren 40 GB)
Plextor plexwrite 48/24/48
LG dvdrom

Misschien weet iemand ook een leuke distro voor iemand die graag een beetje mag klooien met computers maar die ook moet werken wanneer daarom gevraagd word(Binnen alle redelijkheid). Ik ben aspirant programmeur(lees: Noob die graag wil leren programmeren) en enkele tools voor C++ en dergelijke zouden leuk zijn.

Bij voorbaat dank,

Een redelijk gefrustreerde tinuz

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Verwijderd schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 00:27:

Doe ik iets fout hier? Heeft iemand enig idee wat de problemen veroorzaakt(en beter, wat is de oplossing).
tja, ik denk dat je iets fout doet, het is mij namelijk altijd wel gelukt om op willekeurig welke bak linux geinstalleerd te krijgen, en ik ben vast niet slimmer dan jij ofzo. soms kost het een beetje moeite om vage (S)ATA-controllers enzo aan de praat te krijgen met obscure drivers. misschien helpt het om de windows-mentaliteit "oh, het werkt niet, laat ik opnieuw installeren" achter je te laten. Die mentaliteit is prima bij een systeem waarvan je onmogelijk kunt inzien wat er eigenlijk gebeurt, en waar het eventueel misgaat. als je een probleem tegenkomt moet je t oplossen, al is t maar omdat je tijdens het oplossen het probleem gaat begrijpen.
Misschien weet iemand ook een leuke distro voor iemand die graag een beetje mag klooien met computers maar die ook moet werken wanneer daarom gevraagd word(Binnen alle redelijkheid). Ik ben aspirant programmeur(lees: Noob die graag wil leren programmeren) en enkele tools voor C++ en dergelijke zouden leuk zijn.
OSX klinkt als het perfecte OS voor jou, aangezien dat gewoon werkt, zonder klooien, maar je hebt wel heel veel mogelijkheden om wel te klooien, en ook programmeren gaat erg prettig daarmee. Maarja, je hebt vast geen Mac.

Er zijn ook zat linux-distro's die na soms wat geklooi kunnen wat jij wilt. ik durf zelfs te zeggen dat met een beetje doorzettingsvermogen alle distro's die je al geprobeerd hebt werkend te krijgen zijn. Als je bereid bent veel te leren en er veel tijd in te stoppen zou je gentoo kunnen proberen. Ik zou wel een stage3 installatie doen dan.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Verwijderd

Topicstarter
smokalot schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 03:56:
[...]

tja, ik denk dat je iets fout doet, het is mij namelijk altijd wel gelukt om op willekeurig welke bak linux geinstalleerd te krijgen, en ik ben vast niet slimmer dan jij ofzo. soms kost het een beetje moeite om vage (S)ATA-controllers enzo aan de praat te krijgen met obscure drivers. misschien helpt het om de windows-mentaliteit "oh, het werkt niet, laat ik opnieuw installeren" achter je te laten. Die mentaliteit is prima bij een systeem waarvan je onmogelijk kunt inzien wat er eigenlijk gebeurt, en waar het eventueel misgaat. als je een probleem tegenkomt moet je t oplossen, al is t maar omdat je tijdens het oplossen het probleem gaat begrijpen.

[...]

OSX klinkt als het perfecte OS voor jou, aangezien dat gewoon werkt, zonder klooien, maar je hebt wel heel veel mogelijkheden om wel te klooien, en ook programmeren gaat erg prettig daarmee. Maarja, je hebt vast geen Mac.

Er zijn ook zat linux-distro's die na soms wat geklooi kunnen wat jij wilt. ik durf zelfs te zeggen dat met een beetje doorzettingsvermogen alle distro's die je al geprobeerd hebt werkend te krijgen zijn. Als je bereid bent veel te leren en er veel tijd in te stoppen zou je gentoo kunnen proberen. Ik zou wel een stage3 installatie doen dan.
Ik zeg niet dat ik niet bereid ben om te leren, behoorlijk zelfs. Maar het probleem is dat ik behoorlijk weinig kan als iets bij een zwart scherm blijft of er nergens iets te vinden is over het probleem.
Ik snap dat er ergens een probleem zit en dat dit te verhelpen is(Met ubuntu heb ik ongeveer 1,5 dag lopen klooien), maar vergeet niet dat ik ook nog de syntaxus moet leren, wat niet makkelijk is als de helft niet werkt.

Ik zal in elk geval Gentoo eens proberen.

Verwijderd

SuSe FTP install werkte bij mij prima..
en hier staat hoe je dan moet prutsen
http://www.novell.com/pro...ads/suse_linux/index.html
op die pagina staat een linkje naar mirrors, en een linkje naar hoe en wat je moet doen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 10:02:
SuSe FTP install werkte bij mij prima..
en hier staat hoe je dan moet prutsen
http://www.novell.com/pro...ads/suse_linux/index.html
op die pagina staat een linkje naar mirrors, en een linkje naar hoe en wat je moet doen.
Daar ben ik ook geweest. Het probleem is echter dat het ding vraagt om een IP adres. En dat kun je nergens vinden. Ik heb al geprobeerd om het in te vullen zoals hun het zeggen, maar dat geeft een error(wrong input of zoiets)

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Werd er tijdens de installaties verder helemaal niet geklaagd (iets dat op een kapot medium zou duiden)? Check bij het downloaden en branden van een ISO altijd of de MD5 checksum nog klopt.

Weet je verder zeker dat al je hardware in orde is? Test vooral het geheugen even met Memtest86(+) en je harde schijf met een tooltje van de fabrikant (PowerMax voor Maxtor, kijk op de website van je fabrikant).

Als een van deze dingen mis is, dan kun je het lang blijven proberen, maar houd je vage fouten die je niet op kunt lossen ;)

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-02 15:00
heb hier op mijn amd 64 zonder problemen Suse 9.1 64 Bit,Gentoo stage 3 2004.3,Debian sarge 32 bit gedraait zonder enig probleem
draai momenteel 32bit gentoo stage 3 install aangezien ik met de 64bit versie diverse problemen had met gemaskte packages :(:(

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Verwijderd

Topicstarter
tomato schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 12:18:
Werd er tijdens de installaties verder helemaal niet geklaagd (iets dat op een kapot medium zou duiden)? Check bij het downloaden en branden van een ISO altijd of de MD5 checksum nog klopt.

Weet je verder zeker dat al je hardware in orde is? Test vooral het geheugen even met Memtest86(+) en je harde schijf met een tooltje van de fabrikant (PowerMax voor Maxtor, kijk op de website van je fabrikant).

Als een van deze dingen mis is, dan kun je het lang blijven proberen, maar houd je vage fouten die je niet op kunt lossen ;)
Allemaal al lang gecheckt. De md5 checksum check ik altijd en mijn werkgeheugen was een maand geleden nog okee(toen ik het installeerde).

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Verwijderd schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 09:50:
[...]

Ik zeg niet dat ik niet bereid ben om te leren, behoorlijk zelfs. Maar het probleem is dat ik behoorlijk weinig kan als iets bij een zwart scherm blijft of er nergens iets te vinden is over het probleem.
Ik snap dat er ergens een probleem zit en dat dit te verhelpen is(Met ubuntu heb ik ongeveer 1,5 dag lopen klooien), maar vergeet niet dat ik ook nog de syntaxus moet leren, wat niet makkelijk is als de helft niet werkt.

Ik zal in elk geval Gentoo eens proberen.
Als je een zwart scherm krijgt betekent dat meestal dat X niet werkt, ik snap dat dat lastig is als je linux nog niet kent, maar het betekent alleen maar dat je X goed moet configureren, wat met alle documentatie best moet kunnen. nadat je daar wat over hebt gelezen, en veel geprobeerd, weet je hoe het allemaal werkt, en kun je in de toekomst dit soort problemen meestal vrij makkelijk oplossen.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Heb op tevens een AMD64 3500+ & 4*512MB op n MSI K8N Neo2 prachtig Gentoo 2003.4 stage 1 64bit draaien. Zeker aan te raden. Met de howto's op www.gentoo.org en de amd64 info die ook op de site staat is er best goed uit te komen. Het is mij ook aardig snel gelukt :)

Neem wel iig 64bit linux, zonde om 32 te gebruiken terwijl je pc 64 aankan imo.

• AaroN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08-2023

AaroN

JayGTeam (213177)

Zo te zien ondersteunen die versies waarschijnlijk je videokaart of PCIexpress poort niet en daardoor krijg je dus geen beeld. Je zou kunnen proberen een text install te doen en vervolgens op zoek kunnen gaan naar drivers om X te kunnen draaien.

Je zou ook Mandrake kunnen proberen. Die heeft een autoupdate mogelijkheid. Voorzover ik weet heeft gentoo dat ook. Dus misschien zijn dat mogelijkheden.

Ik ken het geworstel met Linux, je moet ten eerste weten hoe het werkt en dan ook nog eens de juiste commandos gebruiken ;) En dat is best lastig. Bijkomend probleem is dat alle distros op kleine puntjes net even verschillen, zodat je die ene config file net niet kan vinden of dat het configcommando net een andere alias heeft.

Succes :)

JayGTeam (213177)

Verwijderd

Topicstarter
AaroN schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 20:44:
Zo te zien ondersteunen die versies waarschijnlijk je videokaart of PCIexpress poort niet en daardoor krijg je dus geen beeld. Je zou kunnen proberen een text install te doen en vervolgens op zoek kunnen gaan naar drivers om X te kunnen draaien.

Je zou ook Mandrake kunnen proberen. Die heeft een autoupdate mogelijkheid. Voorzover ik weet heeft gentoo dat ook. Dus misschien zijn dat mogelijkheden.

Ik ken het geworstel met Linux, je moet ten eerste weten hoe het werkt en dan ook nog eens de juiste commandos gebruiken ;) En dat is best lastig. Bijkomend probleem is dat alle distros op kleine puntjes net even verschillen, zodat je die ene config file net niet kan vinden of dat het configcommando net een andere alias heeft.

Succes :)
Ik ben nu bezig met gentoo en dit lijkt op minder=meer. Het werkt en de documentatie is zeer goed.
en inderdaad, dat is precies het probleem. En een zwart scherm of een blind sherm met een knipperende cursor is geen beste leer omgeving. Maar met het boek erbij lukt het goed. :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 12:15:
[...]

Daar ben ik ook geweest. Het probleem is echter dat het ding vraagt om een IP adres. En dat kun je nergens vinden. Ik heb al geprobeerd om het in te vullen zoals hun het zeggen, maar dat geeft een error(wrong input of zoiets)
op die mirror site had ik gewoon een ftp gepakt, en deze geresolved naar ipadres.
en 't kan zijn dat de mirror niet goed is.. dus dan nog een keertje met een andere proberen dan..
maar vreemd dat 't bij jou niet werkt dan :(

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Heb je Novell Linux Desktop al geprobeerd? http://www.novell.com/nl-nl/products/desktop/
Is een afgeleide van SUSE Linux (nee, geen SuSE, maar SUSE)

We are shaping the future

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 20 februari 2005 @ 01:03:
[...]

op die mirror site had ik gewoon een ftp gepakt, en deze geresolved naar ipadres.
en 't kan zijn dat de mirror niet goed is.. dus dan nog een keertje met een andere proberen dan..
maar vreemd dat 't bij jou niet werkt dan :(
Ik heb SuSe aan de praat gekregen(de ftp install dan) maar, het blijkt dat de X problemen me ook hier achtervolgen. Zie andere post.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 20 februari 2005 @ 12:38:
[...]

Ik heb SuSe aan de praat gekregen(de ftp install dan) maar, het blijkt dat de X problemen me ook hier achtervolgen. Zie andere post.
Probeer eens Red Hat of inderdaad Mandrake deze regelen je eerste configs helemaal automatisch, dan kan je de files eens rustig bekijken en bestuderen toch?

(Doet het forum een beetje vreemd, want ik mis veel tussenpost en af en toe zijn ze er weer?)

[ Voor 11% gewijzigd door GeeMoney op 20-02-2005 12:43 ]

Verwijderd

heb je de correcte parameters van je horizontal en vertical frequency in de Xorg.conf file ingevuld?

btw, met zowel Anjuta als Kdevelop heb je 2 uitstekende programmeer tools. Vooral Anjuta bevalt mij zeer. Onthoudt onder andere variablen, en ook het programmeren met klassen is zeer makkelijk

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2005 12:50 ]

Verwijderd

Brand een linux live cd als knoppix, boot ervan en kopier de Xconfig naar je hd van je niet werkende linux installatie. Dan zijn je X problemen opeens voorbij. Als je je wat meer verdiept in de documentatie van X.org zou je er ook zo uitkomen.
Je X server start niet dat heeft ergens iets mee te maken dat waar het mee te maken heeft staat hoogswaarschijnlijk in het logbestand van X. Post het einde van dat bestand en dan kunnen we eens samen vrolijk kijken wat het probleem nu is. Je kan zo veel distro's gebruiken als je wil maar dat zal je probleem waarschijnlijk niet zo goed oplossen, je weet immers niet eens wat het probleem nu is.

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-02 16:26
Ik zou ubuntu nog eens een kans geven als je niet teveel zelf wilt klooien. Leg eventueel je problemen hier in dit forum.
Als je wat meer wilt leren raad ik je debian of een stapje verder: gentoo.

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-02 10:50

killercow

eth0

Mischien heb je hier iets aan:
http://linux.slashdot.org...l?sid=139019&cid=11632800

Daar heeft iemand ook ongeveer de zelfde problemen. en er is dus ook een fix.

openkat.nl al gezien?

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-02 21:36

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

waarom geen debian woody is een beetje oud maar de nieuwe releace is bijna klaar in vrij stabiel.
mocht je er niet uitkomen irc.debian.org #debian is een channel met 900 mensen die (bijna) altijd bereid zijn te helpen.

>.< >.< >.< >.<

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-02 15:00
g00fy schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 20:34:
Heb op tevens een AMD64 3500+ & 4*512MB op n MSI K8N Neo2 prachtig Gentoo 2003.4 stage 1 64bit draaien. Zeker aan te raden. Met de howto's op www.gentoo.org en de amd64 info die ook op de site staat is er best goed uit te komen. Het is mij ook aardig snel gelukt :)

Neem wel iig 64bit linux, zonde om 32 te gebruiken terwijl je pc 64 aankan imo.
Okee het is zonde maar aan een 64 bits os met een zooi an gemasked packages heb je ook niks ik heb express 32 bit gentoo geinstalled omdat ik dat gesleur meet masked packages zat was.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Pagina: 1