Toon posts:

Spamreport: timed out??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi There,

Ik heb sinds een tijd een linux servertje draaien met daarop Mailscanner dat in combinatie met Spamassassin en een drietal virusscanners mijn mail scant. Na een aantal maanden hiermee naar teve\redenheid te hebben gescanned heb ik een dit wapen ook op het bedrijf waar ik werk geinstalleerd. Daar is de hoeveelheid mail vele malen hoger dan thuis en hier viel mij op dat er mail doorgelaten werd waarvan je toch met zekerheid zou zeggen dat dit sapm is. In de reports van mailwatch een tool om te monitoren zie ik dat deze mail dan de volgende regel hebben:
Spam Report: timed out
Nu heb ik thuis eens wat nadrukkelijker mijn mailwatch bekeken en wat blijkt hier heb ik dit ook.

Ondanks dit probleem vist hij er toch nog voldoende uit om het een suc6 te noemen maar misschien kan het nog beter.... ;)
Wie heeft enig idee wat ik hieraan kan doen?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:22
Je bedrijfsserver krijgt enorm veel meer mail te verstouwen, dus heeft mailscanner ook meer werk. Op het moment dat jij 100 mails tegelijk mag gaan scannen, mag mailscanner op 100 spamassassin processen wachten, wat veel te lang gaat duren. Uiteindelijk wordt de spam scan afgebroken en wordt je mail ongecontroleerd doorgelaten. Enige remedie: zet het aantal tegelijk te draaien mailscanner processen omlaag.
Overigens is het scannen met meerdere virusscanners iets waar ik mn vraagtekens bij zet voor mail: heb hier een tijd sophos en clamav gedraaid waarbij bij detectie door clamav niets meer door sophos gedaan werd. Resultaat: 2 maand lang alleen clamav reports in mn logs, geen enkele voor sophos. Of ik krijg alleen virussen die zo simpel zijn dat clamav ze meteen herkent, of sophos is enorm traag en doet het even goed als de gratis clamav scanner.

Zelf gebruik ik op een server met 600 mail domeinen met de nodige accounts Postfix met amavisd-new, clamav en spamassassin 3.0.x. Ik heb het aantal processen van amavis op 5 gelimiteerd, meer kan die bak echt niet hebben (P3 1GHz, 1GB geheugen, IBM ServeRAID 4LX 32MB, 3x36GB U160 10K RPM RAID-5)

Verwijderd

Topicstarter
100 mails tegelijk heb ik zoveel krijgen we niet. we krijgen zo'n 500 tot 800 mails per dag.
Das niet schokkend naar mijn idee, thuis is het volume al helemaal stukken lager en zie hetzelfde fenomeen. Ikzelf denk aan blacklist tests die te lang duren of zo iets of misschien bugs in spamassassin.... waardoor het scannen te lang duurt en dus de scanner ophangen. Daarna laat het proggie het gewoon door voor de zekerheid.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:22
Mja, zoals je hier kunt zien is de verhouding virus+spam - normale mail iets van 1 op 2 :X
Ik weet niet welke mailserver je gebruikt, maar je hebt ook wel van die leuke spamruns waarbij een spammer gewoon het hele naamwoordenboek erin flikkert en jouw domein erachter plakt. In de setup die daar draait zoekt postfix gewoon op in de LDAP server of het account bestaat. Mocht dit niet bestaan, wordt er na 3 fouten flink vertraagd om na 10 fouten gewoon de verbinding dicht te schoppen. De oude setup met qmail nam die dingen gewoon massaal aan, haalde ze door spamassassin en keek dan pas of ie het kon afleveren.