[Pinnacle 8.6] Hoe te beginnen?

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• the_scientist
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-11-2023
Al een aantal sites afgezocht, waaronder Vcdhelp en Breekpunt, maar nog steeds geen antwoord op mijn vraag.

Ik heb een week terug een tv-kaartje gekocht, om bandjes van de camera om te zetten naar m'n hardeschijf. Maar ik ben een complete newbie op het gebied van video en alles wat er bij komt kijken, dus ik weet echt niet hoe ik moet beginnen. Natuurlijk is het aansluiten me prima gelukt, en heb ik ook al meerdere opnames kunnen maken. Het gaat hierbij om een Pinnacle PCTV Rave, gebruikte software is Pinnacle 8.6.

Mijn vragen:
1) Hoe kan ik het beste beginnen met de videobewerking?

Ik hoorde dat de video eerst omgezet moet worden naar raw avi, en vanuit dat bestand moet er gecodeerd worden. Een Google search leverde mij op dat dit een avi-bestand is, waarbij geen compressie toe is gepast. Nu probeer ik al de hele avond om zoiets voor elkaar te krijgen, maar zonder resultaat. In Pinnacle kan ik geen enkele mogelijkheid vinden om geen codec te gebruiken. Haal ik nu 2 dingen door elkaar, of heb ik een betere bril nodig en zie ik iets over het hoofd?

2) Op mijn camera zit een aansluiting voor composiet, en voor S-Video. Beide kabels zijn aanwezig, welke kan ik het beste gebruiken?

3) Mijn camera bevat slechts 1 Tulip-uitgang voor het geluid. Deze wordt aangesloten op de line-in van mijn geluidskaart. Daardoor wordt alleen op het linkerkanaal geluid opgenomen. Is er een manier om het geluid op beide kanalen te laten spelen?

Dat was het voor nu, ik hoop dat iemand mij wil helpen.

• the_scientist
*kick*

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-08 20:53

Caveman

whahoehaha

the_scientist schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 23:21:
Mijn vragen:
Wat wil je gaan doen? je moet een doel hebben, bv homevideo's op dvd met menu te krijgen. in ieder geval hoeft het geen raw avi te zijn om hem te bewerken. Bij Studio zit een hele mooie tutorial, loop die eens door, en kom dan met een wat specifiek probleem terug, want dit is een wel hele algemene vraag..
2) Op mijn camera zit een aansluiting voor composiet, en voor S-Video. Beide kabels zijn aanwezig, welke kan ik het beste gebruiken?
Het beste is S-video, maar dat ondersteund jouw TV kaart niet. Mja er zit wel zo'n s-video stekker op maar het is geen "echte" s-video maar een vermomde composiet aansluiting. Dus blijft composiet over
3) Mijn camera bevat slechts 1 Tulip-uitgang voor het geluid. Deze wordt aangesloten op de line-in van mijn geluidskaart. Daardoor wordt alleen op het linkerkanaal geluid opgenomen. Is er een manier om het geluid op beide kanalen te laten spelen?
Is je camera stereo ? Heb je wel de goede kabel (allebei de zijden stereo?) of moet je misschien van mono naar stereo ?

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

Verwijderd

Ik hoorde dat de video eerst omgezet moet worden naar raw avi, en vanuit dat bestand moet er gecodeerd worden. Een Google search leverde mij op dat dit een avi-bestand is, waarbij geen compressie toe is gepast. Nu probeer ik al de hele avond om zoiets voor elkaar te krijgen, maar zonder resultaat. In Pinnacle kan ik geen enkele mogelijkheid vinden om geen codec te gebruiken. Haal ik nu 2 dingen door elkaar, of heb ik een betere bril nodig en zie ik iets over het hoofd?
De video die je hebt ingeladen met pinnacle vanuit je camera is in principe al raw avi, deze kun je dus dan volledig gaan bewerken. Pinnacle maakt dan een project file aan waarin staat wat allemaal gewijzigd is geworden waardoor het avi bestand in tact blijft!
Composiet is het beste. Je TV-kaart zal geen S-video ondersteunen. Een kaart van pinnacle ondersteunt dit dmv een break-out box wel.

Neemt je camera wel stereo op? Denk het niet anders had je vast en zeker ook wel een fire-wire uitgang gehad omdat je dan een nieuwe camera had. Je kunt proberen om koppel stukje te pakken zodat ie links naar links/rechts zet zodat je toch een 'stereo'-audiolijn hebt in je project.

• the_scientist
Even het een en ander ophelderen: het gaat hier om een videobewerkingskaart, de PCTV Rave. Deze heeft ondersteuning voor beide kabels, dus S-Video en composiet. Ik zal morgen even meer uitleg geven, maar val nu echt om van de slaap.

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:26

Tomatoman

Fulltime prutser

Je zegt dat de gebruikte software 'Pinnacle 8.6' is. Nu is Pinnacle de naam van de fabrikant en niet de naam van een programma. Om misverstanden te voorkomen: je bedoelt Pinnacle Studio 8.6?

Voor zover ik mij kan herinneren wordt bij dit programma een handleiding geleverd. Lees die eerst eens door. Mocht er geen handleiding bij zitten, dan moet je absoluut een niet al te dik boek kopen dat je wegwijs maakt. Bij videobewerking kom je nogal wat termen, begrippen en principes tegen die nieuw voor je zijn. Een goed boek kan je helpen om gestructureerd aan de slag te gaan. Als je daarentegen plompverloren aan de slag gaat, is de kans groot dat je vastloopt.

Een goede grap mag vrienden kosten.

• Caveman

Caveman

whahoehaha

the_scientist schreef op maandag 21 februari 2005 @ 01:37:
Even het een en ander ophelderen: het gaat hier om een videobewerkingskaart, de PCTV Rave. Deze heeft ondersteuning voor beide kabels, dus S-Video en composiet. Ik zal morgen even meer uitleg geven, maar val nu echt om van de slaap.
mja je kunt idd beide kabels wel aansluiten, maar de s-video aansluiting op je rave kaart is geen echte s-video maar een verkapte composiet aansluiting....

• the_scientist
Cavie schreef op zondag 20 februari 2005 @ 17:24:
[...]

Wat wil je gaan doen? je moet een doel hebben, bv homevideo's op dvd met menu te krijgen. in ieder geval hoeft het geen raw avi te zijn om hem te bewerken. Bij Studio zit een hele mooie tutorial, loop die eens door, en kom dan met een wat specifiek probleem terug, want dit is een wel hele algemene vraag..

[...]

Het beste is S-video, maar dat ondersteund jouw TV kaart niet. Mja er zit wel zo'n s-video stekker op maar het is geen "echte" s-video maar een vermomde composiet aansluiting. Dus blijft composiet over

[...]

Is je camera stereo ? Heb je wel de goede kabel (allebei de zijden stereo?) of moet je misschien van mono naar stereo ?
Goed, mijn doel. Ik wil de camerabandjes leeg gaan halen en opnieuw gebruiken. Deze worden dus opgenomen naar m'n PC, en daarna opgeslagen, totdat ik een DVD-brander kan gaan kopen. Momenteel nog even geen geld voor, maar met 200 gig ruimte is dat niet echt een probleem. Daarbij wil ik zo min mogelijk kwaliteitsverlies hebben, en het zaakje dus omzetten naar raw.

Op de TV-kaart zit een S-Video aansluiting, maar tijdens het kijken zag ik geen verschil tussen de composiet-opname en de S-Video opname. Zou heel goed kunnen dat het een vermomde composiet is.

De camera heeft slechts één Tulip-uitgang, op m'n geluidskaart zit een ingang voor Jack. Ik gebruik dus een verloopstekkertje, waarbij alleen het linkerkanaal wordt gebruikt. Ik heb immers geen aansluiting voor rechts op m'n camera.

@ Trevi: wat voor koppelstukje?
tomatoman schreef op maandag 21 februari 2005 @ 03:45:
Je zegt dat de gebruikte software 'Pinnacle 8.6' is. Nu is Pinnacle de naam van de fabrikant en niet de naam van een programma. Om misverstanden te voorkomen: je bedoelt Pinnacle Studio 8.6?

Voor zover ik mij kan herinneren wordt bij dit programma een handleiding geleverd. Lees die eerst eens door. Mocht er geen handleiding bij zitten, dan moet je absoluut een niet al te dik boek kopen dat je wegwijs maakt. Bij videobewerking kom je nogal wat termen, begrippen en principes tegen die nieuw voor je zijn. Een goed boek kan je helpen om gestructureerd aan de slag te gaan. Als je daarentegen plompverloren aan de slag gaat, is de kans groot dat je vastloopt.
Ik bedoel inderdaad Pinnacle Studio 8.6.

Een handleiding heb ik niet, ik heb de software via m'n werk kunnen kopen voor €10,- gewoon in een envelopje met CD en serienummer, tijdens een software-actie.

Het enige wat ik op dit moment wil is die bandjes leegtrekken en de onbewerkte films opslaan op m'n hardeschijf. Mocht het zo zijn dat ik me serieus bezig ga houden met videobewerking, dan is een boek inderdaad een optie. Maar spelenderwijs heb ik eigenlijk al mijn programma's geleerd, dus eerst proberen we het op die manier.

Voor mijn doel heb ik de complete Pinnacle help al uitgeplozen, maar kon helemaal niets vinden over het uitzetten van de codecs.

[ Voor 39% gewijzigd door the_scientist op 21-02-2005 12:08 ]

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-07 11:17

Gutteguttegut

CEO of TFD

Voordat er veel wordt heen en weer geroepen...

Wat voor camera heb je?
Wat zijn de specificaties van je PC?

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• the_scientist
Gutteguttegut schreef op maandag 21 februari 2005 @ 12:16:
Voordat er veel wordt heen en weer geroepen...

Wat voor camera heb je?
Wat zijn de specificaties van je PC?
Cam is een Sony CCD-TR918E Hi8

Specs:

Mobo Asus P4P800SE
Proc Intel PIV 2.8 GHz Hypertrading
Geheugen 768 MB DDR
HDD Maxtor SATA 200 GB
TV-kaart Pinnacle PCTV
Videokaart nVidia 6800LE
Gel.krt Onboard

Verwijderd

Voor de videobewerking heb je andere software nodig, b.v.

full-featured Nero 6 Reloaded

voor een demo versie ga je naar:
http://www.nero.com/en/nero-prog.html

Je pinacle kaart codeert inderdaad met een Pinacle eigen codec je video beelden, das geen probleem, omdat de codec dus geinstalleerd is en alle andre software maakt daar da gebruik van.
Let wel, mocht je die pinalce kaart eruit gooien, en de software deinstalleren, kun je niet meer de opgenomen beelden bekijken.

Maar nu naar de bewerking van je gecapturde filmpje:

Start nero op, en kies het volgende programma, uit de lijst : NeroVision Express 3
dan moet je zelf even kijken wat de icoontjes voor stellen, en je keuze maken wat je wil doen.
Dit programma laat je de file, of files ( JE KAN OOK MEERDERE BESTANDEN SAMEN VOEGEN)
converteren naar alle geinstaleerde codecs op je PC

Dit programma is erg makkelijk als je b.v. een dvd wil maken,

• Caveman

Caveman

whahoehaha

Verwijderd schreef op maandag 21 februari 2005 @ 12:58:
Voor de videobewerking heb je andere software nodig, b.v.

full-featured Nero 6 Reloaded

Maar nu naar de bewerking van je gecapturde filmpje:

Start nero op, en kies het volgende programma, uit de lijst : NeroVision Express 3
dan moet je zelf even kijken wat de icoontjes voor stellen, en je keuze maken wat je wil doen.
Dit programma laat je de file, of files ( JE KAN OOK MEERDERE BESTANDEN SAMEN VOEGEN)
converteren naar alle geinstaleerde codecs op je PC

Dit programma is erg makkelijk als je b.v. een dvd wil maken,
:? :? :? , nero vision is echt geen video bewerkingssoftware hoor ... het is alleen maar een conversie programma, dus van divx/xvid/YouNameIt naar een mpeg1/2. Videobewerkings programma's zijn pinnacle studio, ulead video workshop en adobe premiere....

@the_scientist Ik zou ze echt niet op gaan slaan als raw format, want dan heb je niet genoeg an die 200 gieg, raw is ongeveer 10 gieg per uur, tel uit je winst. Er is nix op tegen om een lichte compressie te gebruiken, je capt toch via een composiet (analoge bron) de kwaliteit zal niet dvd niveau zijn, maar meer in de richting van VHS. Dus hou jezelf niet voor de gek, door te cappen met een gigantische bitrate en een hoge resolutie...beter als het bandje wordt ie nooit.

• the_scientist
Cavie schreef op maandag 21 februari 2005 @ 13:59:
[...]

:? :? :? , nero vision is echt geen video bewerkingssoftware hoor ... het is alleen maar een conversie programma, dus van divx/xvid/YouNameIt naar een mpeg1/2. Videobewerkings programma's zijn pinnacle studio, ulead video workshop en adobe premiere....

@the_scientist Ik zou ze echt niet op gaan slaan als raw format, want dan heb je niet genoeg an die 200 gieg, raw is ongeveer 10 gieg per uur, tel uit je winst. Er is nix op tegen om een lichte compressie te gebruiken, je capt toch via een composiet (analoge bron) de kwaliteit zal niet dvd niveau zijn, maar meer in de richting van VHS. Dus hou jezelf niet voor de gek, door te cappen met een gigantische bitrate en een hoge resolutie...beter als het bandje wordt ie nooit.
En wat raad je dan aan als codec? In Studio direct opnemen naar DivX?

• Caveman

Caveman

whahoehaha

the_scientist schreef op maandag 21 februari 2005 @ 15:58:
[...]

En wat raad je dan aan als codec? In Studio direct opnemen naar DivX?
Mja, ik zou wat testjes doen met een klein video bestandje en dan kijken wat voor jouw het mooiste is, ik ben zelf een voorstander van Xvid. Of misschien gelijk naar mpeg2 opnemen, kun je ze altijd nog op een dvd branden.

Pagina: 1