[IE] transparante GIFs vertragen hele pagina...

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• LEiPiE
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-05 21:57

LEiPiE

... (ing. van weinig woorden)

Topicstarter
Gisteren liep ik voor het eerst tegen iets irritants aan, toen ik na het bouwen mbv Firefox eens ging kijken wat IE6sp1/winxp er van bakt.
Wanneer ik bepaalde elementen als background een semi-transparant gifje (2x2 pixels, helft transparant) geef, dan wordt de volledige pagina traag bij opbouw (initieel, refresh, als browser geminimaliseerd en weer hersteld wordt).

Ik dacht dat het aan mijn code lag (HTML4.01 strict en CSS valid), misschien dat de absolute positionering 't was (gebruik ik niet vaak). Om dat te controleren heb ik (nee niet slaan :)) er ook een tabelversie van gemaakt, maar dat mocht niet baten - dus blijf bij de div versie :)
Het blijken dus de plaatjes te zijn: een simpele switch tussen de semitransparante en volledig opaque plaatjes laat dit duidelijk zien:
voorbeeld
(inline stylesheet, enige wat PHP doet is de filenames van de plaatjes even veranderen... probleem was er ook al op de statische versie van de pagina)
(voor de UT-INF/TEL/BITters: ja, er komt weer een nieuwe eigen BoCie site aan :) dit is een snel conceptje. En nee, ik sta niet op de foto)

De switch is ingebouwd onder 't gele 'Binnenkort'-panel (maak sneller : ) / maak trager : (), standaard laadt hij zonder transparante gifjes, zodat als je omschakelt 't iig niet de cache is :)

Iemand een idee waar dit door kan komen of op te lossen? IE kan normaal toch wel met transparante GIF's overweg. Het ligt er ook niet aan dat de transparante gifs over een andere background heen komen (als ik die weg haal blijft het probleem).

Ik heb op allerlei plekken al code weggehaald, weer teruggezet etc. Ook een poging gewaagd op Google en GoT, maar "IE 6 GIF transparent, traag/langzaam/slow" geeft nu eenmaal erg veel resultaten en weinig oplossingen :(
Opbouwende kritiek op 't ontwerp (snelle schets!) ook welkom, maar mail dat even, want daar is dit topic niet voor geopend

Papa x3, PHP-progger, Citrofiel, import-Tukker, muziekliefhebber

Verwijderd

Probeer eens een wat grotere afbeelding te gebruiken. Die hoeft minder vaak te worden herhaald, wellicht dat dat een stuk minder vertragend is? In elk geval het proberen waard.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-05 16:42

André

Analytics dude

Die tip van Cheatah werkt ongetwijfeld, ik heb er ervaring mee :)

• LEiPiE
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-05 21:57

LEiPiE

... (ing. van weinig woorden)

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 22:31:
Probeer eens een wat grotere afbeelding te gebruiken. Die hoeft minder vaak te worden herhaald, wellicht dat dat een stuk minder vertragend is? In elk geval het proberen waard.
Doh! Da's een goede ja!
Heb er nu de optie bij staan de grote plaatjes te nemen (50x50 ipv 2x2).
Schijnbaar is zo'n transparantieberekening van IE niet echt optimaal, want die 2x2 plaatje doen 't tenslotte perfect als ze niet transparant zijn. Maar goed, niks nieuws onder de zon dat IE niet echt efficient is :)

Dank! Dit lost 't probleem in ieder geval op.

Papa x3, PHP-progger, Citrofiel, import-Tukker, muziekliefhebber

• Denker
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-04 10:37
offtopic:
Vanmiddag weer borrel leipie ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Denker op 23-02-2005 09:06 ]