Toon posts:

[Linux] webserver epia

Pagina: 1
Acties:
  • 34 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, mede tweakers.

Ik zou graar informatie/ervaringen willen weten weten van mensen die een webserver draaien op een epia bordje.

Het liefst zou ik enig advies willen krijgen mbt het linux.
Ik heb eigenlijk geen ervaring met linux, maar wel interresse en tijd om het te leren.

Mijn keuze tot nu toe:
- Fedorea core3

Reden makkelijk te installeren en direct resultaat.
K'heb al wat reviews gelezen over fedora en heb ook gelezen dat de Eden processor van via nit standaard word herkend, graag zou ik hier ook wat meer informatie over willen horen.

Mvg. Rudy

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-02 15:23
Als je een server neerzet, gebruik dan een wat schoner OS (daarmee bedoel ik standaard geen x, minder preinstalled meuk etc). Een voorbeeld is debian. Enige wat je na een installatie hoef te doen is een paar keer apt-get install en klaar ben je. Geen xserver draaien, dat is voor een server niet nodig. Zeker op een Epia is dat zonde van je resources.

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Je hoeft natuurlijk helemaal geen Linux te gebruiken. OpenBSD, bijvoorbeeld, probeert inherent overal veiligheid in te bouwen en is bekend om zeer nette networking tools te hebben. Het is dan ook erg geschikt voor wat jij wilt. Het is wel iets meer puzzelen als Debian, maar uiteindelijk heb je altijd support channels en TFM. Als je bereid bent TFM te lezen, zou je geen problemen mogen hebben.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Ik draai succesvol al enige jaren zonder probleem een volledige mail/web server op een Epia bordje. Je moet het alleen niet doen omdat het stil is ofzo; je gaat er namelijk enorme ladingen schijven bijhangen :) Met Archlinux en slackware heb ik nooit problemen oid gehad; alles werkt simpel en goed :) FC is een leuke distro om mee te beginnen; maar voor een server ietwat bloated met zaken die je niet nodig hebt.. ;)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:09
Archlinux op een Epia? zorg er dan wel voor dat het een van de latere modellen is, die oude Epia dingen voldeden niet 100% aan wat de GNU lui verstaan onder i686, dus werkt archlinux daar niet op. (volgens intel specs zijn alle VIA CPUs gewoon i686, maar volgens de GNU lui hebben alle i686 CPUs CMOV ondersteuning, wat de oudere VIA CPUs misten)

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-02 14:10
Ik draai al bijna een jaar een mail/web/samba/downloadserver op een epia M10000 bord. Gekozen distributie: Debian. Voornamelijk omdat het idee 'voor en door hobbyisten' mij erg aansprak. Desondanks is het een professioneel systeem, makkelijk uit te rusten met nieuwe programma's (paar keer apt-get en je hebt alles wat je nodig hebt).

Het spul draait zonder X en wordt sinds de installatie volledig remote beheerd via SSH vanaf m'n windows-machine. (nou ja, behalve toen ik ongeveer zo iets als rm -fr / als root gedaan had, toen werd het wat onbeheersbaar...)

Dat het een epia-bord is maakt niet zoveel uit, er is veel info te vinden over Linux op een Epia-machine. Zie bijvoorbeeld: Epia-howto

Ik heb voor een Epia-bord gekozen omdat ik iets stil&zuinig wilde. Zuinig zal 'ie wel zijn, gezien de specs, helaas was de door mij gekozen kast (Sereniti-2000) niet echt stil te noemen...

Verwijderd

Topicstarter
K'zit nu al een tijdje te klooien in fedora 3 en de KDE GUI het draait allemaal wel aleen ben ik nu al een tijdje bezig een goede walktrue te vinden hoe ik nu een ftp server opzet.

K'heb dit wel eens gedaan met windows met het programmatje serv-u maar hoe dit te doen onder linux -> met KDE gui

• Parasietje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-06-2024

Parasietje

linux-geek

De Topicstarter heeft nog geen ervaring met linux. Ik zou hem dan ook geen OpenBSD of non-x variant aanraden... Begin met Fedora Core 2 en bouw zo op naar Slackware. Van Slackware naar Gentoo/Debian en zo naar *BSD. Maar is OpenBSD meteen niet een klein beetje te hoog gegrepen?

WebDAV in Vista is horribly broken. Ik wil het fixen, maar ben nog steeds op zoek naar de tarball met de source...

• Icey
Waarom denkt iedereen dat Debian zo moeilijk is? Pak een testing cdtje die alles automatisch van het net aftrekt, installeer het. Debian Security aanzetten, vervolgens in 5 minuten een paar keer apt-get install en klaar. Apache/php/mysql is out of the box al bijna klaar, samba is soms iets meer werk (vooral het usersgedeelte). Zo ingewikkeld is het dus niet. Het lijkt moeilijker omdat je niet kan klikken :P.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 18:15:
K'zit nu al een tijdje te klooien in fedora 3 en de KDE GUI het draait allemaal wel aleen ben ik nu al een tijdje bezig een goede walktrue te vinden hoe ik nu een ftp server opzet.

K'heb dit wel eens gedaan met windows met het programmatje serv-u maar hoe dit te doen onder linux -> met KDE gui
Een soort howto kan je vinden op ongeveer iedere site van een ftpserver. FC3 komt volgens mij standaard met VSFTPD (Very Secure FTP Daemon), om deze te gebruiken hoef je maar een rpm van de cd of internet te plukken. Je opent het bestand '/etc/vsftpd.conf' als root in een teksteditor en pakt de documentatie erbij. Als iets niet lukt horen we het wel ;)

Verwijderd

Topicstarter
thx KoeNijn, dat doet wonderen een goede tutorial/uitleg :D
ps. voor mensen met een zelfde probleem als mij probeer ook eens deze site:
http://www.siliconvalleyccie.com/linux-hn/ftp-server.htm

Ik heb nu me ftp en me http aan de praat, nou oke oke ik kan inloggen op ftp en de apache standaard site kan ik er voor krijgen, vrij heftig vind ik zelf.

Ik heb nog wel even een vraag en dat is hoe jullie onder tekst mode die config files aan passen, want ik heb geen kde of genome ge installeers, tís maar een 533 Mhz bakkie.
Is er een soort van tekst editor?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2005 17:07 . Reden: url toevoeging ]

• Icey
Ik gebruik vak vim, erg basic, erg standaard maar het werkt :)

Verwijderd

Topicstarter
VI werkt mooi, thx

Ik heb nu een gebruiker aan gemaakt voor mijn ftp. alleen zou ik graag hier wat restrikties aan de user willen toevoegen, bijv quota's en in welke dir hij mag zitten.

Nu heb ik al een tijdje lopen zoeken maar het wil eigenlijk niet, dus als iemand me ff naar een tutorial kan wijzen zal het mooi zijn.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2005 21:13 . Reden: spel fouten ( waarschijnlijk zitten er nog wel mee in :P) ]

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 20 februari 2005 @ 21:13:
VI werkt mooi, thx

Ik heb nu een gebruiker aan gemaakt voor mijn ftp. alleen zou ik graag hier wat restrikties aan de user willen toevoegen, bijv quota's en in welke dir hij mag zitten.
Dat hangt van de ftpdaemon af die je gebruikt, als wij die niet weten, kunnen we je niet helpen natuurlijk. Daar komt bij dat voor bijna elke ftpd oceanen van documentatie op internet te vinden is, je bent nu goed op weg geholpen volgens mij, maar we gaan je niet bij elk volgende stapje aan de hand houden, succes! :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.