Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[PSU] Straling van voeding?

Pagina: 1
Acties:

• Gnuitenjong
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-06-2023

Gnuitenjong

Check:www.lowlands .oma-g.com!

Topicstarter
Ik ben bezig met een casemod en heb daarvoor een custom case gemaakt van mdf. Alles goed en wel, maar nu wil ik de stekkeraansluiting van de voeding, uit de behuizing van de voeding halen en die ernaast in het mdf vastzetten. Dit i.v.m ruimtegebrek. Als ik dit doe, is er dan geen risico dat hierdoor mijn mobo/pci slots etc. worden blootgesteld aan straling, met nadelige gevolgen?
Ik dacht zelf dat het wel mee zal vallen, maar wil het toch zeker weten. Ik heb de search al even gebruikt en toen kwam ik op deze http://gathering.tweakers...psu%2Cbehuizing%2Cstoring
thread. Hier staat dat de behuizing van voeding wel dient als kooi van faraday en dat er dus sprake is van straling, wat ook wel logisch is. Maar dat beantwoord mijn vraag niet helemaal. Kan ik de stekkeraansluiting buiten de behuizing van de voeding plaatsen, of moet ik het dan afschermen ( zo ja, hoe)?

[CM] Flightcase Mod

• casemodder
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-10 15:25

casemodder

--->

nee! :)

Ik heb hetzelfde gedaan, wegens de rebuild van mijn huidige kast hangt mijn voeding voorin tussen de cdrom tray's het voedingskabeltje ligt vlak boven de cpu langs en het is geen enkel probleem.
Zorg wel dat je opnieuw een goede kaarde maaky met de onderdelen.

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML

Verwijderd

Zet de kale voeding in ieder geval niet direct naast je audiochip/geluidskaart en zorg ervoor dat er voldoende vrij ruimte/isolatie is. Spanning kan oplopen tot 400V en dat gaan je laagspannings-onderdelen nl. niet zo fijn vinden áls het fout gaat.

• Gnuitenjong

Gnuitenjong

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 20:42:
Zet de kale voeding in ieder geval niet direct naast je audiochip/geluidskaart en zorg ervoor dat er voldoende vrij ruimte/isolatie is. Spanning kan oplopen tot 400V en dat gaan je laagspannings-onderdelen nl. niet zo fijn vinden áls het fout gaat.
Oke, het is ook niet de bedoeling de behuizing van de voeding er omheen weg te halen, alleen een 3 aderig kabeltje eruit voor de netsroom. Wat betreft die 400v...dat heb ik gemerkt toen ik de behuizing van de voeding even open deed dacht ik er niet bij na dat er nog opgeladen elco's in zouden zitten... :+
Maar goed, bedankt voor de replies, ga ik weer lekker knutselen.

[CM] Flightcase Mod

Verwijderd

casemodder schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 20:38:
nee! :)

Ik heb hetzelfde gedaan, wegens de rebuild van mijn huidige kast hangt mijn voeding voorin tussen de cdrom tray's het voedingskabeltje ligt vlak boven de cpu langs en het is geen enkel probleem.
Zorg wel dat je opnieuw een goede kaarde maaky met de onderdelen.
Ik heb ook deze opstelling.
Mijn voeding ongeveer 2cm van het mobo af...
Maar geen problemen hier.
:)

Verwijderd

Oke, het is ook niet de bedoeling de behuizing van de voeding er omheen weg te halen, alleen een 3 aderig kabeltje eruit voor de netsroom
Dan had ik je verkeerd begrepen. :P

Alleen de 230V aansluiting verplaatsen is geen enkel probleem.
Als er al straling vrij komt dan is dat zo'n beetje dat het nooit schadelijk kan zijn.
Schakelfrequenties van voedingen etc. vinden de meeste audio liefhebbers niet fijn ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2005 17:50 ]

• Gnuitenjong

Gnuitenjong

Topicstarter
Het is gelukt, kan de voeding momenteel niet testen, maar heb de kabel doorgemeten dus het zou allemaal nog moeten werken. Hier even een ( wazige ) foto van het resultaat:
http://img.photobucket.co...tenjong/PICT0093Small.jpg

[CM] Flightcase Mod

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Heb je daar een trekontlasting op zitten?

Niet dat als je aan het klooien gaat je voeding naar de *** helpt doordat er teveel druk op het draadje zit.

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:00

AirX

Tweak Guru

Je voeding heb je niks van te duchten, zie maar mijn topic: [rml]Passief Gemodde Voeding, Spanningsval [ pics][/rml]

Nu wil ik niet zeggen dat je onvoorzichtig met je voeding om moet gaan, want er zit inderdaad een spanning op die dodelijk kan zijn. Echter alle verhalen over EMP en andere straling blabla is volgens mij dikke onzin. Als er al straling vrij komt dan is dat zo'n beetje dat het nooit schadelijk kan zijn.

Nog even over verlengen van die contrastekker = zeer goed mogelijk, bij mijn server heb ik dat ook zo gemod. :7

[ Voor 13% gewijzigd door AirX op 19-02-2005 14:32 ]

Verwijderd

ik heb in mijn ut server 3 voedingen gekoppeld (900W) maar omdat zo een behuizing (van een voeding) zoveel ruimte in neemt heb ik zelf een behuizing gemaakt van perspex ook vanwege t licht effect wat ik wilde.

met licht
Afbeeldingslocatie: http://www.fraggers.nl//download/voedingled.gif
en zonder licht
Afbeeldingslocatie: http://www.fraggers.nl//download/voeding1.gif

Ik heb nog nooit problemen gehad van straling van die voeding... geen resettende hardware etc...
heb wel eens in een ander topic gezegd dat elke voeding straling lekt, dat komt door koel sleuven aansluit draden etc, het maakt totaal geen verschil of je helemaal geen behuizing hebt of een vol met sleuven voor airflow, aansluitdraden etc.. ]

gewoon doen dus :)

• Gnuitenjong

Gnuitenjong

Topicstarter
SA007 schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 13:58:
Heb je daar een trekontlasting op zitten?

Niet dat als je aan het klooien gaat je voeding naar de *** helpt doordat er teveel druk op het draadje zit.
*voelt zich n00b*
Wat is dat?

[CM] Flightcase Mod

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Een klemmetje rond de kabel, zodat als je aan de kabel trekt deze geen belasting op de aansluit punten krijgt.
De meest voorkomende:
Afbeeldingslocatie: http://www.grootaers.nl/images/montage/CB.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.2college.nl/tech/zodoe/stekkerS3.JPG

• Gnuitenjong

Gnuitenjong

Topicstarter
_ferry_ schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 19:33:
Een klemmetje rond de kabel, zodat als je aan de kabel trekt deze geen belasting op de aansluit punten krijgt.
De meest voorkomende:
[afbeelding]
[afbeelding]
Doh, ik zat aan een electronica component te denken 8)7
Het gat voor de kabel is maar nèt groot genoeg en ik heb er aan de binnenkant wat tape omheen gedaan. Zit erg goed vast, dus kan nooit iets kapot trekken ofzo :)

[CM] Flightcase Mod

Pagina: 1