Nieuw systeem: commentaar gezocht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:30

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Mijn oude systeem begint te bezwijken, zowel de technische als de economische levensduur is gepasseerd. Daarom wil ik een nieuwe aanschaffen. De genoemde prijzen zijn uit de Pricewatch. Ik wil alles bij een of twee online zaken halen met een behoorlijke reputatie, en zover mogelijk ook een lage prijs.
Mijn grootste twijfel is het geheugen, de rest lijkt me aardig in orde. Maar commentaar is van harte welkom.

Mijn eisen en wensen pakket:
• Zelfbouw
• Rome Total War en Half-life 2 moeten het goed doen
• Goede 2D kwaliteit, ook op hoge resoluties (1900x1200)
• PCI-E, i.v.m. latere upgrades
• Geschikt voor dual-core 939 cpu's

Moederbord € 149,00
Asus A8N-SLI
Het goedkoopste NForce4 PCI-E moederbord, na de Gigabyte GA-K8NF9 die een Nforc4 X4 chipset heeft met een 800Mhz HTT. SLI is een mooie bonus.

Processor € 138,00
AMD 64 3000+ Winchester
Een winchester, want deze loopt koeler. Alle 939 modellen tot de 3500+ lijken per definitie winchester te zijn. Ik verwacht deze een eind te kunnen overklokken.

Videokaart € 305,00
Sapphire Radeon X800 XL 256MB DDR3 (PCIe, DVI)
High end kaart met een goede prijs/prestatie verhouding

Monitor -
GDM-FW900
Al aanwezig, 24" breedbeeld, 1900x1200 prefered resolution.

Harde schijf € 145,00
Maxtor DiamondMax 10, 250GB (7200rpm, SATA, 16MB, NCQ)
Snel, redelijk stil, en genoeg ruimte.

Geheugen 2x € 66,00
2x 512MB PC3200 DDR (Kingston)
CL2 schijnt niet echt uit te maken, en deze is een stuk goedkoper. Ik wil wel merkgeheugen.

Kast € 134,00
Silverstone Temjin SST-TJ06 (E-ATX, Geen PSU, Zwart)
Al aanwezig, het moederbord zit hier gekanteld op de andere wand, met de processor en geheugen in een eigen compartiment t.o.v. de rest van het systeem. Ideaal voor het koelen, zeker omdat de warmte nu niet onder de insteekkaarten blijft hangen, maar op kan stijgen. Enige nadeel: lange moederbord voedingskabel nodig.

Voeding € 74,99
Cooler Master RS-450-ACLY Real Power, 450W
Goede A-merk voeding voor een redelijke prijs. >400 Watt en een 120mm fan, en 60 cm voedingskabel naar moederbord.

[ Voor 13% gewijzigd door Milmoor op 18-02-2005 20:05 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou toch nog een extra reepje 512 geheugen bij doen vooral met half-life is dit wel handig want eigenlijk is 512 wel het minimum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Als ik twee keer betaal, zal ik er ook maar twee keer geheugen in stoppen. Was inderdaad niet echt duidelijk in mijn bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joost E. Boere schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 20:05:
Als ik twee keer betaal, zal ik er ook maar twee keer geheugen in stoppen. Was inderdaad niet echt duidelijk in mijn bericht.
Oeps 8)7 sorry mijn fout ik had verkeerd gelezen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Je geeft aan dat je SLI een mooie bonus vind, maar waarom koop je dan een X800 XL?
Misschien een 6800GT/Ultra...en later nog eentje erbij?

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YellowNeck schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 20:13:
Je geeft aan dat je SLI een mooie bonus vind, maar waarom koop je dan een X800 XL?
Misschien een 6800GT/Ultra...en later nog eentje erbij?
Ja daar ben ik het mee eens
Als je niet genoeg power meer hebt kan je dr gewoon een bij stoppen en bij Ati kaarten gaat dit niet dus koop gewoon een 6800 Gt ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet of je SLI wil gebruiken, maar met een ATI kaart kom je daar niet ver mee :P
Ik heb zelf ook liever een ATI kaart (voor betere AA en FSAA etc.) maar daar heb je geen SLI bordje voor nodig, maar je kunt het tweede 16x PCI-E ook gebruiken voor een andere (toekomstige) 1x/2x/3x/4x PCI-E kaart.

Verder kun je misschien voor een 3500+ gaan, omdat die (een beetje) in prijs is gezakt.
Hij is veel beter, maar je kunt je 3000+ ook naar een 3500+/3800+ (waarschijnlijk alleen met Water Cooling) overklokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:55
kan dat zomaar? ik dacht dat dat problemen gaf... als 1x issie wel te gebruiken

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Verwijderd schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 20:17:

lichtelijk offtopic
Verder kun je misschien voor een 3500+ gaan, omdat die (een beetje) in prijs is gezakt.
Hij is veel beter, maar je kunt je 3000+ ook naar een 3500+/3800+ (waarschijnlijk alleen met Water Cooling) overklokken.
Ik zie anders genoeg mensen in de Asus A8N-SLI topic die hun AMD 64 3000+ Winchester op 2,5 Ghz en hoger hebben lopen, en dit meestal met de Boxed cooler!!
Graag wijs ik u ook hierop. Een 3000+ @ 2,7 Ghz met de boxed cooler. Zij zijn overigens niet de enigen...

[ Voor 5% gewijzigd door Yellowneck op 18-02-2005 20:23 ]

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk voor de gein eens bij de Power Requirement van het gekozen Asus moederbord.

Normal load 20A op de 12V

De gekozen voeding levert max 18A op de 12V

Afbeeldingslocatie: http://www.coolermaster-europe.com/img/rs-450-acly-003.jpg

Ik zou voor een Tagan 480 watt voeding gaan. 28A op de 12V.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2005 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
YellowNeck en NCompany:
Ik ga ervan uit dat tegen de tijd dat deze kaart niet meer snel genoeg is, het beter is hem te vervangen, dan hem aan te vullen. SLI is wat mij betreft vooral interessant als je het gelijk gebruikt, de tand des tijds gaat snel in videoland.
De SLI is niet te ontwijken als je een betaalbaar NForce4 moederbord wil zonder beperkingen. En wie weet, als ik ooit mijn videokaart vervang stop ik er twee tegelijk in.

Gamemerking:
Het is inderdaad mijn bedoeling de 3000 aardig over te klokken. Ik zal nog eens goed naar de tussenvarianten zoals de 3200 kijken. De 3500 vindt ik weinig extra leveren voor zijn geld.
edit:
Mmm, 50 euro's meer voor een 3200+. Dan kan ik later beter een sneller exemplaar kopen en tot die tijd overklokken.

IkkeNietSnappe:
Goede vraag, ik heb daarom ook een bericht geplaatst bij "welke voeding heb ik nodig?". Het nadeel van de 480 is het gebrek aan 120mm fan aan de onderkant. Deze heb ik vanwege de geplande luchtstromen wel nodig.
edit:
Gezien de specificaties van Asus ben ik eerder Light dan Normal qua belasting, maar echt ruim is het inderdaad niet. Wel denk ik dat Asus wat ruimte laat voor niet A-merk voedingen. Maar het is inderdaad nog wat onderzoek waard.

[ Voor 18% gewijzigd door Milmoor op 18-02-2005 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Na even turen:
De voeding heeft twee 12v lijnen. Dat is de nieuwe standaard. Deze hebben samen 22A continueus, en 34 peak. Tenzij ik wat over het hoofd zie, is het dus geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joost E. Boere schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 20:46:
Na even turen:
De voeding heeft twee 12v lijnen. Dat is de nieuwe standaard. Deze hebben samen 22A continueus, en 34 peak. Tenzij ik wat over het hoofd zie, is het dus geen probleem.
Maar kan je die twee 12v lijnen allebei op je moederbord aansluiten? Volgens mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Zover ik het begrijp zijn de specificaties van Asus die van het complete systeem, dus inclusief alle componenten randapparatuur. En zolang ik maar niet alles op een van de lijnen prik (geen idee op welke de moederbord aansluiting zit), is het dus geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ1815
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
Let op: Ati kaarten ondersteunen GEEN SLI-opstelling, dus je zal voor een NVidia MOETEN gaan!!! Verder is het overwegen van een WD Raptor als bootdisk de moeite waard.

Wat is uberhaupt je budget? Wat is uberhaupt de reden van het openen van dit topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
AJ1815:
"Ik ga ervan uit dat tegen de tijd dat deze kaart niet meer snel genoeg is, het beter is hem te vervangen, dan hem aan te vullen. SLI is wat mij betreft vooral interessant als je het gelijk gebruikt, de tand des tijds gaat snel in videoland.
De SLI is niet te ontwijken als je een betaalbaar NForce4 moederbord wil zonder beperkingen. En wie weet, als ik ooit mijn videokaart vervang stop ik er twee tegelijk in."

Kortom, er zit per ongeluk SLI op, en dat vindt ik geen probleem ;)

Mijn budget is nauwelijks beperkt, mits ik het gevoel heb dat de prijs/kwaliteit verhouding nog klopt. De reden voor het openen van dit topic, is dat er bij het bouwen van een systeem erg veel variabelen betrokken zijn. En hoe goed je ook zoekt, je ziet altijd wat over het hoofd.

Wat is het voordeel van een WD Raptor als bootdisk? Puur een kleine snelle schijf om het OS snel te laten draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AJ1815 schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 23:26:
Let op: Ati kaarten ondersteunen GEEN SLI-opstelling, dus je zal voor een NVidia MOETEN gaan!!! Verder is het overwegen van een WD Raptor als bootdisk de moeite waard.

Wat is uberhaupt je budget? Wat is uberhaupt de reden van het openen van dit topic?
Hij moet helemaal niks :P Een ATi werkt prima op die plank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 20:50:
[...]

Maar kan je die twee 12v lijnen allebei op je moederbord aansluiten? Volgens mij niet.
Jawel, via de aux connector, dat vierkante 4 pens connectortje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hershel
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-09 17:54
Leuk systeempje. En ik geef je groot gelijk dat je voor een 3000+ gaat en deze overclockt tot 2,5/2,6 GHz. Dat lukt makkelijk, zelfs met de boxed koeler.

Een 3200+ of 3500+ is een beetje weggegooid geld tenzij je echt niet wilt overklokken. De ATi kaart valt over te discussieren maar het argument "tegen de tijd dat er een 2e 6800GT/Ultra bij in gaat zijn er al betere kaarten op de markt" is weinig tegen in te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Correctie (welke shop geeft zulke foute info?):

ALLE socket 939 CPU's zijn uitgerust met een 1GHz HTT, en de nVidia nForce4 op het moederbord ook: HTT = 200MHz *5 = 1GHz full duplex.

Verder: leuk systeempje, alleen zal ik toch voor de Tagan voeding gaan; de ervaring leert dat je met voedingen er niet vanuit moet gaan dat ze effectief bijdragen aan de ventilatie, als ze het al doen, is het héél minimaal. Overigens kan ik je zeggen, LianLi PC75 + TG480W, zie signature, de kabel is érg lang van de TG voeding. Alleen dat klote opzetstuk is vervelend, maar je kan ook gewoon 4 pinnen laten zweven, de connector is 24pins...

De reden van de raptor: snelle schijf, die betrouwbaar is. Zet op de raptor je OS, games en andere "ladende" dingen, en op de grote disk (ik zou seagate nemen, 5jr garantie, tot nu toe minder uitval gehad) muziek en films e.d. zetten.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2005 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
De NForce X4 heeft toch echt een 800Mhz HTT:
"After scouring through Gigabyte's manuals and using the board for over a week now, the only difference we can find between a standard nForce4 and the nForce4-4x is the intended HyperTransport link speed. There were rumors floating around when the nForce4 was first being developed in that it could not run at full (5x / 1000 MHz) HyperTransport link speeds, but instead could only run at 4x / 800 MHz speeds. Our estimations were all but confirmed in the manual, where as the peak HyperTransport link speed is listed at 800 MHz, with no mention of 1000 MHz speeds.

What is likely the scenario here is that the nForce4-4x is an early batch of nForce4 chips which did not complete qualification testing at full 5x HyperTransport frequencies, thus, the nForce4-4x is likely a "binned-down" nForce4 chipset. While the rest of the chipset appears to be fully functional, this aspect may mean that Gigabyte cannot sell the chip as a "full" nForce4 chipset, which is why they may have added the 4x moniker. As you can see, nVidia has actually gone ahead and labeled the chip itself as a nForce4-4x, this is not a Gigabyte-created term."

De specs van Gigabyte zelf: 1600Mhz (commerciele full-duplex notatie).

Wat de ventilatie betreft: daar heb ik best even over nagedacht. Hij hoeft alleen de luchtstroom langs de 3.5 en de 5.25 devices te verzorgen.

De reden van de harde schijf is de toppostie bij www.storagereview.com:
"Maxtor's latest combines 250 to 300 gigs of storage with great acoustics and best-of-class performance. Western Digital's SATA Raptor WD740GD warrants a mention as the fastest drive (including 15k RPM units!) for non-server use, but commands a substantially higher price per gigabyte than traditional desktop-oriented drives as it's intended to compete in the budding low- to mid-load server arena."
Ik vind twee harde schijven wat overdreven, aangezien ik mijn huidige 120 voor een derde leeg heb. Maar dat is ook een argument voor de Raptor, denk ik nog even over na.

[ Voor 7% gewijzigd door Milmoor op 20-02-2005 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Och? Mijn fout. M'n K8N Neo2 doet gewoon 200*5, en ik heb hem gepiekt op 250*4 met een multiplier van 10 IPV 11.

Het allergrootste voordeel van mijn raptors is dat ze betrouwbaar zijn. Een OS zal ik nog wel durfen installen op een maxtor, maar ik zal ze NOOIT in RAID0 durfen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Raid 0 is zowiezo niet de bedoeling. Maar houdt er wel rekening mee dat de kwaliteit per genereratie/model erg varieerd. Elk merk heeft slechte en goede series. Daarnaast is de Raptor wel bedoeld voor de onderkant van de servermarkt, dus is gebouwd op betrouwbaarheid. Maar dat betekent niet dat de rest onbetrouwbaar is, waarschijnlijk wel minder betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doppert
  • Laatst online: 25-01-2022
Ik had een 2 x 60 GB Maxtor op raid 0 maar die is me van dit weekend op een LAN gecrasht.

http://raptr.com/Doppert/about

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Aahrg, mijn bestelde Cooler Master RS-450-ACLY Real Power heeft geen -5V. Dan doet het onboard geluid NForce4 moederborden het niet goed. Ik ben overgestapt op de Tagan 420-U01. Geen 120mm, maar dat is niet zo erg. Ik was toch van plan wat te verschuiven. De 480-U01 had een week meer levertijd en was voor mijn systeem overgekwalificeerd. Toch?
Het is trouwens toch een Asus A8N Deluxe moederbord geworden i.v.m. levertijd en bios updates (vaker voor de Deluxe versie).

[ Voor 55% gewijzigd door Milmoor op 25-02-2005 14:08 . Reden: url's toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Het eindresultaat, uiteindelijk allemaal bij een winkel, aangezien die precies had wat ik zocht, en voor goede prijzen.
Zalman ZM-NB47J
Passieve koeling voor de chipset: omdat het meebestellen nu goedkoop was, en ik dit wellicht toch een keer wil installeren.
Apacer 14-in1 card reader Zwart, USB 2.0
Overbodig, maar wel leuk.
SilentMaxx HD-Silencer 2.0
Maakt het systeem wat stiller. Vooral omdat ik het leuk vind.
Asus A8N-SLI Deluxe
De gewone versie krijgt minder biosupdates en is slechter leverbaar. Bovendien scheelt het nauwelijks in prijs.
SilverStone SST-FP31B Zwart
Mijn huidige aansluitingen zitten onderop de toren, wat niet handig is.
SilverStone SST-FP52B Zwart
Om de ventilatoren wat stiller te laten draaien, en ik niet meer op die van --EasY-- durf te wachten.
Tagan TG420-U01 420 Watt
Goede kwaliteit, en genoeg vermogen voor mijn systeem.
HIS X800XL IceQ II Turbo Dual DVI VIVO 256 MB, DDR3, PCI Express x16
De Saphire 900XL was uitverkocht, maar deze had de Arctic Silencer 4 al voorgeinstalleerd en komt met meer software.
AMD Athlon 64 Winchester 3000+, Socket 939, Boxed
Goed overklokbaar en goedkoop.
TwinMos Speed Premium DDR SDRAM, 1 GB, PC3200, 400 MHz, Matched pair (2x 512 MB)
Op voorraad, en waarschijnlijk zeer goed te overklokken.
Maxtor DiamondMax Plus 10 250 GB, 7.200 rpm, 16 MB, SATA/150

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekay
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-10 08:06
Hoeveel heeft het totaal gekost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
1178.50, waarvan de grafische kaart duidelijk het duurste was (383,-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mach2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-10 11:58
SLI moederbord en dan een ATI erop :? Kan natuurlijk maar had je dan niet beter een Nvidia kunnen nemen? Kun je er later nog 1 bij kopen

Hallo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Ik speel wat oudere spelen in de hogere resoluties, dus met alle toeters en bellen aan. Daar is ATI beter in dan nVidia.
"Ik ga ervan uit dat tegen de tijd dat deze kaart niet meer snel genoeg is, het beter is hem te vervangen, dan hem aan te vullen. SLI is wat mij betreft vooral interessant als je het gelijk gebruikt, de tand des tijds gaat snel in videoland.
De SLI is niet te ontwijken als je een betaalbaar NForce4 moederbord wil zonder beperkingen. En wie weet, als ik ooit mijn videokaart vervang stop ik er twee tegelijk in."

Kortom, er zit per ongeluk SLI op, en dat vindt ik geen probleem ;)

Pagina: 1