Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Kapotte CPU-fan

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Vandaag wilde ik wat gaan kijken in me kast, ik had een paar soort van roosters.En ik vond ze wel cool. Dus ik ging ze ff achter mijn voeding zetten, niet vast maar gewoon achter de voeding met mijn hand vasthouden. En dat ding viel uit mijn hand, recht op de cpu-fan. Pats, ik snel de computer uit doen. En jah hoor, wat voor shit zie ik daar? Een kapotte rottorblad. Dus een stukje van mijn fan was er gewoon afgebroken. Mijn cpu-koeler was een zalman 7700-cu, waarvoor ik 44 euro betaalde en 1 maand ofzo oud is ;( ;( .

Afbeeldingslocatie: http://img228.exs.cx/img228/6811/p10101198yb.th.jpg
Links de fan, in het midden het kapotte stukje en rechts het rooster.

Nu zit ik denk in een probleem verwikkeld. Dus wat moet ik nu doen?Ik ben hem aan het lijmen, maar dat ding moet nog drogen, tis een hele goede lijm. Maar stel dat dat niet goed gaat, wat dan? Moet ik dan naar de winkel gaan en vragen naar een nieuwe? En welke smoes moet ik dan bedenken? De fan vervangen kan denk wel, maar welke niet dure en stille fan moet ik er dan op plaatsen? :? Die dus stiller en meer lucht kan verplaatsen? En heeft iemand nog meer ideeën ofzo?

Naja,alvast bedankt ;(

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:19

rapture

Zelfs daar netwerken?

Proberen vast te lijmen, als dat niet lukt, dan een nieuwe kopen.

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:36
Verwijderd schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 18:06:
Hallo,

Vandaag wilde ik wat gaan kijken in me kast, ik had een paar soort van roosters.En ik vond ze wel cool. Dus ik ging ze ff achter mijn voeding zetten, niet vast maar gewoon achter de voeding met mijn hand vasthouden. En dat ding viel uit mijn hand, recht op de cpu-fan. Pats, ik snel de computer uit doen. En jah hoor, wat voor shit zie ik daar? Een kapotte rottorblad. Dus een stukje van mijn fan was er gewoon afgebroken. Mijn cpu-koeler was een zalman 7700-cu, waarvoor ik 44 euro betaalde en 1 maand ofzo oud is ;( ;( .

[afbeelding]
Links de fan, in het midden het kapotte stukje en rechts het rooster.

Nu zit ik denk in een probleem verwikkeld. Dus wat moet ik nu doen?Ik ben hem aan het lijmen, maar dat ding moet nog drogen, tis een hele goede lijm. Maar stel dat dat niet goed gaat, wat dan? Moet ik dan naar de winkel gaan en vragen naar een nieuwe? En welke smoes moet ik dan bedenken? De fan vervangen kan denk wel, maar welke niet dure en stille fan moet ik er dan op plaatsen? :? Die dus stiller en meer lucht kan verplaatsen? En heeft iemand nog meer ideeën ofzo?

Naja,alvast bedankt ;(
Het is je eigen schuld dat hij kapot is. Dit is dus gewoon pure bedrog als je hem met een smoes wilt terugbrengen :/

Verwijderd

Je kunt de fan misschien wel makkelijk vervangen .. maar de rotorbladen van de 7700 zijn speciaal berekend voor die koeler, en ik zou er zo geen andere opzetten.

Lijmen moet wel goed gaan.. als je het maar goed laat drogen

Verwijderd

Topicstarter
rapture schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 18:08:
Proberen vast te lijmen, als dat niet lukt, dan een nieuwe kopen.
woei! Dat is mijn laatste keus ;( Ik heb geen zin om weer eens 44 euro neer te leggen, maar zou iemand weten hoe ik dan de cpu fan eraf haal? En dan daar in plaats , een nieuwe 120mm fan waar je de fan eruit kan halen?

Verwijderd

Gewoon lijmen en vast tapen, niet vergeten met het tegenovergestelde blad ook wat tape te doen, anders is ie uit evenwicht en zal ie nooit goed draaien.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 18:11:
Gewoon lijmen en vast tapen, niet vergeten met het tegenovergestelde blad ook wat tape te doen, anders is ie uit evenwicht en zal ie nooit goed draaien.
Ik denk niet dat er zoveel verschil in zit, want er is zoweinig gram aan lijm denk.

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-11 19:01
Ricardo87 schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 18:09:
[...]

Het is je eigen schuld dat hij kapot is. Dit is dus gewoon pure bedrog als je hem met een smoes wilt terugbrengen :/
I'm with him.... :r

Systeem Specs

Verwijderd

Topicstarter
Ricardo87 schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 18:09:
[...]

Achjah, dat is wel waar. Maar wat zou jij dan doen? Denk ook hetzelfde...

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Lijmen werkt uitstekend, mits je wel de juiste soort lijm hebt en een beetje geduld. :)

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Waarom neem je geen contact op met zalman. Leg duidelijk uit wat er gebeurd is, en vraag of ze niet alleen een nieuwe fan kunnen opsturen tegen een vergoeding die natuurlijk minder moet zijn dan 44 euro.

Ik denk dat je op deze manier wel een eind zult komen.

edit:graag gedaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2005 18:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 18:20:
Waarom neem je geen contact op met zallman. Leg duidelijk uit wat er gebeurd is, en vraag of ze niet alleen een nieuwe fan kunnen opsturen tegen een vergoeding die natuurlijk minder moet zijn dan 44 euro.

Ik denk dat je op deze manier wel een eind zult komen.
Ahh! Daar had ik niet aan gedacht:o! Thanks

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-11 16:19

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

volgens mij doen ze bij zalman niet echt aan replacementonderdelen

tenminste heatpipes niet

www.nintendocasemods.com

Verwijderd

Digital-DNA schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 18:25:
volgens mij doen ze bij zalman niet echt aan replacementonderdelen

tenminste heatpipes niet
Een complete heat pipe is toch wel iets anders als een fan.

Verwijderd

Ik heb echt precies hetzelfde gehad, ook een 7700cu en die was ook nog maar een maand oud... :( maar ik had mijn hand er in gestoken toen ik wilde voelen hoe warm de heatsink werd, ik stak alleen een beetje mis 8)7. Dat deed wel ff pijn (sneetje in vinger), en ook bij mij was er een blad afgebroken. Ik ben toen naar de doe-het-zelf zaak gegaan om de hoek en heb de sterkste 2-componentenlijm gehaald die ze hadden. Beide kanten ingesmeerd en vastgezet met ducktape zodat het niet kon bewegen. Paar uur (volgens de handleiding van de lijm) laten drogen en eerst even "droog" laten draaien zonder hem eerst te monteren om te checken of het allemaal goed ging. Dat ging allemaal prima en hij draait nu nog steeds (het is 2 maanden geleden gebeurd) :*). Dus met goede lijm is er nog hoop!
Je moet alleen een paar uur wachten tot de lijm goed droog is en goed vastzetten met ducktape zodat het niet gaat verzakken tijdens het drogen, anders draait hij niet meer in balans.

Verwijderd

Of je breekt eht blad aan de overkant ook af dan hangt hij nog min of meer in evenwicht...

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:06

_Ernst_

Mark It Zero!

Verwijderd schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 19:59:
Of je breekt eht blad aan de overkant ook af dan hangt hij nog min of meer in evenwicht...
Welk blad? De fan heeft namelijk een oneven aantal bladen ;)

Last.fm

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

_Ernst_ schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 20:06:
[...]

Welk blad? De fan heeft namelijk een oneven aantal bladen ;)
De 2 bladen aan de overkant tapen en tapes verdelen totdat het stabiel draait?

Ik zou gewoon goede lijm gebruiken en geen tapes.

Verwijderd

Topicstarter
Hij is een beetje onstabiel, en nu heb ik gewoon de fan eraf gehaald. En nog een keer gelijmd, en nu let ik heel goed op of het recht enzo erop zit. We zien wel wat er gebeurt :o

Verwijderd

Of je breekt ze allemaal af, is ie ook weer in balans :*)

Verwijderd

Kan je niet gewoon een mailtje naar Zalman doen?
En het probleem uitlegt. Misschien kan je een nieuwe kopen voor een leuke prijs.
Good Luck

• vehpol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-11 21:53

vehpol

Go Go Gadget!

Even een waarschuwing: Iedereen die het over tape of afbreken heeft moet je in ieder geval niet geloven. De fan wordt hier heel erg instabiel van. Dit kan allerlei gevolgen hebben. Ten eerst geeft het in ieder geval een stuk meer geluid (en daarom koop je niet zo'n koeler). Daarbij wordt de koeler zo instabiel dat he mij niets zou verbazen als hij zichzelf stuk zou trekken. Waarna je CPU misschien (waarschijnlijk?) ook het loodje gaat leggen. Lijmen is wat dat betreft de enige optie. Maar dan dus wel zo exact mogelijk als het ooit geweest is. Ik ben benieuwd of het je lukt, maar het zou mogelijk moeten zijn.

Ceci n'est pas une signature!

Verwijderd

Je kan toch doordraaien met 1 blad minder? Teminste, toen bij mij de orb naar de klote was omdat ik mijn vinger erin stak kon ik er nog mee draaien, zelfs 3 maanden nogwel.. Daarna was het alleen maar gebrom van de trillingen die vrijkwamen en dus de fan kapot.

Suc6 :)

offtopic:
Sorry maar zo'n fan is heel magisch om naar te kijken :P

offtopic:
omg.. best erg om zo terug te lezen :X

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2005 21:28 ]

Verwijderd

Het lijmen werkte bij mij in elk geval prima. Ik heb de tape alleen gebruikt tijdens het droogproces van de lijm om het blad op zijn plek te houden en heb het daarna natuurlijk verwijderd :). Hij heeft een hele kleine trilling nu (je voelt hem iets vibreren) maar daar lijkt hij verder geen last van te hebben. Het toerental is ook gelijk aan voor die stomme actie van me 8)7. Mocht hij er toch af gaan breken, dan hoop ik dat hij opgevangen wordt door het koperdeel van de koeler. Time will tell...

Verwijderd

Topicstarter
Zo te zien, lukt het wel. Mijn broer had het eerst gelijmd, was een beetje onstabiel en maakte ietsjes meer lawaai.Nu heb ik gewoon de fan eraf gehaald, en weer bezig met lijmen. Dit keer heel seccuur. Maarjah, als dat niet helpt. Stuur ik een e-mail naar zalman. En tjah, als het nu dan niet lukt. Ben ik gewoon de lul ;(

• _Ernst_
  • Laatst online: 22:06

_Ernst_

Mark It Zero!

Verwijderd schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 21:31:
En tjah, als het nu dan niet lukt. Ben ik gewoon de lul ;(
Valt mee, gewoon een andere fan kopen die erin past ( 90 mm ofzo?) en die ontdoen van de buitenkant, en dan erin lijmen/schroeven.
Kun je ook meteen zelf een goede stille fan kopen, een papst ofzo

Last.fm

• Yofresh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:40
Dus als ik het goed begrijp was je dat rooster aan het bevestigen met je computer nog aan? Verstandig!, niet alleen voor jezelf maar ook voor je computer

En met de lijm, ik hoop dat het een sterke is, zo`n ding draait toch vrij hard, misschien dat ie los vliegt?

Aan smoejes om de verkopers te misleiden doen we hier niet, dat wordt ws dokken, hoe kut het ook is!

"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Yofresh_750 schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 21:54:
Dus als ik het goed begrijp was je dat rooster aan het bevestigen met je computer nog aan? Verstandig!, niet alleen voor jezelf maar ook voor je computer
Ben jij nou een tweaker? ;) :P
Ik heb gaten geboord en fanholes gemaakt terwijl alles nog in me pc zat. Risico van het vak joh :P
Net als testen van fan's ED als de PC aanstaat.

Maargoed. gewoon lijmen, en als dat niet werkt heb je gewoon pech. Ik denk dat als je goeie lijm hebt (met evt activator) dat dat ding dan echt niet meer los gaat komen.

Verwijderd

Ik had die zalman (heb hem zelf ook) bij zoiets gewoon zo gesloopt dat ik er eigen stille fan boven kan hangen. Bedrog hou ik niet zo fan...

Verwijderd

Bij de Zalman-importeur liggen die fannetjes gewoon als los vervangonderdeel. ;) Niet knoeien met plaksel maar gewoon naar een nieuw fannetje informeren lijkt me verstandiger.

Verwijderd

vehpol schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 21:22:
Even een waarschuwing: Iedereen die het over tape of afbreken heeft moet je in ieder geval niet geloven. De fan wordt hier heel erg instabiel van. [blabla]
Als je zorgt dat het gewicht precies goed verdeelt is is er weinig instabiels aan. Bij deze is het alleen niet te doen omdat ie 7 bladen heeft/had. Hij zal minder hard blazen en misschien iets meer geluid maken, maar kapot zal ie niet snel gaan. Tape aan andere bladen hangen voor contragewicht lijkt me niet nauwkeurig genoeg.

Zalman vragen om een nieuw fannetje lijkt me de beste oplossing. Misschien ben je een paar euro kwijt maar dan leer je het misschien sneller af om in een werkende pc te gaan klooien met fangrills ;)

Verwijderd

Als het nou niet gaat laat je dat stukkie er tog gewoon af joh.. word je cpu mischien 3 grade warmer ofzo en alsie draait zie je et tog niet... en dat ding word heus niet instabiel ofzo joh zo n ding weegt geen reet bespaart je weer 40 eurie >:)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2005 19:01 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 18:59:
Als het nou niet gaat laat je dat stukkie er tog gewoon af joh.. word je cpu mischien 3 grade warmer ofzo en alsie draait zie je et tog niet... en dat ding word heus niet instabiel ofzo joh zo n ding weegt geen reet bespaart je weer 40 eurie >:)
En is ie zo instabiel als de neete maar das weer een heel ander verhaal natuurlijk.

Ghe denk dat elke winkel je vierkant uitlacht, dit is natuurlijk brute User-abuse en zal niemand iets mee doen.

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:51

Santford

FP PowerMod
Je kan ook zo'n beugeltje van Zalman kopen/zelf zoiets maken, met een lekkere grote fan erop van Papst ofzo, des noods 120mm:

voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: http://www.chassishq.com/images/0003000_0003999/3697_l.jpg

in actie:

Afbeeldingslocatie: http://www.hartware.de/media/reviews/252/zalman/3_s.jpg

Ik hoop voor je dat het lijmen lukt en anders lijkt mij nog altijd de beste/mooiste oplossing om ff Zalman te informeren voor een nieuw fannetje, succes!!!

[ Voor 5% gewijzigd door Santford op 19-02-2005 23:27 ]

• ID-College
  • Laatst online: 19:09
Ik denk dat zalman er niets aan doen. Tis gewoon je eigen fout. Het is geen productiefout of wat dan ook en garantie heb je toch niet?
Anyway, ik heb hier 1secondenlijm voor kunstof van locktite en dat is echt supersterk, ik heb het eens met kunststof getest en dat was niet meer van elkaar te krijgen na 5 seconden.
Maar waarom dat kunstof blok op je voeding? :? Wat is daar het nut van of lees ik verkeerd?

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:27

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Kun je de ventilator niet op 5V laten draaien? Of is deze dan nog instabiel/lawaaierig? :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik heb gedremeld @ 30k rpm 15 cm van een draaiende HDD
Naast me mobo gedremeld @ 30k rpm

Wel met wat karton als bescherming maar me pc werkt nog steeds :)

Heeft ook een computer!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Bertus schreef op zondag 20 februari 2005 @ 00:22:

Niet iedereen is rijk genoeg om zoiets te proberen en als het fout gaat nieuwe hardware te kopen :P .

Maar Ik denk dat je het beste even naar zalman kan bellen voor een nieuwe fan, zal je misschien 10-15 euro gokken aangezien het koper mij het duurste lijkt. :)

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Bertus schreef op zondag 20 februari 2005 @ 00:22:

Ik denk dat je 2x nadenkt als je iets afbreekt en half jaar zonder computer moet leven. Niet iedereen heeft geld en arsenaal aan computers.

* rapture heeft een stapel netwerkkaarten, grafische kaarten, ouwe mobo's/cpu's, ouwe ram,... teveel. Veel van deze hardware wordt uitgeleend aan mensen die iets zinnigs mee doen.

[ Voor 26% gewijzigd door rapture op 20-02-2005 02:29 ]

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

RTFM :P dit stond in de FAQ van zalman:
Yes, you can get the replacement fan from our official distributor around the world. (limited to CNPS7000B-AlCu/Cu, and CNPS7700-AlCu/Cu only)

Our replacement fan comes with 1) Fan 2) Clip support for socket 478, 462 3) Nipple for Socket 754, 939, 940.

To find out contact details of your nearest distributor, please refer to our http://www.zalman.co.kr/eng/wtb/cooperation_asia.asp page.
suc6 :)
Pagina: 1