• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-12-2025

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Topicstarter
Ik ben dus opzoek naar een statief voor mijn D70. Ik heb op dit moment een statief, maar daar ben ik niet echt tevreden over. Het is een statief van het 'merk' Firstline (Frans huismerk van de Carefour), maar is nu niet echt stabiel in combinatie met mijn D70 te noemen. En laat dat nu juist het doel van een statief zijn: stabiliteit.

Wat zoek ik?
  • Lichtgewicht
    Een goed statief wil je natuurlijk overal mee naar toe nemen. Daarnaast telt het gewicht natuurlijk op bij het gewicht van je body, flitser, glasservies en accesoires. Nu heb ik op dit moment niet zo veel accesoires en is mijn glasservies niet echt om over naar huis te spreken, maar uitbreidingen staan op het programma. Het moet allemaal in een rugzak en worden meegezeult. Dan merk je snel het verschil tussen een statief van 4kg en een van 2kg.
  • Moet zonder problemen steun bieden aan een D70, flits en een lens van ongeveer 2kg.
    Op dit moment ben ik ook opzoek naar een all-round (super)telezoom van hoge kwaliteit, 70-200 f2.8, de Bigma 50-500 of een Sigma 80-400 OS. Alle drie wegen ze net geen 2kg, tel hier 700gram D70 en een flister (??) bij op en je zit snel aan 3,5kg. Niet elk statief kan dit aan.
  • Makkelijk/Snel op te zetten, af te breken
    Iets dat niet snel is op te zetten of af te breken ga je gewoon minder gebruiken. Dat leert de ervaring.
  • Quick-release plates
    Spreekt uiteraard voor zich ;)
  • Prijs < €200,-
    Tja, als geld geen probleem was, dan had ik al lang een eurotje of duizend richting statiefboer laten verdwijnen en liep ik nu rond met een leuke Manfrotto of Gitzmo van carbonfibre en ballhead. Dat geld heb ik niet ;)
Ik heb een Manfrotto 190DB gezien met een 141RC hoofd. Deze voldoet min of meer aan alle eisen. Draaglast is maximaal 5kg, €160 en quick-release plates. Alleen weet ik niet hoe makkelijk deze is op te zetten/af te breken. Er is echter nog meer dan Manfrotto en deze specifieke driepoot. Dus wat zijn jullie ervaringen? Wat zouden jullie nemen en wat raden jullie aan?

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Zelf gebruik ik een Vanguard Millennium 5 (net zoals meerderen hierzo ;) ). Dit is een stabiel statief, zolang je niet de volledige hoogte gebruikt. Als je alleen de poten uitschuift blijft het geheel zeer stabiel, maar als je wat extra wil verlengen door de kop verder omhoog te draaien, wordt de stellage een tikkeltje gammel (zeker bij zwaardere camerasystemen). Voordeel is wel dat dit statief erg snel op te zetten is en zeer licht en draagbaar is. En hij kost nog geen € 100,-...

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:33
Tja, ik heb zelf een 055CLB icm de 141RC, en die bevalt prima.
Deze is vrij snel op te zetten, maar wel redelijk zwaar, maar dat geldt volgens mij voor bijna alle statieven in deze klasse.
Je kan wel kiezen voor een lichter statief, maar dat gaat weer ten koste van de stabiliteit.

@koraks:
Die Vanguard heb ik ook nog even vastgehouden, maar in vergelijking met de gemiddelde Manfrotto is dat echt rotzooi.
Maar dat is mijn mening. ;)

[ Voor 49% gewijzigd door Marco op 18-02-2005 21:06 . Reden: Verkeerde type... ]

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Ralph Smeets schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 18:02:
Ik heb een Manfrotto 190DB gezien met een 141RC hoofd.
Dit statief en balhoofd heb ik gezien bij Konijnenberg voor 119 euro. Ik weet echter niet of dit een tijdelijke aanbieding, of een reguliere prijs was.

www.foto-konijnenberg.nl:
Manfrotto 055 DB & 141RC @ 135 euro. Misschien is die de moeite waard?

• -RenE-
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-01 22:04
Katsunami schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 20:49:
[...]

Dit statief en balhoofd heb ik gezien bij Konijnenberg voor 119 euro. Ik weet echter niet of dit een tijdelijke aanbieding, of een reguliere prijs was.

www.foto-konijnenberg.nl:
Manfrotto 055 DB & 141RC @ 135 euro. Misschien is die de moeite waard?
Bij Kamera-express ligt hij er ook voor die prijs, maar is dan wel goedkoper met verzenden,

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-02 14:49

Beaves

Usque ad Finem

De Millennium 5 heb ik ook gehad, heb ik snel weer richting de kliko verwezen omdat een van de poten lam was waardoor het statief onbruikbaar was.

Nu heb ik een Velbon Sherpa 750n en ik ben daar erg blij mee, erg stevig, erg snel op te zetten, redelijk licht en met een tas geleverd. Daarbij zitten de poten onderaan niet aan elkaar vast, je kan het statief dus ook met de poten breder uit elkaar zetten waardoor het geheel steviger staat. Hij was bij de lokale fotoboer 150 Euro, dat moet dus goedkoper via internet te regelen zijn.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
-RenE- schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 21:23:

Bij Kamera-express ligt hij er ook voor die prijs, maar is dan wel goedkoper met verzenden,
Dit dus.

Toch maar eens in de gaten houden; ik wil op den duur ook een statief, maar het moet niet té duur zijn. Ik heb ongeveer dezelfde eisen als Ralph.

Kamera-Express verzendt al vanaf 5 euro. (Ik vind de verzendkosten van veel winkels asociaal. Dat het verzenden van een statief+balhoofd 10 euro kost, kan ik me wel indenken, maar sommigen vragen zonder blikken of blozen 15 euro om een flashkaartje in een envelop te steken en met de post te verzenden. Ja, zo kun je de prijzen in je winkel wel lager krijgen hè.... maar ja, dat is off-topic. -RenE- herinnerde me alleen aan die constante ergernis :P)

[ Voor 27% gewijzigd door Katsunami op 18-02-2005 21:37 ]

• Jeronimo78
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-06-2025
volgens mij is over ongeveer het zelfde pas nog een tread geweest, zal het even op zoeken

-edit-
[rml][ statief] Een goede stafief voor zware digicam[/rml]
deze dus, weet niet of je daar wat mee kunt

[ Voor 39% gewijzigd door Jeronimo78 op 18-02-2005 21:47 ]

Canon EOS 40D , 7D MK2 + glas van 18-500 mm, synology DS212, en overige meuk

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
suspect schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 19:18:
Die Vanguard heb ik ook nog even vastgehouden, maar in vergelijking met de gemiddelde Manfrotto is dat echt rotzooi.
Klopt. De prijs is er echter ook naar. Maar als je op zoek bent naar een stabiel statief, dan is de Vanguard inderdaad niet de meest voor de hand liggende keuze. De Vanguard is echter wel lekker draagbaar, vandaar dat ik de suggestie postte, maar wel met kanttekeningen erbij.

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:33
koraks schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 22:03:
[...]

Klopt. De prijs is er echter ook naar. Maar als je op zoek bent naar een stabiel statief, dan is de Vanguard inderdaad niet de meest voor de hand liggende keuze. De Vanguard is echter wel lekker draagbaar, vandaar dat ik de suggestie postte, maar wel met kanttekeningen erbij.
Ze zijn inderdaad wel supermobiel, maar in verhouding vind ik ze vrij duur.
Voor een paar tientjes meer heb je een goeie Velbon of Manfrotto.
Pagina: 1