Ik ben dus opzoek naar een statief voor mijn D70. Ik heb op dit moment een statief, maar daar ben ik niet echt tevreden over. Het is een statief van het 'merk' Firstline (Frans huismerk van de Carefour), maar is nu niet echt stabiel in combinatie met mijn D70 te noemen. En laat dat nu juist het doel van een statief zijn: stabiliteit.
Wat zoek ik?
Wat zoek ik?
- Lichtgewicht
Een goed statief wil je natuurlijk overal mee naar toe nemen. Daarnaast telt het gewicht natuurlijk op bij het gewicht van je body, flitser, glasservies en accesoires. Nu heb ik op dit moment niet zo veel accesoires en is mijn glasservies niet echt om over naar huis te spreken, maar uitbreidingen staan op het programma. Het moet allemaal in een rugzak en worden meegezeult. Dan merk je snel het verschil tussen een statief van 4kg en een van 2kg. - Moet zonder problemen steun bieden aan een D70, flits en een lens van ongeveer 2kg.
Op dit moment ben ik ook opzoek naar een all-round (super)telezoom van hoge kwaliteit, 70-200 f2.8, de Bigma 50-500 of een Sigma 80-400 OS. Alle drie wegen ze net geen 2kg, tel hier 700gram D70 en een flister (??) bij op en je zit snel aan 3,5kg. Niet elk statief kan dit aan. - Makkelijk/Snel op te zetten, af te breken
Iets dat niet snel is op te zetten of af te breken ga je gewoon minder gebruiken. Dat leert de ervaring. - Quick-release plates
Spreekt uiteraard voor zich - Prijs < €200,-
Tja, als geld geen probleem was, dan had ik al lang een eurotje of duizend richting statiefboer laten verdwijnen en liep ik nu rond met een leuke Manfrotto of Gitzmo van carbonfibre en ballhead. Dat geld heb ik niet
Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.