[testcase] rangeerterrein

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-07 21:57
Vandaag ben ik eens de kou in gegaan om eens wat foto's te maken en zodoende meer ervaring op te doen met fotografie (vooral compositie) en nabewerking. Onderstaande foto's zijn gemaakt met een Olympus C220 zoom camera. Instellingen op automatisch, flitser uitgeschakeld, whitebalance op -1.0 of -1.5.

De foto's zijn in de nabewerking gecropped, er is een unsharpen mask overheen gegaan en ik heb er een filllayer (hue) overheen gedaan. Omdat het vandaag zulk grauw en grijs weer was en dit rangeerterrein nogal verlaten was, heb ik die sfeer geprobeerd vast te leggen (vandaar ook de fill layer met de bruinige kleur eroverheen).

Graag zou ik commentaar krijgen op wat ik allemaal beter zou kunnen doen om tot een mooier plaatje te komen. Vakantiekiekjes heb ik al veel genomen, maar echt serieuze fotografie heb ik me nog niet veel mee bezig gehouden, het lijkt me echter erg leuk (ik had vandaag dan ook veel plezier, ondanks dat het ontzettend koud was!) om me hier meer mee bezig te houden en ik wil het graag leren.

1:
Afbeeldingslocatie: http://flits101-224.flits.rug.nl/pics/spoor/1.jpg
2:
Afbeeldingslocatie: http://flits101-224.flits.rug.nl/pics/spoor/2.jpg

3:
Afbeeldingslocatie: http://flits101-224.flits.rug.nl/pics/spoor/3.jpg

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou de nabewerking anders doen of niet misschien. De foto's zien er er flets uit gooi er wat meer contrast doorheen en qua compositie zou ik ook nog wat meer experimenteren. Probeer wat lijnen of richtingen te zien of te creeeren in een beeld. Zeker als je op een rangeerterrein loopt en er is weinig spannend licht. Bijvoorbeeld het onderstel. Jammer dat je die zo vreemd hebt afgesneden, je ziet zeg maar dat ie is afgesneden. Dat stootblok is wel aardig maar ook weer heel flets en grau. Qua sfeer komt het niet heel sterk over. Anyway just wat ik dacht ;) Veel plezier iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artz
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 17-09 15:40
Verwijderd schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 16:31:
Dat stootblok is wel aardig maar ook weer heel flets en grau. Qua sfeer komt het niet heel sterk over. Anyway just wat ik dacht ;) Veel plezier iig!
De sfeer op dit rangeerterrein in de winter was juist flets en grau? Dus komt die sfeer juist sterk over.

Op foto 1 had je misschien wat hoger moeten zitten zodat alle sporen goed te zien zijn en samen aan de 'horizon' verdwijnen.
Foto 2 vind ik maar saai, foto van een onderstel, meer niet.
Foto 3 vind ik de beste van de 3 alleen mis ik wat scherpte aan beide zijden.

Ongezelligheid, kou en stilte straalt er vanaf, dus dat vind ik aardig gelukt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Artz schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 23:29:
[...]

De sfeer op dit rangeerterrein in de winter was juist flets en grau? Dus komt die sfeer juist sterk over.
Fletse foto's maken nog geen fletse of graue sfeer lijkt me... ;)
Ik herrinner me een showcase van oude wagons op een verlaten terrein in Amsterdam ergens, erg graue sfeer maar toch iets andere foto's. Kan em helaas niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooie foto's, herken ik daarin Groningen Losplaats?

Vind 2 een mooi perspectief hebben, alleen was ie misschien mooier geweest als de voorkant van de wagon er ook bijop had gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman
  • Laatst online: 18:21

steveman

Comfortabel ten onder

Nummer 2 is m'n favoriet.

Dat niet de voorkant er nog opstaat laat juist aan de verbeelding over hoe lang ie nog is. Ook staat het wel mooi dat je nog onder die karretjes door kunt kijken.

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-07 21:57
Bedankt voor jullie reacties! (en meer zijn natuurlijk altijd welkom :))
Het is inderdaad in Groningen, vlakbij dat gebouw waar voorheen altijd 'Blue moon' op stond en wat nu helemaal opgeknapt wordt (langs spoor tussen Groningen en Assen).

Ik denk dat ik weet welk topic je bedoelt ScYIIA. Was dat niet zo'n topic met oude tramwagons die ergens weg stonden te roesten? Die heb ik hier volgens mij enkele weken terug voorbij zien komen.

Bij foto 2 had ik er bewust voor gekozen om niet de hele wagon erop te zetten, omdat je er zo meer onderdoor kijkt (anders kijk je tegen de wielen aan) en dat leek me iets interessants geven aan de compositie. Daarnaast is het ook wat Steveman zegt, dat je hierdoor minder goed kunt zien hoe lang de trein is, wat meer suggestie in de foto geeft. Nouja, dat was mijn idee bij het maken ervan in ieder geval. Als iemand andere ideeen heeft van hoe je zoiets beter weer zou kunnen geven, of wat wellicht interessanter zou zijn geweest in de compositie dan hoor ik het graag.

Verder klopt het inderdaad wel de foto's niet al te scherp zijn. Ze kwamen niet erg mooi uit mijn camera rollen, daar is ook nog wel wat oefening nodig hier en daar ;)
Ook zal ik nog eens spelen met de kleuren en kijken of ik levendigere kleuren toch de gewenste sfeer kan krijgen in de foto.

edit:

ScYIIA: wellicht bedoel je dit topic?
[rml][ Showcase] Tramkerkhof[/rml]

[ Voor 6% gewijzigd door The Flying Dutchman op 20-02-2005 01:27 ]

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco899
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-01-2024

marco899

Know's what he wants.

En waar zijn de foto's?

Edit: ze zijn er weer.

[ Voor 43% gewijzigd door marco899 op 20-02-2005 12:10 ]

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:48
Hmm, het zijn imho niet alleen de kleuren, maar je voorstelling icm je compositie is ook wat saai en nietszeggend, het laat niet zien waarom zo'n rangeer terein draait. Enkel het rangeer terein zelf, als je iets meer aan spoor erin stopt krijgt het een heel ander idee. Je moet dus meer opzoek naar het 'gevoel' dat er bij rangeer tereinen hoort, nu is het wat flarden spoor.. Technisch zijn ze best aardig, maar het is nog wat 'doelloos'...

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*Yep die bedoelde ik! ;) Erg sterke foto's vond ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artz
  • Laatst online: 17-09 15:40
Verwijderd schreef op zondag 20 februari 2005 @ 15:46:
*Yep die bedoelde ik! ;) Erg sterke foto's vond ik!
Hele mooie foto's ja, maar genomen met een leuke lens en zwaar bewerkt. Dat is dus een ander verhaal.
Pagina: 1