Toon posts:

Monitoren Netwerk (Speedtouch 510)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn buren en ik delen het Internet. Hiervoor heb ik een 2048/1024 abbo. (met FUP 25Gb p/m) afgesloten en de maandelijkse lasten worden gedeeld. Alleen, de buren hebben ook een zoon...... En deze is dol op KaZaa enzow. wat nogal wat verkeer oplevert. Hiernaast genereer ik zelf ook nogal wat traffic en al met al gaat er dus een hoop data over de lijn. Het gaat zo redelijk en we zijn beiden tevreden over de verbinding. We zitten elkaar niet echt in de weg. Nou ja, bijna niet.....

Het probleem is dat online gamen en downloaden niet echt samen gaan. Althans, zo ervaar ik het.
Gewoonlijk is mijn ping +/- 30-50 maar als meneer ook aan de gang gaat of kazaa'en dan is het mis. De ping schiet onmiddelijk omhoog naar 150 en hoger (350 is geen uitzondering)
Je begrijpt dat ik dan sta te stuiteren en het liefst de verbinding eruit wil trekken.

Ik ben op zoek naar een programma waarmee ik exact kan zien hoeveel netwerkverkeer er van en naar iedere lokale IP gaat vanaf mijn router. (Zie situatieschets)
Ik heb al verschillende progjes geprobeerd maar krijg het niet voor elkaar een afzonderlijk beeld van elk IP te krijgen. Google en andere topics hebben mij geen antwoord kunnen geven.

Mijn vraag is of iemand weet of er zo'n progje bestaat.
Het meest ideale zou zijn een soort van management progje waarmee je elke afzonderlijke IP een deel van de beschikbare bandbreedte kunt toewijzen.

Stiuatieschets:
[..]

PC 1 & PC 2 zijn mijn PC's
PC 3 & PC 4 zijn de buren

Modbreak:Je plaatje stond op een site met ongewenste links. Graag een normale hoster uitzoeken.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2005 17:21 ]

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:15
Kan je je situatieschets ergens anders neerzetten? Ik zie nu alleen een banner van ..

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2005 17:22 ]

Roomba E5 te koop

Verwijderd

ik ben op zoek naar een programma waarmee ik exact kan zien hoeveel netwerkverkeer er van en naar iedere lokale IP gaat vanaf mijn router. (Zie situatieschets)

MRTG: The Multi Router Traffic Grapher

[ Voor 106% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2005 17:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan mijn post niet meer editten...

Hier de situatie schets:
Afbeeldingslocatie: http://img16.exs.cx/img16/8559/situatieschets9em.jpg

Verwijderd

Zie: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1011101/

Dit topic heeft ook een beetje hiermee te maken. Gaat notabene over hetzelfde modem

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 19:40:
Zie: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1011101/

Dit topic heeft ook een beetje hiermee te maken. Gaat notabene over hetzelfde modem
Ik denk dat de TS van jou hint hetzelfde doel heeft als ik maar een oplossing staat er niet in.
Helaas.

WB de de diagnostics in mijn router, die zeggen mij ook niet zoveel;

Zoals:

Interface name = eth0
Physical address = XX:XX:XX:XX

Physical Interface 1
Mode = forwarding
Auto Negotiation = Yes
Type = 100BaseTFD
kBytes Tx/Rx = 1049773 / 2408968
Frames Tx/Rx = 30236847 / 29720358
Discarded frames = 0

Physical Interface 2
Mode = forwarding
Auto Negotiation = Yes
Type = Not connected
kBytes Tx/Rx = 3938415 / 951247
Frames Tx/Rx = 8700572 / 4551689
Discarded frames = 0

Physical Interface 3
Mode = forwarding
Auto Negotiation = Yes
Type = Not connected
kBytes Tx/Rx = 3638 / 1139
Frames Tx/Rx = 7389 / 6731
Discarded frames = 0

Physical Interface 4
Mode = forwarding
Auto Negotiation = Yes
Type = 100BaseTFD
kBytes Tx/Rx = 1637345 / 1304379
Frames Tx/Rx = 11203102 / 15148204
Discarded frames = 0

Iemand?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2005 21:51 ]

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-05 21:37

tweakerbee

dus..?

kBytes Tx/Rx = 1049773 / 2408968
Die moet je hebben (voor elke poort een).

Je kunt per poort zien wat er verbruikt wordt. Als je aan jouw kant ook even een switch ertussen hangt, of gewoon de twee figures bij elkaar optelt kun je het totale dataverkeer per kant zien.

Wat je vervolgens wilt doen is traffic shaping, maar dan moet je naar een server omgeving toe, en aangezien je de statistieken van je modem niet eens op eigen kracht uit kunt lezen lijkt mij dat geen puik plan.
Je kunt gewoon tegen het buurjongetje zeggen: KaZaA upload niet hoger dan 10kB/s. Zie je toch veel verkeer over die lijn gaan, dan moet je misschien maar denken aan een eigen lijntje. Iets wat IMHO moreel gezien toch de juist oplossing is.

[ Voor 3% gewijzigd door tweakerbee op 18-02-2005 21:59 ]

You can't have everything. Where would you put it?

Verwijderd

Er staat inderdaad geen oplossing in, dat klopt.

Er staat ook dat er geen oplossing is, dat het redelijk onmogelijk is.
De enige manier is door er een packet-sniffer op los te laten. Er worden op een speedtouch geen logs gemaakt per gebruiker. Bij het multi-pc modem wordt het wel per poort bijgehouden.

Verwijderd

Je kunt de speedtouch eventueel vervangen door een modem/router combi met wat uitgebreidere configuratiemogelijkheden. Ze zijn er wel, maar ik heb zelf geen idee welke jou doel kan verwezenlijken.

Ben zelf ook speedtouchgebruiker, maar alleen binnen de eigen woning :)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2005 22:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
@tweakerbee

'Die diagnostics', dat had ik al wel gelezen en 'begrepen'.
Tis niet zozeer de hoeveelheid maar meer inzicht en eventueel kunnen zien wat er nou in de weg zit als de verbinding zo hapert. Traffic shaping dat is wel prettig maar server based dus.
Nou ja, dan heb ik weer een extra motivatie om die server op te zetten.

Overigens ben ik met PRTG Traffic Grapher wel verder gekomen.
Nadeel is wel dat je een service op de PC moet installeren. Ook bij de buren..... \o/

Verwijderd

De Dray Tek Vigor 2600g ondersteunt het in elk geval op poortniveau:

3. LAN
4-Port 10/100 Base-TX Ethernet Switch.
DHCP server for IP assignment (up to 253 users).
DNS cache and proxy.
NAT/PAT.
Virtual server via port redirection or open port feature.
Virtual LAN (VLAN) facility.
- Divides the Ethernet ports to provide common or exclusive Ethernet access to the other segments.
VLAN support port-based rate throttling capability.
- Each of the four 10/100Base-TX Ethernet ports can be limited to a maximum throughput. e.g. Port 1 could be set to provide max 256Kb/s to prevent individual users, or LAN branches from consuming too much of your broadband bandwidth. Selectable 32Kb/s increments per port.

Als de rekening 50/50 gedeeld wordt kun je de poort van de buren 50% van de bandbreedte toewijzen en de overige 50 % over je eigen poorten verdelen O-)

Of 40/60 omdat jij een nieuw modem moet aanschaffen door hun verbruik })

Verwijderd

Of gewoon de buren zelf voor hun verbinding laten zorgen!

Allebei hetzelfde blijven betalen, maar dan de halve snelheid (tja je heb nu iets meer, maar ja, delen doe je nu toch ook al, dus wat zal je ervan merken :P )

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 23:16:
Of gewoon de buren zelf voor hun verbinding laten zorgen!

Allebei hetzelfde blijven betalen, maar dan de halve snelheid (tja je heb nu iets meer, maar ja, delen doe je nu toch ook al, dus wat zal je ervan merken :P )
Halve snelheid is echter niet altijd halve prijs, als ik mijn huidige snelheid halveer betaal ik KPN € 25,- en ga ik van € 54,95 naar € 34,95 :( Bovendien geeft TS aan een datalimiet/FUP van 25 GB te hebben, en een lager abonnement is meestal meer dan een halvering van de datalimiet. En als de buren meestal alleen maar surfen/mailen/MSN'en dan kan het vaak wel uit.

Het is dan ook wel interessant te weten welk abbo er nu gedeeld wordt, en of er al een upgrade van de snelheid is geweest.

Stukje opvoeding van de buurjongen scheelt vaak ook veel, geen Kazaa, maar BT/eMule etc. Te veel opvoeding is ook weer link, dan krijgt hij in de gaten dat ze maar 40 % van de bandbreedte hebben....

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2005 23:30 ]

Pagina: 1