Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[LCD] LCD geschikt voor wat ik ermee wil doen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey hey,

ik loop al een tijdje met het idee een LCD in me PC te bouwen.
Nu vond ik na lang zoeken een grafisch LCD'tje bij conrad voor een euro of 50.
het is deze:
LCD-GRAFISCH DISPLAY 128X64 P
Artikelnr.: 187429 - 8A

Resolutie (pixels) 128 x 64
Buitenafm. (mm) 93 x 70 x 13
Display-afm. (mm) 17 x 38

Prijs slechts 52,95 EUR

In tegenstelling tot LCD-puntmatrix modules zijn deze grafische displays niet alleen geschikt voor alfanumerieke aanduidingen, maarook voor het weergeven van logo's, curven, lijnen, beelden en aparte tekens.

nu is mijn vraag, kan ik deze gaan gebruiken om er stads van mijn PC op te laten zien en om er bijvoorbeeld een winampplugine en of een logootje op kan zetten.
verder zou ik van de kenner willen weten, of het zoals hij daar staat, bruikbaar is voor pc (na wat soldeerwerkt) of moet ik er een aantal dingen bijkopen zoals een controller ofzo?

verder benk altijd geintereseerd in iemand die weet waar ik een grafisch display kan krijgen bruikbaar voor pc want heb het liefst een blauw display met witte letters maar ik hoor/lees het hier wel.

Alvast bedankt

Verwijderd

Die displays moet je waarschijnlijk gaan aansturen met een microcontroller omdat de parallele poort niet snel genoeg is om een mooi strak beeld te krijgen. Verder kun je het display gewoon gebruiken voor wat jij wilt, alleen zal aansturing dus wat lastig worden. En aangezien je met een microcontroller niet even de pc-stats kan uitlezen zul je denk ik combinatie met USB moeten gaan zoeken.

In ieder geval is het niet onmogelijk, omdat dit display relatief klein is misschien net snel genoeg voor aansturing via de parallele poort. Je zou het iig kunnen uitrekenen door te kijken hoe lang het duurt 1 beeld op te bouwen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 16:52:
Die displays moet je waarschijnlijk gaan aansturen met een microcontroller omdat de parallele poort niet snel genoeg is om een mooi strak beeld te krijgen. Verder kun je het display gewoon gebruiken voor wat jij wilt, alleen zal aansturing dus wat lastig worden. En aangezien je met een microcontroller niet even de pc-stats kan uitlezen zul je denk ik combinatie met USB moeten gaan zoeken.

In ieder geval is het niet onmogelijk, omdat dit display relatief klein is misschien net snel genoeg voor aansturing via de parallele poort. Je zou het iig kunnen uitrekenen door te kijken hoe lang het duurt 1 beeld op te bouwen.
Hmm ok.
heb je misschien een ander alternatief???
heb zitten denken en misschien is een character LCD ook wel goe voor wak ermee wil doen.

Ik hoor graag tips want ben een beetje leek in dat gebeuren.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
het ligt aan de controller of je em voor de pc kan gebuiken, parallele poort zou als je controller hier voor geschikt is geen probleem moeten zijn

zelf heb ik een 240x128 display en die doet het prima met de parallele poort, het is zeker wel snel genoeg om er stats en winamp op te zetten, voor winamp gebruik ik liquid mp3

het programma liquid mp3 onderteund de volgende controllers

T6963C : die gebruik ik voor mijn scherm
SED1330
SED1335
KS0108B
Noritake 800
USB2LCD

[ Voor 20% gewijzigd door PilatuS op 18-02-2005 17:31 ]

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:17
Verwijderd schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 16:52:

Waarom USB, als je toch een micro controller hebt kan je ook gewoon rs232 gebruiken veel makkelijker. Maar idd hoe dan ook is het niet een heel makkelijk projectje.

• Tim_R
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-11 14:55
Volgens mij kan je dit schermpje gewoon netjes volgens een schema solderen en aan de paralelle poort hangen, software zat op inet (gratis). Dit kan wel alleen als je een standaard controller op je LCD hebt. :)

Verwijderd

Topicstarter
hey hey,

zoals ik het bergreip zal dit een moeilijke klus worden om dit LCD te gaan gebruiken.
heb er iemand anders misschien een andere tip voor mij welk LCD ik het beste voor kan gebruiken dan?
ik ben namelijk beginner met LCD dus wil het mezelf nog niet te moeilijk maken.
ik wil wel wa doen maar niet te moeilijk voor de eerste keer :P

dus ff mijn vraagjes op een rij:

1. Wat voor LCD: Character of Grafisch
2. Waar te kopen: Conrad is een lekker goedkope shop maar heb je dan ook alles?
3. heeft iemand van jullie dan ook een schema erbij gelijk.
4. software die ik er dan voor kan gebruiken

• Thrillseekah
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-10 13:04
kijk bij htvision.com

schemas op de site in me sig te vinden bij zelfbouw uitleg.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 19:46:
[..]
1. Wat voor LCD: Character of Grafisch
ligt helemaal wat je ermee wil doen, character kan alleen (standaard) text op en met wat geluk een paar verdwaalde custom chars..

Grafisch kunnen moowjere letters op en plaatjes/grafieken enzo.
2. Waar te kopen: Conrad is een lekker goedkope shop maar heb je dan ook alles?
Conrad goedkoop? das nieuw :)
3. heeft iemand van jullie dan ook een schema erbij gelijk.
Standaard schema's worden meegeleverd met het lcd prog, omdat het prog de aansluitingen kan bepalen...
4. software die ik er dan voor kan gebruiken
Vanalles, [google=lcd programma]

Verwijderd

Topicstarter
SA007 schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 20:31:
[...]

ligt helemaal wat je ermee wil doen, character kan alleen (standaard) text op en met wat geluk een paar verdwaalde custom chars..

Grafisch kunnen moowjere letters op en plaatjes/grafieken enzo.

[...]

Conrad goedkoop? das nieuw :)

[...]

Standaard schema's worden meegeleverd met het lcd prog, omdat het prog de aansluitingen kan bepalen...

[...]

Vanalles, [google=lcd programma]
leuk da je me verteld da bijvoorbeeld conrad niet goedkoop is maar geef dan aub ook een alternatief.
je kraakt mijn dingen af maar verteld niet wat jij dan beter vind.
dus overtuig me met je keuzes.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 21:09:
[...]

leuk da je me verteld da bijvoorbeeld conrad niet goedkoop is maar geef dan aub ook een alternatief.
je kraakt mijn dingen af maar verteld niet wat jij dan beter vind.
dus overtuig me met je keuzes.
Na, conrad is niet in alles duur, maar qua electronicacomponenten zijn ze redelijk prijzig...

bijvoorbeeld 2,02 euro voor een 3mm blauw ledje :r

Wat bijvoorbeeld goedkoop is:
http://www.voti.nl/ heeft wel een paar leuke lcd's en redelijk goedkoop (lcd-4 is een echte aanrader :P)
http://inkoopacties.net/ Als er daar een is si het ook erg goedkoop...
http://world-led.com/ is ook redelijk goedkoop

Het conrad lcd is btw goed aan te sturen, hebben ze zelfs zelf nog een conroller voor (ergens)...
Pagina: 1