Linux niet installbaar op VIA VT8237 RAID controller

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Om toch weer eens een gooi te maken om Linux op mijn systeem te installeren kwam ik al gauw tot een groot struikelblok.
De in de southbridge geintegreerde VIA VT8237 SATA RAID Controller.

Nu heb ik 2 distro's al uitgeprobeerd die beiden geen resultaat gaven, out of the box.
Debian 'Sarge' (wat mijn voorkeur heeft) en Fedora Core3.

Bij Debian krijg ik in plaats van de array, 2 losse schijven te zien die 'leeg' zijn.
Fedora Core3 geeft een melding dat het de indeling van de schijven niet kan herkennen en vraagt of het deze leeg mag maken.

Omdat mijn werkend OS en wat data op de RAID array staan is het helaas geen optie om een RAID array binnen linux alleen te maken.

Er is gezocht zowel op GoT, Google, het forum van VIA en van Fedora/Debian, maar allen gaven soortgelijke resultaten:
Installaties op lege RAID array's of installatie naast een ander OS die op een andere disk staat ed.

In de driver die ik van VIA kan downloaden kom ik ook niet veel verder, doordat het distro's beschrijft die ik niet heb/wil. En het beschrijft ook installaties vanout een linux prompt, die ik dus ook niet heb (op het moment staat er alleen Windows 2000 Professional op).

Zit nu dus een beetje met de handjes in het haar :)

C:\>_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05 10:49

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Het is mogelijk, maar verdomd lastig met deze controller. Wat je kunt doen, is met de juiste stripe-size of chunk size in je achterhoofd de device-mapper kernel runspace aansturen met dmsetup. Je maakt dan een striped of mirrored mapping die nét iets minder groot is dan het complete array (zodat je niet de metadata in de mapping opneemt).

Voor elke partitie die je hebt, kun je dan wederom een mapping maken bovenop de striped of mirrored mapping. Het kpartx programma kan dit enigsinds automatiseren. Het lastige aan dit verhaal is, dat de device-mapper kernelspace zich alleen laat configureren via een userspace programma. Dit moet élke boot opnieuw...

Ga er trouwens maar vanuit dat geen enkele distributie dit soort hackwerk out of the box ondersteunt. Dit is echt een lastige, onder andere omdat de device-mapper en partitiedetectie in userspace nog niet echt geaccepteerd zijn door de Linux distro's (dat komt nog wel in 2.7 als ook dát naar userspace versplaatst is).

Het tooltje dmraid dat speciaal gemaakt is om dit soort dingen te doen, is (nog) niet in staat de VIA raid metadata kan interpreteren.

[ Voor 24% gewijzigd door irondog op 19-02-2005 13:31 ]

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Zoveel ervaring heb ik ook weer niet, dus of het hackwerk zoals je beschrijft wel zo'n goed idee is? En elke boot opnieuw zulke grapjes uithalen..

En ik neem aan dat ook een MBR mbv bv Grub of Lilo een soortgelijk probleem zal geven? Ik kan evt. wel ruimte slopen op een losstaande disk (al heb ik dat liever niet doordat al me belangrijke data op staat) maar mijn systeem boot vanaf de RAID array.

edit: iig is het in grote lijnen niet meer anders dan dat het vrijwel geen doen is om voor een beginner linux op deze controller te installeren?

[ Voor 17% gewijzigd door Vinnie op 19-02-2005 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irondog

irondog

Vinnie schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 14:12:
Zoveel ervaring heb ik ook weer niet, dus of het hackwerk zoals je beschrijft wel zo'n goed idee is? En elke boot opnieuw zulke grapjes uithalen..
Tja, daarvoor heb je scripting. Maar het is zeker niets voor een beginner met kostbare data op het array.
En ik neem aan dat ook een MBR mbv bv Grub of Lilo een soortgelijk probleem zal geven?
Installatie van Grub of Lilo is niet makkelijk zonder ervaring en inzicht met/in de werking van deze bootloaders. Zelf heb ik ooit een patch geschreven voor Lilo voor verbetering van device-mapper support. Niet moeilijk, maar je moet weten hoe het werkt.
Ik kan evt. wel ruimte slopen op een losstaande disk (al heb ik dat liever niet doordat al me belangrijke data op staat) maar mijn systeem boot vanaf de RAID array.
Je kunt je schijven van het array afkoppelen en installatie uitvoeren op een single pata/sata disk om na de installatie het array weer veilig aan te sluiten voor benadering vanuit Linux. Na installatie is het namelijk wél betrekkelijk eenvoudig en leerzaam om de raid te benaderen en zo vertrouwd te raken met de werking van device-mapper / dmsetup en de bootvolgorde van Linux.
edit: iig is het in grote lijnen niet meer anders dan dat het vrijwel geen doen is om voor een beginner linux op deze controller te installeren?
Het is bijna niet te doen nee. Als dat wel zo was, dan had Fedora al lang een optie daarvoor tijdens het installatie process.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Eindelijk toch weer eens me hoofd laten breken op deze controller en het heeft al wel wat vorderingen gemaakt.

De laatste versie van dmraid heeft gelukkig dan eindelijk support voor de VIA software RAID, maar dan komt er ook weer meteen een ander probleem voor in de plaats.

Door een of andere rede zat er ook nog metadata van me vorige RAID controller (HPT370A) op die dus op sda stond, en via metadata op zowel sda als sdb, vondtie niet zo geweldig.

Na een wipe van de meta-data heb ik via de Via RAID BIOS weer een array aangemaakt en daarna nog eens geboot met een bootcd met dmraid die ik hier vandaan had gevist: http://tienstra4.flatnet.tudelft.nl/~gerte/gen2dmraid/

In /dev/mapper/ heb ik nu ook een mooie via_metwattekenserachter file, maar daar stopt de fun.

(c)fdisk kan er niks mee en zelfs als ik er partities opzet (ongeformatteerde primaire partities gedaan) gebeurt er niet wat er gedaan moet worden (?).

Nu heb ik wel hier en daar over gelezen in topics dat er nog iets overheen moet om de partities te kunnen lezen, zoals hierboven ergens staat: dmsetup?

Wat er nu met de RAID array gebeurt boeit niet heel veel meer, ik heb alles op andere disks gezet en de array is nu in principe gewoon leeg en bruikbaar voor alle 'experimenten'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irondog

irondog

Dmraid heeft nu idd viaraid support en ik heb ook wel eens problemen gehad met restanten van een pdc raid op harddisks die ergens anders aan hangen. Misschien is het een idee om de schijven te zero-en en de raid opnieuw aan te maken.

Na het partitioneren roepen fdisk en consorten een syscall aan om de partitietabel op de betreffende disk opnieuw in te lezen. Voor de device-mapper bestaat deze syscall niet en het inlezen van een partitietabel wordt zelfs helemaal niet door de kernel gedaan, maar in userspace door de betreffende volume manager (LVM, evms, dmraid etc) zelf.

Na cfdisk zul je dus moeten rebooten of dmraid opnieuw moeten gebruiken om de nieuwe partities laten mappen.
Vinnie schreef op zondag 10 april 2005 @ 14:18:
Nu heb ik wel hier en daar over gelezen in topics dat er nog iets overheen moet om de partities te kunnen lezen, zoals hierboven ergens staat: dmsetup?
Misschien bedoel je kpartx. In feite heb je dat niet nodig omdat dmraid zelf ook behoorlijk accuraat is in het inlezen van de partitietabel. In de nieuwste versies zijn echter wel behoorlijk wat veranderingen opgenomen in de partitiedetectie code en dat geeft wat mij betreft aan dat er nog steeds bugs in kunnen zitten.

Ik acht het niet onmogelijk dat dmraid struikelt over een cfdisk partitietabel, maar wel lekker werkt op een door fdisk aangemaakte partitietabel. Ik heb echter nog nooit verhalen gehoord dat dmraid moeilijkheden heeft met primaire partities. De gefixte bugs traden alleen op bij logische partities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Over de restanten van de metadata maak ik me niet zo heel erg druk om. dmraid mekkert daar niet meer over en de array wordt ansich prima geladen zover ik kan overzien.

Het probleem zit zich alleen nog maar in de detectie van de partities afaik.

tijdens de bootup krijg ik dan ook denk ik de foutmelding:
ERROR: dos: reading /dev/mapper/via_cfbaeffahd[No such file or directory]

fdisk kan er ook geen trui van breinen "Unable to read /dev/mapper/via_cfbaeffahd"

In /dev/mapper/ zie ik dan ook nogsteeds alleen via_cfbaeffahd?

[ Voor 11% gewijzigd door Vinnie op 10-04-2005 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irondog

irondog

wat is de output van dmsetup table?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
zal ik eens doen (boot even terug naar de livecd, edit komt zo)

edit:

root # dmsetup table
via_cfbaeffahd:
root #

[ Voor 32% gewijzigd door Vinnie op 10-04-2005 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irondog

irondog

Dat lijkt nergens op. Hij heeft echt alleen de naam aangemaakt, maar de mapping niet. Dit is duidelijk een bug in de metadata(-detectie code) en niet in de partitie tabel.

Normaal zie je zoiets:
code:
1
2
3
4
5
sil_adbibjadbcbab5: 0 296961462 linear 254:0 81995823
sil_adbibjadbcbab4: 0 87811290 linear 254:0 381061800
sil_adbibjadbcbab2: 0 81931500 linear 254:0 64260
sil_adbibjadbcbab1: 0 64197 linear 254:0 63
sil_adbibjadbcbab: 0 468877120 striped 2 32 8:0 0 8:16 0

Ik heb eigenlijk nog maar één tip: maak nog ff de RAID opnieuw aan in het BIOS. Probeer eventueel meerdere types uit (raid0 en raid1) en speel eventueel wat met de geavanceerde opties van dmraid.

Met dmsetup remove <naam> kun je mappings weggooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Begint idd veel op een bug te lijken, ik heb net de array weer weggegooid en opnieuw aangemaakt.
dmsetup geeft nu aan zoiets als in regel 5 bij je voorbeeld*, maar bij het booten krijg ik nu een melding:

ERROR: via: invalid checksum on /dev/sda

/dev/sdb is net als anders, prima.

* via_cfbaeffahd: 0 78177790 linear 8:16 0

[ Voor 8% gewijzigd door Vinnie op 10-04-2005 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irondog

irondog

Zero je harddisks :)
Of als je wil helpen aan het oplossen van deze bug, stuur dan een kopie van je metadata naar de maker van dmraid.

Ook met de huidige toestand kun je nix. Een lineaire mapping op /dev/sdb is namelijk niet echt iets dat op RAID lijkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Was je net voor :+
Is compleet noodzakelijk of zit die 'data' in het begin van de drive? compleet zero fillen duurt behoorlijk lang.

Nee, lijkt me niet nee.

edit: na een gedeelte van een zero fill (eerste 5000 sectors) van beide disks en weer een adding van een array komt dmsetup table weer met een naam (zonder mapping).

Mjah, als dit een bug is valt er nu nog weinig aan te doen (of aan software RAID beginnen...)

[ Voor 51% gewijzigd door Vinnie op 10-04-2005 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irondog

irondog

De metadata zit achterin, maar dat kan verschillen van controller tot controller. Safe is gewoon beide hele harddisks. Viaraid is blijkbaar heel experimenteel. Toch schat ik kansen op succes groter als je met een schone lei begint. Neem iig contact op met de maker van dmraid. Hij is waarschijnlijk erg dankbaar met testresultaten en kan met jouw hulp de format handler voor viaraid verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Dan ga ik beide disks wipen (zero fillen lijkt me voldoende?) :)
En zal ik kijken of ik contact met de maker kan krijgen...

misschien later dan meer! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:37

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Was even benieuwd of je al wat verder was. Hier heb ik ook wat gevonden:

http://forums.gentoo.org/...941-highlight-chroot.html

Hier een LiveCD met out of the box support voor dmraid:

http://tienstra4.flatnet.tudelft.nl/~gerte/gen2dmraid/

Ben alleen nog op zoek naar goede howto voor een kale installatie.

[ Voor 12% gewijzigd door Erhnam op 19-04-2005 13:51 ]

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Als je in het begin van het topic had gekeken had ik die url al es gevonden ;) En helaas is de support van de VIA controller in dmraid zo buggy dat het gewoon geen doen is op het moment.

Ben ondertussen aan het kijken hoe software RAID werkt, dit is echt: ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irondog

irondog

Dmraid heeft in sommige situaties moeite met het juist detecteren van raid sets indien er meer dan twee schijven aanwezig zijn. Een bugfix hiervoor is in de maak.

Ik meld het maar ff, want ik lees hier iets over iemand met soortgelijke problemen:
http://forums.gentoo.org/...814-highlight-dmraid.html

Pagina: 1