[WebFramework] WebOnSwing

Pagina: 1
Acties:

• -FoX-
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
Bij het bedrijf waar ik werkzaam ben, zijn we gestart met een pilootproject dat gebruik zal maken van een aantal nieuwe technologieën, waaronder WebOnSwing.

WebOnSwing is een component based web presentatie framework vergelijkbaar met JSF. Het grote doel is eigenlijk om uiteindelijk geen gebruik meer hoeven te maken van Struts aangezien Struts applicaties toch altijd een heel gepiel met zich meebrengen, en component based webframeworks deze overhead niet hebben..

WebOnSwing laat het toe om via Swing based componenten te programmeren en heel de web-zijde is dan ook volledig losgekoppelt van de component zijde. Er zitten dan ook geen include/insert/tiles/component tags in de html files; de properties worden gedefinieerd waardoor de mapping kan gebeuren.

Zijn er hier personen die reeds met WebOnSwing gewerkt hebben? Eventueel hun ervaringen willen delen, zowel Pro als Contra.. of waarom dit geen wijze beslissing zou zijn?

Meer informatie vind je hier: http://webonswing.sourceforge.net

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Ik vraag me af hoe verstandig die keuze is. Swing is gemaakt met een bepaald doel, en er zijn bepaalde elementen van dat doel dat je niet terug zult vinden op een webpagina. Mijn vraag is dus waarom je wilt werken met een techniek die daar eigelijk niet voor gemaakt is.

Waarom ga je niet gewoon met JSF werken?? Veel principes uit Swing vind je hierin terug, maar JSF is wel gemaakt voor webpagina`s.

[edit]
Ik ben nu zelf ook JSF aan het bestuderen en ik zie veel relaties met Swing. Er zijn ook wel wat grote verschillen, maar dat is niet verwonderlijk aangezien een webpaginas toch een andere manier van aanpak eisen.

[edit2]
Misschien dat je deze ook kunt waarderen:
https://equinox.dev.java....parison/WebFrameworks.pdf

[ Voor 33% gewijzigd door Alarmnummer op 18-02-2005 16:40 ]

• -FoX-
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
Alarmnummer schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 15:52:
Ik vraag me af hoe verstandig die keuze is. Swing is gemaakt met een bepaald doel, en er zijn bepaalde elementen van dat doel dat je niet terug zult vinden op een webpagina. Mijn vraag is dus waarom je wilt werken met een techniek die daar eigelijk niet voor gemaakt is.
Daar zijn een aantal redenen voor, ten eerste zou een Swing ontwikkelaar veel sneller de switch naar webontwikkelaar kunnen maken. Ten tweede is er een concept terug te vinden bij WebOnSwing die ervoor zorgt dat er geen java code meer in de jsp's hoeft te komen, infact, jsp's zijn eigenlijk ook overbodig zoals ik het begrepen heb. Het layout-gedeelte kan dus voor 100% gescheiden worden van de effectieve componenten. Hetgeen nu bij de andere frameworks niet aanwezig is.
Waarom ga je niet gewoon met JSF werken?? Veel principes uit Swing vind je hierin terug, maar JSF is wel gemaakt voor webpagina`s.
JSF is een andere optie, maar het is de bedoeling om een pilootproject te doen om toch ook wel de drawbacks van het framework te leren kennen. Voorlopig ziet het volgens de analysten wel veelbelovend uit maar ik kan hier nog geen uitspraak over doen...

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

-FoX- schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 17:56:
[...]

Daar zijn een aantal redenen voor, ten eerste zou een Swing ontwikkelaar veel sneller de switch naar webontwikkelaar kunnen maken.
Hmm tja.. Ik heb verder nog niets met WebOnSwing gedaan... maar ik vind het maar een vreemde toepassing.
Ten tweede is er een concept terug te vinden bij WebOnSwing die ervoor zorgt dat er geen java code meer in de jsp's hoeft te komen, infact, jsp's zijn eigenlijk ook overbodig zoals ik het begrepen heb.
Dat is met JSF ook goed mogelijk. Jij programmeert al je componenten in Java en deze componenten kunnen in een JSP pagina (zonder scriptlets) geplaatst worden. Hierdoor hou je het uiterlijk van de content gescheiden (bij JSF werk je via een backing object waar de 'logica' in zit). En verder kan een webdesigner de JSP aanmaken..
Het layout-gedeelte kan dus voor 100% gescheiden worden van de effectieve componenten. Hetgeen nu bij de andere frameworks niet aanwezig is.
Zou ik toch even beter kijken.
JSF is een andere optie, maar het is de bedoeling om een pilootproject te doen om toch ook wel de drawbacks van het framework te leren kennen.
Hmm tja... het is een vrij onbekend project en daar kleven altijd (grote) problemen aan bij webframeworks. Vaak wordt het een vergaarbak van opensource tools en dan maar hopen dat het goed gaat. Ik heb persoonlijk liever een consistenter geheel, waarbij ik niet alles nog eens moet gaan bouwen. Je kunt eventueel ook kijken naar Tapestry. Ik heb er zelf nog niets mee gedaan maar het schijnt een klein beetje te vergelijken zijn met JSF + het is erg flexibel.
Voorlopig ziet het volgens de analysten wel veelbelovend uit maar ik kan hier nog geen uitspraak over doen...
Hmmm tja... kan een analist dit soort uitspraken doen? Dit lijkt me typisch een taak van een software architect icm developers... (aangezien die er mee moeten werken en Sun goed is in het bouwen van papier kunstwerken en praktische draken: EJB bv).

• -FoX-
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
Alarmnummer schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 18:04:
Dat is met JSF ook goed mogelijk. Jij programmeert al je componenten in Java en deze componenten kunnen in een JSP pagina (zonder scriptlets) geplaatst worden. Hierdoor hou je het uiterlijk van de content gescheiden (bij JSF werk je via een backing object waar de 'logica' in zit). En verder kan een webdesigner de JSP aanmaken..
Grotendeels, maar niet volledig gescheiden. Je plaatst je custom-tags nog steeds in de jsp pagina's en dit is bij WebOnSwing niet nodig. Je zorgt er gewoon voor dat je een html pagina hebt, met daarin de juiste velden met de juiste namen en deze worden dan ingevuld door de componenten. Verder is het slechts een pilootproject, dus ik zal zeker m'n bevindingen hier posten als er interesse in is. Ik sta er zelf ook niet volledig achter, maar moet het er nu eenmaal mee doen...
Hmm tja... het is een vrij onbekend project en daar kleven altijd (grote) problemen aan bij webframeworks. Vaak wordt het een vergaarbak van opensource tools en dan maar hopen dat het goed gaat. Ik heb persoonlijk liever een consistenter geheel, waarbij ik niet alles nog eens moet gaan bouwen. Je kunt eventueel ook kijken naar Tapestry. Ik heb er zelf nog niets mee gedaan maar het schijnt een klein beetje te vergelijken zijn met JSF + het is erg flexibel.
Inderdaad en daar is ook een beetje hetgeen ik schrik voor heb. Trouwens wordt het nog niet veel toegepast en is er ook niet echt een ondersteuning van grotere bedrijven. Time will tell..
Hmmm tja... kan een analist dit soort uitspraken doen? Dit lijkt me typisch een taak van een software architect icm developers... (aangezien die er mee moeten werken en Sun goed is in het bouwen van papier kunstwerken en praktische draken: EJB bv).
Ik bedoelde eigenlijk ook een groep van enkele (technische) architecten die de enkele frameworks geanalyseerd hadden ;)

Verwijderd

Componenten, extreme scheiding van code en layout, ben je zeker dat je niet over Tapestry spreekt?

Tapestry start je vanaf html templates met enkele niet-HTML attributen. De templates zijn met dreamweaver ofzo aan te maken en met een gewone browser te bekijken zonder appserver (als test). Dit in tegenstelling tot JSP's met tags (zoals JSF) waar je een speciaal programma voor nodig hebt om een preview van je output te kunnen bekijken.
De html dient lichtjes aangepast te worden en er dan een objectje (backend class) bijschrijven en je pagina is bijna klaar. Dan heb je nog een page specification om die 2 aan mekaar te linken.

Theserverside is onlangs overgeschakeld op Tapestry.

Ik ben me er de laatste weken aan het inlezen, en het spreekt me sterk aan, en in 3.1 zullen niet zo'n lelijke URL's zitten.
Zijn er grote nadelen gevonden voor Tapestry? Wat waren de grote voordelen van WebOnSwing (dat nog heel immatuur is, zoals je zelf zegt)
Pagina: 1