Toon posts:

Administrator wachtwoord veranderen in domein

Pagina: 1
Acties:
  • 49 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik draai op mijn werk een netwerk met 4 w2k servers waarvan 1 domaincontroller, 1 database server en 2 citrix servers.
Nu wil ik mijn administrator wachtwoord gaan veranderen in Active diretory.
Mijn vraag is nu kan ik dit zomaar veranderen of kunnen er problemen voorkomen met programma's zoals, Exchange, Arcserve back-up en citrix.

Maarten

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-04 13:07

mutsje

Certified Prutser

Dan moet je kijken welke pakketten er onder het account "Administrator" geinstalleerd zijn en dan de services aanpassen. Slimme manier is om voor Exchange en dergelijke natuurlijk accounts speciaal voor dat pakket aan te maken ipv onder administrator (die veel te veel rechten heeft) te laten lopen.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Je kan kijken in je services menu onder welk account deze services worden opgstart.

Zonder achteraf te praten; het is niet handig om alle services te verbinden aan het Administrator account. Dan loop je tegen dit soort problemen aan als je wachtwoorden wilt veranderen

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Verwijderd

(Collega Maarten)
Bij de meeste services staat Log on as system account (default) Is dit dan het administrator account?
mutsje schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 14:03:
Dan moet je kijken welke pakketten er onder het account "Administrator" geinstalleerd zijn en dan de services aanpassen. Slimme manier is om voor Exchange en dergelijke natuurlijk accounts speciaal voor dat pakket aan te maken ipv onder administrator (die veel te veel rechten heeft) te laten lopen.
Een leuke opmerking die vragen oproept.
1) Welke services moet je wel of niet koppelen aan de administrator?
2) Als je voor deze services weer een nieuw account aanmaakt, wordt dit account dan niet te machtig?

Verwijderd

geen enkele service mag onder het administrator account draaien. want dan kan je namelijk niet zomaar je admin paswoord resetten :)

zelf gebruik ik het administrator account nooit, maar hou dit als backup account. Ik maak voor mijzelf een gebruiker aan die in de domain (enterprise) admin group gooi. Maar ook met dit account schedule ik niks of laat ik geen enkele service draaien. Voor services maak ik een "serviceaccount" en voor scheduler een "schedule account", meestal zijn dit overigens lokale accounts...

wat betreft de vraag welke services moeten onder een admin draaien: als je geen problemen hebt geen 1 :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2005 15:20 ]

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Verwijderd schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 14:27:
(Collega Maarten)
Bij de meeste services staat Log on as system account (default) Is dit dan het administrator account?
Nee dat is het system account |:( misschien boekje kopen???

Verwijderd

misschien gewoon reageren of helemaal niet...?? :|

Was gewoon een vraag als extra security. Wil niet graag dat alles de soep in loopt..

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Verwijderd schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 16:53:
misschien gewoon reageren of helemaal niet...?? :|

Was gewoon een vraag als extra security. Wil niet graag dat alles de soep in loopt..
Als men niet al te snuggere vragen stelt kan men niet al te snuggere antwoorden terug verwachten speciaal op vrijdag :)

System account is een buildin account. Als je toch over security begint ga dan eerst eens de whitepapers lezen hardening Windows Server 2000 en Securing Windows Server 2003 (goed voor circa 2000 pagina's leesvoer en ja ik heb ze gelezen :+ )

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Dit had je met een beetje gezond verstand ook wel kunnen vinden :)

Lees Windows Operating Systems - FAQ, Algemene gedragsregels (Netiquette) en Windows Operating Systems - Policy nog eens goed door, en ook de handleiding van de Windowsversie :)

[ Voor 11% gewijzigd door sanfranjake op 18-02-2005 18:48 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:53
^^ Blijven we even aardig doen tegen elkaar ? :)

Mutsje bedoeld het het goed hoor, maar je moet zelf even een inventarisatie maken van de service's welke onder het account admin draaien. :) Verder is het verstandig om alleen als het echt niet anders kan het admin account te gebruiken.

Verder had je deze vraag ook wel kunnen vinden met een beetje google/got search werk :). Zou je hier in het vervolg eerst eens willen kijken?
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.