Toon posts:

A7N8X-E Deluxe is traag met laden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik had eerst een ABIT NF7 moederbord, deze was ook ontzettend traag met laden, hiermee doel ik op het laden van Battlefield 1942 DC Final.
Het laden ging ontzettend traag (ongeveer 2 minuten).
Daarnaast had ik met dit moederbord ook problemen met het geluid, een soort echo, dit kon opgelost worden door in het spel hardware acceleratie aan te zetten, maar dan werd het systeem nog trager! Niet erg prettig dus.
Hiermee heb ik erg lopen stoeien en hieruit kwam voort dat ik een ASUS A7N8X-E Deluxe heb gekocht.

Hiermee was het probleem opgelost in eerst instantie, het geluid is nu prima, geen hardware acceleratie nodig. Maar het laden gaat wel weer erg traag, zo gauw ik de de geluidskaart (onboard) uitschakel is het systeem ineens razend snel, zo als het zou moeten (vergeleken met een vriend die een bijna identiek systeem heeft).

Nu heb ik een aantal dagen gezocht en gekeken waar het aan kon liggen, maar zie door de bomen het bos niet meer en vraag het daarom maar hier.
Ik heb alle soorten en maten drivers al geprobeerd, O.S. (Win XP) reinstall, meer geheugen, betere koeling, instellingen in de bios etc, maar niets hielp!
Het enige wat helpt is de geluidskaart uitschakelen, maarja dat is nou ook niet bepaald om vrolijk van te worden.

Wel ben ik nog iets tegen gekomen over IRQ's, misschien dat het probleem hem daarin zit, maar daar weet ik weinig vanaf en ik zie tijdens de post hele andere IRQ getallen voorbij komen dan AIDA32 aangeeft, vandaar dat ik ze ook niet zomaar ga veranderen.

Graag jullie hulp! want ik kom er alleen niet meer uit :'(

*Kleine toevoeging die ik ben vergeten te vermelden*
Het systeem is niet alleen tijdens het laden traag, ook in het spel zelf als er veel gebeurd zoals schieten, schokt het ontzettend, heel even maar, maar dit alles is verholpen als de onboard sound is uitgeschakeld.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2005 13:07 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:53

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Zitten de schijven in PIO modus te werken? Dit moet meestal UDMA5 of 6 zijn, deze instelling kun je vinden in Apparaatbeheer bij IDE controllers.

Post ook even je specs van je systeem.

[ Voor 10% gewijzigd door PD2JK op 18-02-2005 13:01 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de nForce drivers geinstalleerd van de bijgeleverde CD, ook heb ik de nieuwste drivers van de ASUS website geprobeerd, en daarnaast ook nog de drivers van de nVidia site, mocht allemaal niets baten.

HDD's staan op UDMA6 (dat is ATA133 als ik me niet vergis) en zijn ingesteld op LBA (als ik namelijk AUTO kies, veranderen ze na elke boot, CHS en LRG komen dan ook in aanbod, en volgens mij is LBA de juiste keuze toch?)

Specs:

ASUS A7N8X-E Deluxe
AMD Athlon 2500+
2x 256MB PC3200 Elixir in Dual Channel
Sapphire Radeon 9800 Pro Atlantis
2x 200GB ATA133 8MB Maxtor (die tijdens het laden ontzettend veel geluid maken, mensen op teamspeak/ventrilo kunnen ze horen als ik praat!)

Verwijderd

Topicstarter
Is er niemand die wat weet over de IRQ's en waarom ze tijdens de POST zoveel afwijken van AIDA32? Of kan het hier niet aan liggen?

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-08 22:12
Run => dxdiag => hardware acceleratie bij sound een stapje lager zetten.
In de tijd van mijn Live 1024 heeft dat iig een hoop rotzooi opgelost.
Verder moet je in de bios al de poorten en devices die je niet gebruikt uitschakelen, hierdoor komen bezette IRQ's vrij zodat je systeem meer ademruimte heeft (als het 16 bit IRQ's zijn tenminste).
Dus dat 2e usb slot dat vrij is, dat nvidia lan dat je niet gebruikt (3com onboard is beter), die firewire die je nooit gebruikt, die com en parallele poort, zet maar allemaal uit als je ze niet gebruikt, dat doe je in de bios btw.
Waarschijnlijk lost het niks op maar het is toch beter dat je ongebruikte devices uitzet, het levert je sowieso al een energiebesparing op. :)

Verwijderd

Topicstarter
Alle ongebruikte devices zoals idd de compoorten en firewire, de 2e onboard lan, ltp poort etc heb ik al uitgeschakeld, hielp niets.
Daarnaast merk ik zojuist iets vreemds:
Ik was een film aan het kijken waarbij het geluid nogal zacht was en had hierdoor het volume nogal hoog gezet, tegelijk was ik ook wat aan het downloaden via mn netwerk (ftp) en op de een of andere manier heb ik ruis oid.
Ik heb nu verder niets aan staan wat geluid produceert, en toch hoor ik hoge tonen, en telkens als er een nieuwe file getransferd word hoor ik even een onderbreking in deze hoge tonen.

Het lijkt wel alsof de ide controller en audio dezelfde IRQ gebruiken ofzo, en de transfer is nu op moment van typen klaar, de ruis houd ik direct op!
Vreemd, heeft dit iets met de IRQ's te maken?

*EDIT*
Ik bedacht met net ineens, de ruis in het geluid kan ook wel komen doordat mijn audio kabels naast de UTP liggen, maar dat is ook niet de oorzaak aangezien ik zojuist wat data unrar en bijna dezelfde ruis hoor, wel een andere toon hoogte, maar wel ruis weer.

*EDIT2*
Ik heb direct ook maar even gekeken bij mn geluidsopties, en een aantal dingen gedempt of juist niet gedempt, de ruis die ik hoor word ineens 10x sterker als ik de microfoon NIET demp (bij afspelen, niet het opnemen).
En als ik de microfoon ook nog werkelijk aan zet, word het nog erger (want die heb ik altijd gemute).

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2005 22:48 ]

• peke
Je moet alle opties uitschakelen behalve wave en master volume. Je kan alles zichtbaar maken via opties => eigenschappen.
Je moet zeker ook de laatste bios hebben, met "Asus utility" is dit een fluitje van een cent.
Die ruis had ik vroeger ook en het ging over door een nieuwe biosversie of een driverpack (vergeten).
/e/
Valt me net binnen ...
De geluidskwaliteit verbeterde drastisch door een koelblokje op de southbridge te bevestigen. :)
Koop dus zo'n soutbridge koelertje van bij bijv Perfect Systems (zien dat het niet te hoog is ivm je pci kaarten). Een kleintje is voldoende, mijne is maar 3 mm hoog en het werkt prima :) , bevestigen doe je best met adhesive.

[ Voor 38% gewijzigd door peke op 18-02-2005 23:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Alle opties dempen helpt niet, blijft het zelfde.
Ik heb de nieuwste bios al, versie 1013.
En een koelertje waag ik me nog niet aan, mocht het namelijk een probleem met het mobo zijn moet ie er weer af.
Ik ben er eigenlijk haast van overtuigd dat het een software probleem is, het probleem begint trouwens zogauw windows opstart, net voordat de bootscreen komt.
Dan begint de ruis etc, en de ruis hoor ik ook als ik iets type, of de muis beweeg, en bij het scrollen ook, er komen dan hele hoge tonen, wel heel zacht, maar ik hoor ze wel, en het lijkt me niet goed.

Als dit te maken heeft met de IRQ's? Hoe kan ik dit aanpassen en alle IRQ's handmatig verdelen ofzo?

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Kijk eens met Everest naar de IRQ's van de apparaten.

Kijk hiervoor onder: Apparaat --> Apparaatbronnen.

Als je ziet dat je geluidskaart zijn IRQ deelt met een ander apparaat, probeer dan eens een ander PCI slot. Let er wel op dat twee PCI sloten naast elkaar, hetzelfde IRQ met elkaar delen.

IRQ's worden meestal automatisch toegewezen door het BIOS, kijk hier eens in of je iets handmatig kunt wijzigen. :)

Oeps :X AIDA32 == Everest

Aida32 wordt alleen niet meer doorontwikkeld. Overgenomen oid.

[ Voor 29% gewijzigd door PD2JK op 19-02-2005 00:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen pci kaarten geinstalleerd, alleen een AGP videokaart.
Alles is onboard wat ik gebruik.
Everest is blijkbaar hetzelfde als AIDA32, ziet er namelijk exact hetzelfde uit op het logo na.
Er zijn een flink aantal IRQ's gedeeld en zelfs een aantal onbepaald.
Voor de duidelijkheid even een screenshotje:

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/view_image.php/3T18916GQ11R/picserver.jpeg

Voor een wat grotere versie: http://picserver.student....F02R0L5UNL/picserver.jpeg

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2005 00:33 ]

Verwijderd

een moederbord dat je game vertraagt...right.
kijk maar es naar je hdd's je zegt dat ze een enorme herrie maken. Mischien defrag mayb? en kijk eens met speedfan naar je S.M.A.R.T :)
traag ingame...wat zijn je 3d instellingen? vsync aan, fsaa enz

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al andere HDD's geprobeerd, hielp niets.
S.M.A.R.T. heb ik ook al bekeken, fitness en performance staan alle twee op bijna 100% voor beide schijven.
En wat is er zo vreemd aan een mobo dat niet goed functioneerd?
Instellingen van het spel: standaard, op resolutie na.

*EDIT*
Defragmentatie hielp ook niets, heb O&O Defrag gebruikt.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2005 00:48 ]

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Gooi die Live geluidskaart eens uit je computer en gebruik je on-board geluid eens.

Is het probleem dan misschien verholpen?

offtopic:
De tekst bij het Audio sub-forum is ook o.a.:
Dwarsliggende Live!1024? ;)

Waarom gebruik je die geluidskaart eigenlijk, uit benchmarks/tests blijkt dat je Soundstorm kunt vergelijken met een Audigy2 kaart. De cpu belasting is ook een stuk minder als je Soundstorm gebruikt ipv een aparte geluidskaart. :)

[ Voor 34% gewijzigd door PD2JK op 19-02-2005 01:18 ]

• kahm-jai
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-02-2022

kahm-jai

Kyon-Kyon Neko!

Disable alle dingen die je niet nodig hebt, dus ook die jumper voor de SATA controller als je toch IDE hebt. soundstorm is idd beter dan een live.

En een kleine reactie op ergens iets hiervoor: de nvidia lan poort is beter dan de 3com poort vanwege het feit dat die minder CPU trekt. en de a7n8x-E deluxe heeft geen 3com, de a7n8x-deluxe wel. De E versie heeft gigabit marvell yukon.

Zet je V-sync ook uit van je directX en van de openGL....

Lijkt me ergens erg sterk dat het komt door je mobo, maar clear de CMOS eens en begin overnieuw. Gebeurt dit vertragen ALLEEN bij dat spel?

-edit- en een southbridge koeler kan geen kwaad idd, de MCP-T kan erg warm worden. FSB spread aanzetten als je niet overclocked, minder electrische interferentie.

[ Voor 13% gewijzigd door kahm-jai op 19-02-2005 09:40 ]

Asus A8N-SLI, Athlon 64 3000+ @ 2,4 GHz, Corsair TwinX 2x512 3200XL 2xWD120GB, Apogee 6800 PCI-E@430/860, Enermax Noisetaker 495, Thermalright XP120, Nec3500, liteonDVD

Verwijderd

Topicstarter
Euhm, voor de 3e maal:
Waarom hebben jullie het over een live, en dat ik onboard moet gebruiken?
Ik heb helemaal geen live kaart, en ik gebruik al die tijd al onboard!

De S-ATA controller disablen via een jumper kan ik idd ook nog even doen, zal dit zo ff opzoeken hoe dit moet.
V-sync uitzetten kan ik ook nog proberen zometeen.

• punica
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

punica

Longtime Member

Onboard sound gebruikt altijd CPU kracht. Als je niet gebruikt maakt van de optische uitgang, zul je altijd last hebben van ruis. Zeker als je de mic e.d. niet op "mute" hebt staan.

Je 9800 vid kaart deelt een deel geheugenbereik met de pci bus, dat is ook waar je onboard sound overheen loopt.

Wat je kunt proberen is:
apparaatbeheer > computer >Acpi-multi-processor( of acpi pc) wijzigen in standaard Pc (of andersom)

Wat je ook kunt proberen, is toch de standaard IDE-drivers van XP proberen(ik zie dat je nu de nforce drivers hebt geinstalleerd.)

Verwijderd

Topicstarter
De ide drivers terug zetten naar die van windows hielp ook niets, idd acpi naar normal zetten had ik gisteren willen proberen maar die optie zag ik nergens.
Ik zal dit straks nog even proberen.

• peke
Koop het koelertje en leg je case horizontaal, dan kan je wat tandpasta gebruiken als tijdelijke koelpasta, zo weet je of het werkt. :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist ook even m'n systeem zonder apic/acpi geinstalleerd en alle irq's handmatig uitgedeeld en de S-ATA controller uitgeschakeld via de jumper (ook de marvell).
Heeft ook allemaal niets geholpen, het enige wat werkt is gewoon de geluidskaart uitschakelen.
Iemand nog ideen?

Over dat koelertje, idd een goed idee om te proberen, de MCP word loeiheet.
Maar het lijkt me sterk dat het daaraan ligt, dan zou bijna iedereen dat toch moeten hebben?

Verwijderd

Waarom koop je niet gewoon een live kaartje, hoef je tenminste geen onboard geluid meer te gebruiken, dus wordt er ook minder cpukracht gevraagd.

Verwijderd

Topicstarter
Ik was al van plan morgen ff te testen met een losse soundcard, misschien dat dit idd helpt!

• peke
Verwijderd schreef op zondag 20 februari 2005 @ 01:00:
Waarom koop je niet gewoon een live kaartje, hoef je tenminste geen onboard geluid meer te gebruiken, dus wordt er ook minder cpukracht gevraagd.
Soundtorm heeft de laagste cpu belasting, geen enkele chip overtreft dat. De Soundstorm is immers ontworpen voor de Xbox dus een lage cpu belasting is hierdoor erg belangrijk.
Bij mij heeft dat koelblokje geholpen. :)
Kijk maar eens naar de nforce 2 bordjes van andere fabrikanten, bijna allen hebben ze een southbridge koeler.
5 min werk en het gekraak stopt én je hebt geluid met zeer lage cpu belasting.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal het koelblokje idd gaan proberen.
Hoop dat het helpt!

• peke
Verwijderd schreef op zondag 20 februari 2005 @ 15:35:
Ik zal het koelblokje idd gaan proberen.
Hoop dat het helpt!
Done?
Ik ben 100% zeker dat het bij mij hielp.
Ik heb een A7N8X-deluxe met nforce2 ultra 400.
Het gekraak is enkel nog lichtjes hoorbaar tijdens het booten van XP, buiten dit heb ik het nooit (meer).

Verwijderd

Topicstarter
Nee, heb nog geen tijd/mogelijkheid gehad om een koelblokje te gaan halen.
Hopelijk dit weekend!

• kahm-jai
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-02-2022

kahm-jai

Kyon-Kyon Neko!

Als je nog oude krakkige PC hebt liggen, sloop de CPU heatsink en dremel hem in 2en.

Pentium I of II koelers zijn prima. actief of passief maakt niet uit.
Laat het weten

Asus A8N-SLI, Athlon 64 3000+ @ 2,4 GHz, Corsair TwinX 2x512 3200XL 2xWD120GB, Apogee 6800 PCI-E@430/860, Enermax Noisetaker 495, Thermalright XP120, Nec3500, liteonDVD

• peke
Dat gaat niet werken want dan kunnen lange pci kaarten niet meer in hun sloten.
Je kan misschien bij een of andere tweaker/pc boer een stuk mobo afhalen en de nortbridge/southbridgekoeler daarvan gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het koelblokje gekocht en geplaatst, geen enkel merkbaar verschil qua werking van de pc.

• peke
Vreemd, bij mij hielp dat enorm, maar ik heb dan ook een A7N8X rev 2.0.
Is je pc geaard?
;)

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor de zeer late reply, maar ik heb de hoop al bijna op gegeven dat het nog goed komt.
De pc is geaard.

• peke
Al een herinstall overwogen?
Als je het doet installeer dan eerst dx9 en daarna de nforce 5.10 driverpack.
Als je al een herinstall gedaan hebt moet je dit uiteraard niet meer proberen.
En staat je hardware acceleratie al een streepje terug?

Verwijderd

Topicstarter
Ja beide al geprobeerd.

• twitt
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:48
Ik heb ongeveer de zelfde ellende gehad als jou.
Mijn onboard geluid gaf of echo of ruis.
Uiteindelijk heeft een nieuwe voeding bij mij het probleem opgelost

Amd 2000+ Mobile @ 2500Mhz (250x10) / Shuttle AN35N Ultra 400 / Adata Vitesta DDR500

Verwijderd

Topicstarter
Voeding is iets dat ik nog niet heb geprobeerd.
Wel had ik gemerkt dat mijn zalman 300 watt voeding ontzettend heet wordt!
Ik zal dit morgen eens testen, heb nog een Chieftec 360 watt liggen die overigens ook stiller is dan de zalman (die als stil wordt verkocht).

Verwijderd

Topicstarter
Helaas werkt een andere voeding ook niet, gekraak blijft, en de traagheid ook.
Tot dusver helpt alleen de geluidskaart uitschakelen :(
Pagina: 1