Toon posts:

[MSDE] SQL engine vanaf andere host in netwerk gebruiken*

Pagina: 1
Acties:
  • 403 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een netwerkje van 5 computers gewoon op windows XP.

Op een van die computers draait Exact compact 2000. Exact maakt gebruik van Microsof SQL Desktop Engine(MSDE). Exact slaat data locaal op die computer op, op de SQL server.

Ik wil nu vanuit een andere computer binnen dit netwerk graag met diezelfde administratie van Exact werken. Niet tergelijkertijd natuurlijk, want dan zou ik gewoon een multiuser abbonement moeten kopen.

Weet iemand of ik die administratie die dus locaal op een computer op de SQL server van die computer staat kan sharen, zodat ik hem ook op een andere computer kan openen?

Alvast bedankt,
Taco

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

je moet tee dingen uitzoeken denk ik.
Staat de sql server connectie van buiten toe/
Kan je de applicatie duidelijk maken dat de DQL server zich niet lokaal bevindt maar op een ander ip adres.

Verwijderd

Move NT > SA + titelfix

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik draai op mijn werk Snelstart, deze maakt ook gebruik van MSDE. MSDE is standaard 'geshared'. Volgens mij bestaat de security van MSDE puur en alleen uit het wachtwoord, zodoende kun je hem sowieso benaderen, omdat hij dus al password protected is. (Vaak wordt gewoon sa/sa gebruikt)

Zoals hierboven ook al gezegd denk ik dat je een mogelijkheid in het programma moet zoeken om de locatie van de SQL / MSDE server te wijzigen. In Snelstart werkt dit wel zo iig.

Overigens heb je bij MSDE 2 vormen van authenticatie, namelijk Windows of SQL. Lokaal zal beide werken, werk je remote en je hebt geen domein, dan zul je gebruik moeten maken van SQL authenticatie.

Oh ja hier nog een geweldig programma voor MSDE http://www.asql.biz/DbaMgr.shtm

PS: Ik spreek alleen maar uit ervaring, ik weet relatief weinig van SQL.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er nog niet helemaal uit.

Ik heb nu op computer A exact geinstalleeerd. Als ik op deze nu een nieuw administratie aanmaak kan ik ervoor kiezen die op "mijn computer"op te slaan of op "server". Volgens de handleiding zou ik hier de naam van een SQL server kunnen invullen. Ik vink dus Server aan en vul de naam in van de SQL server op een andere computer binnen het netwerk (die heet BBBBB). Die kan ik bekijken door op het MSDE icoontje van die andere computer te klikken (rechtsonder in beeld).

Als ik vervolgens op verder klik verschijnt de boodschap "geen verbinding met server: BBBBB" Dat vind ik vreemd, dit zou toc moeten kunnen of niet?

Daaronder kan ik aanvinken of ik de standaard windowtoegangscontole wil gebruiken of niet. Als ik dat niet aanvink moet ik zelf een gebruikersnaam en ww invullen. Of ik het nou aanvink of niet en of ik nou sa/sa invul of niet. Ik krijg nog steeds dezelfde melding: geen verbinding met server: BBBBB.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen,
Thanx!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
je had msde moeten installeren met de volgende parameter

DISABLENETWORKPROTOCOLS=0).

dan had je dat probleem niet gehad, MSDE met sp3 erin staat default geen connecties toe via het netwerk!

A wise man's life is based around fuck you

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-02 08:33
Ergens in Program Files\Microsoft SQL Server\80\Tools\Binn staat de file svrnetcn.exe
Start die file en zorg ervoor dat TCP/IP Enabled wordt (staat bij MSDE default Disabled), daarna kun je de MSDE-engine vanaf andere pc's benaderen.

[ Voor 3% gewijzigd door BertS op 21-02-2005 21:32 ]

• BertS
zwelgje schreef op maandag 21 februari 2005 @ 21:31:
je had msde moeten installeren met de volgende parameter

DISABLENETWORKPROTOCOLS=0).

dan had je dat probleem niet gehad, MSDE met sp3 erin staat default geen connecties toe via het netwerk!
Daar heb je waarschijnlijk geen invloed op bij het uitvoeren van de Exact-setup ;)

• Zwelgje
bee-es schreef op maandag 21 februari 2005 @ 21:33:
[...]

Daar heb je waarschijnlijk geen invloed op bij het uitvoeren van de Exact-setup ;)
zon compact versie gebruik je ook niet op meerdere pc's :)

wil je multiuser dan moet je ook multiuser kopen (ook als is MSDE opzich wel multiuser natuurlijk)

idd je kan het weer aanzetten achteraf (ik doe dat zelf altijd via de servermanager, welke alleen in de grote sql versie zit)

• BertS
zwelgje schreef op maandag 21 februari 2005 @ 21:36:(ik doe dat zelf altijd via de servermanager, welke alleen in de grote sql versie zit)
Ik denk dat TS daar niet over beschikt ;)

Maar op zich heb je gelijk, ik ken de licentievoorwaarden van Exact niet. Of dat is gebaseerd op 'geregistreerde clients' of op 'concurrent users'.

Verwijderd

Topicstarter
bee-es schreef op maandag 21 februari 2005 @ 21:31:
Ergens in Program Files\Microsoft SQL Server\80\Tools\Binn staat de file svrnetcn.exe
Start die file en zorg ervoor dat TCP/IP Enabled wordt (staat bij MSDE default Disabled), daarna kun je de MSDE-engine vanaf andere pc's benaderen.
Dit heb ik geprobeert, maar bij mij stond TCP/IP al wel op enabled.

Even voor de duidelijkheid. Het is niet de bedoeling dat ik met meerdere geburikers ter gelijkertijd ga werken. Als ik dat zou willen zou ik een multiuser moeten kopen, das duidelijk. Het enige dat ik wil is dat ik vanaf meerdere computers aan deze administratie kan werken, zodat ik niet de hele tijd achter iemand anders bureau moet gaan zitten als ik met Exact wil werken.

• Zwelgje
domme vraag mischien, maar je XP sp2 firewall staat wel uit :? anders gaat het nooit niet werken

start>uitvoeren> dan cmd.exe intikken dan

netsh firewall set opmode disable

en hij staat uit :)

cool things to do with netsh.exe :P

[ Voor 14% gewijzigd door Zwelgje op 21-02-2005 21:52 ]

• BertS
Geef je wel de juiste servernaam op?
Je zegt hierboven dat de computernaam BBBBB is, maar ik denk dat er een MSDE-instance is geïnstalleerd. (de naam van die instance staat o.m. hier: Program Files\MS SQL Server\MSSQL$NaamInstance, dus achter het dollarteken)
Bij het maken van de verbinding moet je dan als server opgeven: BBBBB\NaamInstance

Edit:
Check ook even of in de (hierboven genoemde) TCP/IP-settings de standaard poort (1433) staat ingesteld.

[ Voor 15% gewijzigd door BertS op 21-02-2005 21:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
bee-es schreef op maandag 21 februari 2005 @ 21:53:
Geef je wel de juiste servernaam op?
Je zegt hierboven dat de computernaam BBBBB is, maar ik denk dat er een MSDE-instance is geïnstalleerd. (de naam van die instance staat o.m. hier: Program Files\MS SQL Server\MSSQL$NaamInstance, dus achter het dollarteken)
Bij het maken van de verbinding moet je dan als server opgeven: BBBBB\NaamInstance

Edit:
Check ook even of in de (hierboven genoemde) TCP/IP-settings de standaard poort (1433) staat ingesteld.
Die poort staat idd op 1433. Wat bedoel je met dat dollarteken? Moet er in die map "Program Files\MS SQL Server\MSSQL" een bestandje staan dat begint met een dollarteken? Dat kan ik niet vinden.

• BertS
Verwijderd schreef op maandag 21 februari 2005 @ 22:07:
[...]

Die poort staat idd op 1433. Wat bedoel je met dat dollarteken? Moet er in die map "Program Files\MS SQL Server\MSSQL" een bestandje staan dat begint met een dollarteken? Dat kan ik niet vinden.
Als er een Instance van SQL Server/MSDE is geïnstalleerd, heet die map niet 'MSSQL', maar 'MSSQL$NaamInstance'. Is blijkbaar bij jou niet het geval.

Je kunt proberen vanuit een ander programma (MS Access?) verbinding te maken met die database-server. Mogelijk controleert Exact in de Compact-versie of je verbinding maakt met de lokale pc (of met de door dezelfde install geïnstalleerde db-server)

Verwijderd

Topicstarter
Dit is de tekst die hij geeft als ik op details klik in de boodschap die zegt dat het niet lukt een verbinding met de server te maken:

[Microsoft][ODBC SQL Server Driver][SQL Server]Login failed for user 'LAURA\Gast'.
SQL State: 28000
DB error: 18456
EDL error: An error has occurred in the execution of the ODBC function 'SQLDriverConnect'.

Misschien kan je hier iets aan zien?

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Hij kan dus wel connectie maken, maar de gebruikersnaam heeft geen rechten. Je moet de gebruiker LAURA\Gast toevoegen.

Gebruik je een GUI tool voor het beheer van de MSDE server? Waarschijnlijk kun je daarin de gebruiker wel aanmaken.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Verwijderd

Topicstarter
P_de_B schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 09:33:
Hij kan dus wel connectie maken, maar de gebruikersnaam heeft geen rechten. Je moet de gebruiker LAURA\Gast toevoegen.

Gebruik je een GUI tool voor het beheer van de MSDE server? Waarschijnlijk kun je daarin de gebruiker wel aanmaken.
Hoe kom je aan zo'n GUI tool? De enige manier hoe ik bij de SQL server kan komen is door dubbel te klikken op het icoontje in de taakbalk rechtsonder. Maar dan krij ik alleen een klein vierkantje waar ik verder niet veel kan doen, laat staan gebruikers aanmaken.

• P_de_B
  • Niet online
Dit is er bijvoorbeeld 1, je kunt ook [google=gui tooll msde] of anders kun je de Enterprise manager van SQL Server ook gebruiken,

Als je een probeerversie download van SQL Server kun je die clienttools ook voor MSDE gebruiken, die verlopen nl. niet na de probeer periode, te downloaden op microsoft.com/sql

[ Voor 34% gewijzigd door P_de_B op 22-02-2005 10:15 ]

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Dan moet je dus die dbamgr gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
smvs schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 09:54:
Dan moet je dus die dbamgr gebruiken.
Het is gedeeltelijk gelukt, ik heb dat programma "dbamgr" nu en het is gelukt via dat programma in te loggen op de local SQL server. Ik kan nu van alles bekijken enzo.

Het lukt mij overigens nog niet met dit programma op de SQL server van een andere computer binnen het netwerk te komen. Maar het goede nieuws is: Ik kan die de SQL server van een andere computer in het netwerk al wel zien. (dwz als ik die compu aanzet verschijnt die in de lijst met servers die ik kan selecteren, als ik er dan dus op wil inloggen lukt dat niet, hij zegt "login failed for user: BBBBB/gast")

Hoe maak ik nu een neiuwe gebruiker aan, bij een bepaalde database?

• P_de_B
  • Niet online
Je moet eerst als System Administrator inloggen. Die gebruiker heeft voldoende rechten om gebruikers aan te kunnen maken. De gebruikersnaam is 'sa' en je hebt zelf als het goed is een wachtwoord opgegeven.

Voeg via het programma een gebruiker toe (hoe is per management programma verschillend) en geef de gebruiker de goede rechten op de database. Je kunt kiezen tussen een SQL Server gebruiker, of voor een windows domein gebruiker. Zorg er wel voor dat als je een windows gebruiker kiest (domeinnaam\gebruikersnaam) dat de database in zogenaamde Mixed mode staat. Dit houdt in dat je zowel met een SQL account als met een windows account moet kunnen inloggen. Hoe je dit in kunt stellen is weer afhankelijk van de tool.

Ten slotte: het toevoegen van gebruikers is eigenlijk iets wat je weloverwogen moet doen, je moet niet zomaar gebruikers toevoegen en hen alle rechten geven. Bepaal goed welke gebruiker welke rechten nodig heeft. Het voert te ver om je in een post alle mogelijke rechtenstructuren binnen SQL Server uit te leggen. In Books Online (de help van SQL Server) staat veel informatie over gebruikers en rechten.

Pagina: 1