Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[PSU] Dubbele voeding werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zonet mijn PC in elkaar gevijsd, een coolermaster stacker met een Nexus 4090 voeding en een Antec TruePower 480. Het moederbord maakt gebruik van een ingang met 24 pinnen, vandaar dat mijn opstelling zo is:

NEXUS --> TUSSENKABEL VOOR DUBBELE PSU --> TUSSENKABEL 24 PINNEN --> MOBO
ANTEC -------------------------^ (slechts 2 kabeltjes om hem aan te zetten)

Wanneer ik beide voedingen aanzet en op POWER druk, gebeurt er niets... Ik hoor wel dat de voedingen stroom krijgen, maar voor de rest gebeurt er absoluut niets. Wanneer ik de voedingen dan uitzet, draaien de fans heel eventjes.

Als ik de Nexus aanzet, zodat het groene lichtje op het mobo brand, en hem dan terug uitzet, en dan meteen de andere voeding aanzet terwijl het lichtje nog brand, dan gaat de Antec aan en krijgen de aangesloten onderdelen wel stroom...

Heeft iemand een idee wat er mis is? Beide voedingen heb ik getest in een andere PC, en ze werken prima. Alles is volgens mij aangesloten als zou moeten. Ik ben echt ten einde raad...

Verwijderd

Kun je misschien specs posten ?

en why the #*##* heb je die voedingen aan elkaar hangen ? die truepower alleen kan al een enorm systeem trekken :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Tsja, ik had hem nog liggen omdat hij nogal lawaaierig is, maar ik had te weinig connectoren dus heb ik hem er nu bijgestoken om stroom te leveren aan de fans en één DVD station.

Maar dus... Ik heb nu geprobeerd een andere powerswitch aan te sluiten omdat ik dacht dat dat het probleem misschien was, maar helaas werkte dat ook niet. Ik heb dan geprobeerd alles terug als vroeger aan te sluiten; de antec losgekoppeld en de Nexus direct in de 20 -> 24 pins connector en dan het mobo in. Maar zelfs dan wou hij niet aan... Zou de voeding stuk zijn? Hij werkte gisteren nog perfect en hij levert blijkbaar toch stroom want tijdens het expirementeren had ik hem per ongeluk vergeten uit te schakelen toen ik de mobo connector uittrok en toen zag ik eventjes een flits licht van mijn videokaart (met blauwe leds, geen bliksem ofzo :)) Ik vraag me echt af waarom hij niet meer aan wil...

Verwijderd

Topicstarter
Het mobo krijgt in ieder geval wel stroom, want de LED is aan, maar starten wil hij nog steeds niet :(

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik vrees dat je elk onderdeel moet gaan testen. Ik heb toevallig laatst een soortgelijke situatie gehad waarin mn mobo-led brandde, maar mn pc niet opstartte - conclusie: mobo doorgefikt. :r

• MeMoRy
  • Laatst online: 17-07 12:50
Je kan twee voedingen alleen gebruiken als je gescheiden stroomcircuits hebt. Anders krijg je grote problemen (er zijn al topics in "overige hardware" over).
Als je bijvoorbeeld een HD op de ene voeding hebt en je mobo op de andere, dan kan als gevolg van een spanningsverschil(want die is bijna nooit precies gelijk) een aanzienlijke stroom over je IDE/SATA kabel gaan lopen en daar houdt je controller niet zo van... Je voedingen trouwens ook niet zo.

edit:
En dat verhaal van die kabel eruit trekken terwijl je voeding niet uit stond is waarschijnlijk fataal. Ik vind het heel zielig voor je als er wat is, maar het is wel je eigen stomme schuld. Er blijft altijd een spanning op je kabel staan, ook al lijkt je voeding uit te staan. Dat heet ATX en bestaat al heel lang.

[ Voor 28% gewijzigd door MeMoRy op 18-02-2005 13:02 ]

U vraagt, wij antwoorden.

Verwijderd

Topicstarter
matiasjansen schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 12:47:
Ik vrees dat je elk onderdeel moet gaan testen. Ik heb toevallig laatst een soortgelijke situatie gehad waarin mn mobo-led brandde, maar mn pc niet opstartte - conclusie: mobo doorgefikt. :r
Hoe kan ik dat doen? Ik heb maar één graka voor een PCIe slot, ik heb maar één CPU voor socket 775, ik heb maar één ATX 2.0 comptatibele voeding...

Verwijderd

Topicstarter
MeMoRy schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 12:59:
Je kan twee voedingen alleen gebruiken als je gescheiden stroomcircuits hebt. Anders krijg je grote problemen (er zijn al topics in "overige hardware" over).
Als je bijvoorbeeld een HD op de ene voeding hebt en je mobo op de andere, dan kan als gevolg van een spanningsverschil(want die is bijna nooit precies gelijk) een aanzienlijke stroom over je IDE/SATA kabel gaan lopen en daar houdt je controller niet zo van... Je voedingen trouwens ook niet zo.

edit:
En dat verhaal van die kabel eruit trekken terwijl je voeding niet uit stond is waarschijnlijk fataal. Ik vind het heel zielig voor je als er wat is, maar het is wel je eigen stomme schuld. Er blijft altijd een spanning op je kabel staan, ook al lijkt je voeding uit te staan. Dat heet ATX en bestaat al heel lang.
Dus wat aan de ene voeding hangt mag op geen enkele manier in verbinding staan met de andere voeding? Alleen de casefans mogen dus in principe aangesloten worden op de Antec?

• MeMoRy
  • Laatst online: 17-07 12:50
Dat zeg ik toch. En dingen als CCFL's, peltier-elementen, waterpompen en bekerwarmhouders :+.

Maar doe eens een GoT search op "2 voedingen", dan krijg je allemaal verhalen en uitleg.

U vraagt, wij antwoorden.

Verwijderd

Topicstarter
Blijkbaar gebruiken de meeste mensen hun 2de voeding toch voor harde schijven etc aan te sluiten... Ben je zeker dat het kwaad kan, aangezien het verschil tussen de 12v aansluiting op de twee voedingen toch niet groter zal zijn dan 0,2 of 0,3v? Maar in ieder geval wil ik weten welke onderdelen ik heb opgeblazen, hoe kan ik dit testen zonder reserve onderdelen? Of gaat dit niet? En is er geen risico om een moederbord stuk te maken door er defecte hardware op aan te sluiten om dit te testen? Of omgekeerd, een videokaart stuk maken door hem op een defect moederbord aan te sluiten?

Overigens heb ik net één aansluiting te weinig om alles behalve de fans op de Nexus aan te sluiten, kan ik hiervoor gewoon een splitter gebruiken of zou dat ook voor problemen kunnen zorgen?

In ieder geval al bedankt voor de raad, ik ga wat voorzichtiger moeten zijn vanaf nu als ik niet steeds nieuwe hardware wil kopen :'(

Verwijderd

Anders begin je eens met het doorlezen van de GoT FAQ (de link mag je zelf zoeken, net als het antwoord op deze zoek-vragen), dan zie je dat het niet gewenst is meerdere posts achter elkaar te maken. Gebruik hiervoor de edit knop. Verder ben je imo vreemd bezig als je voor een normaal systeem (geen peltiers / andere meuk) 2 van zulke voedingen erin stopt. Maakt enkel onnodig kabaal, produceert onnodig veel warmte en kost onnodig veel stroom. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2005 17:48 ]

Verwijderd

Moet de massa niet doorgelust worden of de min
van beide voedingen ?
Één doorlussing zou voldoende moeten zijn tussen de molexstekers
Dwz alleen de zwarte draden toch ?
Of zit ik er ook naast ? :?

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2005 17:59 ]

• WEBsel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:59
Dat is correct Charles. Als je voedingen wil combineren moet je de massa's aan elkaar knopen. Je kan niet zomaar de 12V en 5V lijnen van 2 voedingen parallel schakelen ivm minimale spanningsverschillen.

Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323

Verwijderd

Topicstarter
De nexus voeding ziet eruit alsof er een witte kauwgom in plakt... Ik denk dus dat die stuk is, iemand een idee wat dit precies kan zijn? Is het waarschijnlijk dat het mobo ook stuk is, als de voeding zo toegetakeld is?

Edit: Ik zie dat dit misschien toch al zo was, het ziet er ook zo uit in sommige andere voedingen: reviews: Cooler Master Real Power 450W review
Reageer op deze post Gepost door hellbringer - maandag 2 augustus 2004 - 20:06 Score: 1 (Grappig)
Wat doet dat stuk kauwgom daar naast die transformator?
Enkel bij mij ziet de 'kauwgom' er groter en plakkiger uit :)

Edit2: ik heb er eens in gepookt en het is toch hard.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2005 00:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
oeff, het werkt terug... Blijkt dat de 20 -> 24 pins kabel kapot was.

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2005 13:31 ]

Pagina: 1