Toon posts:

[samba] unix passwd sync met tdbsam db backend command line

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Wi kan er mij vertellen of het mogelijk is de /etc/passwd de syncen met mijn samba tdbsam passwd database?

Casus: BIj het aanmaken van een unix user wil ik de /etc/passwd kunnen syncen met de samba auth inclusief wachtwoorde enz

Thanks

Verwijderd

weet niet of dat mogelijk is.
Wat eventueel wel mogelijk is is om een scriptje te schrijven wanneer je een user toeveogd deze ook direct aan de samba users file word toegevoegd met wachtwoord.

Verwijderd

Topicstarter
Jep, zat ik ook aan te denken, maar ik wil ook de wachtwoorden syncen. Ik en mij collegas werken allemaal met linux ontwikkel bakkken, het komt dus bijna altijd voor dat aan de unix kan een passwd wordt gewijzigd. Ik wil dit dus dmv een crontab entry ofzo. zowel huidige als nieuwe user met wachtwoorden syncen

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-12-2025

nzyme

terror

de adduser commando is in slackware gewoon een script, die een en ander doet... als je die gaat editten dat i ook de smb file meeneemt ben je klaar lijkt me :)

| Hardcore - Terror |

Verwijderd

Topicstarter
Nou niet helemaal. Ik wil namelijk ook de password syncen anders heb je 2 passwd locaties.

Niemand die toevallig al een cool scripts heeft geschreven?

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Ik vind dat hele authenticatie gebeuren in Linux maar een rommeltje. Met pam lijkt het allemaal mooi gemodulariseerd te zijn, maar authenticatie en Linux is een gestapelde flat waar ieder programma zijn eigen verdieping kiest en haar inconsitentie vindt.

Ldap is dan weer aardig en misschien wat voor jou. Je hebt dan ook mogelijkheid om meerdere password hashes op te slaan voor verschillende services. Het bestaan van meerdere encryptie methodes maakt authenticatie in het algemeen lastig. Maar het is in jou geval eigenlijk wel meteen een eis om meerdere hashes op te kunnen slaan. SMB clients willen natuurlijk hun password encrypted opsturen en dat is nooit meer om te zetten naar een andere hash.

Terug komend op wat ik al eerder zei: tzal allemaal niet zo makkelijk zijn. Misschien kun je inderdaad een script schrijven dat /bin/passwd aanroept en daarna /usr/bin/smbpasswd. Ik weet alleen niet of keyboard input (stdin?) voor het invullen van het password makkelijk na te bootsen (pipen) is naar andere programma's. Wat ik wel weet, is dat dit toch weer niet veel weg heeft van een super nette oplossing.

/bin/passwd kan wel met Samba overweg, maar misschien wil jij just weer dat smbpasswd met de lokale users overweg kan. Tis maar een rommeltje, ik blijf erbij.
edit:
typo's en bovenstaande is net andersom

[ Voor 9% gewijzigd door irondog op 23-02-2005 00:03 ]

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Pagina: 1